Основна слов’янська (чеська) мова

Тип: Нормативний

Кафедра: слов’янської філології імені професора іларіона свєнціцького

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
73Іспит
83Немає

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
740доцент ЛОБУР НадіяФЛчес-41
842доцент ОСТАШ ЛюбовФЛчес-41

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
740ФЛчес-41доцент ЛОБУР Надія
842ФЛчес-41доцент ОСТАШ Любов

Опис курсу

У рамках курсу «Основна слов’янська (чеська) мова» у 7 семестрі вивчається розділ «Лексикологія та лексикографія чеської мови».

Мета – допомогти студентові засвоїти основний теоретичний апарат лексикології як науки, засвідчити сучасний стан та безперервний історичний розвиток і збагачення лексики чеської мови, з’ясувати взаємодію між окремими структурними мовними явищами, зрозуміти загальновнутрішні і часткові закони мови.

Загальнотеоретичні завдання курсу з лексики та лексикографії полягають в тому, щоб:

  • осмислити теоретичний апарат курсу, охарактеризувати лексичну системи чеської мови;
  • ознайомитись з лексикографічним надбанням та вміти користуватися словниками;
  • пізнати дію внутрішніх законів мови;
  • усвідомити зв’язок між окремими структурними мовними явищами;
  • зрозуміти мову як суспільне явище.

Практичні завдання курсу з лексикології та лексикографії чеської мови вбачаємо в тому, що він допоможе:

  • усвідомити лексичну систему як відкриту систему з огляду на її безперервний історичний розвиток та зміни, зумовленні мовними та позамовними фактами;
  • глибше засвоїти системні відношення в лексиці;
  • аналізувати лексику загальновживану, територіально та соціально обмежену;
  • фахово аналізувати стилістичну експресивність слів ;
  • визначати основні ознаки фразеологізмів, встановлювати системні зв’язки у фразеологічній системі чеської мови;
  • уміти користуватися словниками чеської мови.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

 знати:

  • предмет і завдання курсу з лексики та лексикографії чеської мови;
  • системні відношення в лексиці;
  • стилістичне розшарування лексики;
  • експресивно-стилістичну характеристику лексики;
  • лексикографічну базу чеської мови;
  • знати й розуміти систему мови і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності;
  • знати й розуміти основні поняття, терміни, теорії та концепції з галузі лексикології та лексикографії, уміти застосовувати їх у професійній діяльності;
  • розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів.
  • знати норми літературної мови та вміти їх застосовувати у практичній діяльності;

вміти:

  • окреслювати основні проблеми лексикології та лексикографії, пояснювати їх взаємозв’язки у цілісній системі знань;
  • аналізувати лексику власне чеську та запозичену;
  • характеризувати діалектні та соціальні різновиди чеської мови, описувати соціолінгвальну ситуацію;
  • аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють (вміти аналізувати лексичну одиницю в системі мови загалом, знати основні характеристики фразеологічної одиниці в контексті чеської фразеологічної школи);
  • використовувати чеську мову в усній та письмовій формі, у різних жанрово-стильових різновидах і регістрах спілкування (офіційному, неофіційному, нейтральному), для розв’язання комунікативних завдань у побутовій, суспільній, навчальній, професійній, науковій сферах життя;
  • здійснювати лінгвістичний аналіз текстів різних стилів і жанрів;
  • застосовувати філологічні знання для розв’язання професійних завдань;
  • збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати факти мови й мовлення й використовувати їх для розв’язання складних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання;
  • ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати;
  • використовувати інформаційні й комунікаційні технології для вирішення складних спеціалізованих задач і проблем професійної діяльності;
  • організовувати процес свого навчання й самоосвіти.

У рамках курсу “Основна слов’янська (чеська) мова” у 8 семестрі вивчаються розділи “Синтаксис чеської мови” та “Морфеміка і словотвір чеської мови”.

Мета: ознайомити студентів з теоретичними положеннями синтаксису сучасної чеської мови, з основними одиницями синтаксису – словосполученням і реченням, їх будовою та класифікацією за особливостями структури та характером предикативних основ; розглянути члени речення та особливості їх вираження у чеській мові; висвітлити теоретичні і практичні аспекти морфеміки і словотвору чеської мови.

