Штучний інтелект і гуманітаристика 2024
Тип: На вибір студента
Кафедра: загального мовознавства
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
1 | 4 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
1 | 16 | ЄЩЕНКО Тетяна | ФЛл-11м |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
1 | 16 | ФЛл-11м | ЄЩЕНКО Тетяна |
Опис курсу
Дисципліна «Штучний інтелект і гуманітаристика» призначена для студентів-магістрів першого року навчання. Предметом вивчення є теорія та методика застосування технологій штучного інтелекту у професійній діяльності фахівця з гуманітарних наук. Курс спрямований на формування у здобувачів освіти сучасного наукового світогляду та системи спеціальних знань щодо технологій штучного інтелекту, які застосовуються в сучасних гуманітарних середовищах, та набуття навичок їхнього аналізу, застосування, проєктування та супроводу. Знання принципів функціонування технологій ШІ уможливлює системно аналізувати поставлені завдання, творчо застосовувати найновіші наукові досягнення у галузі цифрових гуманітарних наук, мати базові навички практичної роботи в інструментальних середовищах застосування систем штучного інтелекту у прикладному аспекті
Мета навчальної дисципліни – ознайомлення студентів з 1) основними напрямами і категорійним апаратом штучного інтелекту як складника комп’ютерної лінгвістики; 2) прикладними аспектами застосування інструментів ШІ у гуманітаристиці.
Основні завдання курсу:
- Розглянути теоретичні основи штучного інтелекту та йогозастосування в гуманітарних науках;
- Проаналізувати цифрові гуманітарні науки та їхні функційніможливості;
- Поглибити знання студентів про теорію аналізу текстів тамовних даних за допомогою ШІ;
- Розглянути моделі для обробки природної мови;
- Простудіювати теоретичні і практичні аспекти застосування ШІ в історичних дослідженнях тексту і мови, в лінгвогеографії,соціолінгвістиці, лінгвістичній експертизі;
- Вивчити використання штучного інтелекту у сфері освіти;
- Розглянути прикладні аспекти використання емоційного штучногоінтелекту
Після завершення цього курсу студент буде знати:
- тенденції і перспективи розвитку систем штучного інтелекту угуманітарній сфері;
- принципи побудови систем штучного інтелекту уцифровій гуманітаристиці;
- знати основні поняття, моделі та методи інтелектуальнихсистем;
- знати основні напрямки застосування теорії штучногоінтелекту;
- знати основні моделі та методи, що уможливлюютьздійснювати аналіз тексту, його лінгвістичну експертизу.
уміти:
- застосовувати інструменти та технології цифровихгуманітарних наук;
- вміти практично використовувати програмне забезпеченнядля аналізу текстових даних (NLTK, spaCy, TextBlob, VoyantTools та інші інструменти);
- аналізувати зображення та мультимедіа за допомогоюінструментів (Tropy, ImageJ, OpenCV);
- візуалізувати дані за допомогою прогам на основі ШІ (Gephi,Tableau, D3.js).
Рекомендована література
- Баранов О. Визначення терміну «Штучний інтелект». Інформація і право. 2023. №1 (44). С. 32 – 49.
- Блозва Л. Штучний інтелект: філософсько-антропологічний погляд. Філософія. 2016. №4. С. 4 – 10.
- Богом’я В. Штучний інтелект: сучасний стан, перспективи застосування. Сучасні інформаційні технології. 2023. №1 (46) С. 13– 17.
- Ваховськаз О. Прикладні аспекти комп’ютерної лінгвістики: навчально-методичний посібник. Київ: Видавничий центр КНЛУ, 2023. 136 с.
- Гайдамашко О. Штучний інтелект розшифровує тексти давно втрачених мов. URL:https://24tv.ua/tech/shtuchniy-intelekt-rozshifruye-teksti-davnonovini-ehnologiy_n1445584
- Глибовець М. М., Олецький О. В. Штучний інтелект: підручник. Київ: Вид-ий дім «КМ Академія», 2002. 224 с.
- Дейвенпорт Т., Кірбі Дж. Вакансія: людина. Як не залишитися без роботи в добу штучного інтелекту. Київ: Новийформат, 2019. 336 с.
- Діденко Л. Ґенеративний штучний інтелект: варіативи перспектив та утруднень у вищій освіті. Технології доброчесного використання штучного інтелекту у сфері освіти та науки: матеріали всеукраїнського науково- педагогічного підвищення кваліфікації, 31 липня – 10 вересня 2023 року. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2023. С. 83 – 85.
- Дмитрієва О. І., Єфименко О. В Особливості впровадження штучного інтелекту в сучасну вищу освіту. Технології доброчесного використання штучного інтелекту у сфері освіти та науки: матеріали всеукраїнського науково- педагогічного підвищення кваліфікації, 31 липня – 10 вересня 2023 року. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2023. С. 85 – 89.
- Кай Фу Лі, Чень Цюфань АІ. Штучний інтелект 2041. Київ: BookChef, 2022. 464 с.
- Кислий Р. Штучний інтелект у природній мові: мовні моделі, малоресурсні мови та дегуманізація в текстах. URL: https://dou.ua/forums/topic/45583/
- Коцовський В. Методи та системи штучного інтелекту: конспект лекцій. Ужгород, 2016. 75 с.
- Левчук А. Штучний інтелект: лінгвістичні аспекти. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Філологічні науки. Мовознавство. 2015. No 4. С. 203–207.
- Пушик Н. Комп’ютерна лінгвістика та «штучний інтелект». Молодий вчений. No 2 (90). Лютий 2021 р. С. 151 – 155.
- Романюк В., Чевичелова О., Холод І. Взаємодія між фахівцями з філології та розробниками систем штучного інтелекту: пошук спільних точок для подальшого розвитку. Вісник науки та освіти. Серії: філологія, культура і мистецтво, педагогіка, історія та архіологія, соціологія. 2024. №4 (22).
- Титенко С.В. Проблема подання знань на основі природної мови у освітніх системах штучного інтелекту. Лабораторія СЕТ. Київ, 2006.URL:http://www.setlab.net/?view=Philosophy_Knowledge
- Штучний інтелект в освіті: ідеї для використання на уроках. URL: https://naurok.com.ua/post/shtuchniy-intelekt-v-osviti-ide-dlyavikoristannya-na-urokah
- Як штучний інтелект розуміє мову? URL: https://www.imena.ua/blog/ai-natural-language-processing-explained/