Педагогічна практика (полоністи)

Тип: Нормативний

Кафедра: польської філології

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
79Диференційований залік

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
7270ФЛк-41Филипець О., доцент Стельмах Х.
ФЛк-41Біленька-Свистович Л., Левко У.

Опис курсу

Педагогічна практика – організаційна форма навчання, яка є важливою сполучною ланкою між теоретичною та практичною діяльністю студентів освітньо-кваліфікаційного рівня «Бакалавр».

Мета і завдання практики

Головна мета педагогічної практики – формування у студентів системи педагогічних умінь та навичок, фахових здібностей, особистісно-індивідуального стилю поведінки та діяльності, необхідних для майбутньої професії в оптимально наближених до роботи за фахом умовах; вдосконалення і втілення на практиці знань та вмінь, набутих у курсах педагогіки, психології, методики викладання польської мови, української мови та літератури; забезпечення цілісної системи навчально-виховної роботи з учнями з виконанням функцій вчителя польської мови, української мови та літератури і класного керівника; набуття досвіду самоорганізації педагогічної діяльності, стимулювання та розвиток пізнавальної активності, життєдіяльності учнів та організації взаємодії з ними.

Під час практики студенти мають виконати такі завдання:

 Ознайомитися зі школою, кабінетами польської мови, української мови та української літератури, їхнім матеріально-технічним забезпеченням.

  1. Ознайомитися зі школою, кабінетами польської мови, української мови та української літератури, їхнім матеріально-технічним забезпеченням.
  2. Ознайомитися з планом роботи школи, календарним, тематичним і поурочними планами вчителів польської мови, української мови та літератури, планом виховної роботи класного керівника.
  3. Планувати уроки на період педагогічної практики, розробляти конспекти уроків з польської мови, української мови та літератури і проводити пробні та залікові уроки (2 уроки з польської мови та 2 уроки з української мови та літератури).
  4. Аналізувати власні уроки та уроки вчителів школи і студентів-практикантів.
  5. Відвідувати залікові уроки студентів-колег по практиці та брати участь у їх обговоренні.
  6. Відвідувати і аналізувати позакласні заходи, які проводять вчителі польської мови, української мови та літератури, класні керівники або заступник директора з виховної роботи.
  7. Проводити заняття гуртків, мовні та літературні вечори, тижні мови, випускати тематичні газети, альманахи.
  8. Проводити індивідуальну та профорієнтаційну роботу з окремими учнями та консультувати їх.
  9. Вести педагогічні спостереження за учнями та класом під час проведення уроків і позакласних заходів і скласти психолого-педагогічну характеристику колективу класу.
  10. Систематично аналізувати свою практичну діяльність, вести щоденникові записи.
  11. Надавати допомогу вчителям польської мови, української мови та літератури в обладнанні кабінетів.

Терміни проходження практики

За спеціальністю 035 Філологія, спеціалізація 035.033 Слов’янські мови та літератури (переклад включно), перша – польська практика триває 6 тижнів, з них 4 тижні студент-практикант виконує обов’язки вчителя польської мови як іноземної, а 2 тижні – вчителя української мови та літератури.

Перед початком педагогічної практики для студентів проводять інструктаж, на якому повідомляють мету і завдання практики, її тривалість, види і форми педагогічної діяльності студентів, порядок обліку та оцінювання їхньої роботи.

Завершується практика колективним обговоренням результатів разом зі студентами, вчителями та керівниками освітнього закладу, в якому відбувалася практика, керівниками- методистами, представником кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи.

Після закінчення практики студенти повинні подати звітну документацію:

  1. Звіт про педагогічну практику.
  2. План-конспект залікового уроку з польської мови, української мови та української літератури.
  3. Психолого-педагогічну характеристику учня.
  4. Характеристику школи на студента-практиканта.
  5. Щоденник педагогічної практики.
  6. Заліковий лист результатів педпрактики.

Захист педагогічної практики відбувається в університеті впродовж шести днів з часу закінчення терміну проведення практики.