Завдання: навчити студентів визначати способи вираження синтаксичних відношень у реченні; визначати тип речення, його будову, члени речення та способи їх вираження, виробити вміння здійснювати синтаксичний аналіз та будувати висловлювання відповідно до норм чеської мови; ознайомити студентів з основними поняттями морфеміки і словотвору, способами і засобами словотвору, особливостями словотвору різних частин мови, принципами здійснення морфемного і словотвірного аналізів.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен:

  • знати й розуміти систему мови і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності;
  • розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів;
  • знати й розуміти основні поняття, терміни, теорії та концепції чеського синтаксису, уміти застосовувати їх у професійній діяльності;
  • знати способи вираження синтаксичних відношень у реченні, основні типи речень за характером їхньої структури, предикативності та модальності;
  • знати члени речення та способи їх вираженя та сполучення;
  • знати норми літературної мови та вміти їх застосовувати у практичній діяльності;
  • знати й розуміти основні поняття, терміни, теорії та концепції чеської морфеміки та словотвору, уміти застосовувати їх у професійній діяльності;
  • знати способи і засоби словотвору, особливості словотвору різних частин мови;
  • знати принципи здійснення синтаксичного, морфемного і словотвірного аналізів.
  • вміти окреслювати основні проблеми чеського синтаксису, морфеміки і словотвору, їх взаємозв’язок у цілісній системі знань;
  • використовувати чеську мову в усній та письмовій формі, у різних жанрово-стильових різновидах і регістрах спілкування (офіційному, неофіційному, нейтральному), для розв’язання комунікативних завдань у побутовій, суспільній, навчальній, професійній, науковій сферах життя;
  • збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати факти мови й мовлення й використовувати їх для розв’язання складних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання;
  • застосовувати філологічні знання для розв’язання професійних завдань;
  • аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють.
  • аналізувати словосполучення і речення, розпізнавати їх види в текстах та застосовувати отримані знання у комунікативній практиці;
  • визначати способи вираження головних та другорядних членів речення;
  • здійснювати лінгвістичний аналіз текстів різних стилів і жанрів, зокрема синтаксичний, морфемний і словотвірний аналіз;
  • ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати;
  • використовувати інформаційні й комунікаційні технології для вирішення складних спеціалізованих задач і проблем професійної діяльності;
  • вміти організовувати процес свого навчання й самоосвіти.

Рекомендована література

7 семестр

Рекомендована література

  1. Čermák, F. Lexikon a sémantika, 2010.
  2. Dolník, J. Lexikológia, 2007.
  3. Filipec, J. Naše současná společnost, slovní zásoba a slovníky. NŘ 75, 1992, 1‒11.
  4. Filipec, J. Lexikální norma. SaS 56, 1995, 190‒203.
  5. Hauser, P. Nauka o slovní zásobě, 1986.
  6. Hladká, Z. & O. Martincová. Slova v soukromých dopisech. Lexikografická sonda, 2012.
  7. Hrbáček, J. Úvod do studia jazyka, 1999.
  8. Jančák, P. Spisovná a nespisovná slovní zásoba v Českém jazykovém atlase. NŘ 78, 1995, 1‒8.
  9. Karlík, Petr; Nekula, Marek; Rusínová, Zdenka (eds.). Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1995.
  10.  Karlík, P. Slovník a jednotky jazyka v něm. In Blatná, R. & V. Petkevič (eds.), Jazyky a jazykověda, 2005, 123‒138.
  11. Karlík, P. Gramatika a lexikon češtiny, 2014.
  12. Kopečný, F. Základní všeslovanská slovní zásoba, 1981.
  13. Martinková, M. & O. Uličný. (eds.) Dynamika českého lexika a lexikologie. Studie k moderní mluvnici češtiny 4, 2013.
  14. Mathesius, V. Příspěvek k strukturálnímu rozboru zásoby slovní. In Mathesius, V., Čeština a obecný jazykozpyt, 1947, 175‒184.
  15. Matoré, G. La méthode en lexicologie, 1953.
  16. Němec, I. Vývojové postupy české slovní zásoby, 1968..
  17. Novotný, Jiří a kolektiv. Mluvnice češtiny pro střední školy. Praha: Fortuna, 1992.  S. 103-135.
  18. Šimurka, David. Mluvte jako mluvčí – Cvičebnice aktivní slovní zásoby. Praha: [s.n.], 2008.
  19. Šmilauer, V. Obohacování slovní zásoby, 1953.

