Мистецтво риторики в модусі барокового проповідництва

Тип: На вибір студента

Кафедра: української літератури імені академіка михайла возняка

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
83Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
816БОМКО Лілія

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
816

Опис курсу

Мета й завдання:

Системно й комплексно представити феномен української проповіді XVII століття в дискурсі барокової літератури, з одного боку, і в системі риторичної культури, з іншого, простежуючи лінію розвитку усної традиції у зв’язку з традицією українського барокового проповідництва, її ключові моменти.  Мистецтво риторики виявляє творчу манеру проповідника, індивідуальні ознаки стилю і водночас спільні засади риторичного переконування. Мета курсу співвідноситься з методом “герменевтичого кола”: за допомогою окремих риторичних прийомів та елементів побачити цілісну картину риторичної традиції у бароковому проповідництві та навпаки.

З’ясувати особливості розвитку риторичного мистецтва, виокремити його барокові ознаки.

Подати практичний інструментарій риторичних принципів для майбутніх педагогів, навчити оперувати мистецтвом говоріння й переконування, застосовуючи набуті вміння й навички на шкільних уроках та в роботі з учнями.

Рекомендована література

  1. Античні поетики, Київ, 2007. 170 с.
  2. Арістотель. Поетика / перекл. зі старогрецької Борис Тен; вступна стаття і коментарі Й. У. Кобова. Київ, 1967. 130 с.
  3. Антологія світової літературно-критичної думки XX ст. / за ред. Марії Зубрицької. Львів, 1996. 633 с.
  4. Берґсон А. Вступ до метафізики (Фрагменти). Антологія світової літературно-критичної думки XX ст.  с. 62.
  5. Біблія або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту. Перекл. І. Огієнка. Київ, 2011. 1151 с.
  6. Біблія. Святе Письмо Старого та Нового Завіту. Перекл. о. Іван Хоменко. Рим, 1963. 352 с.
  7. Біда К. Іоаникій Ґалятовський і його «Ключъ Разумѣнія», Рим 1975, 524 c.
  8. Білоус П.. Жанр «Слова» в літературі Київської Русі. Медієвістика. Збірник наукових статей. Випуск 2, Одеса, 2000. С. 3– 14.
  9. Біля джерел українського бароко: Збірник наукових праць. [У надзаг.: Львівська медієвістика. – Вип. 3]. Львів, 2010. 328 с.
  10. Бомко Л. Йоаникій Ґалятовський в дискурсі барокового проповідництва. Spheres of Culture. Lublin, 2019 Vol. XIX. S. 12–19.
  11. Бомко Л. Жанрові особливості української барокової проповіді. Слово і Час. 2022. №1 (721). С. 69–81.
  12. Бомко Л. Образ раю у «Казані на Благовіщення Пресвятої Богородиці» Йоаникія Ґалятовського. Текст і образ: актуальні проблеми історії мистецтва. Київ, 2019. Вип. 2 (8). С. 44–50.
  13. Броджі-Беркофф Дж. Чи існує канон українського літературного бароко? Український гуманітарний огляд, 2020. Вип. 16–17. С. 9
  14. Возняк М. Історія української літератури (XVI – XVIII віки). Том ІІ. Перша частина. Львів, 1921. 416 с.
  15. Герменевтика і проблема літературознавчої інтерпретації. Монографія / за ред. Романа Гром’яка. Тернопіль, 2006. 286 с.
  16. Ґадамер Г-Ґ.  Істина і метод. Герменевтика І: Основи філософської герменевтики. пер. з нім. О. Мокроквальський. Т 1. Київ, 2000. 464 с.
  17. Ґадамер Г.-Ґ. Герменевтика і поетика. Вибрані твори. Київ: Юніверс, 2001.
  18. Гайдеґґер М. Дорогою до мови / пер. з нім. Володимир Кам’янець. Львів, 2007. 232 с.
  19. [Ґалятовський Йоаникій]. Казаня приданыи до книги. Ключъ разумѣнія. Названои. (Київ: Друкарня Києво-Печерської лаври 1660). 451 арк.
  20. Ґетс Т. «Ключ розуміння» Йоаникія Ґалятовського: герменевтика назви і теорія чотирьох змістовних вимірів тексту. Літературознавчий дискурс від бароко до постмодернізму: Колективна монографія / упор., наук. ред. Н. Левченко. Київ-Люблін-Харків, 2020. С. 158–179.
  21. Галета О. Нова словесність: українська література в антропологічній перспективі: наукове видання. Львів: Видавництво Українського католицького університету, 2023.
  22. Ґалятовський Йоаникій. Ключъ разумѣнія // Константин Біда. Іоаникій Ґалятовський і його “Ключъ разумѣнія”. Рим, 1975.
  23. Дільтей В. Виникнення герменевтики. Сучасна зарубіжна філософія. Течії і напрями. Хрестоматія: Навч. посібник. Київ, 1996. С. 33
  24. Дмитро Туптало. “Руно орошенное” (Підготовка тексту, передмова та коментарі Олександра Тарасенка). Сiверянський лiтопис, № 2–3, С. 3–50.
  25. Довга Л. система цінностей в українській культурі XVII ст. (на прикладі теоретичної спадщини Інокентія Ґізеля). Львів, 2012. 343 с.
  26. Довгалевський М. Сад поетичний. Київ, 1973. URL: http://litopys.org.ua/dovg/dovg.htm
  27. Інґарден Р. Літературно-художній твір. Львів:Літопис, 2024.
