Мова та ідентичності в Україні: динаміка змін в роки російсько-української війни 2023

Тип: На вибір студента

Кафедра: загального мовознавства

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
23Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
216професор МАЦЮК ГалинаФЛл-11м

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
216ФЛл-11мпрофесор МАЦЮК Галина

Опис курсу

Курс «Мова та ідентичності в Україні: динаміка змін в роки російсько-української війни» висвітлює розвиток національної, громадянської, мовної та ін. ідентичностей за період 2014-2024.рр. Водночас дисципліна ілюструє розбудову теорії про зв’язки між мовою та ідентичностями в предметному полі соціолінгвістики в єдності із міждисциплінарним аналізом, виявляючи розширення загальних та фахових компетентностей магістрів та їх нові програмні результати в інтерпретації питань курсу – усі вони сприяють створенню контенту з питань взаємодії мови та суспільства у власних блогах магістрів.

 Мета курсу – в широкому контексті знань про мову та суспільство розкрити показники змін ролі української та російської мов у формуванні національної, громадянської, мовної та ін. ідентичностей під час АТО, ООС і повномасштабного вторгнення рф.

Основні завдання курсу:

  • розкрити зміст понять «ідентичність», різновиди ідентичностей, їх реалізація у світі та в Україні, законодавчі та соціокультурні показники ідентичностей, динаміку взаємодії понять мова – ідентичність у час війни, суспільні функції мови, соціологічні опитування;
  • підготувати статті, доповіді, презентації про зв’язки між мовою та ідентичністю на студентську конференцію;
  • використати матеріал курсу для наповнення власного блогу контентом про взаємодію мови та суспільства;
  • обговорити питання динаміки ідентичностей в час війни з мовознавцями-соціолінгвістами Інституту української мови НАН України (квітень 2025. Гостьова лекція професорки, керівника наукової групи соціолінгвістики Світлани Соколової; травень 2025. Гостьова лекція доктора філол. наук, старшого наукового співробітника відділу стилістики, культури мови та соціолінгвістики Оксани Данилевської).

Після завершення цього курсу студент буде знати:

  • теоретичний зміст ідентичності як наукової категорії, лінгвістичні засади розкриття змісту поняття «ідентичність», методики аналізу ідентичностей за допомогою різних методів, соціологічні опитування, особливості відображення ідентичностей в кінематографії, художній літературі, в публіцистиці та в публікаціях власних блогів та в науковій доповіді на конференції

уміти:

  • виокремлювати причинно-наслідкові зв’язки у формуванні різних видів ідентичностей в історії;
  • підтвердити динаміку зв’язку українська мова – національна ідентичність на підставі показників соціологічних опитувань;
  • пояснити впливи різних чинників на формування національної та мовної ідентичності;
  • дослідити зв’язок мови та ідентичності в час російсько-української війни в науковій статті, доповіді та презентації;
  • представити власні результати аналізу взаємодії мови та ідентичності на ХХІIІ Всеукраїнській науковій конференції молодих філологів «VIVAT ACADEMIA» (Львів, квітень 2025 року);
  • ставити питання до лектора з метою обговорення проблеми лекції;
  • вести дискусію про взаємодію мови та ідентичності.

