Поетика українського літературного бароко 2023

Тип: На вибір студента

Кафедра: української літератури імені академіка михайла возняка

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
24Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
216професор КРИСА БогданаФЛл-11м

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
216ФЛл-11мпрофесор КРИСА Богдана

Опис курсу

Курс  «Поетика українського літературного бароко» передбачає засвоєння відповідних підходів, завдяки яким поетика бароко постає в повноті своєї стильової парадигми, зумовленої джерелами, характером їх сприйняття та інтерпретації. Ці підходи складалися впродовж тривалого часу, зазнаючи певної модифікації, однак завжди зазнавали випробування  «книжністю» – феноменом, що лежить в основі  українського барокового тексту, тобто його зв’язками  зі Словом Божим та з текстами християнської традиції. Явище «книжности» інспірує  як  появу окремого твору, так і процес розвитку бароко загалом, заховуючи в собі «виростання» і повернення до тих самих джерел, тому  розвинені  явища  стилю дозволяють відчитувати його ранні прояви крізь призму тієї ж барокової парадигми, що дозволяє сприймати історію дослідження  як історію самого стилю.

Мета курсу – системно й комплексно представити основні колізії дослідження бароко, наголосивши  на проблемі адекватних підходів та пов’язаних з цією проблемою 1) «номенклатурою» жанрів в українських дослідженнях 20-50-их рр. ХХ ст.; 2) «відкриттям» бароко у 80-90-ті рр. ХХ ст.;  та 3) характером сучасного барокового дискурсу.

Основні завдання курсу:

  • з’ясувати специфіку розвитку українського бароко, визначити його типологічні й своєрідні ознаки;
  • реконструювати культурно-історичний і філософсько-релігійний контексти розвитку поетики бароко та форм утвердження авторства як вершинних проявів стилю;
  • звернути увагу на відлуння й оновлення барокових традицій  в українській літературі, зокрема в поезії ХХ ст.

Рекомендована література

  1. Дмитро Чижевський. До проблеми барокка.-Авгсбург,1946 (Славістика, т.1, Дрогобич, 2003)
  2. Дмитро Чижевський. Український літературний барок. Харків, 2003.
  3. Дмитро Чижевський. Філософія Г.С.Сковороди.Харків:Акта,2003.
  4. Ернст Роберт Курціус. Європейська література й латинське середньовіччя. Пер. з нім.-Львів, 2007.
  5. Українське літературне бароко. Збірник наукових праць.-К., 1986.
  6. Григорій Грабович. Авторство й авторитет у Івана Вишенського: діалектика відсутності// Грабович Г. До історії української літератури: Дослідження, есе, полеміка.- К., 1997.-С.260-277.
  7. Арх. Ігор Ісіченко. Іван Вишенський і Львівське братство:літературні аспекти діялогу.-Львівська медієвістика,вип.4,с.97-110.
  8. Арх. Ігор Ісіченко. Поетична концепція збірки Кирила Транквіліона Ставровецького «Перло Многоцѣнноє». – Слово і Час,2015, №7,с.22-32.
  9. Арх. Ігор Ісіченко. Виміри духовного тексту. Літературознавчі дослідження.-Харків, 2016.
  10. Арх. Ігор Ісіченко. Війна барокових метафор. «Камінь» Петра Могили проти «підзорної труби» Касіяна Саковича.- Харків, 2017.
  11. Elisabeth von Erdmann. Unahnliche Ahnlichkeit. Die Onto-Potik des ukrainischen Philosophen Hryhorij Skovoroda (1722-1794) –Koln Weimar Wien -2005.
  12. Богдана Криса. Пересотворення світу. Українська поезія ХVІІ-ХVІІІ ст.- Львів,1997.
  13. Богдана Криса. Григорій Сковорода і дискурс українського модернізму // Слово і Час. № 5. 2022. – С.26-43.
  14. Богдана Криса. Григорій Сковорода: поет як подорожній// Переяславські сковородинівські студії. Зб. наукових праць.Вип.9.-Ніжин, 2022. -С.80-90.
  15. Богдана Криса. Григорій Сковорода про гори – небесні й земні//Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна.Серія «Філологія». Вип. 91. 2022. – С. 16-20. ttps://periodicals.karazin.ua/philology/issue/view/1296
  16. Леонід Ушкалов. Література і філософія: доба українського бароко.-Харків, «Майдан», 2014.
  17. Оксана Яковина. Метафізика в поезії.Україна XVII. Львів, 2010.
  18. Дмитро Туптало у світі українського бароко//Львівська медієвістика. Вип.1. За ред. Богдани Криси. -Львів, 2007.
  19. Сергій Бабич. Мелетій Смотрицький у контексті раннього українського бароко// Львівська медієвістика. Вип.2. За ред. Богдани Криси. -Львів, 2009.-    Львів, 2009.
  20. Біля джерел українського бароко// Львівська медієвістика. Вип.3. За ред. Богдани Криси. -Львів, 2010.
  21. Просфонема: текст і контекст// Львівська медієвістика. Вип.3. За ред. Богдани Криси.- Львів, 2013.
  22. У пошуках єдиної основи. Метафізичний спектр українського письменства ХІ-ХVІІІ століть// Львівська медієвістика. Вип.6. За ред. Богдани Криси і Назара Федорака.- Львів, 2020.
  23. Назар Федорак. Вінець і вирій українського бароко. Харків, 2020.173 с.
  24. Назар Федорак. Богородиця в давньоруській літописній історії: метафізика імені та присутности. Львівська Медієвістика. Вип.7.Львів, 2022. 131 с.
  25. Богдана Криса. Бароковий код у поезії Богдана-Ігоря Антонича//Українське літературознавство.-Вип.67.-Львів,2006.-С.148-155.
  26. Богдана Криса. Необароко Юрія Липи//Літературознавчі зошити. – 2007. – Ч. 2-3.-С,158-164.
  27. Богдана Криса. Необарокові грані поетики Ігоря Калинця//            Літературознавчі зошити. Вип.1.-Львів,2001.-С.38-45.
  28. Раїса Мовчан. Необароковий дует 1920-х//Студії з україністики. Вип.ХІІІ.-Київ, 2013.- С.317-322.
  29. Тетяна Рязанцева. Відгомін етикетної поезії бароко у творчості Олекси Стефановича// Студії з україністики. Вип.ХІІІ.-Київ, 2013.- С.407-414.
  30. Солецький Олександр. Емблематичні форми дискурсу: від міфу до постмодерну. Івано-Франківськ, 2018.- 397 с.
  31. Від бароко до постмодернізму. Київ-Люблін-Харків, 2020.- 600с.

Силабус:

Завантажити силабус