Педагогічна практика (полоністи)
Тип: Нормативний
Кафедра: польської філології
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
7 | 9 | Диференційований залік |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
7 | 270 | ФЛк-41 | Филипець О., доцент Стельмах Х. |
ФЛк-41 | Біленька-Свистович Л., Левко У. |
Опис курсу
Педагогічна практика – організаційна форма навчання, яка є важливою сполучною ланкою між теоретичною та практичною діяльністю студентів освітньо-кваліфікаційного рівня «Бакалавр».
Мета і завдання практики
Головна мета педагогічної практики – формування у студентів системи педагогічних умінь та навичок, фахових здібностей, особистісно-індивідуального стилю поведінки та діяльності, необхідних для майбутньої професії в оптимально наближених до роботи за фахом умовах; вдосконалення і втілення на практиці знань та вмінь, набутих у курсах педагогіки, психології, методики викладання польської мови, української мови та літератури; забезпечення цілісної системи навчально-виховної роботи з учнями з виконанням функцій вчителя польської мови, української мови та літератури і класного керівника; набуття досвіду самоорганізації педагогічної діяльності, стимулювання та розвиток пізнавальної активності, життєдіяльності учнів та організації взаємодії з ними.
Під час практики студенти мають виконати такі завдання:
Ознайомитися зі школою, кабінетами польської мови, української мови та української літератури, їхнім матеріально-технічним забезпеченням.
- Ознайомитися зі школою, кабінетами польської мови, української мови та української літератури, їхнім матеріально-технічним забезпеченням.
- Ознайомитися з планом роботи школи, календарним, тематичним і поурочними планами вчителів польської мови, української мови та літератури, планом виховної роботи класного керівника.
- Планувати уроки на період педагогічної практики, розробляти конспекти уроків з польської мови, української мови та літератури і проводити пробні та залікові уроки (2 уроки з польської мови та 2 уроки з української мови та літератури).
- Аналізувати власні уроки та уроки вчителів школи і студентів-практикантів.
- Відвідувати залікові уроки студентів-колег по практиці та брати участь у їх обговоренні.
- Відвідувати і аналізувати позакласні заходи, які проводять вчителі польської мови, української мови та літератури, класні керівники або заступник директора з виховної роботи.
- Проводити заняття гуртків, мовні та літературні вечори, тижні мови, випускати тематичні газети, альманахи.
- Проводити індивідуальну та профорієнтаційну роботу з окремими учнями та консультувати їх.
- Вести педагогічні спостереження за учнями та класом під час проведення уроків і позакласних заходів і скласти психолого-педагогічну характеристику колективу класу.
- Систематично аналізувати свою практичну діяльність, вести щоденникові записи.
- Надавати допомогу вчителям польської мови, української мови та літератури в обладнанні кабінетів.
Терміни проходження практики
За спеціальністю 035 Філологія, спеціалізація 035.033 Слов’янські мови та літератури (переклад включно), перша – польська практика триває 6 тижнів, з них 4 тижні студент-практикант виконує обов’язки вчителя польської мови як іноземної, а 2 тижні – вчителя української мови та літератури.
Перед початком педагогічної практики для студентів проводять інструктаж, на якому повідомляють мету і завдання практики, її тривалість, види і форми педагогічної діяльності студентів, порядок обліку та оцінювання їхньої роботи.
Завершується практика колективним обговоренням результатів разом зі студентами, вчителями та керівниками освітнього закладу, в якому відбувалася практика, керівниками- методистами, представником кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи.
Після закінчення практики студенти повинні подати звітну документацію:
- Звіт про педагогічну практику.
- План-конспект залікового уроку з польської мови, української мови та української літератури.
- Психолого-педагогічну характеристику учня.
- Характеристику школи на студента-практиканта.
- Щоденник педагогічної практики.
- Заліковий лист результатів педпрактики.
Захист педагогічної практики відбувається в університеті впродовж шести днів з часу закінчення терміну проведення практики.
