Вступ до когнітивної лінгвістики

Тип: На вибір студента

Кафедра: загального мовознавства

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
61.5Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
648доцент МАРТІНЕК СвітланаФЛу-31, ФЛу-32, ФЛу-33, ФЛу-34, ФЛу-35, ФЛу-36

Лабораторні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
1

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
1

Опис курсу

ОПИС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

Мета курсу – ознайомити студентів із найновішими теоретичними дослідженнями когнітивного напрямку лінгвістичної науки і нової теорії мови.
Посприяти засвоєнню принципових положень когнітивної лінгвістики з урахуванням теоретичного і прикладного застосування її здобутків та засвоєнню методів і прийомів когнітивного лінгвістичного аналізу.

Результати навчання:
знати:
• основні проблеми і напрями сучасної когнітивної лінгвістики;
• сутність когнітивного підходу до мови;
• особливості співвідношення мови і мислення;
• сучасний стан когнітивної лінгвістики, який є результатом тривалого розвитку науки про мову;
• теоретичні поняття та категорії у зв’язку з іншими лінгвістичними дисциплінами.
вміти:
• розпізнавати різні типи мовних знаків;
• визначати особливості граматичної будови різних мов світу;
• застосовувати методи і прийоми, свої знання про функціонування мовних одиниць та категорій для покращення своєї комунікативної діяльності з дидактичною метою;
• застосовувати теоретичні знання про мову та методи і прийоми її аналізу для написання курсових і наукових робіт.

Форми та методи навчання: лекції, консультації, самостійна робота.
Форма звітності: іспит
Мова навчання: українська

Рекомендована література

• Аристотель. 1976. Метафизика // Аристотель. Соч. в 4-х т. – Т.1. – М.: Изд-во социально-экономической литературы «Мысль». – С. 63 367.
• Бацевич Ф.С. Філософія мови: Історія лінгвофілософських учень: Підручник. – К.: ВЦ «Академія», 2008. – 240 с.
• Бацевич Ф. С. Духовна синергетика рідної мови: Лінгвофілософські нариси 2009.-192 с.
• Вежбицкая А. Язык. Культура. Познание. М., 1996.
• Вежбицкая А. Семантические универсалии и описание языков. М., 1999.
• Иванов Вяч. Вс., Топоров В.Н. Славянские языковые моделирующие семиотические системы (Древний период). – М.: Наука, 1965.
• Лакофф Дж. Женщины, огонь и опасные вещи: Что категории языка говорят нам о мышлении / Пер. с англ. И.Б. Шатуновского. – М.: Языки славянской культуры, 2004. – 792с.
• Лакофф Дж. Мышление в зеркале классификаторов // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 23. М., 1988.
• Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем: Пер. с англ. / Под ред. и с предисл. А.Н. Баранова. – М.: Едиториал УРСС, 2004. – 256 с.
• Леви-Стросс К. Структурная антропология — М.: Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2001. (Серия «Психология без границ»).
• Мартінек С. Бінарна опозиція ЛІВИЙ – ПРАВИЙ (за результатами асоціативних експериментів) // Наукове видання „Лінгвістика”. – № 2 (5). – Луганськ: Альма–матер, 2005. – С. 20–30. – 30 299.
• Мартінек С. Експлікація бінарних опозицій в асоціативному експерименті // Наукове видання „Лінгвістика”. – № 1 (4). – Луганськ: Альма–матер, 2005. – С. 12–20. – 24 182.
• Толстая С.М. 2004. Оппозиции семантические //Славянские древности: Этнолингв. словарь в 5 т. – Т. 3. – М.. С. 557 558.
• Толстой Н.И. 1987. О природе связей бинарных противопоставлений типа ПРАВЫЙ – ЛЕВЫЙ, МУЖСКОЙ – ЖЕНСКИЙ // Языки культуры и проблемы переводимости / Отв. ред. Б.А. Успенский. – М.: Наука. – С. 169 183.
• Уорф Б.Л. Отношение норм поведения и мышления к языку // Новое в лингвистике. Вып. 1. – М., 1960.
• Ченки А. 1996. Современные когнитивные подходы к семантике: сходства и различия в теориях и целях // Вопросы языкознания, № 2. – С. 68 78.
• Юнг К.Г. Структура души // К.Г. Юнг. Проблемы души нашего времени. М.: Изд. группа «Прогресс-Универс», 1993.
• Юнг К.Г. Mysterium Coniunctionis. – М.: Рефл-Бук; Киев: Ваклер, 1997.
• Юнг К.Г. Паттерны поведения и архетипы // К.Г. Юнг. О природе психе. – М.: Рефл-Бук; Киев: Ваклер, 2002. –С. 7 94.
• Berlin, B., Kay, P. 1969. Basic Color Terms: Their Universality and Evolution, Berkeley.
• Derrida, J. 1977. Of Grammatology. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
• Kognityvne podstawy języka i językoznawstwa. Red. E. Tabakowska. Kraków: Universitas. S. 45 74.
• Heider, E.R. 1972. Universals in color naming and memory. Journal of Experimental Psychology, 93, 10-20.
• Kemmer, S. 2006. Ludzkie poznanie a process uszczegółowienia zdarzeń: Analiza wybranych uniwersalnych kategorii pojęciowych. – Kraków: Universiras.
• Niebrzegowska-Bartmińska, S. (2007). Wzorce tekstów ustnych w perspektywie etnolingwistycznej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
• Rosch, E. 1973. Natural categories. Cognitive Psychology, 4, 328-350.
• Sweetser, E. 1996. From etymology to pragmatics: Metaphorical and cultural aspects of semantic structure. Cambridge University Press.