Російська мова як іноземна
Тип: На вибір студента
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
3 | Немає | |
4 | Іспит | |
5 | Немає | |
6 | Іспит | |
7 | Іспит |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
3 | 64 | ||
4 | 64 | ||
5 | 64 | доцент ГАЖЕВА Інна | |
6 | 64 | доцент ГАЖЕВА Інна | |
7 | 80 |
Опис курсу
Мета курсу – навчити студентів-іноземців практичному володінню російською мовою, сформувати навички й уміння в усіх видах мовленнєвої діяльності (читання, аудіювання, говоріння, письмо).
Завдання: сформувати знання студентів-іноземців з фонетики, граматики, лексики, стилістики, словотвору російської мови; навички та уміння говоріння, аудіювання, читання, письма на базі монологічного та діалогічного мовлення; уміння спілкуватися в повсякденній та професійній сферах життя.
Курс спрямований на формування таких різновидів комунікативної компетенції студентів-іноземців у російській мові: лінгвістичної (здатність конструювати граматично правильні форми і синтаксичні конструкції, розуміти смислові відрізки у мовленні, організовані у відповідності до норм російської мови); соціолінгвістичної, мовленнєвої (уміння вибирати потрібну лінгвістичну форму, спосіб вираження в залежності від умов комунікативного акту); дискурсивну (здатність використовувати певну стратегію для конструювання й інтерпретації текстів письмових і усних типів); соціокультурну (знайомство з національно-культурною специфікою російської мовної поведінки, з елементами соціокультурного контексту: звичаями, нормами, соціальними умовностями, країнознавчими знаннями); соціальну (бажання й уміння вступати в комунікативний акт з іншими людьми); стратегічну (компенсувати особливими засобами недостатність знання мовного і соціального досвіду спілкування в російськомовному середовищі).
Студенти-іноземці повинні одержати артикуляційні й інтонаційні навички, засвоїти нормативний курс граматики і необхідний лексичний мінімум; опанувати тактиками мовного спілкування – послідовністю інтенцій, за допомогою яких будується фрагмент комунікативного акта, зокрема мовним етикетом у діалогічній сфері спілкування, побудовою тактики діалогу (вступ у контакт, пред’явлення інформації, реакція на інформацію, вихід з контакту).
Студенти повинні навчитися виражати свої думки в усній і письмовій формі на загальні теми; сприймати усні і письмові тексти середньої складності. Студенти повинні набути навичок й умінь письмової мови, зокрема для написання документів листів і ін.; оволодіти навичками соціокультурної поведінки росіян, познайомитися з правилами, які регламентують паралінгвістичні аспекти спілкування – мова жестів, міміка, дистанція спілкування; із соціальними умовностями (час відвідувань, поведінка у гостях), нормами ввічливості.
Передумови курсу: викладання російської мови як іноземної базується на комунікативній компетенції студентів в інших світових мов – як рідній, так і мовах вивчення, зокрема англійській, українській; курс також опирається на знання, набуті студентами в галузі країнознавства, історії культури, фахових дисциплін.
У результаті вивчення курсу студент повинен:
знати:
- звукову систему російської мови, склад і основні опозиції голосних і приголосних;
- правила вимови звуків і їх сполучень, зміни звуків у потоці мовлення;
- специфіку російського словесного наголосу, типові акцентно-ритмічні моделі російських слів; місце наголосу в найуживаніших словах;
- буквений склад російської мови (у зіставленні з українською мовою); алфавіт, звуко-буквені співвідношення;
- основні правила читання;
- cистему інтонаційних конструкцій, основні випадки їх вживання;
- орфографічні норми, властиві російській мові;
- будову слова; однокореневі слова; словотвір частин мови;
- рід і число іменників і прикметників, що вивчаються;
- відмінки іменних частин мови у відповідних значеннях;
- ступені порівняння прикметників;
- дієвідміни дієслів;
- часи дієслів;
- уживання видів дієслів;
- дієслівне керування;
- творення і вживання дієприкметників та дієприслівників;
- уживання та відмінювання різних за значенням займенників;
- уживання кількісних та порядкових числівники;
- розряди за значенням та уживання прислівників;
- уживання прийменників;
- сурядні та підрядні сполучники й сполучні слова;
- уживання часток;
- моделі простого та складного речень;
- активні та пасивні синтаксичні конструкції;
- порядок слів і актуальне членування;
вміти:
- розпізнавати на слух кількість складів та місце наголосу в словах;
- розуміти повідомлення, побудовані на знайомому мовному матеріалі;
- користуватися звуко-буквеними співвідношеннями і правилами читання при самостійному читанні вголос пропонованих текстів;
- достатньо розбірливо здійснювати усні висловлювання, розповіді на одну із тем, що вивчалася;
- брати участь у діалогах у ситуаціях навчально-побутового характеру;
- писати сприйняті на слух слова, тексти (диктанти), самостійні письмові розповіді за темами, що вивчалися;
- використовувати у кореспонденції (листах) мовні штампи, формули етикету.