Словники

  1. Новак Ї. Чесько-український словник. – К. : Чумацький шлях, 2008.
  2. Українсько-чеський словник лінгвістичної термінології / Н. Лобур, О. Антоненко, О. Паламарчук, Г. Стрельчук, М. Шевченко. – Видавничий центр ЛНУ Івана Франка, Львів, 2009.
  3. Чесько-український словник / [уклад. Й.Ф. Андерш та ін.]. – К.: Наукова думка, 1988–1989. – Т. 1–2.
  4. Чесько-український словник лінгвістичної термінології. Česko-ukrajinský slovník lingvistických termínů / Н. Лобур, О. Антоненко, Н. Зайченко, О. Паламарчук, Г. Стрельчук, М. Шевченко. – Київ : Освіта України, 2015.
  5. Akademický slovník současné češtiny [Електронний ресурс] / Ústav pro jazyk český Akademie věd České republiky. – Режим доступу: http://www.slovnikcestiny.cz/uvod.php
  6. Kraus J., Petráčková V. Akademický slovník cizích slov. – Praha :Academia, 1995.
  7. Kurimský A. Ukrajinsko-český slovník / A. Kurimský, R. Šišková, N. Savický. – Praha : Academia, 1994, 1996. – D. І.–ІІ.
  8. Máchek V. Etymologický slovník jazyka českého / Václav Machek. – Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2010.
  9. Nová slova v češtině. Slovník neologizmů 1 / Kol. autorů pod vedením Olgy Martincové. – Praha : Academia, 1998.
  10. Nová slova v češtině. Slovník neologizmů 2 / Kol. autorů pod vedením Olgy Martincové. – Praha : Academia, 2004.
  11. Nový akademický slovník cizíh slov / Kol. autorů pod vedením Jiřího Krause. – Praha : Academia, 2005.
  12. Nový encyklopedický slovník češtiny [Електронний ресурс] / Ed. Petr Karlík, Marek Nekula, Jana Pleskalová. – Praha : Nakladateství Lidové noviny, 2017. – Sv. 1–2. – Режим доступу: https://www.czechency.org/slovnik/
  13. Příruční slovník jazyka českého. – Praha, 1935–1957. – Díl.I–IV.
  14. Slavíčková E. Retrográdní morfematický slovník češtiny / Eleonora Slavíčková. – Praha : Academia, 1975.
  15. Slovník afixů užívaných v češtině / Ed. Josef Šimandl. – Praha : Karolinum, 2017.  – Режим доступу: http://www.slovnikafixu.cz/
  16.  Slovník české frazeologie a idiomatiky / František Čermák a kol. – Praha : Leda, 2009–2016. – Díl.1–5.
  17. Slovník českých synonym / Karel Pala, Jan Všianský. – Praha : Lidové noviny, 2000.
  18. Slovník českých synonym a antonym / [slovník vytvořil autorský kolektiv pracovníků Lingea]. – Brno : Lingea, 2012.
  19. Slovník spisovného jazyka českého. – Praha, 1958–1971. – Díl. I–IV.
  20. Slovník spisovného jazyka českého / [za red. ved. B. Havránka]. – Praha: Academia, 1989. – Sv. 1–8.
  21. Slovník spisovné čestiny pro školu a veřejnost. – Praha: Academia, 1978, 1994, 2002, 2016.
  22. Svozilová N., Prouzová H., Jirsová A. Slovník slovesných, substantivních a adjektivních vazeb a spojení. – Praha: Academia, 2005.
  23. Školní slovník českých synonym / [slovník vytvořil autorský kolektiv pracovníků Lingea s.r.o.].  –  Brno : Lingea, 2010.
  24. Trávníček F. Slovník jazyka českého. – Praha, 1952.

