Фольклорне виконавство
Тип: На вибір студента
Кафедра: української фольклористики імені академіка філарета колесси
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
3 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
3 | 32 | ФЕДУН Ірина | ФЛу-21, ФЛу-22, ФЛу-23, ФЛу-24, ФЛф-21, , |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
3 | 32 | ФЛу-21 | ФЕДУН Ірина |
ФЛу-22 | ФЕДУН Ірина | ||
ФЛу-23 | ФЕДУН Ірина | ||
ФЛу-24 | ФЕДУН Ірина | ||
ФЛф-21 | ФЕДУН Ірина |
Опис курсу
Мета курсу – ознайомити студентів із виконавськими музичними традиціями різних регіонів України.
Завдання: розглянути специфіку фольклорного виконавства, типи носіїв традиції, засоби та способи виконавства, особливості фольклорного виконавства різних регіонів України.
Результати навчання
знати:
- відмінність фольклорного виконавства від академічного та естрадного;
- рівні народних виконавців;
- регіональні виконавські стилі;
- специфіку звуковидобування в різних регіонах;
- сольні та гуртові манери виконання;
- типові жанри та особливості їх виконання для кожного регіону;
уміти:
- характеризувати виконавські стилі різних регіонів України;
- визначати на слух жанри та форми співу й інструментальної гри;
- відтворювати пісні на вибір з одного чи кількох регіонів.
Рекомендована література
- Основна
- ЛуканюкБ. Конспект курсу лекцій з музичного фольклору. Львів : ЛНМА ім. М. Лисенка, 2017. 84 с.
- Грица С. Фольклор у просторі та часі. Вибрані статті. Тернопіль : Астон, 2000. 228 с.
- Іваницький А. Українська музична фольклористика (методологія і методика). Київ : Заповіт, 1997. 392 с.
- ХайМ. Музично-інструментальна культура українців (фолкльорна традиція). Монографія : 2-ге видання, виправлене і доповнене. Київ – Дрогобич : Коло, 2011. 560 с.
- Додаткова
- Боярська Н., Гапон Л. Особливості традиційного вокального виконавства на Західному Поліссі. Етнокультурна спадщина Полісся. Рівне : Перспектива, 2004. Вип. 5. С. 192–197.
- Водяний Б. Жанрова система та розвиток стилiстики народної iнструментальної музики Західного Поділля. Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. Тернопіль, 1999. №2. С. 87–92.
- Ганудельова Н. Особливості формування звукоідеалу в Закарпатській інструментальній культурі пастушої традиції. Мистецтвознавчі записки. Вип. 20. С. 124–131.
- ГошовскийВ. У истоков народной музыки славян : oчерки по музикальному славяноведению. Москва : Советский композитор, 1971. 304 с.
- Гошовский В. Л. Украинские песни Закарпатья. Москва: Советский композитор, 1968. 468 с.
- Єфремов Є. Вивчення варіювання форм пісень Полісся. Народна творчість та етнографія. No 3. 1984. С. 26–33.
- Єфремов Є. Дослідження народнопісенного виконавства через моделювання інваріанта пісні. Українське музикознавство. Київ, 1985. Вип. 20. С. 79–98.
- Іваницький А.Обрядовий музичний фольклор Середньої Наддніпрянщини. Народна творчість та етнологія. 2015. № 1. С. 7–
- Інструментальна музика / упоряд. А.Гуменюк. Київ : Наукова думка, 488 с.
- Квітка К. Професіональні співці й музиканти на Україні: програма для досліду їх діяльності й побуту. Київ : Українська академія наук, 114 с.
- Клименко І. Дискографія української етномузики (автентичне виконання 1908–2010) : ілюстрований хронологічний реєстр з анотаціями і покажчиками. Київ : НМАУ ім. П. Чайковського, 2010. 360 с.
- Колесса Ф. Народна музика на Поліссі.Колесса Ф. Музикознавчі праці / підгот. до друку С. Й. Грица. Київ, 1970. С. 409–424.
- Колесса Ф. Старинні мелодії українських обрядових пісень (весільних і колядок) на Закарпатті.Колесса Ф. Музикознавчі праці. Київ, 1970. С. 368–397.
- Колесса Ф. Фольклористичні праці. Київ: Наукова думка, 416 с.
