Магістерський семінар зі спеціалізації (полоністи)
Тип: Нормативний
Кафедра: польської філології
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
9 | 1 | Немає |
10 | 4 | Залік |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
9 | 16 | ФЛк-11м | Лозинська О., Левко У. |
Опис курсу
У результаті вивчення курсу студенти повинні
знати:
- основні загальнонаукові парадигми та парадигми мовознавчої науки;
- головні ознаки світового та польського порівняльно-історичного, структуралістичного, генеративного мовознавства; важливі праці представників цих напрямів у польському мовознавстві, принципи когнітивних досліджень, теорії прототипів і стереотипів, когнітивної метафори, концепцію розширеного значення слова, поняття когнітивної дефініції, мовної картини світу;
- специфіку лінгвопрагматичних досліджень у Польщі, теорію польського мовленнєвого етикету, культурну обумовленість деяких польських мовленнєвих актів, лінгвопрагматичні засади польської фразематики, проблеми психо- та соціолінгвістики, стан ґендерних досліджень польської мови;
- роль електронних корпусів текстів у сучасних мовознавчих дослідженнях
- основні методологічні питання історії літератури від другої половини минулого століття до сьогодення;
- суть найважливіших теорій та проблем сучасного літературознавства – структуралізму і постструктуралізму, інтертекстуальності, інтердисциплінарності, психоаналізу, культурологічного та антропологічного літературознавства
- актуальні проблеми літературознавчої компаративістики;
- вимоги до написання й оформлення магістерських робіт;
- відмінності магістерської роботи та курсової.
уміти:
- використовувати у власних дослідженнях здобутки польського та українського мовознавства;
- застосовувати у власному науковому дослідженні надбання літературознавчої методології та теорії;
- використовувати з науковою метою історико-літературні, літературознавчі праці, дослідження з теорії та методології літератури, літературно-критичні тексти;
- критично аналізувати художній текст, беручи до уваги надбання світової та польської теорії літератури;
- користуватися з навчальною та науково-дослідницькою метою словниками, довідниками, порадниками, електронними корпусами текстів;
- писати науковий текст;
- скласти план наукового дослідження;
- структурувати власну наукову роботу;
- формулювати мету, завдання, предмет і об’єкт власного дослідження;
- збирати, опрацьовувати, узагальнювати власний фактичний матеріал;
- формулювати висновки в роботі, відповідно до поставлених мети й завдань;
- створювати й оформлювати додатки до магістерської роботи;
- належно оформлювати покликання на наукові праці та джерела;
- згідно із запропонованими рекомендаціями укладати бібліографію до власного дослідження;
- виголошувати реферати на тему теоретичних проблеми обраної теми;
- рецензувати частини наукових робіт колег.
Рекомендована література
Загальна
- Академічна чесність як основа сталого розвитку університету / Міжнарод. благод. Фонд “Міжнарод. фонд. дослідж. освіт. політики”. За ред. Т. В. Фінікова, А. Є. Артюхова. Київ, 2016.
- Албул О., Кравчук А., Петрухіна Л. Методичні рекомендації до написання та оформлення курсових і кваліфікаційних робіт для студентів напряму «Філологія» (слов’янські мови та літератури). Львів, 2011.
- Важинський С.Е., Щербак Т І. Методика та організація наукових досліджень: Навч. посіб. – Суми, 2016.
- Вегеш М., Остапець Ю. Як писати наукову роботу. Ужгород : Вид-во Закарпатського ун-ту, 2003.
- Горошкіна О. М., Нікітіна А. В., Попова Л. О. Магістерська робота: від задуму до захисту: методичний путівник. Луганськ, 2004.
- Гуторов О.І. Методологія та організація наукових досліджень: навчальний посібник. О.І. Гуторов. Харків, 2017.
- Еко У. Як написати дипломну роботу : Пер. з італ. О. Глотова. Тернопіль, 2007.
- Семеног О. М. Культура наукової української мови : навч. посіб. Київ, 2010.
- Стеченко Д. М., Чмир О. С. Методологія наукових досліджень. Підручник. Київ, 2005.
Мовознавство
- Akty mowy. [W:] Język polski. Kompendium. Red. M. Derwojedowa, H. Karaś i D. Kopcińska. Warszawa, 2005. S. 552-561.