Інформаційні ресурси

  1. Bibliografie české lingvistiky / [Електронний ресурс] / Ústav pro jazyk český Akademie věd České republiky. – Режим доступу: https://bibliografie.ujc.cas.cz/search-form
  2. Elektronické slovníky a zdroje [Електронний ресурс] / Ústav pro jazyk český Akademie věd České republiky. – Режим доступу: http://www.ujc.cas.cz/elektronicke-slovniky-a-zdroje/
  3. Internetová jazyková příručka [Електронний ресурс] / Ústav pro jazyk český Akademie věd České republiky. – Режим доступу: http://prirucka.ujc.cas.cz/

8 семестр

Рекомендована література

  1. Осташ Л.Р. Вивчаймо чеську мову : збірник тестових завдань : навчальний посібник / Любов Осташ. – Львів : ПАІС, 2018. – 164 с.
  2. Adam R. Gramatické rozbory češtiny : výklad a cvičení s řešeními / Robert Adam, Martin Beneš, Ivana Bozděchová, František Martínek, Hana Prokšová, Pavlína Synková. – Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. – 240
  3. Akademická gramatika spisovné češtiny / Ftantišek Šticha a kol. – Praha : Academia, 2013. – 974 s.
  4. Akademická příručka českého jazyka / Eds. Markéta Pravdová, Ivana Svobodová. – 2., rozšířené vydání. – Praha : Acadamia, 2019. – 604 s. – Режим доступу: https://prirucka.ujc.cas.cz/
  5. Čechová M. Čeština – řeč a jazyk / Marie Čechová, Miloš Dokulil, Zdeněk Hlavsa, Josef Hrbáček, Zdeňka Hrušková. – 3., rozšířené a upravené vydání. – Praha : SPN, 2011. – 442s.
  6. Nový encyklopedický slovník češtiny [Електронний ресурс] / Ed. Petr Karlík, Marek Nekula, Jana Pleskalová. – Praha : Nakladateství Lidové noviny, 2017. – Sv.1–2. – Режим доступу: https://www.czechency.org/slovnik/
  7. Příruční mluvnice češtiny / Ed. Petr Karlík, Marek Nekula, Zdenka Rusínová. – Vydání 2., opravené. – Praha : Lidové noviny, 2012. – 799s.

Рекомендована література до змістового модуля 1 “Syntax češtiny

  1. Dřevojánková J. Tvarosloví a syntax. Cvičebnice pro cizince / Jitka Dřevojánková – Praha : Univerzita Karlova v Praze ; Nakladatelství Karolinum, 2016. – 148 s.
  2. Grepl M. Cvičení z českého jazyka. II. Větná skladba s klíčem / Miroslav Grepl, Petr Karlík. – Brno : MC, 1995. – 106 s.
  3. Grepl M. Skladba češtiny / Miroslav Grepl, Petr Karlík. – Olomouc : Votobia, 1998. – 503 s.
  4. Hirschová M. Syntaktické rozbory / Milada Hirschová. – Praha : Univerzita Karlova ; Pedagogická fakulta, 2012. – 117 s.
  5. Mluvnice češtiny. 3. Skladba. – Praha : Academia, 1987. – 748 s.
  6. Pravidla českého pravopisu / Ústav pro jazyk český AV ČR. – Praha: Academia, 2005. – 391s.
  7. Svobodová J. Syntaktické rozbory v praxi / Jindřiška Svobodová. – Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. – 62c.
  8. Šmilauer V. Novočeská skladba / Vladimír Šmilauer. – Praha : Statní pedagogické nakladatelství, 1969. – 574s.
  9. Trnková A. Cvičení z české mluvnice pro cizince. – Praha: ISV nakladatelství, 1998. – 122 s.