Під час захисту студент повинен:
- виявити знання принципів, методів, типів уроків з польської мови, української мови та літератури та виявити вміння їх використовувати в навчальному процесі в середній школі;
- продемонструвати володіння нормами оцінювання знань, умінь і навичок учнів з польської мови, української мови та літератури;
- засвідчити володіння теоретичним матеріалом з польської мови, української мови та літератури, знання шкільної програми з цих дисциплін.
- проаналізувати результати проходження практики та за потреби внести пропозиції щодо її покращення та вдосконалення.
Навчальна база практики. Керівництво практикою
Студенти-філологи проходять педагогічну практику в закладах загальної середньої освіти міста Львова.
Загальне керівництво практикою від філологічного факультету здійснює відповідальна особа.
Керівництво практикою на рівні окремих груп здійснюють керівники-методисти кафедр польської філології, української літератури імені академіка Михайла Возняка, українського прикладного мовознавства філологічного факультету, а також викладачі кафедр педагогіки і психології.
Рекомендована література
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНИХ МЕТОДИЧНИХ ТА ДИДАКТИЧНИХ
МАТЕРІАЛІВ
- Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego. Red. H. Komorowska. – Warszawa, 1988.
- Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M. Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie. – Warszawa, 2010.
- Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. CODN. – Warszawa, 2003.
- Gębal P. E., Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców, Kraków 2010.
- Gębal P.E., Miodunka W. Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020.
- Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2001.
- Janowska I. Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych. – Kraków, 2010.
- Janowska I., 2020, Zadaniowa koncepcja kształcenia językowego w materiałach do nauczania języka polskiego jako obcego, Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, nr 27, s. 505-526.
- Janowska I., Plak M., 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych. Od teorii do praktyki, Biblioteka „LingVariów”. Glottodydaktyka t. 22, Kraków: Księgarnia Akademicka.
- Komorowska H. Metodyka nauczania języków obcych. – Warszawa, 2002.
- Komorowska H. Podstawy metodyki nauczania języków obcych. – Warszawa, 1993.
- Kowalewski J. Kultura polska jako obca? – Kraków, 2011.
- Kowalewski J. Uczyć inaczej. Metodyka kulturowa: pomysł na nauczanie języka polskiego jako odziedziczonego – Kraków, 2022.
- Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI miedzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej, red. P. Garncarek, Warszawa 2005.
- Nauczanie języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji Grupy „Bristol”, red. W. Miodunka, Kraków 1997.
- Nauczanie języka polskiego jako ojczystego, etnicznego i obcego. Red. I. Nowakowska-Kempna. – Wrocław, 1992.
- Oswajanie chrząszcza w trzcinie. (Red. W. Miodunka, J. Rokicki). – Kraków, 1999.
- Polszczyzna dla cudzoziemców – lokalność i regionalizm / pod red. P. Garncarka, B. Łukaszewicz. – Warszawa, 2024.
- Portfolia językowe. Wydania polskie CODN. – Warszawa, 2005.
- Postscriptum Polonistyczne: Polonistyka i język polski na Ukrainie. – 2009. – Nr 1 (3) (науковий редактор А. М. Кравчук спільно з Й. Тамбор та М. Русін).
- Programy nauczania języka polskiego jako obcego poziomy A1-C2, I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, Kraków, 2016.
- Seretny A., Lipińska E. ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków, 2016.
- Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Red. H. Komorowska. – Warszawa, 2009.
- Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego. Red. A. Achtelik, J. Tambor. – Katowice, 2009.
- W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. T. Miodunka, A. Seretny, Kraków 2008.
- Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Materiały z międzynarodowej konferencji stowarzyszenia „Bristol”, red. A. Dąbrowska, Wrocław 2004.
- Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2006.
- Демчук О. Нестандартні уроки з української літератури в 9-11 класах. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2000. – 144 с.
