Історія української лексикографії (середня освіта)
Тип: Нормативний
Кафедра: української мови імені професора івана ковалика
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
8 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
8 | 14 | СУС Ірина | ФЛо-41, ФЛо-42 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
8 | 28 | ФЛо-41 | СУС Ірина |
ФЛо-42 | СУС Ірина |
Опис курсу
Мета курсу «Історія української лексикографії» – сформувати в студентів-філологів систематизовані наукові знання про принципи класифікації словників та періоди розвитку українського словникарства, навчити виконувати аналіз словників відповідно до засад лексикографічної критики.
Завдання курсу – формувати в студентів наукові погляди на лексикографію, розвивати навички самостійних спостережень над періодами становлення історії української лексикографії та різними типами структур у лексикографічних виданнях; ознайомити з методикою формування навичок лексикографічної компетентності в здобувачів загальної середньої освіти за підручниками з української мови для ЗЗСО.
У результаті вивчення курсу студент повинен знати:
- предмет, завдання й місце лексикографії серед інших мовознавчих дисциплін;
- наукові праці з проблем історії та теорії лексикографії;
- базові терміни лексикографії;
- аспекти й методи дослідження в лексикографії;
- основні праці української лексикографії;
- періодизацію розвитку українського словництва;
- принципи побудови статей у словниках різних типів;
- обсяг та типи завдань у підручниках з української мови для ЗЗСО на формування лексикографічної компетентності в здобувачів загальної середньої освіти.
Уміти:
- аналізувати наукові праці з лексикографії;
- визначати тип словника;
- аналізувати мікро- та макроструктуру словників різних періодів;
- характеризувати типи словників;
- аналізувати різні технології навчання у підручниках з української мови для ЗЗСО на формування лексикографічної компетентності в здобувачів загальної середньої освіти.
Рекомендована література
Основні джерела
- Горецький П. Історія української лексикографії. Київ, 244 с.
- Демська О. М. Вступ до лексикографії: навч. посіб. Київ, 2010. 266 с.
- Кровицька О. Українська лексикографія: теорія і практика. Львів, 2005. 175 с.
- Капранов Я., Тронь Т. Основи лексикографічної теорії та практики: підручник. Київ, 2023. 308 с.
Додаткові джерела
- Березюк Т., Іщенко О., Пилипчук Р., Савченко О., Фещенко Н., Шушківський А. Здобутки української енциклопедистики: характеристика найважливіших видань. Наука України у світовому інформаційному просторі. Київ, 2015. Вип. 12. С. 9–114.
- Бобкова Т. Українська корпусна лексикографія: основні етапи й тенденції розвитку. Наукові записки Нац. ун-ту «Острозька академія». Серія філологічна. Вип. 49. С. 267–270.
- Бондар О.І. Українське діалектне словникарство початку ХХІ ст. Вісник Одеського нац. ун-ту. 2012. Серія філологія. Т. Вип. 4. С. 5–17.
- Бондаренко Н. В. Формування культурної компетентності як ключової на уроках української мови. Молодь і ринок. 2019. № 8. С. 94‒99. URL: http://mir.dspu.edu.ua/issue/view/10771
- Войтів Г., Кровицька О. Науковий осередок українського словникарства у Львові: історія і досвід. Теле- і радіожурналістика: зб. наук. пр. Львів, Вип. 18. С. 245–255.
- Гнатюк І. «Словарь української мови» за редакцією Бориса Грінченка в оцінці українських мовознавців. Лексикографічний бюлетень: зб. наук. пр. Київ, 2014. Вип.23. С. 7–17.
- Гороть Є., Малимон Л. Лінгводидактична сутність і структура поняття «лексикографічна компетенція». Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Луцьк, 2017. № 3. С. 89–94.
- Давиденко В.І. Українські лексикографічні праці в сучасному освітньому просторі. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації. Київ, 2020.Т. 31. № 4. Ч. 1. С. 39–43.
- Дідун Л. Козирєва З. Українська академічна лексикографія: здобутки та перспективи розвитку. Українська мова. № 3. С. 54–65.
- Ілясов О.О. Історія лексикографії та різні підходи до її опису. Theory and practice of modern science: I International Scientific and Theoretical Conference. Kraków, 2021. 2. P. 18–22.
- Кочан І. Українська лінгвістична термінографія. (хронологія, класифікація, структура). Лінгвістичні дослідження: зб. наук. пр. Харк. нац. пед. ун-ту імені Г. С. Сковороди. Харків, 2022. Вип. 56. С. 25–41.
- Кровицька О. Сучасна лексикографія у лінгводидактичному аспекті. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. 2010. Вип. 50. С. 236–238.
- Лукінова Т. Створення «Етимологічного словника української мови» – важливий етап порівняльно-історичного вивчення слов’янської лексики. Мовознавство. 2008. № 2–3. С. 24–39.
- Перебийніс В. І. Теорія і практика укладання навчальних словників. Вісник Житомирського держ. ун-ту ім. І. Франка. 2004. № 17. С. 73–75
- Семеног О. Лексикографічна компетенція як показник мовної культури особистості. Українська література в загальноосвітній школі. 2008. № 2. С. 41–44.
- Сніжко Н. Концепції новітніх тлумачних словників української мови та проблеми металексикографії. Українська мова. 2022. № 3. С. 3–24.
- Хобзей Н. Сучасне українське діалектне словництво. Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність: зб. наук. пр. / відп. ред. М. Крикун. Львів, Вип. 15: Confraternitas. Ювілейний збірник на пошану Ярослава Ісаєвича. С. 819–826.
- Цимбалюк-Скопненко Т. Українська авторська лексикографія: здобутки та перспективи. Українська мова. 2010. № С. 3–14.
Підручники «Українська мова» в ЗЗСО