- Apanowicz J. Metodologia ogólna. Gdynia, 2002.
- Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S. Tekst wobec aktów mowy. [W:] Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S. Tekstologia. Warszawa, 2009. S. 121-128.
- Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S. Tekst wobec gatunków mowy. [W:] Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S. Tekstologia. Warszawa, 2009. S. 128-155.
- Bobrowski E. Dwudziestowieczne koncepcje i paradygmaty językoznawcze. [W:] Bobrowski E. Zaproszenie do językoznawstwa. Kraków, 1998. S. 59-81.
- Chlebda W. Frazematyka. [W:] Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński. Lublin, 2001. S. 335-342.
- Dąbrowska A. Współczesne problemy lingwistyki kulturowej. [W:] Postscriptum. 2004-2005. Nr 2, 1 (48-49). S. 140-155.
- Bibliografia adnotowana 1988-2008. Oprac. Ł. Tomczak. Red. J. Bartmiński i S. Wasiuta. Lublin, 2010.
- Gajda S. Język – językoznawstwo – polonistyka. [W:] Postscriptum. 2004-2005. Nr 2, 1 (48-49). S. 100-113.
- Grabias S. Język w uwarunkowaniach społecznych. Socjolekty. [W:] Grabias S. Język w zachowaniach społecznych. Lublin, 2003.
- Grzegorczykowa R. Język w działaniu. Struktura aktu komunikacji. Typy aktów mowy. Akty mowy bezpośrednie i pośrednie. [W:] Grzegorczykowa R. Wstęp do językoznawstwa. Warszawa, 2007. S. 62-70.
- Grzegorczykowa R. Problemy językoznawstwa kulturowego. Typologia semantyczna. Uniwersalizm i relatywizm językowy. [W:] Grzegorczykowa R. Wstęp do językoznawstwa. Warszawa, 2007. S. 190-200.
- Grzegorczykowa R. Semantyka kognitywna. [W:] Grzegorczykowa R. Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa, 2001. S. 80-86.
- Grzenia J. Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa, 2007.
- Język a Kultura. T. 9: Płeć w języku i kulturze. Red. J. Anusiewicz i K. Handke. Wrocław, 1994. Kucała M. Gwary i regionalne odmiany polszczyzny w XX wieku. [W:] Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju. Red. S. Dubisz i S. Gajda. Warszawa, 2001. S. 193-198.
- Kurcz I. Psychologia języka i komunikacji. Warszawa, 2005.
- Lewicki A.-M. Językoznawstwo polskie w XX wieku. [W:] Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński. Lublin, 2001. S. 619-656.
- Łaziński M. Łaziński M. Korpus PWN. [W:] Inny słownik języka polskiego. Red. M. Bańko. T. 1. S. LVI-LXI.
- Łuczyński E., Maćkiewicz J. Jak opisywać język. [W:] Łuczyński E., Maćkiewicz J. Językoznawstwo ogólne: Wybrane zagadnienia. Gdańsk, 2002. S. 20-31.
- Łuczyński E., Maćkiewicz J. Pragmatyka językowa, czyli język w użyciu. [W:] Łuczyński E., Maćkiewicz J. Językoznawstwo ogólne: Wybrane zagadnienia. Gdańsk, 2002. S. 125-128.
- Polański E., Nowak T. Lingwistyka. [W:] Polański E., Nowak T. Leksykon wiedzy o języku polskim nie tylko dla uczniów. Kraków, 2010. S. 148-152.
- Polański E., Nowak T. Leksykon wiedzy o języku polskim nie tylko dla uczniów. Kraków, 2010.
- Tannen D. Mówię to, bo cię kocham. Jak to się dzieje, że rozmawiając, możemy wzmocnić lub zniszczyć nasze więzi. Przeł. P. Budkiewicz. Poznań, 2001.
- Zdunkiewicz-Jedynak D. Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny. [W:] Zdunkiewicz-Jedynak Wykłady ze stylistyki. Warszawa, 2008. S. 22-36.
- Zenderowski R. Praca magisterska. Licencjat. Przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej (wyd. XI). – Warszawa: CeDeWu, 2022.
- Ясіновська Оксана. Наукова робота студентів-лінгвістів: навчально-методичний посібник. Вид. 2-ге, виправлене і доповнене. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2022.
