Педагогічна (асистентська) практика
Тип: Нормативний
Кафедра: української мови імені професора івана ковалика
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
3 | Диференційований залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
3 | доцент СКОЛОЗДРА-ШЕПІТКО Олеся | ФЛу-12м, ФЛт-21м, ФЛф-21м |
Опис курсу
Педагогічна (асистентська) практика магістрів-філологів дозволяє студентам-магістрам отримати досвід роботи в галузі освіти. Педагогічна (асистентська) практика студентів-магістрів є важливою частиною професійної підготовки фахівців-філологів та логічним продовженням усіх видів практики і завершує практичну підготовку висококваліфікованих магістрів. Як результат – дає можливість магістрам долучитися до процесу викладання у вищій школі, набути відповідного досвіду.
Мета та завдання:
Мета педагогічної (асистентської) практики полягає в тому, щоб магістранти здобули практичні педагогічні навички та досвід викладацької роботи, необхідні для викладання дисципліни за профілем отриманої спеціальности у вищих навчальних закладах після отримання освітньо-кваліфікаційного рівня магістра. Магістри вивчають практику викладання філологічних дисциплін, удосконалюють теоретичні знання у сфері філології. Педагогічні (асистентській) практиці передує вивчення курсів з педагогіки вищої школи та методики викладання фахових дисциплін у вищих навчальних закладах.
Завдання: виробити у студентів уміння виокремлювати проблемні питання в процесі викладання української мови на філологічних та нефілологічних спеціальностях у вищій школі, а також навички викладання української мови як основної філологічної дисципліни, української мови за професійним спрямуванням, української мови як іноземної у контексті сучасних освітніх потреб.
У результаті вивчення курсу студент повинен
знати: загальнодидактичні принципи навчання української мови у вищій школі; форми навчання української мови у вищій школі; особливості проблемного навчання української мови у вищій школі; особливості модульно-рейтингової системи навчання української мови у вищій школі; види самостійної роботи з української мови у вищій школі; форми контролю за навчальним процесом у вищій школі; способи активізації навчального процесу у вищій школі.
вміти: виокремити, проаналізувати проблемні питання в процесі викладання української мови у вищій школі, віднайти оптимальні шляхи подолання труднощів у процесі викладання української мови як основної філологічної дисципліни, української мови за професійним спрямуванням, української мови як іноземної у вищій школі.
Рекомендована література
Основна
· Закон України «Про вищу освіту». Закон від 01.07.2014 № 1556 VII [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://vnz.org.ua/ zakonodavstvo/111_zakon_ukrayiny_pro_vyschu_osvitu.
· www. mon. gov. ua
· Стандарт вищої освіти. За спеціальністю 035 «Філологія» галузі знань 03 «Гуманітарні науки» для другого (магістерського рівня) вищої освіти
· Освітня програма першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань – 03 “Гуманітарні науки”. Спеціальність – 035 “Філологія”. Доступно з джерела: https://philology.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02/OPP_bak_ukr_035.01_2019.pdf
· Освітня програма другого (магістерського) рівня вищої освіти. Галузь знань – 03 “Гуманітарні науки”. Спеціальність – 035 “Філологія”. Доступно з джерела: https://philology.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/10/Osvitnia-prohrama-2022-035.01-mahistry.pdf
· Навчальний план підготовки магістра з галузі знань 03 «Гуманітарні науки» за спеціальністю 035 «Філологія» спеціалізації 035.01 «Українська мова та література.– Режим доступу: https://philology.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/10/Navchalnyy-plan-035.01-mahistry-2022-r..pdf
· Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / [науковий редактор українського видання доктор пед. Наук, проф. С. Ю. Ніколаєва]. Київ : Ленвіт, 2003. 273 с.
· Лінгвістична підготовка майбутніх фахівців: ефективні технології навчання: монографія / Олена Семеног, Вікторія Герман, Олександр Земка, Ольга Рудь, Наталія Громова, Наталя Пономаренко, Інна Левенок, Марина Ячменик. Суми : сумдпу імені А. С. Макаренка, 2017. 351 с.
· Копусь О. А. Теоретичні засади формування фахової лінгводидактичної компетентності майбутніх магістрів-філологів у вищому навчальному закладі : [монографія]. 2012. 429 с.
