Методологія літературознавчих студій 2024

Тип: На вибір студента

Кафедра: теорії літератури та порівняльного літературознавства

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
14Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
116доцент ЗУБРИЦЬКА МаріяФЛл-11м

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
116ФЛл-11мдоцент ЗУБРИЦЬКА Марія

Опис курсу

Курс “Методологія літературознавчих студій” належить до філологічних дисциплін, спрямованих на підготовку фахівців-літературознавців, і розрахований на студентів п’ятого року навчання – першого року магістерського рівня підготовки. Цей курс завершує цикл теоретичних дисциплін, який починається на першому році навчання курсом “Вступ до літературознавства”, і покликаний ознайомити слухачів з найактуальнішими методологіями сучасного літературознавства. У межах курсу передбачено аналіз та осмислення текстів української літератури та українського літературно-теоретичного дискурсу

Мета курсу – навчити студентів розуміти, пояснювати та інтерпретувати художні тексти як соціокультурний феномен і як джерело естетичної інформації

Основні завдання курсу:

  • ознайомити студентів із основною методологічною термінологією провідних літературно-теоретичних шкіл і напрямків;
  • ознайомити студентів із основними методологічними підходами до дослідження та аналізу літературно-художніх текстів;дослідження;
  • виробити навички методологічного підходу до інтерпретації художніх текстів;
  • сфокусувати увагу слухачів на розвитку провідних ідей у літературознавчій методології ХХ століття; сформувати у студентів чітке розуміння поняття «методу» та вміння застосовувати його для адекватного відчитування літературних текстів;
  • виробити навички методологічного підходу до інтерпретації художніх текстів;
  • розвинути вміння вести дискусію, обґрунтовувати власну інтерпретаційну позицію.

Після завершення цього курсу студент буде знати:

  • основні літературознавчі напрямки та школи;
  • основні етапи розвитку методологічних учень ХХ століття;
  • основні терміни, поняття та принципи найпоширеніших літературознавчих методологій ХХ століття;
  • зв’язок теорії літератури з іншими дисциплінами, зокрема з філософією та лінгвістикою;
  • роль мови у формуванні методології літературознавчих студій;
  • теоретичні основи інтерпретації художніх текстів;
  • теоретичні основи рецептивної естетики.

уміти:

  • доцільно обирати й застосовувати сучасні методи літературознавчого аналізу;
  • володіти термінологічним апаратом основних сучасних методологій;
  • аналізувати літературно-художні тексти , використовуючи міждисциплінарність;
  • застосовувати засвоєні знання для власних досліджень;
  • брати участь у дискусії й арґументовано висловлювати;
  • власну інтерпретаційну позицію.

Рекомендована література:

  1. Еко У. Надінтерпретація текстів // Еко У. Маятник Фуко. – Львів, 1998. – С. 650–664.
  2. Еко У. Поміж автором і текстом // Еко У. Маятник Фуко. – Львів, 1998. – С. 664–678.
  3. Еко У. Роль читача. Дослідження з семіотики текстів. – К., 2004.
  4. Ґадамер Г.-Г. Істина і метод. – Т. 1: Герменевтика І: Основи філософ. герменевтики. – Київ: Юніверс, 2000. – 464 с.
  5. Гірняк М. Феноменологічна концепція Романа Інґардена в контексті літературної комунікації. Microsoft Word – 2. Hirniak.doc (pan.pl)
  6. Грабович Г. Поет як міфотворець: семантика символів у творчості Тараса Шевченка. – К.:, Критика. 1998.
  7. Грабович Г. Теорія та історія: “горизонт сподівань” і рання рецепція нової української літератури.// До історії української літератури. Дослідження, есе, полеміка. Теорія та історія. Теорія. Григорій Грабович. До історії української літератури: Дослідження, есе, полеміка (litopys.org.ua)
  8. Дерида Ж. Письмо та відмінність. – К., 2004.
  9. Інґарден Р. Літературно-художній твір. З додатком про функції мови в театральній виставі. — Львів, Літопис. 2023. 434 с.
  10. Коваленко Т. Дискурс формалізму в Україні: лінґвістичний аспект. — Studia Ukrainica Posnaniensia, 3, 2015. С 135–143.
  11. Матвієнко С., Дискурс формалізму: український контекст// Соло триває… нові голоси”. Вип. 1 – Л.: Літопис, 2004 http://www.anthropos.org.ua/dspace/handle/123456789/49
  12. Нич Р. Світ тексту: поструктуралізм і літературознавство / Нич Ришард / [О. Галета (пер.)]. – Л. : Літопис, 2007. – 316 с
  13. Рікер П. Про інтерпретацію // Після філософії: кінець чи трансформація? / упоряд. К. Байнес. — К.: Четверта хвиля, — С. 312—333.

Силабус:

Завантажити силабус