Новітні тенденції у розвитку болгарської літератури
Тип: Нормативний
Кафедра: слов’янської філології імені професора іларіона свєнціцького
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
9 | 16 | доцент БУШКО Галина | ФЛблг-11м |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
9 | 16 | ФЛблг-11м | доцент БУШКО Галина |
Опис курсу
Курс «Новітні тенденції у розвитку болгарської літератури» ознайомлює магістрів-
болгаристів з постмодернізмом як літературним явищем, його розвитком у болгарській
літературі та його чільними представниками. Вивчаючи цю дисципліну, студенти-магістри
отримують широку палітру інформації літературно-теоретичного й історико-літературного
характеру, вчаться оперувати термінами постмодерністської літературної теорії і в їхньому
світлі аналізувати твори постмодерного письменства, а також знайомляться з найсучаснішими
тенденціями розвитку болгарської літератури
Мета курсу – допомогти студентові оволодіти знаннями про постмодернізм у болгарській
літературі в контексті інших слов’янських літератур.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен:
знати:
– факти і тенденції історії розвитку сучасної болгарської літератури
– найновіші напрямки в болгарському письменстві та їх представників;
– літературознавчі терміни, які з’явилися в постмодерний період;
– знати й розуміти основні поняття, теорії та концепції обраної філологічної спеціалізації,
уміти застосовувати їх у професійній діяльності.
вміти:
– аналізувати художні твори, літературні явища, вписувати їх у відповідний контекст;
– оперувати термінами постмодерністської літературної теорії та в їхньому світлі
аналізувати твори постмодерного письменства, а також характеризувати найсучасніші
тенденції розвитку болгарської літератури;
– ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел,
зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати
її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати;
– організовувати процес свого навчання й самоосвіти;
– розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням
доцільних методів та інноваційних підходів.
– аналізувати художні прозові твори, літературні явища, вписувати їх у відповідний
контекст;
– оперувати термінами постмодерністської літературної теорії і в їхньому світлі
аналізувати твори постмодерного письменства
Загальні компетентності:
ЗК 2. Здатність бути критичним і самокритичним.
ЗК 3. Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК 4. Уміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК 7. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК 12. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
Фахові компетентності спеціальності:
ФК 2. Здатність осмислювати літературу як полісистему, розуміти еволюційний шлях
розвитку вітчизняного і світового літературознавства.
ФК 3. Здатність критично осмислювати історичні надбання та новітні досягнення
філологічної науки.
ФК 4. Здатність здійснювати науковий аналіз і структурування мовного / мовленнєвого й
літературного матеріалу з урахуванням класичних і новітніх методологічних принципів.
ФК 7. Здатність вільно користуватися спеціальною термінологією в обраній галузі
філологічних досліджень.
ФК 9. Здатність використовувати у професійній діяльності знання про актуальні тенденції
розвитку літератури наприкінці ХХ – на початку ХХІ століття та їхній зв’язок із
попередніми епохами, представників та найяскравіші художні явища.
Програмні результати навчання:
ПРН 3. Застосовувати сучасні методики і технології, зокрема інформаційні, для успішного
й ефективного здійснення професійної діяльності та забезпечення якості дослідження в
конкретній філологічній галузі.
ПРН 6. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби мови та техніку
мовлення для досягнення запланованого прагматичного результату й організації успішної
комунікації.
ПРН 8. Оцінювати історичні надбання та новітні досягнення літературознавства.
ПРН 9. Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні
поняття тощо) та прикладні аспекти обраної філологічної спеціалізації.
ПРН 10. Збирати й систематизувати мовні, літературні, фольклорні факти, інтерпретувати
й перекладати тексти різних стилів і жанрів (залежно від обраної спеціалізації).
ПРН 11. Здійснювати науковий аналіз мовного, мовленнєвого й літературного матеріалу,
інтерпретувати та структурувати його з урахуванням доцільних методологічних
принципів, формулювати узагальнення на основі самостійно опрацьованих даних.