Додаткова:
· Бакум З. П. Проектні технології в підготовці вчителів-словесників [Електронний ресурс]. Філологічні студії : Науковий вісник Криворізького національного університету : зб. наук. праць / редкол.: Ж. В. Колоїз, П. І. Білоусенко, А. З. Брацкі [та ін.] ; за заг. ред. Ж. В. Колоїз. Кривий Ріг, 2015. Вип. 13. С. 412–419. Режим доступу : http://elibrary.kdpu.edu.ua/xmlui/handle/0564/414
· Боса В. П. Використання імерсивних методів навчання та кейс-методу в професійній підготовці філологів. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 29. Т. 1. С. 43–47. Режим доступу: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/34244/1/10.pdf
· Борисенко В. В. Сучасні освітні технології навчання української мови у вищій школі. Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Сер. : Психолого-педагогічні науки. 2013. № 3. С. 88-91.
· Брюховецька О. В. Інноваційний формат університетської лекції в сучасному освітньому процесі [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: http://lib.iitta.gov.ua/
· Глазунова О. Г. Моделі ефективного інформаційно-комунікаційних та дистанційних технологій у вищому навчальному закладі . [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://194.44.242.244/e-journals/ITZN/em6/content/08mnvshi.htm
· Глясенко К. Застосування педагогічних технологій у процесі професійної підготовки майбутніх вчителів філологічних спеціальностей. Теоретична і дидактична філологія : збірник наукових праць. Серія «Педагогіка». Переяслав-Хмельницький : «ФОП Домбровська Я.М.», 2016. Випуск 23. С. 4–14. Режим доступу: https://cutt.ly/G4QOlej
· Гриджук, О. Є. Інтерактивні методи навчання студентів української мови за професійним спрямуванням. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2015. №37 (75). С. 38–41.
· Гронлунд Норман Е. Оцінювання студентської успішності: Практичний посібник. К.: Навч. Метод. Центр “Консорціуміз удосконалення менеджмент-освіти в Україні”. 2005. 312 с.
· Дороз В. Ф. Методика вивчення української мови у вищій школі : [навчальнометодичний посібник]. Київ. : Центр учбової літератури, 2008. 176 с.
· Єрмаков С. В. Методи та прийоми організації ефективного засвоєння навчального матеріалу в процесі викладання лекцій. Молодий вчений. 2016. № 11. С. 432-435. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2016_11_103
· Інноваційні технології викладання української мови та літератури в школі і ВНЗ: проблеми та пошуки. Житомир: Полісся, 2004. 212с.
· Інноваційні технології в сучасному освітньому просторі: колективна монографія. За заг. редакцією Г.Л. Єфремової. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. – 444 Режим доступу: http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/14608/1/MonPaluch.pdf
· Копусь О. А. Застосування активних методів навчання у формуванні фахової лінгводидактичної компетентності майбутніх магістрів-філологів. Наукові записки : науковий збірник. К. : НПУ імені М. М. Драгоманова, 2012. Вип.СІV(104). С. 102–111.
· Копусь О. А.,. Горошкіна О. М. Роль лекції в навчанні майбутніх магістрів філології. Ukrainica VI soucasna ukrajinistica problem jazyka, literatury a kultury Sbornik vedeckych clanku VI. Olomoucke symposium ukrajinistu stredni a vychodni Evropy. Olomouc, 2014. С. 378–383.
· Костів О., Сколоздра-Шепітко О. Методика викладання української мови : Навчально-методичний посібник. Для студентів українського відділення філологічного факультету. Львів, 2018. 202 с.
· Костриця Н. Пошуки нових форм проведення занять з української мови у вищій школі на нефілологічних факультетах. УМЛШ. 2004. № 3. С. 53-54.
· Кочан І. М., Захлюпана Н. М. Словник-довідник із методики викладання української мови. [2-е вид., виправлене і доп.]. Львів : Видавничий центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2005. 306 с.
· Кузьміна І. нноваційні технології навчання на заняттях української літератури у вищій школі. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2012. № 5(2). С. 131-137. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2012_5%282%29__21
· Ліштаба Т. В. Взаємодія традиційних та інноваційних технологій викладання сучасної української мови студентам в умовах кредитно-модульної системи навчання. Наукові записки. Випуск 100. Серія: Філологічні науки (мовознавство). Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2011. С. 532-535.
