Методика викладання української мови у вищій школі 2024 (прикладна лінгвістика)
Тип: На вибір студента
Кафедра: української мови імені професора івана ковалика
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 4 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 16 | доцент КОСТІВ Оксана | ФЛл-11м |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 32 | ФЛл-11м | доцент КОСТІВ Оксана |
Опис курсу
Навчальна дисципліна «Методика викладання української мови у вищій школі» – важливий етап у формуванні педагогічної майстерності студента-філолога. Адже основним фахом студента-магістра є викладання української мови у закладах вищої школи. Курс зможе виробити у студентів уміння виокремлювати проблемні питання в процесі викладання української мови на філологічних та нефілологічних спеціальностях у вищій школі, а також навички викладання української мови як основної філологічної дисципліни, української мови за професійним спрямуванням, української мови як іноземної у контексті сучасних освітніх потреб. Навчальний процес передбачає лекції, практичні заняття, самостійну роботу. Підготовка до практичного заняття складається з двох етапів. На першому студент-філолог знайомиться із системою запитань та вивчає основний теоретичний матеріал. Опрацювання наукових відомостей та ознайомлення з методичними засадами, закладеними в працях із лінгводидактики, – важливий етап для формування теоретичного підґрунтя майбутньої професійної діяльності. Робота з рекомендованою літературою вчить виявляти, критично осмислювати та творчо використовувати кращі надбання педагогічного досвіду. Другий етап – виконання практичних завдань, основне призначення яких навчити свідомо набувати власного досвіду у процесі викладання української мови у вищій школі. На практичному занятті магістранти формують навички застосовувати загальні й часткові дидактичні методи та прийоми в навчанні рідної мови у вищій школі, обирати відповідні форми роботи, оцінювати їхню ефективність, що надалі повинно забезпечити вдосконалення професійної майстерності. Практичні завдання побудовано на засадах творчого підходу, з урахуванням можливостей залучення здобутих теоретичних знань.
Мета курсу – ознайомити студентів з особливостями вивчення української мови у вищій школі; аналіз проблемних питань, які виникають у процесі викладання української мови на спеціальностях філологічного і нефілологічного напряму.
Основні завдання курсу:
- формувати у студентів загальнодидактичні принципи навчання української мови у вищій школі;
- аналізувати форми навчання української мови на спеціальностях філологічного і нефілологічного напряму у вищій школі;
- подати стислий історичний екскурс з методики викладання української мови у вищій школі;
- формувати творчі та дослідницькі уміння і навички (діагностичні, прогностичні, організаційні, комунікативні), мовленнєву компетентність;
- дослідити особливості проблемного навчання української мови у вищій школі; особливості модульно-рейтингової системи навчання української мови у вищій школі; види самостійної роботи з української мови у вищій школі; форми контролю за навчальним процесом у вищій школі.
Після завершення цього курсу студент буде знати:
- Специфіка викладання української мови на філологічних та нефілологічних спеціальностях.
- Загальнодидактичні принципи навчання української мови у вищій школі.
- Традиційні та нетрадиційні методи навчання.
- Форми навчання української мови у вищій школі.
- Особливості проблемного навчання української мови у вищій школі.
- Особливості модульно-рейтингової системи навчання української мови у вищій школі.
- Види самостійної роботи з української мови у вищій школі.
- Форми контролю за навчальним процесом у вищій школі.
- Способи активізації навчального процесу у вищій школі.
Рекомендована література
- Методика викладання української мови у вищих навчальних та середніх освітніх закладах: Кредитно-модульний курс / за заг. редакцією О. І. Потапенка. – Київ: Міленіум, 2006.
- Семеног О. М., Дейниченко Н. П. Методика викладання української мови у вищих навчальних закладах: навчальний посібник / О. М. Семеног, Н. П. Дейниченко. – Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – 219 с. (9,2 друк. арк.).
- Практикум з методики навчання мовознавчих дисциплін: навчальний посібник / О. Горошкіна, С. Караман, З. Бакум, О. Караман, О. Копусь / за ред. О. Горошкіної та С. Карамана. – 2015. – С. 95-107. Режим доступу: http://elibrary.kdpu.edu.ua/jspui/bitstream