Історія української лексикографії (середня освіта)

Тип: Нормативний

Кафедра: української мови імені професора івана ковалика

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
83Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
814СУС ІринаФЛо-41, ФЛо-42

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
828ФЛо-41СУС Ірина
ФЛо-42СУС Ірина

Опис курсу

Мета курсу «Історія української лексикографії» – сформувати в студентів-філологів систематизовані наукові знання про принципи класифікації словників та   періоди розвитку українського словникарства, навчити виконувати аналіз словників відповідно до засад лексикографічної критики.

Завдання курсу – формувати в студентів наукові погляди на лексикографію,  розвивати навички самостійних спостережень над періодами становлення історії української лексикографії та  різними типами  структур у лексикографічних виданнях; ознайомити з методикою формування навичок лексикографічної компетентності  в здобувачів загальної середньої освіти за підручниками з української мови для ЗЗСО.

У результаті вивчення курсу студент повинен знати:

  • предмет, завдання й місце лексикографії серед інших мовознавчих дисциплін;
  • наукові праці з проблем історії та теорії лексикографії;
  • базові терміни лексикографії;
  • аспекти й методи дослідження в лексикографії;
  • основні праці української лексикографії;
  • періодизацію розвитку українського словництва;
  • принципи побудови статей у словниках різних типів;
  • обсяг та типи завдань у підручниках з української мови для ЗЗСО на формування лексикографічної компетентності в здобувачів загальної середньої освіти.

Уміти:

  • аналізувати наукові праці з лексикографії;
  • визначати тип словника;
  • аналізувати мікро- та макроструктуру словників різних періодів;
  • характеризувати типи словників;
  • аналізувати різні технології навчання у підручниках з української мови для ЗЗСО на формування лексикографічної компетентності в здобувачів загальної середньої освіти.

 

Рекомендована література

Основні джерела

  1. Горецький П. Історія української лексикографії. Київ, 244 с.
  2. Демська О. М. Вступ до лексикографії: навч. посіб. Київ, 2010. 266 с.
  3. Кровицька О. Українська лексикографія: теорія і практика. Львів, 2005. 175 с.
  4. Капранов Я., Тронь Т. Основи лексикографічної теорії та практики: підручник. Київ, 2023. 308 с.

Додаткові джерела

  1. Березюк Т., Іщенко О., Пилипчук Р., Савченко О., Фещенко Н., Шушківський А. Здобутки української енциклопедистики: характеристика найважливіших видань. Наука України у світовому інформаційному просторі. Київ, 2015.  Вип. 12.  С. 9–114.
  2. Бобкова Т. Українська корпусна лексикографія: основні етапи й тенденції розвитку. Наукові записки Нац. ун-ту «Острозька академія». Серія філологічна. Вип. 49. С. 267–270.
  3. Бондар О.І. Українське діалектне словникарство початку ХХІ ст. Вісник Одеського нац. ун-ту. 2012. Серія філологія. Т.  Вип. 4.  С. 5–17.
  4. Бондаренко Н. В. Формування культурної компетентності як ключової на уроках української мови. Молодь і ринок. 2019. № 8. С. 94‒99. URL: http://mir.dspu.edu.ua/issue/view/10771
  5. Войтів Г., Кровицька О. Науковий осередок українського словникарства у Львові: історія і досвід. Теле- і радіожурналістика: зб. наук. пр. Львів, Вип. 18. С. 245–255.
  6. Гнатюк І. «Словарь української мови» за редакцією Бориса Грінченка в оцінці українських мовознавців. Лексикографічний бюлетень: зб. наук. пр. Київ, 2014.  Вип.23. С. 7–17.
  7. Гороть Є., Малимон Л. Лінгводидактична сутність і структура поняття «лексикографічна компетенція». Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Луцьк, 2017. № 3. С. 89–94.
  8. Давиденко В.І. Українські лексикографічні праці в сучасному освітньому просторі. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації. Київ, 2020.Т. 31. № 4. Ч. 1.  С. 39–43.
  9. Дідун Л. Козирєва З. Українська академічна лексикографія: здобутки та перспективи розвитку. Українська мова. № 3. С. 54–65.
  10. Ілясов О.О. Історія лексикографії та різні підходи до її опису. Theory and practice of modern science: I International Scientific and Theoretical Conference. Kraków, 2021. 2. P. 18–22.
  11. Кочан І. Українська лінгвістична термінографія. (хронологія, класифікація, структура). Лінгвістичні дослідження: зб. наук. пр. Харк. нац. пед. ун-ту імені Г. С. Сковороди. Харків, 2022. Вип. 56. С. 25–41.
  12. Кровицька О. Сучасна лексикографія у лінгводидактичному аспекті. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. 2010. Вип. 50. С. 236–238.
  13. Лукінова Т. Створення «Етимологічного словника української мови» – важливий етап порівняльно-історичного вивчення слов’янської лексики. Мовознавство. 2008. № 2–3. С. 24–39.
  14. Перебийніс В. І. Теорія і практика укладання навчальних словників. Вісник Житомирського держ. ун-ту ім. І. Франка. 2004.  № 17. С. 73–75
  15. Семеног О. Лексикографічна компетенція як показник мовної культури особистості. Українська література в загальноосвітній школі. 2008. № 2. С. 41–44.
  16. Сніжко Н. Концепції новітніх тлумачних словників української мови та проблеми металексикографії. Українська мова. 2022. № 3. С. 3–24.
  17. Хобзей Н. Сучасне українське діалектне словництво. Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність: зб. наук. пр. / відп. ред. М. Крикун.    Львів,  Вип. 15: Confraternitas. Ювілейний збірник на пошану Ярослава Ісаєвича.  С. 819–826.
  18. Цимбалюк-Скопненко Т. Українська авторська лексикографія: здобутки та перспективи. Українська мова. 2010.  №  С. 3–14.

 

Підручники «Українська мова» в ЗЗСО

https://pidruchniki.in.ua/tag/ukrayinska-mova/

Матеріали

Історія української лексикографії. Методичні рекомендації для здобувачів IV курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальностей 01 Освіта / Педагогіка (Спеціалізація 014.01 Середня освіта (Українська мова і література), 035 Філологія (Спеціалізація 035.01 Українська мова та література), 035 Філологія. (Спеціалізація 035. 10 Прикладна лінгвістика).

Силабус:

Завантажити силабус