Рецептивна поетика 2023
Тип: На вибір студента
Кафедра: теорії літератури та порівняльного літературознавства
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 4 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 16 | доцент БУДНИЙ Василь | ФЛл-11м |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 16 | ФЛл-11м | доцент БУДНИЙ Василь |
Опис курсу
Мета навчальної дисципліни — ознайомити студентів з теоретичними засадами і практичними методиками аналізу літературного тексту з огляду на його читацьке сприймання.
Основні завдання дисципліни:
- зорієнтувати слухачів на розуміння поетикальних термінів і понять як інструментів, які допомагають збагнути «секрети» естетичного впливу поетичного тексту і моделюють процес читацького сприймання;
- розвивати у студентів здатність до проникливого прочитання, прищеплювати навики критичної авторефлексії, вдосконалювати вміння перевіряти читацькі враження літературознавчим аналізом тексту;
- сформувати у студентів уявлення про багатозначність та історичну мінливість поетичної семантики і плюралізм критичних прочитань;
- виховувати хист переконливої діалогічної взаємодії власного розуміння літературного твору з іншими його критичними інтерпретаціями;
- навчити студентів фахово формулювати аргументований критичний відгук на літературний твір в усній і письмовій формі;
- допомогти слухачам курсу відчути себе творчою, критично мислячою особистістю, що вільно володіє мистецьким і критичним словом.
У результаті вивчення курсу студент повинен
знати:
- моделі літературної комунікації;
- основні різновиди і стилі літературної рецепції;
- систему поетикальних категорій, їх структуру і функції;
- основні еволюційні етапи рецептивної поетики (О. Потебня, Р.Інґарден, В. Ізер, Г.Р. Яусс, С. Фіш, Е. Д. Гірш);
- природу багатозначності та історичної мінливості змістового наповнення мистецького тексту, ситуативної обмеженості нашого інтерпретаційного горизонту;
- методики аналізу, оцінки та інтерпретації літературного твору
уміти:
- застосовувати поетикальні поняття та категорії для аналізу, оцінки та інтерпретації літературного твору;
- моделювати процес літературного сприймання, оцінки та інтерпретації поетичного тексту;
- володіти методикою пильного читання, фахового аналізу, інтерпретації та оцінки;
- з’ясувати та пояснити поетикальні механізми естетичного впливу літературного твору на читача;
- обґрунтовано демонструвати естетичні якості словесного образу, застосовуючи компетенцію критичного мислення та проектуючи читацькі враження на площину різних літературознавчих підходів, в історичному, ідеологічному й естетичному планах;
- змістовно висловлюватися з приводу літературних явищ, тактовно вислуховувати думку іншого й аргументовано дискутувати з приводу мистецьких цінностей під час публічної дискусії та в медіях.
Рекомендована література:
Базова
- Будний В. Рецептивна поетика. Львів, 2020. 188 с. URL: https://philology.lnu.edu.ua/course/retseptyvna-poetyka-ukrajinisty.
- Література. Теорія. Методологія / Упор. і наук. ред. Данути Уліцької; пер. з польсь. Сергія Яковенка. Київ: ВД «Києво-Могилянська академія», 2006. С.114-135.
- Літературознавча рецепція і компаративістичний дискурс / Редактори : Р.Т.Гром’як, І.В.Папуша. Тернопіль : Підручники і посібники, 2004. 378 с.
- Слово. Знак. Дискурс. Антологія світової літературно-критичної думки ХХст. / За ред. М.Зубрицької. Львів: Літопис, 1996. 633 с.
- Червінська О.В. Рецептивна поетика. Історико-методологічні та теоретичні засади : Навч. посібник. Чернівці : Рута, 2001. 56 с.
Допоміжна
- Бовсунівська Т. Когнітивна жанрологія і поетика. Київ: Київський університет, 2010. 180 с. URL: http://shron1.chtyvo.org.ua/Bovsunivska_Tetiana/Kognityvna_zhanrolohia_ta_poetyka.pdf.
- Боднар В.Т. Проблеми рецептивної естетики і поетики у творчій спадщині І.Я.Франка. Тернопіль : ТДПУ, 2000. 168 с.
- Гнатюк М. Іван Франко і проблеми теорії літератури. Київ : Академія, 2011. 240 с.
- Гром’як Р.Т. Про визначення поетики в світлі естетичної концепції І.Я.Франка. Поетика. Київ : Наук. думка, 1992. С. 16-21.
- Дзюба І. Білецький і Потебня (Ідеї О. Потебні в працях О. Білецького). Дзюба І. З криниці літ: У 3 т. Т. 2. Київ : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2006. С. 494-503.
- Дзюба І. Читач як естетична проблема у працях Олександра Білецького. Дзюба І. З криниці літ: У 3 т. Т. 2. Київ: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2006. С.524-538.
- Домбровський В. Українська стилістика й ритміка. Українська поетика / Фотопередрук Олекси Горбача. Мюнхен : Український Вільний Університет, 1993. С. 1-177.
- Еко У. Роль читача. Дослідження з семіотики текстів / Пер. з англ. Мар’яни Гірняк. Львів : Літопис, 2004. 384 с.
- Зубрицька М. Homo legens : Читання як соціокультурний феномен. Львів: Літопис, 2004. 352 с.
- Качуровський І. Основи аналізи мовних форм. Ч.І. Лексика. Ніжин, 1994; Ч.2: Фігури і тропи. Київ, 1995.
- Клочек Григорій. Трактат Івана Франка “Із секретів поетичної творчості” як предтеча української рецептивної поетики. Слово і Час. 2007. № 4. С. 39-45.
- Папуша І. Емотивна (рецептивна) поетика Івана Франка в контексті санскритських літературознавчих теорій. Наукові записки Тернопільського педуніверситету. Серія : Літературознавство. Тернопіль, 1998. Вип. 1. С. 151- 160.
- Фізер І. Психолінгвістична теорія літератури Олександра Потебні. Метакритичне дослідження. Київ : Обереги, 1996. 192 с.
- Франко І. Із секретів поетичної творчості. Франко І. Зібрання творів : У 50 тт. Т. 31. Київ : Наук. думка, 1981. С. 45-119.
- Яус Г.-Р. Досвід естетичного сприйняття і літературна герменевтика / з нім. пер.: Роксоляна Свято і Петро Таращук. Київ : Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2011. 622 с.
- De Bruyn, Ben. Wolfgang Iser: A Companion. Berlin : Walter de Gruyter, 2012. 273 p.
- Iser, Wolfgang. Prospecting : From Reader Response to Literary Anthropology. Baltimore and London : Johns Hopkins UP, 1993. 319 p.
- Iser, Wolfgang. The Act of Reading. A Theory of Aesthetic Response. London and Henley ; Routledge & Kegan Paul, 1980. 239 p.
- Reader-Response Criticism: From Formalism to Post-Structuralism / Ed. By Jane P. Tompkins. Baltimore and London : Johns Hopkins UP, 1980. 275 p.