Українська пунктуація (славісти, сходознавці)
Тип: На вибір студента
Кафедра: української мови імені професора івана ковалика
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
8 | 4.5 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
8 | 14 | доцент КУТНЯ Галина | ФЛчес-41, ФЛк-41, ФЛхрв-41, ФЛа-41, ФЛп-41, ФЛя-41, ФЛч-41, ФЛх-41 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
8 | 14 | ФЛчес-41 | доцент КУТНЯ Галина |
ФЛхрв-41 | доцент КУТНЯ Галина | ||
ФЛк-41 | доцент КУТНЯ Галина | ||
ФЛп-41 | доцент КУТНЯ Галина | ||
ФЛа-41 | доцент КУТНЯ Галина | ||
ФЛя-41 | доцент КУТНЯ Галина |
Опис курсу
Мета:
- сформувати у студентів:
1) систематизовані знання про розділові знаки;
2) розуміння історичних віх розвитку української пунктуації;
3) вміння класифікувати пунктограми за типом уживання, частотністю;
4) удосконалення навиків із пунктуації.
Завдання:
- систематизувати аналіз усіх пунктограми української мови, з розмежуванням їх на обов’язкові, факультативні та індивідуально-авторські знаки;
- удосконалити вміння правильно розставляти розділові знаки та характеризувати умови їхнього використання в реченні;
різнобічно коментувати чинні пунктуаційні норми сучасної української літературної мови.
Результати навчання:
Знати:
- основні поняття пунктуації: предмет і об’єкт пунктуації, місце пунктограм у мовознавчій типографі ці, типи пунктограм, призначення розділових знаків, основні принципи пунктуації;
- історію вживання розділових знаків у граматиці української мови;
- типи пунктограм, їхню класифікацію за різними мовознавчими принципами;
- аргументації вживання пунктограм відповідно до пунктуаційних правил («кома», «тире», «двокрапка» в простому та складному реченнях; пунктограми «дефіс», «крапка», «трикрапка», «знак оклику», «знак питання», «лапки» «знак покликів»);
- особливості комунікативного аспекту аналізу речення та пунктограми. Інтонаційний принцип уживання розділових знаків;
- нормативні (обов’язкові та факультативні) й індивідуально-авторські розділові знаки.
Вміти:
- правильно зіставляти синтаксичні одиниці та пунктограми;
- розставляти розділові знаки та пояснювати їх відповідно до правил;
- характеризувати та класифікувати пунктограми за способом уживання, повторюваністю, функціональним призначенням, за відповідністю загальноприйнятим пунктуаційним нормам, варіантністю тощо;
- оцінювати обов’язкові та факультативні, а також індивідуально-авторські розділові знаки;
- виконувати види робіт, пов’язаних із пунктуаційними навиками: пунктуаційний коментар, читання та написання диктантів (правильно інтонувати текст відповідно до синтагматичного членування речення, правильне, оцінювати пунктуаційні помилки).
Рекомендована література
Рекомендована література
- Булаховський Л. А. Українська пунктуація. – Київ – Львів, 1947.
- Бурячок А. Крапка. Кома. Крапка з комою. Тире. Двокрапка // Українська мова: Енциклопедія. – К., 2000.
- Глазова О.П. Українська пунктуація: Навчальний посібник: Правила, тренувальні вправи, контрольні завдання, диктанти – Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2004. – 252 с.
- Гуйванюк Н. В. Українська пунктуація: правописна традиція і сучасна мовна практика // Мовознавство: Зб. наукових статей. – Чернівці: Рута, 2003.
- Довідник з українського правопису // за ред. І. Вихованця. – К., 2006.
- Загнітко А. П. Теоретичні принципи української пунктуації // А. П. Загнітко Теоретична граматика української мови сучасної української мови. – К., 2011.
- Караман С. О. Принципи української пунктуації // С. О. Караман, О. В. Караман, М.Я. Плющ та ін.; за ред. С. О. Карамана. — К.: Літера, 2011. — 560 с.
- Ковальчук Н. Система роботи над формуванням пунктуаційних навичок в учнів основної школи: автореф. дис. – К., 2008. – 20 с.
- Ковальчук Н. Функціонально-комунікативний підхід до вивчення пунктуації // Лінгвістичні студії: зб. наук. праць / Донецький нац. ун-т; наук. ред. Анатолій Загнітко. – Донецьк: ДонНУ, 2009. – Вип. 19. – С. 319–324.
- Німчук В. Історія українського правопису: XVI — XX століття. Хрестоматія. — Київ: Наукова думка, 2004. — 584 с.
- Огієнко І. Нариси з історії української мови: система українського правопису: Популярно-науковий курс з історичним освітленням. – Варшава, 1927.
- Огієнко І. Рідне писання.–Ч. І: Український правопис і основи літературної мови.–Жовква: Друкарня о. Василіан, 1933.
- Павленко С.О. Великий світ малих розділових знаків // Укр. мова і літ. в школі. – 1990. – № 11. – С. 86–92.
- Пена Л. Лінгвістичні терміни у “Граматиці української (руської) мови” С.Смаль-Стоцького та Ф.Гартнера // Філологія (збірник наукових праць): Збірник праць / Київ, 2009. – 300 c.
- Попович І. До проблеми підвищення орфографічної та пунктуаційної грамотності учнів // Українська мова і література в школі. – Київ, 2010. – №3. – С. 13-18.
- Розділові знаки (підкатегорії пунктуації) // http://uk.wikipedia.org/wiki.
- Синявський О. Розділові знаки // Синявський О. Норми української літературної мови. – Львів, 1991. – С. 348-357.
- Сімович В. Граматика української мови. – Київ-Ляйпціг, 1919.
- Слинько І.І. Наблизити правопис до потреб школи // Українська мова і література в школі.– 1963. – № 3. – С. 62-70.
- Смаль-Стоцький С., Гартнер Ф. Граматика руської мови.–Відень, 1914.
- Терлак З. М. Українська мова: Збірник вправ із синтаксису та пунктуації. – Львів: Світ, 1999. – 223 с.
- Український правопис. – 4-е вид., випр. й доп.–К., 2003.
- Український правопис. – К.: Рад. шк., 1936.
- Український правопис: Проєкт найновішої редакції.– К.: Наук. думка, 1999.
- Чак Є. Д. Складні питання граматики та орфографії. – К., 1978. – 129 с.
- Шевелєва Л. А. Український правопис у таблицях. Правила, винятки, приклади, коментарі. – Харків, 2000.
- Ющук І. П. Практикум із правопису української мови. – Київ, 2000.
- Ющук І. П. Практичний довідник з української мови. – К, 1998. – 223 с.