· Микитюк В. Іван Франко і методика викладання української літератури : 11 навчально-методичний посібник. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2014. 200 с. Режим доступу: http://www.bohdan
· Павлик О. Інтерактивні технології в підготовці вчителя-словесника. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2005. 25: с. 116 – 118. Режим доступу: http://eprints.zu.edu.ua/1145/1/05poapvs.pdf
· Поздрань Ю. В., Зозуля І. Є.,. Франчук Н. Л. Сучасні тенденції в методиці викладання української мови за професійним спрямуваннямань. Закарпатські філологічні студії. Ужгород : Видавничий дім “Гельветика”, 2020. Т. 1, № 1, Вип. 13. С. 94-98.
· Практикум з методики навчання мовознавчих дисциплін . Навчальний посібник./О. Горошкіна, С. Караман, З. Бакум, О. Караман, О. Копусь . 2015. С. 95-107 – Режим доступу: http://elibrary.kdpu.edu.ua/jspui/bitstream
· Розлуцька, Г. М. Інноваційні технології в педагогічному процесі вищої школи. Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота [редкол.: Козубовська І.В. (гол. ред.) та ін.]. Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла». 2011. Вип. 20. С. 121–123. Режим доступу: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/5547
· Рибченко-Кесер Т. Генеза і сутність інтерактивного навчання як особливої моделі педагогічної взаємодії на прикладі викладання української мови та літератури у ВНЗ. Humanitarium. 2020. №45(2). С. 176–185. Режим доступу: https://humanitarium.com.ua/index.php/hum/article/view/372
· Семеног О. Академічна лекція як професійний комунікативний феномен. Естетика і етика педагогічної дії. Збірник наукових праць. 2011. Вип. 2. С. 91-101
· Семеног О.М., Дейниченко Н.П. Методика викладання української мови у вищих навчальних закладах: навчальний посібник. Суми: Вид-во сумдпу імені А.С.Макаренка, 2014. 219 с.
· Симоненко Т. В. Реалізація інноваційних технологій навчання у процесі формування професійної мовнокомунікативної компетенції студентів-філологів. Вісник Черкаського університету. Серія «Філологічні науки». 2009. Вип. 169. С. 181-186. Режим доступу: http://eprints.cdu.edu.ua/2191/1/169-181-186.pdf
· Скрипник Н. Сучасні методи та прийоми підвищення мовленнєвих компетентностей студентів-філологів. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. 2020. Том 31 (70). №1. С. 109–114. Режим доступу: https://philol.vernadskyjournals.in.ua/journals/2020/1_2020/part_1/11_2020.pdf#page=117
· Стинська В. В., Прокопів Л. М. Інноваційні методики викладання дисциплін у ЗВО в процесі магістерської підготовки. Гірська школа Українських Карпат. Івано-Франківськ. 2020. № 22. С. 145–149. Режим доступу: http://hdl.handle.net/123456789/9851
· Товкайло С.Р. Використання інтерактивних технологій на заняттях з української мови (за професійним спрямуванням) в системі підготовки студентів. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Філологічні науки. 2012. Вип. 31. С. 398–400.
· Семеног О., Вовк М., Дятленко Т., Громова Н. Фахова практика майбутнього вчителя-філолога: традиції та інновації: навчальний посібник. Київ. 2021. 377 с.
· Чернова А. В. Інноваційні підходи у викладанні української мови як іноземної. Наукові записки Таврійського національного університета ім. В.Н. Вернадського. Серія «Філологія. Соціальні комунікації». 2012. Том 25 (64). № 1. С. 318-322.
Матеріали
ПЕДАГОГІЧНА (АСИСТЕНТСЬКА) ПРАКТИКА. Методичні рекомендації
E-learning course
Перелік форм документації, які оформляють студенти в процесі й після проходження педагогічної (асистентської) практики
- Заліковий лист результатів
- Графік проведення залікових занять
- Схема плану-конспекту лекційного заняття
- Схема плану-конспекту практичного/семінарського заняття
- Схема аналізу (рецензія) відвіданого заняття
- Індивідуальне завдання з педагогіки
- Індивідуальне завдання з психології
- Звіт про проходження практики (форма довільна)
Окремо подати покликання на презентацію до занять.
Усі документи у форматі pdf прикріпити окремими файлами до завдання в електронному курсі