 

Під час захисту студент повинен:

  • виявити знання принципів, методів, типів уроків з польської мови, української мови та літератури та виявити вміння їх використовувати в навчальному процесі в середній школі;
  • продемонструвати володіння нормами оцінювання знань, умінь і навичок учнів з польської мови, української мови та літератури;
  • засвідчити володіння теоретичним матеріалом з польської мови, української мови та літератури, знання шкільної програми з цих дисциплін.
  • проаналізувати результати проходження практики та за потреби внести пропозиції щодо її покращення та вдосконалення.

 

Навчальна база практики. Керівництво практикою

Студенти-філологи проходять педагогічну практику в закладах загальної середньої освіти міста Львова.

Загальне керівництво практикою від філологічного факультету здійснює відповідальна особа.

Керівництво практикою на рівні окремих груп здійснюють керівники-методисти кафедр польської філології, української літератури імені академіка Михайла Возняка, українського прикладного мовознавства філологічного факультету, а також викладачі кафедр педагогіки і психології.

Рекомендована література

СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНИХ МЕТОДИЧНИХ ТА ДИДАКТИЧНИХ

МАТЕРІАЛІВ

  1. Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego. Red. H. Komorowska. – Warszawa, 1988.
  2. Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M. Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie. – Warszawa, 2010.
  3. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. CODN. – Warszawa, 2003.
  4. Gębal P. E., Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców, Kraków 2010.
  5. Gębal P.E., Miodunka W. Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020.
  6. Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2001.
  7. Janowska I. Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych. – Kraków, 2010.
  8. Janowska I., 2020, Zadaniowa koncepcja kształcenia językowego w materiałach do nauczania języka polskiego jako obcego, Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, nr 27, s. 505-526.
  9. Janowska I., Plak M., 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych. Od teorii do praktyki, Biblioteka „LingVariów”. Glottodydaktyka t. 22, Kraków: Księgarnia Akademicka.
  10. Komorowska H. Metodyka nauczania języków obcych. – Warszawa, 2002.
  11. Komorowska H. Podstawy metodyki nauczania języków obcych. – Warszawa, 1993.
  12. Kowalewski J. Kultura polska jako obca? – Kraków, 2011.
  13. Kowalewski J. Uczyć inaczej. Metodyka kulturowa: pomysł na nauczanie języka polskiego jako odziedziczonego – Kraków, 2022.
  14. Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI miedzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej, red. P. Garncarek, Warszawa 2005.
  15. Nauczanie języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji Grupy „Bristol”, red. W. Miodunka, Kraków 1997.
  16. Nauczanie języka polskiego jako ojczystego, etnicznego i obcego. Red. I. Nowakowska-Kempna. – Wrocław, 1992.
  17. Oswajanie chrząszcza w trzcinie. (Red. W. Miodunka, J. Rokicki). – Kraków, 1999.
  18. Polszczyzna dla cudzoziemców – lokalność i regionalizm / pod red. P. Garncarka, B. Łukaszewicz. – Warszawa, 2024.
  19. Portfolia językowe. Wydania polskie CODN. – Warszawa, 2005.
  20. Postscriptum Polonistyczne: Polonistyka i język polski na Ukrainie. – 2009. – Nr 1 (3) (науковий редактор А. М. Кравчук спільно з Й. Тамбор та М. Русін).
  21. Programy nauczania języka polskiego jako obcego poziomy A1-C2, I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, Kraków, 2016.
  22. Seretny A., Lipińska E. ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków, 2016.
  23. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Red. H. Komorowska. – Warszawa, 2009.
  24. Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego. Red. A. Achtelik, J. Tambor. – Katowice, 2009.
  25. W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. T. Miodunka, A. Seretny, Kraków 2008.
  26. Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Materiały z międzynarodowej konferencji stowarzyszenia „Bristol”, red. A. Dąbrowska, Wrocław 2004.
  27. Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2006.
  28. Демчук О. Нестандартні уроки з української літератури в 9-11 класах. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2000. – 144 с.
  29. Державний стандарт базової і повної середньої освіти // Інформаційний збірник МОН. – 2012. – № 4-5. – С.3 – 32.
  30. Житник Б. О. Методичний порадник. Форми і методи навчання. – Харків: Видавнича група “Основа”, 2005. – 125 с.
  31. Зінчук С.О. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 2–11, 5–11 класи. – Дрогобич, 2010.
  32. Кравчук А., Ковалевський Є. Методика викладання польської мови. Мова і культура в полоністичній дидактиці в Україні: підручник для вищих навч. закладів. Київ, 2017.
  33. Мацькович М.Р., Біла С.Я., Островська Д. Д., Петрушка Л.А., Синкевич Н. Т., Тимошенко О.П., Кудрич О.С., Хлопек А.Б. Програми з польської мови та культури для позашкільних навчальних закладів. – Дрогобич, 2010.
  34. Методика викладання польської мови в Новій українській школі: навчальний посібник / укладачі: Нікішова Т. Є., Башманівський О. Л., Яриновська К. Т. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2024.
  35. Методика навчання української мови в середніх навчальних закладах / За ред. М. І. Пентилюк: Підручник для студентів-філологів. – К.: Ленвіт, 2000.
  36. Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах. Кол. авторів. За заг. ред. М.І.Пентилюк. – К.: Ленвіт, 2010.
  37. Микитюк В. Практикум з методики викладання української літератури : навч. посібник / Володимир Микитюк. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2011. – 186 с.
  38. Педагогічна практика студентів-філологів: Методичні вказівки до проведення педагогічної практики з української мови та літератури для студентів 4–5 курсів (філологічний факультет) / Укл. М.П.Єфименко, О.А.Слижук. – Запоріжжя: ЗНУ, 2006.
  39. Пентилюк М.І. Стратегічні орієнтири підготовки майбутнього вчителя // Дивослово.- 2014.- С.2-6.
  40. Пєхота О.М., Старєва А.М. Особистісно орієнтоване навчання: підготовка вчителя. – Миколаїв: Іліон, 2005.
  41. Практикум з методики навчання української мови в загальноосвітніх закладах: модульний курс: посібник для студентів педагогічних університетів та інститутів / За ред. М. І. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2011.