ПРН 13. Доступно й аргументовано пояснювати сутність конкретних філологічних питань,
власну точку зору на них та її обґрунтування як фахівцям, так і широкому загалу, зокрема
особам, які навчаються.
ПРН 15. Обирати оптимальні дослідницькі підходи й методи для аналізу конкретного
лінгвістичного чи літературного матеріалу.
ПРН 16. Використовувати спеціалізовані концептуальні знання з обраної філологічної
галузі для розв’язання складних задач і проблем, що потребує оновлення та інтеграції
знань, часто в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог.
Рекомендована література
Основна
1. Алипиева А. Българската поезия от 60-те години на ХХ век. На повърхността. Под
повърхността. С., 2004.
2. Антов П. Поезията на 1990-те: Българско и постмодерно. Българският постмодернизъм.
Контекст. Генезис. Специфика. Т. 3. Пловдив: Издателство “Жанет-45”, 2010.
3. Антов П. Българският постмодернизъм ХХІ–ХІХ в. Към философията на българската
литература. Пловдив: Издателство “Жанет-45”, 2016.
4. Българското драматургично наследство. Нови прочити. ИК “П. Венедиков”, НАТФИЗ
“Кр. Сарафов”, София, 2006.
5. Дойнов П. Българската поезия в края на XX век, Част първа. София: “Просвета”, 2007.
6. Игов С. История на българската литература. София: Сиела, 2010, 913 с.
7. Кирова М. Критика на прелома: Нови явления и посоки в българската литература от
края на XX век, София: Университетско издателство “Св. Климент Охридски”,
Издателство “ПАН-ВТ”, 2002.
8. Ликова Р. Литературни търсения през 90-те години. Проблеми на постмодернизма.
София : Академично издателство “Проф. Марин Дринов”, 2001.
9. Неделчев, М. Личности на българската литература. София: Дамян Яков, 1999, 206 с.
10. Попов Ч. Постмодернизмът и българското изкуство от 80-те и 90-те години на ХХ век.
София: “Български художник”, 2009.
11. Симеонова-Конах Г. Постмодернизмьт. Бьлгарският случай. София,: Факел, Изток-
Запад, 2011.
12. Стефанов, В. Българска литература ХХ век. Дванадесет сюжета. София: Анубис, 2003,
438 с.
13. Тодоров Ц. Въведение във фантастичната литература. С., 2009.
14.Трайкова Е. Българските литературни полемики. София : Карина М, 2001
15. Фаулър, Р. Речник на съвременните литературни термини. София: Наука и изкуство,
1993, 292 с.
16.Чижевський Д. І. Порівняльна історія слов’янських літератур: У двох книгах / Переклад
з німецької. К.: ВЦ “Академія”, 2005. 288 с. (Альма- матер)
Допоміжна
1. Атанасова Ц. Художникът като критик. // Критическото наследство на българския
модернизъм. Как го четем сега. Т. IV. София, 2011. с. 7-48.
2. Василев С. Разсъбличането на метафорите: Личности, творби и сюжети в българската
литература на XX век. Велико Търново: Слово, 2007
3. Господинов Г. Пиеси. Пловдив: ИК “Жанет-45”, 2015.
4. Господинов Г. Природний роман та інші історії. К.: Темпора, 2012.
5. Ефтимова З. Зелените очи на вятъра. Пловдив : ИК “Жанет 45”, 2018.
6. Курицин В. Към понятието пост-модернизъм. Литературен вестник. 2000. 18-24
октомври. №. 32.
7. Пенчев Б. Постмодернизмът и безконечният български модернизъм. Литературен
вестник. 1992. 08-14 юни. № 22.
Інформаційні ресурси
https://www.litclub.bg/library/nbpr/spenchev/index.html
https://liternet.bg/publish2/istankov/postmodernizym.htm
https://liternet.bg/publish14/m_ruskov/zahvyrlen_2.htm
https://www.slovo.bg/showauthor.php3?ID=28&LangID=1
https://www.slovo.bg/showauthor.php3?ID=288&LangID=1
https://www.slovo.bg/showauthor.php3?ID=325&LangID=1