Рекомендована література до змістового модуля 2

Morfematika a slovotvorba češtiny

  1. Adam R. Morfologie. Příručka k povinnému předmětu bakalářského studia oboru ČJL [Електронний ресурс] / Robert Adam. – Praha : Karolinum, 2015. – 98s. – Режим доступу : https://karolinum.cz/knihy/adam-morfologie-13589
  2. Čermák F. Morfématika a slovotvorba češtiny / František Čermák. – Praha : Lidové noviny, 2012. – 287s.
  3. Dokulil M. Tvoření slov v češtině.1. Teorie odvozování slov / Miloš Dokulil. – Praha : Academia, 1962. – 263 s.
  4. Dokulil M. Tvoření slov v češtině.2. Odvozování podstatných jmen / Miloš Dokulil a kol. – Praha : Academia, 1967. – 779 s.
  5. Houžvičková M. Čeština pro překladatele. Základy teorie, interpretace textů, praktická cvičení / Milena Houžvičková, Jana Hoffmannová. – Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2012. – 267 s.
  6. Krobotová M. Česká morfologie. Cvičení / Milena Krobotová ; Univerzita Palackého v Olomouci. – Olomouc, 2005. – 114 s.
  7. Krobotová M. Lexikologie a tvoření slov. Cvičení z českého jazyka / Milena Krobotová, Helena Jodasová. – Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. – 48 s.
  8. Krobotová M. Slovotvorba / Milena Krobotová. – Olomouc, 2013. – 28 s.
  9. Mitter P. Komplexní jazyková cvičení. Studijní opora Katedry bohemistiky Pedagogické fakulty Univerzity J.E.Purkyně v Ústí nad Labem / Patrik Mitter. – Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2011. – 36 s.
  10. Mluvnice češtiny .1. Fonetika. Fonologie. Morfonologie a morfematika. Tvoření slov. – Praha : Academia, 1986. – 568 s.
  11. Velká akademická gramatika spisovné češtiny. I. Morfologie: Druhy slov / Tvoření slov. Část 1. Část 2. / Ftantišek Šticha a kol. – Praha : Academia, 2018. – 1160 s.
  12. Šmilauer V. Novočeské tvoření slov / Vladimír Šmilauer. – Praha : SPN, 1971. – 217s.
  13. Úvodní jazykový seminář: výklad a cvičení (s terminologickým slovníkem) [Електронний ресурс] / Robert Adam, Martin Beneš, Ivana Bozděchová, Pavlína Jínová, František Martínek, Hana Prokšová, Lucie Saicová Římalová. – Praha: Karolinum, 2014. – 194s. – Режим доступу: https://karolinum.cz/knihy/adam-uvodni-jazykovy-seminar-vyklad-a-cviceni-12729

Словники

  1. Новак Ї. Чесько-український словник / Новак Ї. – К.: Чумацький шлях, 2008. –586 с.
  2. Українсько-чеський словник лінгвістичної термінології / Н. Лобур, О. Антоненко, О. Паламарчук, Г. Стрельчук, М. Шевченко. – Видавничий центр ЛНУ Івана Франка, Львів, 2009 – 200 с.
  3. Чесько-український словник / [уклад. Й.Ф. Андерш та ін.]. – К.: Наукова думка, 1988–1989 . – Т.1–2.
  4. Чесько-український словник лінгвістичної термінології. Česko-ukrajinský slovník lingvistických termínů / Н. Лобур, О. Антоненко, Н. Зайченко, О. Паламарчук, Г. Стрельчук, М. Шевченко. – Київ : Освіта України, 2015. – 241 с.
  5. Akademický slovník současné češtiny [Електронний ресурс] / Ústav pro jazyk český Akademie věd České republiky. – Режим доступу: http://www.slovnikcestiny.cz/uvod.php
  6. Kurimský A. Ukrajinsko-český slovník / A.Kurimský, R.Šišková, N. Savický. – Praha : Academia, 1994, 1996. – D. І.–ІІ.
  7. Nová slova v češtině. Slovník neologizmů 1 / Kol. autorů pod vedením Olgy Martincové. – Praha : Academia, 1998. – 360s.
  8. Nová slova v češtině. Slovník neologizmů 2 / Kol. autorů pod vedením Olgy Martincové. – Praha : Academia, 2004. – 568s.
  9. Nový akademický slovník cizíh slov / Kol. autorů pod vedením Jiřího Krause. – Praha : Academia, 2005. – 880s.
  10. Slavíčková E. Retrográdní morfematický slovník češtiny / Eleonora Slavíčková. – Praha : Academia, 1975. – 645s.
  11. Slovník afixů užívaných v češtině / Ed. Josef Šimandl. – Praha : Karolinum, 2017. – 654s. – Режим доступу: http://www.slovnikafixu.cz/
  12. Slovník spisovné čestiny pro školu a veřejnost / [hl. red Filipec, F. Daneš, J. Machač, V. Mejstřík]. – Praha: Academia, 2016. – 648 s.
  13. Slovník spisovného jazyka českého / [za red. ved. B. Havránka]. – Praha: Academia, 1989. – Sv.1–8.
  14. Svozilová N. Slovník slovesných, substantivních a adjektivních vazeb a spojení / Naďa Svozilová, Hana Prouzová, Anna Jirsová. – Praha: Academia, 2005. – 580s.