 

 

 

Інформаційні ресурси

http://certyfikatpolski.pl/

https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/attachments/ESOKJ_Europejski-System-Opisu.pdf

https://www.ore.edu.pl/2010/09/europejskie-portfolio-jzykowe/

https://dinolingo.com/learn-polish-for-kids/

https://bilingual-kid.com/spis-tresci/

https://www.youtube.com/watch?v=LPxiJ2v2H5k

https://www.youtube.com/watch?v=-bulE8LBRuo

https://www.glossa.pl/

https://kahoot.it/

https://quizlet.com/

https://udsc.gov.pl/uchodzcy-2/pomoc-socjalna/materialy-dydaktyczne-go-nauki-jezyka-polskiego/

https://www.superkid.pl/polski-dla-dzieci-jako-jezyk-obcy

http://www.sjikp.us.edu.pl/pl/biblioteka-lektora/nauczanie-dzieci/

http://wymowapolska.pl/

http://www.bristol.us.edu.pl/pomoce_dydaktyczne.php

http://jows.pl/content/archiwum

http://jows.pl/artykuly/budowanie-kompetencji-jezykowej-z-zakresu-slownictwa-filmowego

http://leksykografia.uw.edu.pl/

http://wid.org.pl/wp-content/uploads/Informator-Placwki-owiatowe-na-Ukrainie.pdf

https://www.youtube.com/@polskiikropka

https://www.youtube.com/c/PolskaP%C3%B3%C5%82kaFilmowa

https://www.nck.pl/

https://popolskupopolsce.edu.pl/

Матеріали

Наказ про скерування на педагогічну практику (завантажити)

Зразки документів для організації педагогічної практики, захисту результатів практики

для студента:

  1. Листок безпеки праці (завантажити)
  2. Графік проведення залікових уроків та виховних заходів (завантажити)
  3. Заліковий лист результатів педпрактики (завантажити)
  4. Щоденник педагогічної практики (завантажити)

для керівника педпрактики:

  1. Трудова угода (завантажити)
  2. Акт прийняття-передачі наданих послуг (завантажити)
  3. Відомість на виплату працівникам школи (завантажити)
  4. Звіт керівника практики студентів (завантажити)

Робоча програма

Завантажити робочу програму