- Державний стандарт базової і повної середньої освіти // Інформаційний збірник МОН. – 2012. – № 4-5. – С.3 – 32.
- Житник Б. О. Методичний порадник. Форми і методи навчання. – Харків: Видавнича група “Основа”, 2005. – 125 с.
- Зінчук С.О. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 2–11, 5–11 класи. – Дрогобич, 2010.
- Кравчук А., Ковалевський Є. Методика викладання польської мови. Мова і культура в полоністичній дидактиці в Україні: підручник для вищих навч. закладів. Київ, 2017.
- Мацькович М.Р., Біла С.Я., Островська Д. Д., Петрушка Л.А., Синкевич Н. Т., Тимошенко О.П., Кудрич О.С., Хлопек А.Б. Програми з польської мови та культури для позашкільних навчальних закладів. – Дрогобич, 2010.
- Методика викладання польської мови в Новій українській школі: навчальний посібник / укладачі: Нікішова Т. Є., Башманівський О. Л., Яриновська К. Т. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2024.
- Методика навчання української мови в середніх навчальних закладах / За ред. М. І. Пентилюк: Підручник для студентів-філологів. – К.: Ленвіт, 2000.
- Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах. Кол. авторів. За заг. ред. М.І.Пентилюк. – К.: Ленвіт, 2010.
- Микитюк В. Практикум з методики викладання української літератури : навч. посібник / Володимир Микитюк. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2011. – 186 с.
- Педагогічна практика студентів-філологів: Методичні вказівки до проведення педагогічної практики з української мови та літератури для студентів 4–5 курсів (філологічний факультет) / Укл. М.П.Єфименко, О.А.Слижук. – Запоріжжя: ЗНУ, 2006.
- Пентилюк М.І. Стратегічні орієнтири підготовки майбутнього вчителя // Дивослово.- 2014.- С.2-6.
- Пєхота О.М., Старєва А.М. Особистісно орієнтоване навчання: підготовка вчителя. – Миколаїв: Іліон, 2005.
- Практикум з методики навчання української мови в загальноосвітніх закладах: модульний курс: посібник для студентів педагогічних університетів та інститутів / За ред. М. І. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2011.
Інформаційні ресурси
https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/attachments/ESOKJ_Europejski-System-Opisu.pdf
https://www.ore.edu.pl/2010/09/europejskie-portfolio-jzykowe/
https://dinolingo.com/learn-polish-for-kids/
https://bilingual-kid.com/spis-tresci/
https://www.youtube.com/watch?v=LPxiJ2v2H5k
https://www.youtube.com/watch?v=-bulE8LBRuo
https://udsc.gov.pl/uchodzcy-2/pomoc-socjalna/materialy-dydaktyczne-go-nauki-jezyka-polskiego/
https://www.superkid.pl/polski-dla-dzieci-jako-jezyk-obcy
http://www.sjikp.us.edu.pl/pl/biblioteka-lektora/nauczanie-dzieci/
http://www.bristol.us.edu.pl/pomoce_dydaktyczne.php
http://jows.pl/content/archiwum
http://jows.pl/artykuly/budowanie-kompetencji-jezykowej-z-zakresu-slownictwa-filmowego
http://leksykografia.uw.edu.pl/
http://wid.org.pl/wp-content/uploads/Informator-Placwki-owiatowe-na-Ukrainie.pdf
https://www.youtube.com/@polskiikropka
Матеріали
Наказ про скерування на педагогічну практику (завантажити)
Зразки документів для організації педагогічної практики, захисту результатів практики
для студента:
- Листок безпеки праці (завантажити)
- Графік проведення залікових уроків та виховних заходів (завантажити)
- Заліковий лист результатів педпрактики (завантажити)
- Щоденник педагогічної практики (завантажити)
для керівника педпрактики:
- Трудова угода (завантажити)
- Акт прийняття-передачі наданих послуг (завантажити)
- Відомість на виплату працівникам школи (завантажити)
- Звіт керівника практики студентів (завантажити)