Інформаційні ресурси

  1. Bibliografie české lingvistiky / [Електронний ресурс] / Ústav pro jazyk český Akademie věd České republiky. – Режим доступу: https://bibliografie.ujc.cas.cz/search-form
  2. Elektronické slovníky a zdroje [Електронний ресурс] / Ústav pro jazyk český Akademie věd České republiky. – Режим доступу: http://www.ujc.cas.cz/elektronicke-slovniky-a-zdroje/
  3. Internetová jazyková příručka [Електронний ресурс] / Ústav pro jazyk český Akademie věd České republiky. – Режим доступу: http://prirucka.ujc.cas.cz/

Матеріали

ОНОВЛЕНО 27 квітня – 11 травня

Дисципліна «Основна слов’янська (чеська) мова»

Викладач: доц. Осташ Любов Романівна

email: liubov.ostash@lnu.edu.ua

(час консультацій: 27.04.2020; 04.05.2020– з 13.30 до 14.50; 29.04.2020; 06.05.2020 – з 16.40 до 18.00; 29.04.2020 – з 18.10 до 19.30; 06.05.2020 – з 19.40 до 21.00)

Лекції та практичні заняття відбуваються дистанційно онлайн у режимі відеоконференції із використанням комунікатора Zoom.

27 квітня 2020 р.
Тема практичного заняття: Tvoření substantiv (2 год)

  1. Obecná charakteristika.
  2. Sufixální deriváty mutační a derivaty transpoziční. Cvičení.
  3. Sufixální deriváty modifikační. Cvičení.
  4. Prefixální deriváty. Cvičení.
  5. Univerbizáty. Cvičení.
  6. Čistá kompozice. Kompozičně-derivační postup. Spřahování (juxtapozice). Cvičení.

29 квітня 2020 р.
Тема лекції: Tvoření adjektiv (2 год)

  1. Sufixální deriváty.
  2. Prefixální deriváty.
  3. Kompozita

29 квітня 2020 р.
Тема лекції: Tvoření sloves (2 год)

  1. Sufixální deriváty.
  2. Prefixální deriváty.

4 травня 2020 р.
Тема практичного заняття: Tvoření adjektiv (2 год)

  1. Sufixální deriváty. Cvičení.
  2. Prefixální deriváty. Cvičení.
  3. Cvičení.

6 травня 2020 р.
Тема практичного заняття: Tvoření sloves (2 год)

  1. Sufixální deriváty. Cvičení.
  2. Prefixální deriváty. Cvičení.

6 травня 2020 р.
Тема лекції: Tvoření adverbií. Tvoření číslovek (2 год)

  1. Tvoření adverbií.
  2. Tvoření číslovek.

8 квітня 2020 р.
Тема лекції: Morfematika jako jazykovědná disciplína. Morf a morfém. Typy morfů a morfémů. Morfematický rozbor. (2 год.)

  1. Morfematika jako jazykovědná disciplína.
  2. Morf a morfém.
  3. Typy morfů a morfémů.
  4. Morfematický rozbor.

13 квітня 2020 р.
Тема практичного заняття: Morfematika jako jazykovědná disciplína. Morf a morfém. Typy morfů a morfémů. Morfematický rozbor. (2 год.)

  1. Morfematika jako jazykovědná disciplína.
  2. Morf a morfém. Cvičení.
  3. Typy morfů a morfémů. Cvičení.
  4. Morfematický rozbor. Cvičení.

