Історія словацької літератури

Тип: Нормативний

Кафедра: слов’янської філології імені професора іларіона свєнціцького

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
3доцент ХОДА Лідія
4доцент ХОДА Лідія

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
3ФЛслц-21доцент ХОДА Лідія
4ФЛслц-21доцент ХОДА Лідія

Опис курсу

«Історія словацької літератури», 2 курс 1 сем.

Курс «Історія словацької літератури» призначений для студентів-словакістів другого року навчання бакалаврського рівня вищої освіти. Курс передбачає лекційні та практичні заняття. Форми звітності наприкінці семестру немає.

Завданням курсу є ознайомлення студентів із загальною періодизацією словацького літературного процесу, та, зокрема, періодизацією, давньої словацької літератури (IX – XVІІІ ст.: середньовіччя, гуманізм і ренесанс, бароко). Перший період давньої словацької літератури – середньовіччя – дає можливість студентам вивчити писемність Великоморавської держави; ознайомитися з діяльністю слов’янських просвітителів Кирила і Мефодія, простежити розвиток старослов’янської літературної та мовної традиції на словацьких землях; дослідити літературу, написану латинською і словакізованою чеською мовами. Другий період – література гуманізму та ренесансу – охоплює творчість таких словацьких гуманістів, як М.Раковський, Я.Якобеус, Ян Єсеніус та ін. Студенти знайомляться з творами світського характеру, з духовною поезією, з історичними словацькими піснями, з драматичними творами на біблійну тематику. Третій період у розвитку давньої словацької літератури – бароко – охоплює словацьку барокову поезію (католицьку і протестантську; світську), та прозу (мемуарну й біографічну). Студенти аналізують твори дидактичного характеру, розвиток наукової літератури і драми в період бароко.

Студент повинен:

знати:

  • періодизацію словацького літературного процесу загалом та періодизацію давньої словацької літератури зокрема;
  • термінологію давньої словацької літератури;
  • джерела, пов’язані з Великоморавською державою і діяльністю слов’янських просвітителів Кирила і Мефодія;
  • життєвий і творчий шлях головних представників літератури словацького середньовіччя, гуманізму й ренесансу, бароко.
  • тематику і проблематику творів словацьких письменників зазначених періодів.

       вміти:

  • вміти визначати періоди словацького літературного процесу, орієнтуватися в суспільно-історичних обставинах, у яких зародилася давня словацька література;
  • вміти визначати періоди давньої словацької літератури;
  • визначати тематику, проблематику, жанрово-стильові особливості літератури зазначеної доби;
  • реферувати подану інформацію словацькою мовою;
  • моделювати власні висловлювання в усній та писемній формах;

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен розвивати та вдосконалювати

Загальні компетентності (ЗК):

ЗК 4. Здатність бути критичним і самокритичним.

ЗК 5. Здатність учитися й оволодівати сучасними знаннями.

ЗК 6. Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел.

ЗК 7. Уміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.

ЗК 8. Здатність працювати в команді та автономно.

ЗК 9. Здатність спілкуватися іноземною мовою.

ЗК 10. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

ЗК 11. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

ЗК 12. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.

ЗК 13. Здатність проведення досліджень на належному рівні.

ЗК 15. Здатність цінувати та поважати різноманітність та мультикультурність.

Фахові компетентності (ФК):

ФК 1. Усвідомлення структури філологічної науки та її теоретичних основ.

ФК 5. Здатність використовувати в професійній діяльності системні знання про основні періоди розвитку словацької літератури від давнини до ХХІ століття, еволюцію напрямів, жанрів і стилів, чільних представників та художні явища, а також знання про тенденції розвитку світового літературного процесу та української літератури.

ФК 7. Здатність до збирання й аналізу, систематизації та інтерпретації мовних, літературних, фольклорних фактів словацької мови, інтерпретації та перекладу тексту.

ФК 8. Здатність вільно оперувати спеціальною термінологією для розв’язання професійних завдань.

ФК 10. Здатність здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів.

ФК 13. Здатність використовувати в професійній діяльності знання про загальні властивості літератури як мистецтва слова, про закони побудови художнього твору, особливості письменницької праці, літературні стилі, наукові методи і школи в літературознавстві.

