Створення текстового контенту з проблем взаємодії мови і суспільства 2024

Тип: Нормативний

Кафедра: загального мовознавства

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
23.5Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
216професор МАЦЮК ГалинаФЛл-11м

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
216ФЛл-11мпрофесор МАЦЮК Галина

Опис курсу

Дисципліна «Створення контенту з питань взаємодії мови та суспільства» призначена для студентів магістрів  першого року навчання.Курс продовжує наукове пізнання   відомих студентам з І семестру  методологічних та теоретичних концепцій породження тексту і формує практичні навики та критичне мислення для створення  експертних текстів (наукових, науково-популярних та навчальних) про зв’язки між мовою та суспільством для інтернет-ресурсів, зокрема для власного блогу, для виступу на конференції чи на круглому столі, для соціальних мереж,для наукового збірника та ін. Окремий аспект курсу – увага до характеристики інтернет-видань, що містять тексти   про мову і суспільстов, та до авторів  цього контенту на різних YouTube- каналах. Важлива складова курсу – розкриття відмінних підходів до творення текстів , тому що адресанти  різні за освітою, а звідси по-різному  висвітлюють питання взаємодії мови та соціуму. Зміст курсу ілюструє черговий етап становлення професіограми фахівця зі спеціалізації «Прикладна лінгвістика» і його готовність до самостійної професійної діяльності в сучасних умовах з акцентом на процеси створення нового контенту про зв’язки між мовою та соціумом в умовах війни.

Мета  навчальної дисципліни– ознайомлення студентів з 1) основними категоріями, важливими для створення  експертних текстів; 2) виявами взаємодії мови та суспільства; 3) роллю мовних особистостей як адресантів комунікації; 4) основними етапами організації теоретичної підготовки та практики створення текстового контенту сучасного  філолога-експерта (від розроблювання задуму, словесного оформлення до шліфувального читання завершеного тексту).

Студент повинен знати

  • категорії аналізу з площини соціолінгвістики зокрема та міждисциплінарного підходу в цілому.

Студент повинен вміти:

  • вести власний блог, присвячений розкриттю взаємодії мови та суспільства, наповнювати його контентом;
  • писати рецензії на наукову монографію та документальний фільм про мову;
  • створити рекламу про наукову конференцію в різні соціальні мережі;
  • дослідити питання про з’язок мови та ідентичності в час російсько-української війни й оформити результати свого дослідження як науковоу статтю;
  • створити презентацію про отримані результати;
  • сформулювати питання до гостьових лекцій  запрошених практиків;
  • робити переклади джерел, бути модератором круглого столу з питань взаємодії мови та суспільства.

Рекомендована література

  1. Ажнюк Б. Мовна ідеологія: соціолінвгістичний виімр контексту. Мовознавство. 2024. №1. С 3-17.
  2. Архипова Л. Д. Інтерпретація як умова існування в семіотичному універсумі. Наукові записки. Том 18. Філософія та релігієзнавство. 2000.
  3. Біловус Л., Н Яблонська, О Гомотюк. Блог як мовленнєвий жанр- еволюція епістолярного жанру// http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/45111/1/2.pdf
  4. Бліхар В. Католик Г., Католик Б. Цінності: поняття , структура та підходи у контексті сучасних військових екзистенцій. Вісник Львівського уніеверситету. Серія психологічні науки. 2022р. Вип 13. С. 11-20.
  5. Вишняк О. Історичні регіони України: критерії типологізації, соціокультурні відмінності та політична свідомість / О. Вишняк // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. – 2015. – № 2. – С. 17–37.
  6. Забужко О. Про російський імперіалізм, Захід, фемінізм і мовнепитання// Ukraїner. 17 лютого 2024р.
  7. Інтерпретації російсько-українського конфлікту в західних наукових і експертно -аналітичних працях/ за ред В. Кулика. К.., 2020.
  8. Мацюк Г. Безпековий вимір сучасної освіти і нові вимоги до змісту мовознавчих дисциплін на філологічних факультетах закладів вищої освіти. Стратегічні напрями розвитку сучасної української лінгводидактики : монографія / за ред. Е. Палихати, О. Петришиної. Тернопіль : Підручники і посібники, 2021. С. 68–76. http://194.44.132.109/bitstream/123456789/19633/1/7_Matsiuk.pdf
  9. Мацюк Г. Взаємодія понять мова–війна як об’єкт лінгвістичного аналізу: результати і нові підходи. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузів. збірник Дрогобицького держ. пед. ун-ту ім. І. Франка / ред.-упоряд. М. Пантюх, А. Душний, І. Зимомря. Дрогобич : Гельветика, 2021. Вип. 35. Т. 7. С. 101–106.
  10. Мацюк Г. Образ мови в суспільстві: методологія конструювання в науковому дискурсі Я. Б. Рудницького (1910–1995). На сторожі слова: зб. наук. праць на пошану професора Василя Грещука. Івано-Франківськ, 2019. С. 203–213.
  11. Мацюк Г. Православізація як суспільний феномен та категорія історичної соціолінгвістики. Studia Ucrainica Varsoviensia. Warszawa, 2019. № 7. S. 23–33.
  12. Мова в суспільстві: семантика, синтактика, прагматика : колективна монографія / за ред. Г. Мацюк, І. Митнік, О. Новікової. Варшава – Львів – Мюнхен – Lublin : Wydawnictwo KLU, 2019.
  13. Мова в суспільстві: семантика, синтактика, прагматика :монографія / за ред. Г. Мацюк, І. Митнік, П. Юзвікевича. Wydawnictwo IKiRBL Warszawa – Lwów – Wrocław Siedlce 2022.
  14. Новак М. Два світи. Проблема національної ідентифікації Андрея Шептицького в 1865-1914рр.Львів, 2022.

Силабус:

Завантажити силабус