Методика викладання українського фольклору у вищій школі 2023
Тип: На вибір студента
Кафедра: української фольклористики імені академіка філарета колесси
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 4 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 16 | професор СОКІЛ Ганна | ФЛл-11м |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 32 | ФЛл-11м | професор СОКІЛ Ганна |
Опис курсу
Курс «Методика викладання українського фольклору у вищій школі» призначений для студентів-магістрів першого року навчання. Як частина обов’язкової програми цей курс дає знання з історії вивчення методики викладання фольклору у вищій школі, її національної специфіки, системного вивчення усної словесності; готує до проходження асистентської практики у вищій школі; вчить аналізувати явища, процеси і закономірності викладання української усної словесності на сучасному етапі, усвідомлювати їхню суть.
Завдання– показати процес вивчення та викладання українського фольклору в вищій школі.
Практичні цілі курсу полягають у тому, що він допоможе:
- підготуватися магістрам до педагогічної праці, якій передує асистентська практика, навчить їх проводити лекційні, практичні та семінарські заняття з української народної словесності;
- залучити студентів до вирішення актуальних проблем української фольклористики, формувати знання, вміння та навички для проведення наукових досліджень, навчити студентів писати науково-дослідницьку роботу;
- засвоїти основи методики з фольклористики;
- оволодіти спеціальними знаннями та навичками роботи з науковою літературою;
- набути необхідні знання та вміння для підготовки лекцій, практичних занять, семінарів.
У результаті вивчення курсу студент повинен
знати:
- основні загальнонаукові та спеціально-фольклористичні методи дослідження;
- вимоги до оформлення та проведення лекції;
- актуальні проблеми сучасної фольклористики;
- вимоги до практичного заняття, його структуру;
- особливості різних форм проведення лекційних і практичних занять;
- особливості наукового стилю;
- основні інтернет-ресурси з фольклористики;
- вимоги до демонстрування наукової презентації;
уміти:
- формулювати мету, завдання, різні види роботи на лекційному чи семінарському занятті;
- визначати актуальність викладеного матеріалу;
- аналізувати фольклористичні явища;
- застосовувати загальнонаукові (включаючи педагогічні, психологічні) та спеціально-фольклористичні, методи дослідження;
- з’ясовувати фольклорні закономірності та тенденції;
- коротко узагальнювати результати дослідження;
- писати лекції, конспекти практичних занять;
- готувати презентацію на обрану для лекції тему;
- брати участь у науковій дискусії.
Рекомендована література:
Базова
- Вергасов В. М. Активізація пізнавальної діяльності студентів вищої школи. К., 1995.
- Вовк М. П. Фольклористика у класичних університетах: Історико-педагогічний аспект. Програма спецкурсу для магістрів філологічних факультетів вищих навчальних закладів. К., 2013.72 с.
- Копусь О. А. Дидактична стратегія як проект керованої діяльності підготовки майбутніх магістрів-філологів // Наука і освіта. № 1. 2011. С. 47–50 Інноваційні технології викладання української мови та літератури в школі і ВНЗ: проблеми та пошуки. Житомир: Полісся, 2004. 212с.
- Мистецтво бути викладачем: практ. посіб. / ред. О.Сидоренко; пер. з англ. К., 2003.
- Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. К., 1997.
- Нікітіна А. В. Текст. Педагогічний дискурс. Методичні рекомендації до вивчення курсу для магістрантів філологічного факультету. Луганськ, 2006. Журнали: «Вища освіта в Україні», «Магістр», «Дивослово», «Освіта України» та ін.
- Каплінський В.В. Методика викладання у вищій школі. Навчальний посібник. Вінниця, 2015. 224 с.
- Козлова Г.М. Методика викладання у вищій школі. Навчальний посібник. Одеса, 2014. 200 с.
- Семеног О. Методика викладання української літератури у вищих навчальних закладах. Глухів, 2005. 89 с.
- Сокіл Г. Обрядовий фольклор українців. Навчальний посібник. Львів, 2018. 138 с.
Допоміжна
- Алексюк А. М. Педагогіка вищої освіти України / А. М. Алексюк. К. : Либідь, 1998. 557 с.
- Болюбаш Я. Я. Організація навчального процесу у вищих навчальних закладах освіти. К. : ВВП «Компас», 1997. 64 c.
- Бондар А., Ранська Л. Лабораторні і практичні роботи у вищій школі. К., 1977.
- Бутенко Н. Ю. Комунікативні процеси у навчанні: Підручник. Вид 2-ге, без змін. К.: КНЕУ,2006. 384 с.
- Гордон Драйден, Джаннет Вос. Революція в навчанні [перекл. з англ. М. Олійник]. Львів: Літопис, 2005. 542 с.
- Закон України «Про вищу освіту» // Урядовий кур’єр. 2002. № 16. C. 3-15. Козлова Г. Проблеми підручника вищої школи. Освіта України. 2002.
- Кремінь Т.Д. Науково-методичні рекомендації до курсу «Фольклор». Миколаїв. 2007. 60 с.
- Методичні вказівки до написання курсових, дипломних і магістерських робіт для студентів філологічного факультету / Укладачі: П.І.Білоусенко, Л.П.Бойко. Запоріжжя: ЗНУ, 2006. 64 с.
- Пультер С. О, Лісовський А. М. Методика викладання української літератури в школі: курс лекцій для студентів-філологів. Тернопіль: Підручники і посібники, 2009. 144 с.
- Ройз С. Цілющі властивості казки відомі віддавна // Урок української. 2005. №11–12.
- Сокіл Г. Культурно-національний потенціал обрядового фольклору в освітній системі. Українська мова та культурав сучасному гуманітарному часопросторі: аспекти формування комунікативної компетентності фахівця. Збірник матеріалів міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. 19 лютого 2021 року. Ірпінь. (Ун-т державної фіскальної служби України. Навчально-науковий інститут гуманітарних наук. Кафедра журналістики, української словесності та культури). Ірпінь, 2021. С.131–138.
- Сокіл Г. Концепційні засади вивчення повстанських пісень. Народознавчі зошити. 2021. № 4. С.951–959.
- Сокіл Г. Рецепції християнських цінностей у народнопісенній культурі українців. Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Literatura. Język. Kultura. Historia. Seria V: Mistycyzm i monastycyzm w literaturze, kulturze i języku Słowian. Suprasl. 2021, s. 139– 153.
- Сокіл Г. П. Особливості художнього змалювання й сприйняття текстів про голодомор. Формування мовного естетичного ідеалу засобами навчальних дисциплін: збірник наукових праць / ред. кол.: С. В. П’ятаченко, Т. В. Доган. Суми: Вид-во СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. С. 107–113.
- Сокіл Г. П. Образ жінки в українських обрядових піснях: функціональне спрямування, традиційні смисли. SLAVIA ORIENTALIS. 2023. Т.LXXII, s.15– 28.
- Спіцин Є.С. Методика організації науково-дослідної роботи студентів у вищому навчальному закладі освіти. К., 2003. 206 с.
- Супрун В.М. Усна народна творчість: тематика, образна система, методика вивчення: Навчально-методичні рекомендації для підготовки до практичних занять магістрантів спеціальності 8.010103 «Педагогіка і методика середньої освіти. Українська мова та література». Вінниця, 2007. 16 с.
- Токмань Г. Л Методика навчання української літератури в середній школі. Київ: Академія, 2012. 312 с.
- Українська фолькористична енциклопедія. Керівн. проекту, наук. редактор, упоряд. В.Сокіл. Львів, 2018. 808 с.