Літературознавство
- Badania nad krytyką literacką. Red. Sławińskiego . Wrocław, 1974.
- Bakuła B. Historia i komparatystyka. Szkice o literaturze i kulturze Europy Środkowo-Wschodniej XX wieku. Poznań, 2000.
- Burzyńska A.Teorie literatury XX wieku. Warszawa, 2006.
- Ingarden R.O poznawaniu dzieła literackiego.Warszawa,1976.
- Kasperski E. Dialogi romantyczne: filozofia, teoria historia i komparatystyka. Warszawa/ 2006.
- Komendant T. Poststrukturalizm i dekonstrukcja. [W:] Literatura. Teoria. Metodologia. Warszawa, 2001.
- Markiewicz H. Badania porόwnawcze w literaturoznawstwie polskim. [W:]Przekroje i zbliżenia, dawne i nowe. Warszawa, 1976.
- Markiewicz H. Polska nauka o literaturze. Warszawa, 1981.
- Stoff A., Cyzman M. Z teorii dzieła literackiego. Kraków, 2003.
- Ulicka D. Ingardenowska filozofia literatury: konteksty.Warszawa, 1992.
- Wyka M. Kartografowie dziwnych podróży. Wypisy z polskiej krytyki literackiej XX wieku. Kraków, 2003.
- Будний В., Ільницький М. Порівняльне літературознавство. Київ, 2008.
- Література. Теорія. Методологія: Пер.з польськ. Київ, 2006.
- Ференц Н. Сучасні методологічні засади літературознавства: навчально-методичний посібник. Ужгород, 2021.
Додаткова література
Мовознавство
- Austin J. Wypowiedzi performatywne. [W:] Język, dyskurs, społeczeństwo. Zwrot lingwistyczny w filozofii społecznej. Red. L. Rasiński. Warszawa, 2009. S. 188-201.
- Anusiewicz J. Kulturowe aspekty pragmatyki lingwistycznej. [W:] Anusiewicz J. Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki. Wrocław, 1994. S. 151-174.
- Awdiejew A. Gramatyka interakcji werbalnej. Kraków, 2007.
- Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków. Red. J. Bartmiński i U. Majer-Baranowska. Lublin, 2005.
- Bartmiński J. Językowe podstawy obrazu świata. Lublin, 2006.
- Bartmiński J. Pytania o przedmiot językoznawstwa: pojęcia jązykowego obrazu świata i tekstu w perspektywie integralnej. [W:] Postscriptum. 2004-2005. Nr 2, 1 (48-49). S. 114-125.
- Boguta A. Bibliografia analityczna „Czerwonej Serii”. 1981-2008. Tomy 1-25. Oprac. Pod kier. A. Matczuk. Lublin, 2010.
- Dejna K. Ile mamy języków polskich? [W:] Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań. T. 2: Warianty języka. Red. J. Bartmiński i J. Szadura. Lublin, 2003. S. 29-40.
- Dijk J. van. Społeczne aspekty nowych mediów. Wаrszawa, 2010.Etnolingwistyka. Bibliografia adnotowana 1988-2008. Oprac. Ł. Tomczak. Red. J. Bartmiński i S. Wasiuta. Lublin, 2010.
- Działanie za pomocą słów: pragmatyka. [W:] Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa. Red. E. Tabakowska. Kraków, 2001. S. 203-241.
- Furdal A. Zróżnicowanie języka. [W:] Furdal A. Językoznawstwo otwarte. Wrocław, 2000. S. 141-175.
- Humbolt W. von. O myśli i mowie. Wybór pism z teorii poznania, filozofii dziejó i filozofii języka. Przeł. E.M. Kowalska. Warszawa, 2002.
- Język a Kultura. T. 1: Podstawowe pojęcia i problemy. Red. J. Anusiewicz i J. Bartmiński. Wrocław, 1988.
- Język a Kultura. T. 6: Polska etykieta językowa. Red. J. Anusiewicz i M. Marcjanik. Wrocław, 1992.
- Język a Kultura. T. 8: Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej. Red. I. Nowakowska-Kempna. Wrocław, 1992.
- Język a Kultura. T. 9: Płeć w języku i kulturze. Red. J. Anusiewicz i K. Handke. Wrocław, 1994.
