Жанрові виміри сучасного українського роману
Тип: На вибір студента
Кафедра: української літератури імені академіка михайла возняка
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
5 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
5 | 32 | професор ПЕЧАРСЬКИЙ Андрій | ФЛу-31, ФЛу-32, ФЛу-33, ФЛу-34, ФЛу-35, ФЛо-32 |
Опис курсу
Жанрові виміри сучасного українського роману – один із важливих аспектів наукового вивчення літературного процесу певного періоду. У курсі розглядаються найбільш поширені жанрові модифікації роману, наводяться визначення основних категорій генології, пропонується «схема» їхніх взаємовідношень та типології. До аналізу залучені сучасні західноєвропейські теорії та концепції жанрології.
Метою курсу є системно і комплексно представити жанрові виміри сучасного українського роману. Розтлумачити специфіку поняття жанрових модифікацій, їхню дискусійність, межовість у парадигмі літературних родів. З’ясувати культурно-історичний контекст появи різновидів українського роману в сучасному літературному процесі. Окреслити коло українських романістів, дотичних до певного періоду та їхні індивідуальні творчі концепти.
Завдання:
- охарактеризувати жанрові виміри сучасного українського роману;
- надати науковий коментар до жанрових модифікацій сучасного українського роману;
- встановити закономірності структурного цілого в «жанрологічній деканонізації» сучасного українського роману;
- визначити особливості жанрового синкретизму сучасного українського роману;
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
- основні принципи жанрової ідентифікації сучасного українського роману;
- термінологічну специфіку жанрології,;
- ідейно-естетичну ієрархію сучасних українських романістів;
- основні принципи змішування жанрового патерну
вміти:
- розкрити суть «романного мислення» в трансформації жанрів творчості сучасних українських письменників;
- аналізувати поняттєву парадигму жанрових модифікацій сучасного українського роману (нелінійна романістика, гіпертекстуальний роман, роман-екфразис, параболічний роман та його різновиди, жанровий синкретизм сучасного українського роману: роман-драма, гомеричний роман-симфонія, роман-септалогія, роман-сага) на конкретному історико-літературному матеріалі;
- виявити правильне розуміння сутності взаємозв’язку «життєвого матеріалу» та «художньої фікції» у романістиці сучасних українських письменників;
- простежити грані ліричних, епічних і драматичних форм на прикладах конкретних прозових творах.
Рекомендована література
- Автоинтерпретация. Сборник статей [ред. А. Б. Муратова, Л. А. Иезуитова]. СПб.: Изд-во С.-Петербургского ун-та, 1998. 207 с.
- Андієвська Е. Герострати. Мюнхен: Сучасність, 1971. 500 с.
- Андієвська Е. Роман про людське призначення. Мюнхен : Сучасність, 1982. 514 с.
- Андрухович Ю. Московіада. Роман жахів. Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 2000. 152 с.
- Андрухович Ю. Перверзія. Львів: ВНТЛ-Класика, 2002. 288 с.
- Андрухович Ю. Постмодернізм – не напрям, не течія, не мода // Слово і час. 1999. № 3. С. 56–66.
- Андрухович Ю. Рекреації. Харків: Вид‑во «Фабула» 2017. 240 с.
- Антипович Т. Помирана. Київ : А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2016. – 224 с.
- Антипович Т. Людство втомилося від свого складного світу / Інтерв’ю з України. Розмови про життя і не тільки… 2017. 23 лютого. Електронний ресурс. Режим доступу : [https://rozmova.wordpress.com/2017/02/23/taras-antypovych/].
- Антипович Т. Хронос. Київ А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2011. 200 с.
- Бахтин М. Формы времени и хронотопа в романе. Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет / Вопросы литературы и эстетики. Москва: Худож. лит., 1975. С. 234–407.
- Бовсунівська Т. Жанрові модифікації сучасного роману. Харків.: Вид-во «Діса плюс», 2015. 368 с.
- Бовсунівська Т. Теорія літературних жанрів. Київ: КНУ, 2008. 520 с.
- Винничук Ю. Цензор снів. Харків: Фоліо, 2016. 319 с.
- Визель М. Гипертексты по ту и эту сторону экрана // Иностранная литература. 1999. № 10. С. 156–159.
- Голубович І. Біографія як соціокультурний феномен: методологія аналізу в гуманітарному знанні // Інтегративна антропологія. 2009. №1 (13). С. 47–53.
- Даниленко В. Кохання в стилі бароко. Львів: Піраміда, 2009. 254 с.