- ЛуканюкБ. Питання методики географічного етномузикознавства й етнографічне регіонування західноукраїнських земель. Перша конференція дослідників народної музики західноукраїнських земель (Львів, 22–24 березня 1990 р.) / упоряд. Б. Луканюк. Львів : ЛДК ім. М. Лисенка, 1990. С. 6–8.
- Лукашенко Л. Виконавські традиції Брестського Полісся. Народна музика Волині: збірник статей і матеріалів. Кременець, 1998. С. 36–40.
- Лукашенко Л. Нарис з предмета традиційного вокального виконавства. Володимир Гошовський і Закарпаття: збірник статей і матеріалів / упорядник Віра Мадяр-Новак. Ужгород : Видавництво Олександри Гаркуші, 2017. Вип. 1. С. 98–105.
- Мацієвський І. Жанрові угрупування в традиційній українській інструментальній музиці. Львів : ПНДЛМЕ, 2000. 26 с.
- Мацієвский І. Інструментальна музика річного циклу праці на Білосточчині. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. Львів, 2003. Вип. 31. С. 202–216.
- МацієвськийІ. Музичні інструменти гуцулів. Вінниця : Нова Книга, 464 с.
- Молдавін М. Народний підголосковий спів. Київ: Музична Україна, 1980. 88 с.
- Мурзина О. Народне багатоголосся. Історія української музики: у7 томах. Том 1 : Від найдавніших часів до ХVІІІ століття. Книга 1 : Народна музика / відп. ред. О. Ю. Шевчук, Б. М. Фільц. Київ : ІМФЕ ім. М. Рильського, 2016. С. 340–368.
- Народна вокальна творчість Львівщини: у 2 т. / збір і транскрибування М. Мишанича / редакційна колегія: Б. Луканюк, Л. Добрянська, В. Коваль, Л. Лукашенко, Ю. Рибак, В. Ярмола. Львів : Вид-во „ГАЛИЧ-ПРЕС”, 2017. Т. 1: Мелодії. 376 с. Т. 2: Тексти. 424 с.
- Осадча В. Форми виконавського втілення народнопісенної традиції в навчальних закладах Харкова. Динаміка фольклорного виконавства: Матеріали науково-практичної конференції до 30-ліття кафедри музичного фольклору. Рівне, 2009. С. 79–81.
- Павлів Я. Герменевтика гуцульського індивідуального скрипкового виконавства космацько-брустурської традиції (на прикладі творчої діяльності Івана Соколюка). Проблеми етномузикології. № 14. С. 153–169.
- Сінельников І. Методика роботи з фольклорним колективом: навчальний посібник. Київ: Ліра, 2017. 236 с.
- Супрун-Яремко Н. О. Українці Кубані та їхні пісні: монографія. Київ : Музична Україна, 2005. 784 с.
- Традиційні пісні українців Північного Підляшшя / упорядкування, вступна стаття і нотні транскрипції Лариси Лукашенко; загальна редакція Богдана Луканюка. Львів: Камула, 2006. 308 с.
- Федун І. Взаємозв’язки між виконавцями та слухачами у традиційній інструментальній музиці (на прикладі троїстих музик Західного Полісся). Етнокультурна спадщина Полісся / ред.-упоряд. В.Ковальчук. Рівне : Перспектива, 2006. Вип. VII. С. 228–235.
- Федун І. Еволюція західноукраїнських народних інструментальних ансамблів у ХХ – початку ХХІстоліть. Музикознавчий універсум. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка : зб. статей. Львів : ЛНМА ім. М. В. Лисенка, 2019. Вип. 45. С. 53–69. URL: https://muzuniversum.com/index.php/journal/article/view/47/40
- Федун І. Композиційні особливості західноукраїнської традиційної інструментальної ансамблевої музики. Проблеми етномузикології: зб. наукових праць / ред.-упоряд. М. Скаженик, О. Шевчук. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2020. Вип. 15. С. 42–53 (DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4212.2020.15.219359).
- ХайМ. Музика Бойківщини. Київ : Родовід, 2002. 303 с.
- Шостак В. Тисячолітнє дерево. Народні музичні інструменти Закарпаття: музичні традиції і сучасність. Ужгород : Карпати, 2016. 208 с.
- ЯремкоБ. Етноінструментознавство : навчальний посібник. Рівне : РДГУ, 2003. 188 с.
- ЯрмолаВ. Скрипкова традиція Рівненсько-Волинського Полісся. Львів : Сполом, 2014. 234 с.
Harasymczuk R. W. Tańcie huculskie. Lwów : Ruch, 1939. 156 s.