Рекомендована література

  1. Аналітичний звіт «Протидія російській інформаційній агресії: спільні зусилля задля захисту демократії.17 квітня 2015. https://ms.detector.media/dokumenti/post/13056/2015-04-17-analitychnyy-zvitprotydiya-rosiyskiy-informatsiyniy-agresii-spilni-zusyllya-zadlya-zakhystu-demokratii/
  2. Артюшенко О. М. Українське суспільство в умовах гібридної війни//Гілея. Випуск 102.2015. С 230-232. http://nbuv.gov.ua/UJRN/gileya_2015_102_60
  3. Вишняк О. Історичні регіони України: критерії типологізації, соціокультурні відмінності та політична свідомість / О. Вишняк // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. – 2015. – № 2. – С. 17–37.
  4. Гончарова М. Роль мови у формуванні різновидів ідентичностей// Мова і суспільство/ гол. ред Г. Мацюк 2015. №6.
  5. Грицак Я., Комаров О. Шлях становлення української ідентичності. К., 2021.
  6. М. Гримич. Мовна ідентичність українців Бразилії : історія досліджень// http://archive.ndiu.org.ua/fulltext.html?id=2199
  7. Ідентичність: текстуальні виміри: колективна монографія / за ред. Ольги Бігун. Івано-Франківськ: видавець Кушнір Г. М., 2021. 295 с.
  8. Каліманова О. О. Змістовий складник уроку літератури як засіб формування національно-культурної ідентичності учня//Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2020.Випуск 75
  9. Колодій А. Радянська ідентичність та її носії в незалежній Україні. Ч. 3.- http://politicalstudies.com/?page_id=492
  10. Кубайчук В. Хронологія мовних подій в Україні: зовнішня історія української мови. – К., 2004.
  11. Кулик В. Дискурс українських ЗМІ: ідентичності, ідеології, владні стосунки. –К.,
  12. Кулик В. Мова та ідентичність в Україні на кінець 2022-го/Збруч. 7. 01. 2023.
  13. Мацюк Г. Безпековий вимір сучасної освіти і нові вимоги до змісту мовознавчих дисциплін на філологічних факультетах закладів вищої освіти. Стратегічні напрями розвитку сучасної української лінгводидактики : монографія / за ред. Е. Палихати, О. Петришиної. Тернопіль : Підручники і посібники, 2021. С. 68–76
  14. Мацюк Г. Вплив ідеології на мову, мовознавство і мовознавців: штрихи до образу українського суспільства першої третини XX cтоліття. Studia Ucrainica Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2018. № 6. С. 199–216.
  15. Мацюк Г. Образ мови в суспільстві: методологія конструювання в науковому дискурсі Я. Б. Рудницького (1910–1995). На сторожі слова : зб. наук. праць на пошану професора Василя Грещука. Івано-Франківськ, 2019. С. 203–213.
  16. Мацюк Г. Про модель мовних ситуацій з ознакою ‘депортація носіїв мови’: фрагмент із соціальної історії української мови в І Світову війну// Мова в суспільстві: семантика, синтактика, прагматика :монографія / за ред. Г. Мацюк, І.
  17. Митнік, П. Юзвікевича. Wydawnictwo IKiRBL Warszawa – Lwów – Wrocław Siedlce 2022. С 117-128.
  18. Мацюк Г. Про природу взаємодії мови та ідентичності в Україні (на матеріалі міського урбанімікону радянського та пострадянського періодів). Україноцентризм наукового сумління : зб. наук. праць на пошану професора Зеновія Терлака. Львів : Ліга-Прес, 2014. С. 539–565.
  19. Мацюк Г. Соціолінгвістика як інтеграційний напрям досліджень в умовах сучасної парадигми: міжнародний досвід й українська перспектива. Наукові записки НаУКМ. Філологічні науки (Мовознавство). Київ, 2012. Т. 137. С. 28–34.
  20. Мацюк. Г. Мовна ситуація в екстремальних умовах повсякденності: роки ІІ Світової війни // Соціолінгвістика: Інтеграційний напрям досліджень. Навчальна дисципліна : монографія / [Г. Мацюк, О. Горда, А. Чучвара та ін.] ; за ред. Галини Мацюк. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2021. – с. 86-11.
  21. Мацюк Г. Соціолінгвістичне “зчитування” світу повсякденності: мовні практики українців Холмщини і Південного Підляшшя в Першу світову війну (1914–1918 рр). Мовознавство. 2021. №4. С. 17–44.
  22. Мацюк Г., Митнік І. Динаміка комунікативної компетентності фахівця-україніста в контексті вимог сучасного соціокультурного і політичного середовища України і Польщі. Dialog der Sprachen – Dialog der Kulturen. Die Ukraine aus globaler Sicht = Діалог мов – діалог культур. Україна і світ : IX Міжнародна наукова Інтернет-конференція з україністики (München, 1-4 November 2018 r.). München : LMU, 2019. С. 101–111
  23. Мова і вибори: україномовні часто голосують за владу, російськомовні за опозицію». http://texty.org.ua/pg/article/editorial/read/43086/Mova_i_vybory_ukrajinomovni_chasto_golosujut_za?fb_comment_id=105539776294847_9200
  24. Нагорна Л. Соціокультурна ідентичність: пастки ціннісних розмежувань. – К., 2011
  25. Оліфер О. Проблема взаємозв’язку мови та ідентичності особистості/// Вісник Львівського університету . Серія філос.-політол. Студії. 2018. Вип 20. С 67-72.
  26. Олексенко Р., Ю Ситник Ю. Мовна ідентичність як засіб самовизначення та самоідентифікації в умовах посттоталітарного суспільства: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/7898Релігійно-церковна динаміка в Україні: особливості 2021року// 02. 11. 2021.
  27. Національний інститут стратегічних досліджень https://niss.gov.ua/doslidzhennya/humanitarnyy-rozvytok/relihiyno-tserkovnadynamika-v ukrayini-osoblyvosti-2021-roku
  28. Ренчка І. Зміни мовної ідентичності українців на початку повномасштабного вторгнення в Україну (на матеріалі соціальних мереж та інтернет-видань кінця лютого -початку квітня 2022р).Мова: класичне -модерне-постмодерне. К., 2023. Вип. 9.с 72-98.
  29. Сінькевич О. Б. Реклама як засіб конструювання ідентичності суб’єкта масової культури // Гілея: науковий вісник. – 2014. – Вип. 90. – С. 287-291.
  30. Соціолінгвістика: Інтеграційний напрям досліджень. Навчальна дисципліна : монографія / [Г. Мацюк, О. Горда, А. Чучвара та ін.] ; за ред. Галини Мацюк. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2021
  31. Matsyuk H. Towards the typology of language situations in historical sociolinguistics: the development of language situation in Reichskommissariat Ukraine (1941–1943). Лінгвістичні студії = Linguistics Studies: зб. наук. праць / гол. ред. Ж. КраснобаєваЧорна. Вінниця : ДонНУ ім. Василя Стуса, 2021. Вип. 41. С. 283–300. . DOI 131558/1815-3070.2021.41.29
  32. Українська мова під час війни: ключові тенденції розвитку// 20. 03. Національний інститут стратегічних досліджень. https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/ukrayinska-mova-pid-chas-viynyklyuchovi-tendentsiyi-rozvytku

Силабус:

Завантажити силабус