- Забужко О. Музей покинутих секретів. Київ: Комора, 2015. 832 с.
- Завадський Ю. Кібертекст і ерґодична література: типологічна модель мережевої літератури Еспена Дж. Аарсета // Studia methogologica. Вип.16. Тернопіль: РВВ ТНПУ, 2005. С. 54–59.
- Іваничук І. Огненні стовпи. Харків: Фоліо, 2019. 512 с.
- Іздрик Ю. Воццек воццекургія. Львів: Кальварія, 2002. 199 с.
- Іздрик Ю. АМ ™. Львів: Кальварія, 2005. 255 с.
- Ірванець О. Рівне / Ровно (стіна) : нібито роман. Львів : Кальварія, 2002. 192 с. (Серія «Дефіляди»).
- Кокотюха А. Справа отамана Зеленого. Харків: Фоліо, 2019. 301 с.
- Копистянська Н. Жанр, жанрова система у просторі літературознавства. Львів: ПЛІС, 2005. 367 с.
- Костенко Л. Записки українського самашедшего. К.: А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2011. 416 с.
- Лавринович Л. Сучасний український постмодернізм – напрям? стиль? // Слово і час. 2001. № 1. С. 30–46.
- Матіос М. Армагедон уже відбувся. Львів: Піраміда, 2011. 112 с.
- Матіос М. Солодка Даруся. Львів: Піраміда, 2007. 188 с.
- Матіос М. Містер і місіс Ю-КО в країні укрів. Львів: ЛА «Піраміда», 2006. 136 с.
- Матіос М. Майже ніколи не навпаки. Вид. 2-е. Львів: ЛА «Піраміда», 2008. 176 с.
- Павлишин М. Канон і іконостас: [зб. ст.]. Київ: Час, 1997. 446 с.
- Печарський А. Поетика творчості Осипа Турянського. Львів: Вид‑во ЛНУ ім. І. Франка, 202 с.
- Поліщук Я. Література як геокультурний проект. Київ: Академвидав, 2008. 302 с.
- Пешорда Д. Жанрові модифікації сучасного історичного роману. Канд. дис. Львів, Львівський національний університет імені Івана Франка, 2001. 174 с.
- Ромащенко Л. Жанрово-стильовий розвиток сучасної української прози: основні напрями художнього руху. Черкаси: Вид‑во Черкаського держ. Ун‑ту ім. Б. Хмельниць-кого, 2003. 388 с.
- Сич О. Uroboros. Львів: Літагенція «Піраміда», 2007. 176 с.
- Тимакова А. Пути модификации романного жанра / «XXI век: итоги прошлого и проблемы настоящего плюс» : Периодическое научное издание. Пенза : Изд-во Пенз. гос. технол. ун-та, 2013. No11(15). Т. 1. С.152–156.
- Федорова И. Сакральное и его литероведческая типология // Интернет-журнал СахГУ. Наука, образование, общество. 2012. №1, февраль. С.1–10.
- Фесенко В. Автобіографія: до проблеми жанрової ідентичності / Сучасні літературознавчі студії. Модуси автобіографічного письма. Збірник наукових праць. Київ: Вид. центр КНЛУ, 2010. Вип. 7. С. 8–18.
- Харчук Р. Сучасна українська проза: Постмодерний період: Навч. посібник. Київ: ВЦ: «Академія», 2008. 248 с.
- Холиков А. Биография писателя как жанр: Учебное пособие. Москва: Книжный дом: «ЛИБРОКОМ», 2010. 96 с.
- Чапай А. Червона зона. Київ: Нора-друк, 2014. 304 с.
- Шевчук В. Біс плоті. Київ: Твім інтер, 1999. 360 с.
- Шевчук В. Дім на горі: Роман-балада. Київ.: Рад. письменник. 1983. 487 с.
- Шкляр В. Чорний ворон. Київ: Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2014. 432 с.
- Щербак Ю. Час Великої Гри. Фантоми 2079 року. Київ: Вид-во Ярославів Вал, 2012. 440 с.
- Щербак Ю. Час смертохристів. Міражі. Київ: А-ба-ба-га-ла-ма-га, 2019. 488 с.
- Щербак Ю. Час тирана. – Київ: Вид-во Ярославів Вал, 2014. 432 с.
- Щербак Ю.: «Я хотів створити фантастично-гротескову версію нашої історії…». Розмовляв із письменником В. Панченко // День, № 119, 10 липня 2004. Електронний ресурс. Режим доступу: [https://day.kyiv.ua/uk/arhiv/no119-2004].