  28. Ісіченко І. Конотаційна перспектива євангельського тексту в пасійних проповідях Антонія Радивиловського. Слово і Час. №2.   С. 5468.
  29. Кирило Транквіліон Ставровецький. Учительне Євангеліє; пер з ц.-сл. Б. Криса, Д. Сироїд, Т. Трофименко. Львів, 2014. 680 с.
  30. Ковалів Ю. Літературна герменевтика. Монографія / КНУТШ / Київський університет. Київ, 2008. 240 с.
  31. Криса Б. Пересотворення світу. Українська поезія XVII – XVIII століть. Львів, 1997. 215 с.
  32. Курціус Е Р. Європейська література і латинське середньовіччя / перекл. з нім. Анатолій Онишко. Львів, 2007. 752 с.
  33. Макаров А. Світло українського бароко. Київ, 1994. 288 с.
  34. Маслюк В. Латиномовні поетики і риторики XVII – першої половини XVIII ст. та їх роль у розвитку теорії літератури на Україні. Київ, 1983. 234 с.
  35. Теорія літератури в Польщі. Антологія текстів. Друга половина XX – початок XXI ст. / Упоряд. Б. Бакули; За заг. Ред. В. Моренця; Пер. З польськ. С. Яковенка. Київ: Вид. Дім “Києво-Могилянська академія”, 2008
  36. Матушек О. Ідентичність українського проповідника другої половини XVII століття. Spheres of culture. Volume XIII. Lublin, 2016. С. 43–50.
  37. Матушек О. Проповіді Лазаря Барановича в дискурсі українського Бароко: монографія. Харків, 2013.
  38. Наливайко Д. Українські поетики й риторики доби бароко: ґенеза і типологія літературно-теоретичного мислення. Наливайко Д. Теорія літератури й компаративістика. Київ, 2006. С. 139
  39. Окопень-Славінська А. Теорія висловлювання як основа комунікативної теорії літературного твору. Теорія літератури в Польщі. Антологія текстів. Друга половина ХХ – початок ХХІ ст. Київ, 2008. С. 110
  40. [Радивиловський Антоній]. Вѣнец Христов. Київ: тип. Печер. Лаври, 1688. 543 арк.
  41. [Радивиловський Атоній]. Огородок Маріи богородицы розмаитими цвітами словес на празники господскія богородичны и проч. Київ: тип. Печер. Лаври, 1676. 1128 арк. з грав.
  42. Рікер П. Що таке текст? Пояснення і розуміння. Антологія світової літературно-критичної думки XX ст. / За ред. Марії Зубрицької. 2-ге вид., доповнене. Львів, 2001. С. 305– 23.
  43. Сивокінь Г. Давні українські поетики. 2-е вид., з додатками. Харків, 2001.167 с.
  44. Симчич М. Philosophia rationalis у Києво-Могилянській академії: Монографія. Вінниця, О. Власюк, 2009. 239 с.
  45. Сковорода Г. Повна академічна збірка творів / за ред. проф. Леоніда Ушкалова. Харків, 2016. 1400 с.
  46. Славінський Я. Аналіз, інтерпретація та оцінювання літературного твору. Теорія літератури в Польщі. Антологія текстів. Друга половина ХХ – початок ХХІ ст. / Упоряд. Б. Бакули; За заг. ред. В. Моренця; Пер. з польськ. С. Яковенко. Київ, 2008. С. 87–109.
  47. Сулима В. Біблійні концепти і проповідницька традиція української літератури. Слово і час. 2007. № 12. С. 3–14.
  48. Сухарєва С.В. Риторичний простір польськомовної прози XVII століття [текст]: монографія. Луцьк, 2015. 370 с.
  49. Турівський Кирило. Молитви і повчання / пер. із церковносл. Д. Сироїд. Львів, 2021.192 с. (серія «Джерела християнського Сходу»).
  50. Ушкалов Л. Світ українського бароко / філологічні етюди. Харків: Око, 1994. 112 с.
  51. Ушкалов Леонід. Література і філософія: доба українського бароко. – 2-ге вид., стер. Харків, 2019. 416 с.
  52. Федорак Назар. Вінець і вирій українського бароко. Сім наближень до Григорія Сковороди. Харків, 2020. 172 с.
  53. Фрай Н. Великий код: Біблія і література / перекл. з анг. І. Старовойт. Львів, 2010. 362 с.
  54. Франко І. Із секретів поетичної творчості. Зібрання творів: у 50 т. К, 1981. Т. 31. С. 45–119.
  55. Чижевський Дмитро. Український літературний барок. Нариси. Частина перша, Прага, 1941. 72 с.
  56. Хабермас Ю. Комунікативна дія і дискурс ‒ дві форми повсякденної комунікації // Ситниченко Л. Першоджерела комунікативної філософії. Київ: Либідь, 1996.
  57. [Яворський Стефан]. Виноград Христов, Чернігів, 1698, 263 арк.
  58. Яковенко Наталя. У пошуках Нового неба: Життя і тексти Йоаникія Ґалятовського. Київ, 2017. 704 с.
  59. Ясперс Карл. Психологія світоглядів / З нім. пер. О. Кислюк, Р. Осадчук. Київ, 2009. 464 с.
  60. Habermas Jürgen. The theory of communicative action vol. 1. Reason and the rationalization of society. Boston: Beacon Press, 1984.
  61. Korolko M. Sztuka retoryki: Przewodnik encyklopedyczny. Warszawa, 1990.
  62. Lakoff G. and Johnsen M. Metaphors we live by. London: The University of Chicago Press, 2003.
  63. Panuś K. Fenomen kaznodziejstwa miejskiego. Terminus. R. XI (2009) z. 1-2 (20-21). S. 113
  64. The Rhetoric of Aristotle / transl. by Sir Richard Claverhouse Jebb, ed. by Johen Edwin Sadnys. Cambridge (Eng.): The University press, 1909.

Силабус:

Завантажити силабус