Рекомендована література
Базова
- Бондарчук М.Н., Ляшенко М.Н., Помозова С.И. Русский язык для начинающих. К., 2005.
- Витковская Э.В., Писарева Р.Д., Середа Р.Н., Цапко Г.П. Русский язык: Учебник для студентов-иностранцев подгот. факультета. Харьков, 2002.
- Витковская Э.В. и др. Учебник русского языка для студентов-иностранцев подгот. факультета. Харьков, Москва, 1994. Ч.І-ІІ.
- Костомаров В.Г., Половникова В.И., Шведова Л.Н. Русский язык для иностранных студентов. М., 1987.
- Русский язык для всех /Под ред. Г.Костомарова. М., 1990.
- Степанова Е.М., Иевлева З.К. и др. Русский язык для всех: Учебник для говорящих на английском языке/Под. ред. В.Г.Костомарова. М., 1984.
- Учебник для иностранцев, изучающих русский язык /Под. ред. В.Г.Костомарова. М., 1987.
- Филатов Л.К., Филатова В.Л., Башкирова М.А. Русский язык для иностранных студентов: Учеб. пособие. Киев, 2008.
- Чистякова А.Б., Джурко Э.Н., Петренко И.П. Русский язык для иностранных студентов. Харьков, 2004.
Допоміжна
- Караванова Н.Б. Корректировочный курс фонетики русского языка. М., 2008.
- Книга о грамматике: материалы к курсу «Русский язык как иностранный»/ Под ред. В.В.Величко. М., 2004.
- Корректировочный курс русского языка: Учебник для студентов-иностранцев /Под ред. Городиловой Г.Г., Логиновой В.Г. М., 1978.
- Мотовилова О.Г. Пособие по развитию навыков разговорной речи для иностранцев: Русский язык. М., 1986.
- Пособие по обучению говорению (для подготовительных факультетов вузов). М., 1982.
- Пособие по развитию речи для иностранных студентов-филологов (ІІІ-У годы обучения). М., 1986.
- Пулькина И.М., Захава-Некрасова Е.Б. Учебник русского языка (для студентов-иностранцев). М., 1976.
- Рассудова О.П., Степанова Л.В. Интенсивный курс русского языка. М., 1979.
- Русский язык: Пособие для зарубежных граждан. К., 1988.
Збірники вправ
- Арутюнов А.Р., Чеботарев П.Г., Музруков Н.Б. Игровые задания на уроках русского языка. М., 1988.
- Практический курс русского языка для национальных групп вузов союзных и автономных республик: Методические указания и контрольные задания. М., 1978.
- Рамсина Т.А., Полидва М.А. Коммуникативные упражнения. М., 1989.
- Хавронина С.А., Широченская А.И. Русский язык в упражнениях. М., 1990.
Словники, розмовники
- Агеенко Ф.Л., Зарва М.В. Словарь ударений русского языка. Л., 1993.
- Каленчук М.Л., Касаткина Р.Ф. Словарь трудностей русского произношения. М., 1997.
- Ожегов С.И. Словарь русского языка. М., 1990.
- Окунцова Е.А. Трудности устной речи: Словарь-справочник. М., 2004.
- Орфографический словарь русского языка /Под ред. С.Г.Бархударова и др. М.,
- Орфоэпический словарь русского языка: Произношение, ударение, грамматические формы /С.Н.Борунова, В.Л.Воронцова, Н.А.Еськова; Под ред. Р.И.Аванесова. М., 1989.
- Русский орфографический словарь /Под ред. В.В.Лопатина. М., 2000.
- Русско-украинский и украинско-русский разговорник. М., 2004.
- Словарь синонимов русского языка /Под ред. Евгеньевой А.П. 1970–1971. Т.1–2.
- Степанова Е.М. Русский язык для всех: Грамматический справочник. Словарь: Для говорящих на английском языке. М., 1990.
- Тихонов А.Н., Тихонова Е.Н., Тихонов С.А. Словарь-справочник по русскому языку: Правописание. Произношение. Ударение. Словообразование. Морфемика. Грамматика. Частота употребления слов. М., 1995.
- Фелицына В.П., Мокиенко В.М. Русские фразеологизмы: Лингвострановедческий словарь. М., 1990.