Програмні результати навчання (ПРН):

ПРН 2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати.

ПРН 3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти.

ПРН 6. Використовувати інформаційні й комунікаційні технології для вирішення складних спеціалізованих задач і проблем професійної діяльності.

ПРН 7. Розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів.

ПРН 8. Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію словацької мови і літератури і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.

ПРН 15. Здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів.

ПРН 16. Знати й розуміти основні поняття, теорії та концепції обраної філологічної спеціалізації, уміти застосовувати їх у професійній діяльності.

ПРН 18. Мати навички управління комплексними діями або проєктами при розв’язанні складних проблем у професійній діяльності в галузі обраної філологічної спеціалізації та нести відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах.

ПРН 19. Мати навички участі в наукових та/або прикладних дослідженнях у галузі філології.

ПРН 20. Окреслювати основні проблеми дисциплін, що визначають конкретну філологічну галузь, пояснювати їх взаємозв’язок у цілісній системі знань.

ПРН 22. Знати історію словацької літератури, аналізувати й інтерпретувати літературні твори, визначати їхню специфіку й місце в літературному процесі і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.

Рекомендована література

Основна

  1. Хода Л. Історія давньої словацької літератури: збірник завдань. Львів: Аверс, 2024. 126 с.
  2. Brtáňová, E.: Na margo staršej literatúry. Bratislava, Kaligram, 2012.
  3. Čúzy L. a kol. Panoráma slovenskej literatúry Bratislava: SPN, 2004.
  4. Ferdinálová E. Staršia slovenská literatúra // https://zlatyfond.sme.sk/dielo/1953/Fordinalova_Starsia-slovenska-literatura/2
  5. Ferdinálová E. Staršia slovenská literatúra. Trnavská univerzita v Trnave: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity, 2009. 155 s.
  6. Hugolín Gavlovič a jeho dielo v dobovom literárnom a kultúrnom kontexte. Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie 12. – 13. novembra 2012 v Bratislave. Ústav slovenskej literatúry SAV, 2013 // https://studovnaliteratury.sav.sk/wp-content/uploads/GAFRIKOVA_Gavlovic-6.pdf
  7. Kákošová Z. Zo staršej slovenskej literatúry I. (učebné texty) Bratislava: Katedra slovenskej literatúry a literárnej vedy. Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, 2014.
  8. Kákošová Z. Zo staršej slovenskej literatúry II. (učebné texty) Bratislava: Katedra slovenskej literatúry a literárnej vedy. Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, 2014.
  9. Kákošová Z. Príručka k dejinám staršej slovenskej literatúry. Trnava: Univerzita Cyrila a Metoda v Trnave, 2007.
  10. Literárnohistorické kolokvium: I. stredovek: II. Humanizmus a renesancia. Ved. redaktorka Erika Brtáňová. Bratislava: ÚSlL SAV, 2013. 248 s. // https://studovnaliteratury.sav.sk/wp-content/uploads/BRTANOVA_Kolokvium_2013.pdf
  11. Literárnohistorické kolokvium: III. Barok. Ved. redaktor Erika Brtáňová. Bratislava: USlL SAV, 2017. 176 s.
  12. Minárik J. Dejiny slovenskej literatúry I. Bratislava: Slovenské pedagogickénakladateľstvo, 1985.
  13. Minárik J. Z klenotnice staršieho slovenského písomníctva. I – III. Bratislava, 1997.
  14. Mišianik J. a kol. Dejiny staršej slovenskej literatúry. Bratislava, 1958.
  15. Rišková L. Jazyk ako básnická téma Bohuslava Tablica // Slovenská literatúra: revue pre literárnu vedu. Roč. 67. č. 3. 2020. S. 187–203 // https://www.sav.sk/journals/uploads/08252318slov_lit_03-20-vnutro-01.pdf
  16. Sedlák I. a kol. Dejiny slovenskej literatúry I. Martin: Matica slovenská – Bratislava: Literárne informačné centrum, 2009.
  17. Šmatlák S. Dejiny slovenskej literatúry od stredoveku po súčasnosť. Bratislava: Tatran, 1988.
  18. Šmatlák S. Dejiny slovenskej literatúry I. Bratislava: Literárne informačné centrum, 2002, 359 s.
  19. Tkáčiková E., Konečný M., Kamenčík M. Prehľad dejín slovenskej literatúry I. (Slovenská literatúra – 18. storočia.). Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2015.
  20. Tkáčiková E. Staršia slovenská literatúra: antológia textov. Bratislava: Univerzita Komenského, 2005. 203 s.
  21. Tkačiková E. Podoby slovenskej literatúry obdobia renesancie. Bratislava, 1988.
  1. Vlček J. Dejiny slovenskej literatúry // https://zlatyfond.sme.sk/dielo/901/Vlcek_Dejiny-slovenskej-literatury/3
  1. Vlček J. Kapitoly zo slovenskej literatúry. Bratislava, 1954.
  2. Život Konštantína a Život Metoda. Panónske legendy. Matica slovenská, 1.vyd., 2013. 56 s.

