Фольклорне виконавство

Тип: На вибір студента

Кафедра: української фольклористики імені академіка філарета колесси

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
33Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
332ФЕДУН ІринаФЛу-21, ФЛу-22, ФЛу-23, ФЛу-24, ФЛф-21, ,

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
332ФЛу-21ФЕДУН Ірина
ФЛу-22ФЕДУН Ірина
ФЛу-23ФЕДУН Ірина
ФЛу-24ФЕДУН Ірина
ФЛф-21ФЕДУН Ірина

Опис курсу

Мета курсу – ознайомити студентів із виконавськими музичними традиціями різних регіонів України.

Завдання: розглянути специфіку фольклорного виконавства, типи носіїв традиції, засоби та способи виконавства, особливості фольклорного виконавства різних регіонів України.

Результати навчання

знати:

  • відмінність фольклорного виконавства від академічного та естрадного;
  • рівні народних виконавців;
  • регіональні виконавські стилі;
  • специфіку звуковидобування в різних регіонах;
  • сольні та гуртові манери виконання;
  • типові жанри та особливості їх виконання для кожного регіону;

уміти:

  • характеризувати виконавські стилі різних регіонів України;
  • визначати на слух жанри та форми співу й інструментальної гри;
  • відтворювати пісні на вибір з одного чи кількох регіонів.

Рекомендована література

  1. Основна
  2. ЛуканюкБ. Конспект курсу лекцій з музичного фольклору. Львів : ЛНМА ім. М. Лисенка, 2017. 84 с.
  3. Грица С. Фольклор у просторі та часі. Вибрані статті. Тернопіль : Астон, 2000. 228 с.
  4. Іваницький А. Українська музична фольклористика (методологія і методика). Київ : Заповіт, 1997. 392 с.
  5. ХайМ. Музично-інструментальна культура українців (фолкльорна традиція). Монографія : 2-ге видання, виправлене і доповнене. Київ – Дрогобич : Коло, 2011. 560 с.

 