15 квітня 2020 р.
Тема лекції: Slovotvorba jako jazykovědná dysciplína. Obecné aspekty tvoření slov. Základní slovotvorné vztahy (fundace a motivace). Způsoby, postupy a prostředky tvoření nových slov v češtině. Slovotvorná stavba slova. Slovotvorný základ. Slovotvorný formant. Hláskové změny. Význam lexikální a význam slovotvorný. Slovotvorné třídy. Slovotvorné typy a podtypy. Slovotvorný rozbor. (2 год.)

  1. Slovotvorba jako jazykovědná dysciplína. Obecné aspekty tvoření slov.
  2. Základní slovotvorné vztahy (fundace a motivace).
  3. Způsoby, postupy a prostředky tvoření nových slov v češtině.
  4. Slovotvorná stavba slova. Slovotvorný základ. Slovotvorný formant. Hláskové změny.
  5. Význam lexikální a význam slovotvorný.
  6. Slovotvorné třídy. Slovotvorné typy a podtypy.
  7. Slovotvorný rozbor.

15 квітня 2020 р.
Тема лекції: Onomaziologické kategorie. (2 год.)

  1. Modifikační onomaziologická kategorie.
  2. Transpoziční onomaziologická kategorie.
  3. Mutační onomaziologická kategorie.
  4. Vedlejší onomaziologické kategorie (komplexní, reprodukční, specifikační a koordinační (integrační)).

22 квітня 2020 р.
Тема практичного заняття: Slovotvorba jako jazykovědná dysciplína. Obecné aspekty tvoření slov. Základní slovotvorné vztahy (fundace a motivace). Způsoby, postupy a prostředky tvoření nových slov v češtině. Slovotvorná stavba slova. Slovotvorný základ. Slovotvorný formant. Hláskové změny. Význam lexikální a význam slovotvorný. Slovotvorné třídy. Slovotvorné typy a podtypy. Slovotvorný rozbor. (2 год.)

  1. Slovotvorba jako jazykovědná dysciplína. Obecné aspekty tvoření slov.
  2. Základní slovotvorné vztahy (fundace a motivace). Cvičení.
  3. Způsoby, postupy a prostředky tvoření nových slov v češtině. Cvičení.
  4. Slovotvorná stavba slova. Slovotvorný základ. Slovotvorný formant. Hláskové změny. Cvičení.
  5. Význam lexikální a význam slovotvorný. Cvičení.
  6. Slovotvorné třídy. Slovotvorné typy a podtypy. Cvičení.
  7. Slovotvorný rozbor. Cvičení.

22 квітня 2020 р.
Тема практичного заняття: Onomaziologické kategorie. (2 год.)

  1. Modifikační onomaziologická kategorie.
  2. Transpoziční onomaziologická kategorie.
  3. Mutační onomaziologická kategorie.
  4. Vedlejší onomaziologické kategorie (komplexní, reprodukční, specifikační a koordinační (integrační)).