- Język a Kultura. T. 12: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne. Red. J. Anusiewicz i J. Bartmiński. Wrocław, 1998.
- Język a Kultura. T. 17: Życzliwość i agresja w języku i kulturze. Red. A. Dąbrowska i A. Nowakowska.. Wrocław, 2005.
- Red. J.B. Gleason, N.B. Ratner. Gdańsk, 2005.
- Saussure F. de. Kurs językoznawstwa ogólnego. Przeł. K. Kasprzyk. Warszawa, 2007.
- Sapir E. Kultura, język, osobowość. Warszawa, 1978.
- Studia z teorii komunikowania masowego. Red. B. Dobek-Ostrowska. Wrocłąw, 1999.
- Stewart J. Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa, 2009.
- Taylor Ch. Teorie znaczenia. Przeł. A. Orzechowski i W. Jach. [W:] Język, dyskurs, społeczeństwo. Zwrot lingwistyczny w filozofii społecznej. Red. L. Rasiński. Warszawa, 2009. S. 147-187.
- Wierzbicka A. Słowa klucze. Różne języki – różne kultury. Przeł. I. Duraj-Nowosielska. Warszawa, 2007.
- Witosz B. Dyskurs i stylistyka. Katowice, 2009.
- Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań. T. 3: Akty i gatunki mowy. Red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska i J. Szadura. Lublin, 2004.
Літературознавство
- Epoki literackie. Red. Żurawski S. Warszawa, 2008
- Kaniewska B., Legeżyńska A., Śliwiński P. Literatura polska XX wieku. Poznań, 2005.
- Kopaliński Slownik mitow i tradycji kultury. –
- Literatura polska XX w.2 t. Przewodnik encyklopedyczny. Warszawa, 2000.
- Sawicki S. Początki syntezy historycznoliterackiej w Polsce. Warszawa, 1969.
- Skwarczyńska S. Wstęp do nauki o literaturze. Warszawa, 1965.
- Skόrczewski D. Spory o krytykę literacką w dwudziestoleciu międzywojęnnym. Krakόw. 2002.
- Sławiński J. Funkcje krytyki literackiej. Teksty i teksty. [W:] Teoria badań literackich w Polsce. Opr. H.Markiewicz. Krakόw, 1960.
- Warzenica E. Pozytywistyczny “obόz młodych” wobec tradycji wielkiej poezji romantycznej. Warszawa, 1968.
- Weiss T. Romantyczna genealogia polskiego modernizmu. Rekonesans. Warszawa, 1974.
Інформаційні ресурси
- Epoki literackie http://epoki-literackie.cba.pl/
- Korpus Instytutu Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk // http://korpus.pl
- Korpus Instytutu Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk //http://korpus.pl
- Korpus Redakcji Słowników Języka Polskiego PWN // http://korpus.pwn.pl
- Korpus Redakcji Słowników Języka Polskiego PWN // http://korpus.pwn.pl
- Narodowy Korpus Języka Polskiego // http://nkjp.pl
- Narodowy Korpus Języka Polskiego // http://nkjp.pl
- Nowa panorama literatury polskiej http://nplp.pl/
- SJPDor // http://www.sjpd.pwn.pl/
- Słownik gramatyczny języka polskiego // http://sgjp.pl/leksemy/
- Słownik języka polskiego // https://sjp.pwn.pl/
- Słownik SJP.PL // https://sjp.pl/
- Słownik terminów literackich http://fumcia.w.interia.pl/slownik.htm
- Słowosieć // http://plwordnet.pwr.wroc.pl/wordnet/
- Wielki słownik języka polskiego // http://wsjp.pl
- Кодекс академічної доброчесності Львівського національного університету імені Івана Франка. https://lnu.edu.ua/about/university-today-and-tomorrow/documents
- Могилянська лабораторія академічного письма: https://www.youtube.com/watch?v=z-wOV9KlXKg, https://www.youtube.com/watch?v=-Oj2JBMNw9Q
- Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. посіб. для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнктів / за ред. А. Є. Конверського. Київ, 2010.
- Положення про забезпечення академічної доброчесності у Львівському національному університеті імені Івана Франка. https://lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/06/reg_academic_virtue.pdf