  • Додаткова
  1. Боярська Н., Гапон Л. Особливості традиційного вокального виконавства на Західному Поліссі. Етнокультурна спадщина Полісся. Рівне : Перспектива, 2004. Вип. 5. С. 192–197.
  2. Водяний Б. Жанрова система та розвиток стилiстики народної iнструментальної музики Західного Поділля. Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. Тернопіль, 1999. №2. С. 87–92.
  3. Ганудельова Н. Особливості формування звукоідеалу в Закарпатській інструментальній культурі пастушої традиції. Мистецтвознавчі записки. Вип. 20. С. 124–131.
  4. ГошовскийВ. У истоков народной музыки славян : oчерки по музикальному славяноведению. Москва : Советский композитор, 1971. 304 с.
  5. Гошовский В. Л. Украинские песни Закарпатья. Москва: Советский композитор, 1968. 468 с.
  6. Єфремов Є. Вивчення варіювання форм пісень Полісся. Народна творчість та етнографія. No 3. 1984. С. 26–33.
  7. Єфремов Є. Дослідження народнопісенного виконавства через моделювання інваріанта пісні. Українське музикознавство. Київ, 1985. Вип. 20. С. 79–98.
  8. Іваницький А.Обрядовий музичний фольклор Середньої Наддніпрянщини. Народна творчість та етнологія. 2015. № 1. С. 7–
  9. Інструментальна музика / упоряд. А.Гуменюк. Київ : Наукова думка, 488 с.
  10. Квітка К. Професіональні співці й музиканти на Україні: програма для досліду їх діяльності й побуту. Київ : Українська академія наук, 114 с.
  11. Клименко І. Дискографія української етномузики (автентичне виконання 1908–2010) : ілюстрований хронологічний реєстр з анотаціями і покажчиками. Київ : НМАУ ім. П. Чайковського, 2010. 360 с.
  12. Колесса Ф. Народна музика на Поліссі.Колесса Ф. Музикознавчі праці / підгот. до друку С. Й. Грица. Київ, 1970. С. 409–424.
  13. Колесса Ф. Старинні мелодії українських обрядових пісень (весільних і колядок) на Закарпатті.Колесса Ф. Музикознавчі праці. Київ, 1970. С. 368–397.
  14. Колесса Ф. Фольклористичні праці. Київ: Наукова думка, 416 с.
  15. ЛуканюкБ. Питання методики географічного етномузикознавства й етнографічне регіонування західноукраїнських земель. Перша конференція дослідників народної музики західноукраїнських земель (Львів, 22–24 березня 1990 р.) / упоряд. Б. Луканюк. Львів : ЛДК ім. М. Лисенка, 1990. С. 6–8.
  16. Лукашенко Л. Виконавські традиції Брестського Полісся. Народна музика Волині: збірник статей і матеріалів. Кременець, 1998. С. 36–40.
  17. Лукашенко Л. Нарис з предмета традиційного вокального виконавства. Володимир Гошовський і Закарпаття: збірник статей і матеріалів / упорядник Віра Мадяр-Новак. Ужгород : Видавництво Олександри Гаркуші, 2017. Вип. 1. С. 98–105.
  18. Мацієвський І. Жанрові угрупування в традиційній українській інструментальній музиці. Львів : ПНДЛМЕ, 2000. 26 с.
  19. Мацієвский І. Інструментальна музика річного циклу праці на Білосточчині. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. Львів, 2003. Вип. 31. С. 202–216.
  20. МацієвськийІ. Музичні інструменти гуцулів. Вінниця : Нова Книга, 464 с.
  21. Молдавін М. Народний підголосковий спів. Київ: Музична Україна, 1980. 88 с.
  22. Мурзина О. Народне багатоголосся. Історія української музики: у7 томах. Том 1 : Від найдавніших часів до ХVІІІ століття. Книга 1 : Народна музика / відп. ред. О. Ю. Шевчук, Б. М. Фільц. Київ : ІМФЕ ім. М. Рильського, 2016. С. 340–368.
  23. Народна вокальна творчість Львівщини: у 2 т. / збір і транскрибування М. Мишанича / редакційна колегія: Б. Луканюк, Л. Добрянська, В. Коваль, Л. Лукашенко, Ю. Рибак, В. Ярмола. Львів : Вид-во „ГАЛИЧ-ПРЕС”, 2017. Т. 1: Мелодії. 376 с. Т. 2: Тексти. 424 с.
  24. Осадча В. Форми виконавського втілення народнопісенної традиції в навчальних закладах Харкова. Динаміка фольклорного виконавства: Матеріали науково-практичної конференції до 30-ліття кафедри музичного фольклору. Рівне, 2009. С. 79–81.
  25. Павлів Я. Герменевтика гуцульського індивідуального скрипкового виконавства космацько-брустурської традиції (на прикладі творчої діяльності Івана Соколюка). Проблеми етномузикології. № 14. С. 153–169.
  26. Сінельников І. Методика роботи з фольклорним колективом: навчальний посібник. Київ: Ліра, 2017. 236 с.
  27. Супрун-Яремко Н. О. Українці Кубані та їхні пісні: монографія. Київ : Музична Україна, 2005. 784 с.
  28. Традиційні пісні українців Північного Підляшшя / упорядкування, вступна стаття і нотні транскрипції Лариси Лукашенко; загальна редакція Богдана Луканюка. Львів: Камула, 2006. 308 с.
  29. Федун І. Взаємозв’язки між виконавцями та слухачами у традиційній інструментальній музиці (на прикладі троїстих музик Західного Полісся). Етнокультурна спадщина Полісся / ред.-упоряд. В.Ковальчук. Рівне : Перспектива, 2006. Вип. VII. С. 228–235.
  30. Федун І. Еволюція західноукраїнських народних інструментальних ансамблів у ХХ – початку ХХІстоліть. Музикознавчий універсум. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка : зб. статей. Львів : ЛНМА ім. М. В. Лисенка, 2019. Вип. 45. С. 53–69. URL: https://muzuniversum.com/index.php/journal/article/view/47/40
  31. Федун І. Композиційні особливості західноукраїнської традиційної інструментальної ансамблевої музики. Проблеми етномузикології: зб. наукових праць / ред.-упоряд. М. Скаженик, О. Шевчук. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2020. Вип. 15. С. 42–53 (DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4212.2020.15.219359).
  32. ХайМ. Музика Бойківщини. Київ : Родовід, 2002. 303 с.
  33. Шостак В. Тисячолітнє дерево. Народні музичні інструменти Закарпаття: музичні традиції і сучасність. Ужгород : Карпати, 2016. 208 с.
  34. ЯремкоБ. Етноінструментознавство : навчальний посібник. Рівне : РДГУ, 2003. 188 с.
  35. ЯрмолаВ. Скрипкова традиція Рівненсько-Волинського Полісся. Львів : Сполом, 2014. 234 с.

Harasymczuk R. W. Tańcie huculskie. Lwów : Ruch, 1939. 156 s.

Силабус:

Завантажити силабус