Додаткова

  1. Antológia k dejinám slovenskej literatúry / Čepan. Zv. I–II. Bratislava, 1966.
  2. Braxatoris M. Intenčné aspekty príležitostných diel staršej literatúry / Slovenská literatúra, 2023. Roč. 70, č. 5, 471–487 // https://www.sav.sk/journals/uploads/09172038SL_5-23-02.pdf
  3. Brtaň R. Historické piesne. Bratislava, 1953.
  4. Gáfriková G. Literárne dielo Hugolína Gavloviča // SAS. Bratislava, 2002. Roč. 31 // https://zborniky.e-slovak.sk/SAS_31_2002.pdf
  5. Hamada M. Od baroka do klasicizmu. Bratislava, 1967.
  6. Hanulová A., Závodská E. Solúnski vierozvestovia Cyril a Metod (biografia a personálna výberová bibliografia). Trebišov: Zemplínska knižnica v Trebišove, 2013.
  7. Kubealaková M. Literatúra dlhého stredoveku na území dnešného Slovenska I. Vydavateľstvo Belianum, Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica, 2019.
  8. Markovič P. Žánrová iniciácia memoárových a cestopisných próz v slovenskej literatúre v období baroka // Slovenská literatúra, 2015. Roč. 62. č. 2. S. 139–146 // https://www.sav.sk/journals/uploads/04111257SL-2015-2-markovič-139-146.pdf
  9. Minárik J. Stredoveká literatúra. Bratislava, 1977.
  10. Minárik J. Renesančná a humanistická literatúra. Bratislava, 1985.
  11. Minárik J. Baroková literatúra. Bratislava, 1984.
  12. Mišianik J. Antológia staršej slovenskej literatúry. Bratislava, 1981.
  13. Mišianik J. Pohľady do staršej slovenskej literatúry. Bratislava, 1974.
  14. Pavlovičová K. Nejasnosti okolo veľkomoravského staroslovienského Proglasu // Slovenská literatúra, 2015. Roč. 62. č. 3, 4. 165–189, 269–290 // https://www.sav.sk/journals/uploads/04111244SL-2015-3-Pavlovičová-165-189.pdf
  15. Pavlovičová K. Život svätého Svorada-Andreja a Benedikta v literárnych súvislostiach // Scientia et Eruditio. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave. 2018. č. 3. Режим доступу: file:///C:/Users/user/Downloads/see-2018-03-02-pavlovicova.pdf
  16. Rezník J. Túry do literatúry. Vydavateľstvo Slovart, 2012.
  17. Štraus F. Príručný slovník literarnovedných termínov. Bratislava, 2002.
  1. Zambor J. O Proglase a jeho slovenských básnických prekladoch // Studia Academica Slovaca. 2013. S. 13-38. Режим доступу: https://zborniky.e-slovak.sk/SAS_42_2013.pdf

Iнтернет-джерела

Хода Л. Електронний курс «Історія словацької літератури»: https://e-learning.lnu.edu.ua/course/view.php?id=4824

http://www.litcentrum.sk/

https://zlatyfond.sme.sk

https://studovnaliteratury.sav.sk/o-nas/

http://www.uslit.sav.sk

https://zborniky.e-slovak.sk/

Силабус:

Завантажити силабус