Методика викладання української мови у вищій школі 2024 (прикладна лінгвістика)

Тип: На вибір студента

Кафедра: української мови імені професора івана ковалика

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
24Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
216доцент КОСТІВ ОксанаФЛл-11м

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
232ФЛл-11мдоцент КОСТІВ Оксана

Опис курсу

Навчальна дисципліна «Методика викладання української мови у вищій школі» – важливий етап у формуванні педагогічної майстерності студента-філолога. Адже основним фахом студента-магістра є викладання української мови у закладах вищої школи. Курс зможе виробити у студентів уміння виокремлювати проблемні питання в процесі викладання української мови на філологічних та нефілологічних спеціальностях у вищій школі, а також навички викладання української мови як основної філологічної дисципліни, української мови за професійним спрямуванням, української мови як іноземної у контексті сучасних освітніх потреб. Навчальний процес передбачає лекції, практичні заняття, самостійну роботу. Підготовка до практичного заняття складається з двох етапів. На першому студент-філолог знайомиться із системою запитань та вивчає основний теоретичний матеріал. Опрацювання наукових відомостей та ознайомлення з методичними засадами, закладеними в працях із лінгводидактики, – важливий етап для формування теоретичного підґрунтя майбутньої професійної діяльності. Робота з рекомендованою літературою вчить виявляти, критично осмислювати та творчо використовувати кращі надбання педагогічного досвіду. Другий етап – виконання практичних завдань, основне призначення яких навчити свідомо набувати власного досвіду у процесі викладання української мови у вищій школі. На практичному занятті магістранти формують навички застосовувати загальні й часткові дидактичні методи та прийоми в навчанні рідної мови у вищій школі, обирати відповідні форми роботи, оцінювати їхню ефективність, що надалі повинно забезпечити вдосконалення професійної майстерності. Практичні завдання побудовано на засадах творчого підходу, з урахуванням можливостей залучення здобутих теоретичних знань.

Мета курсу – ознайомити студентів з особливостями вивчення української мови у вищій школі; аналіз проблемних питань, які виникають у процесі викладання української мови на спеціальностях філологічного і нефілологічного напряму.

Основні завдання курсу:

  • формувати у студентів загальнодидактичні принципи навчання української мови у вищій школі;
  • аналізувати форми навчання української мови на спеціальностях філологічного і нефілологічного напряму у вищій школі;
  • подати стислий історичний екскурс з методики викладання української мови у вищій школі;
  • формувати творчі та дослідницькі уміння і навички (діагностичні, прогностичні, організаційні, комунікативні), мовленнєву компетентність;
  • дослідити особливості проблемного навчання української мови у вищій школі; особливості модульно-рейтингової системи навчання української мови у вищій школі; види самостійної роботи з української мови у вищій школі; форми контролю за навчальним процесом у вищій школі.

Після завершення цього курсу студент буде знати:

  • Специфіка викладання української мови на філологічних та нефілологічних спеціальностях.
  • Загальнодидактичні принципи навчання української мови у вищій школі.
  • Традиційні та нетрадиційні методи навчання.
  • Форми навчання української мови у вищій школі.
  • Особливості проблемного навчання української мови у вищій школі.
  • Особливості модульно-рейтингової системи навчання української мови у вищій школі.
  • Види самостійної роботи з української мови у вищій школі.
  • Форми контролю за навчальним процесом у вищій школі.
  • Способи активізації навчального процесу у вищій школі.

Рекомендована література

  1. Методика викладання української мови у вищих навчальних та середніх освітніх закладах: Кредитно-модульний курс / за заг. редакцією О. І. Потапенка. – Київ: Міленіум, 2006.
  2. Семеног О. М., Дейниченко Н. П. Методика викладання української мови у вищих навчальних закладах: навчальний посібник / О. М. Семеног, Н. П. Дейниченко. – Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – 219 с. (9,2 друк. арк.).
  3. Практикум з методики навчання мовознавчих дисциплін: навчальний посібник / О. Горошкіна, С. Караман, З. Бакум, О. Караман, О. Копусь / за ред. О. Горошкіної та С. Карамана. – 2015. – С. 95-107. Режим доступу: http://elibrary.kdpu.edu.ua/jspui/bitstream

Силабус:

Завантажити силабус