Література

  1. Осташ Л.Р. Вивчаймо чеську мову : збірник тестових завдань : навчальний посібник / Любов Осташ. – Львів : ПАІС, 2018. – 164 с.
  2. Adam R. Gramatické rozbory češtiny : výklad a cvičení s řešeními / Robert Adam, Martin Beneš, Ivana Bozděchová, František Martínek, Hana Prokšová, Pavlína Synková. – Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. – 240
  3. Adam R. Morfologie. Příručka k povinnému předmětu bakalářského studia oboru ČJL [Електронний ресурс] / Robert Adam. – Praha : Karolinum, 2015. – 98s. – Режим доступу : https://karolinum.cz/knihy/adam-morfologie-13589
  4. Akademická gramatika spisovné češtiny / Ftantišek Šticha a kol. – Praha : Academia, 2013. – 974 s.
  5. Akademická příručka českého jazyka / Eds. Markéta Pravdová, Ivana Svobodová. – 2., rozšířené vydání. – Praha : Acadamia, 2019. – 604 s. – Режим доступу: https://prirucka.ujc.cas.cz/
  6. Čechová M. Čeština – řeč a jazyk / Marie Čechová, Miloš Dokulil, Zdeněk Hlavsa, Josef Hrbáček, Zdeňka Hrušková. – 3., rozšířené a upravené vydání. – Praha : SPN, 2011. – 442s.
  7. Čermák F. Morfématika a slovotvorba češtiny / František Čermák. – Praha : Lidové noviny, 2012. – 287s.
  8. Dokulil M. Tvoření slov v češtině.1. Teorie odvozování slov / Miloš Dokulil. – Praha : Academia, 1962. – 263 s.
  9. Dokulil M. Tvoření slov v češtině.2. Odvozování podstatných jmen / Miloš Dokulil a kol. – Praha : Academia, 1967. – 779 s.
  10. Houžvičková M. Čeština pro překladatele. Základy teorie, interpretace textů, praktická cvičení / Milena Houžvičková, Jana Hoffmannová. – Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2012. – 267 s.
  11. Krobotová M. Česká morfologie. Cvičení / Milena Krobotová ; Univerzita Palackého v Olomouci. – Olomouc, 2005. – 114 s.
  12. Krobotová M. Lexikologie a tvoření slov. Cvičení z českého jazyka / Milena Krobotová, Helena Jodasová. – Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. – 48 s.
  13. Krobotová M. Slovotvorba / Milena Krobotová. – Olomouc, 2013. – 28 s.
  14. Mitter P. Komplexní jazyková cvičení. Studijní opora Katedry bohemistiky Pedagogické fakulty Univerzity J.E.Purkyně v Ústí nad Labem / Patrik Mitter. – Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2011. – 36 s.
  15. Mluvnice češtiny.1. Fonetika. Fonologie. Morfonologie a morfematika. Tvoření slov. – Praha : Academia, 1986. – 568 s.
  16. Nový encyklopedický slovník češtiny [Електронний ресурс] / Ed. Petr Karlík, Marek Nekula, Jana Pleskalová. – Praha : Nakladateství Lidové noviny, 2017. – Sv.1–2. – Режим доступу: https://www.czechency.org/slovnik/
  17. Příruční mluvnice češtiny / Ed. Petr Karlík, Marek Nekula, Zdenka Rusínová. – Vydání 2., opravené. – Praha : Lidové noviny, 2012. – 799s.
  18. Slavíčková E. Retrográdní morfematický slovník češtiny / Eleonora Slavíčková. – Praha : Academia, 1975. – 645s.
  19. Slovník afixů užívaných v češtině / Ed. Josef Šimandl. – Praha : Karolinum, 2017. – 654s. – Режим доступу: http://www.slovnikafixu.cz/
  20. Šmilauer V. Novočeské tvoření slov / Vladimír Šmilauer. – Praha : SPN, 1971. – 217s.
  21. Velká akademická gramatika spisovné češtiny. I. Morfologie: Druhy slov / Tvoření slov. Část 1. Část 2. / Ftantišek Šticha a kol. – Praha : Academia, 2018. – 1160 s.
  22. Úvodní jazykový seminář: výklad a cvičení (s terminologickým slovníkem) [Електронний ресурс] / Robert Adam, Martin Beneš, Ivana Bozděchová, Pavlína Jínová, František Martínek, Hana Prokšová, Lucie Saicová Římalová. – Praha: Karolinum, 2014. – 194s. – Режим доступу: https://karolinum.cz/knihy/adam-uvodni-jazykovy-seminar-vyklad-a-cviceni-12729

Інформаційні ресурси

  1. Bibliografie české lingvistiky / [Електронний ресурс] / Ústav pro jazyk český Akademie věd České republiky. – Режим доступу: https://bibliografie.ujc.cas.cz/search-form
  2. Elektronické slovníky a zdroje [Електронний ресурс] / Ústav pro jazyk český Akademie věd České republiky. – Режим доступу: http://www.ujc.cas.cz/elektronicke-slovniky-a-zdroje/
  3. Internetová jazyková příručka [Електронний ресурс] / Ústav pro jazyk český Akademie věd České republiky. – Режим доступу: http://prirucka.ujc.cas.cz/

Робоча програма

Завантажити робочу програму

Силабус

Завантажити силабус