Сучасні принципи архівування фольклорної традиції 2023

Тип: На вибір студента

Кафедра: української фольклористики імені академіка філарета колесси

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
14Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
116професор ДОВГАЛЮК ІринаФЛл-11м

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
116ФЛл-11мпрофесор ДОВГАЛЮК Ірина

Опис курсу

Курс «Сучасні принципи архівування фольклорної традиції» покликаний ознайомлення студентів з основними тенденціями та проблемами сучасної фольклористичної архівістики в Україні та за кордоном. Оскільки важливим чинником фахового архівування фольклорної традиції є передусім її якісне документування, відповідно коротко будуть розглянуті проблеми, пов’язані із збором матеріалу та дотичні базові питання. Домінуючими ж питаннями, які будуть обговорені на лекціях і практичних заняттях стануть проблеми, які розв’язують сучасні фольклористи-архівісти, зокрема: шляхи здобуття колекцій, їх копіювання, опис, вибір критеріїв при укладанні документів в архів, сучасне технічне обладнання, правові аспекти оприлюднення архівних документів тощо.

Мета курсу – ознайомлення магістрів із здобутками сучасної фольклористичної архівістики

Студент повинен знати:

  • основні проблеми документування фольклорних явищ сьогодні;
  • сучасні методики польової роботи як важливого етапу архівування фольклорної традиції;
  • основні підходи та методики архівування «фольклорних документів»;
  • правові аспекти формування фольклорних колекцій;
  • особливості оприлюднення фольклорних архівних колекцій.

вміти:

  • фахово здобути фольклорні матеріали для архівування;
  • працювати з сучасною звукозаписувальною технікою; • опрацьовувати фольклорні матеріали для поміщення їх в архів;
  • оприлюднювати фольклорні матеріали в мережі Інтернет, фольклорних збірниках, наукових працях тощо;
  • застосовувати знання, отримані на заняттях та самостійному опрацюванні у подальшій науковій та педагогічній праці.

Рекомендована література

  1. Бріцина Олександра. Сучасні аспекти методики збирання народної прози // Народна творчість та етнографія. Київ, 2003. № 3. С. 24–34.
  2. Бріцина Олександра. Текстологічні аспекти методики фіксації народної прози // Бріцина Олександра. Українська усна традиційна проза: питання текстології та виконавства. Київ, С. 146–180.
  3. Вовчак Андрій. Організація електронних фольклорних документів під час польового дослідження // Актуальні питання Східноєвропейської етномузикології: Збірник наукових статей / Редактори-упорядники Галина Пшенічкіна, Рімантас Слюжинскас. Дніпро, 2018. Вип. 1. С. 61–90.
  4. Вовчак Андрій, Ірина Довгалюк. Фольклористична практика. Навчально-методичний посібник. Львів, 2023. 200 с.
  5. Глушко Михайло. Методика польового етнографічного дослідження: Навчальний посібник. Львів, 2008. 288 с., іл.
  6. Давидюк Віктор, Гром Олена, Гунчик Ігор, Завітій Богдан. Автентика фольклору: традиція і сучасність: Питальник для польових експедицій. Луцьк, 1996. 30 с.
  7. Добрянська Ліна. Музично-етнографічний архів ПНДЛМЕ. Спроба комп’ютерної систематизації // Восьма конференція дослідників народної музики червоноруських (галицько-володимирських) та суміжних земель / Редактор-упорядник Богдан Луканюк. Львів, С. 35–48.
  8. Довгалюк Ірина. Фонографування народної музики в Україні: історія, методологія, тенденції: Монографія. Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2016. 650 с.
  9. Загальний міжнародний стандарт архівного описування ISAD(G). Схвалено Комітетом з дескриптивних стандартів, Стокгольм, Швеція, 19–22 вересня 1999 року. Друге видання / Державний комітет архівів України. Український державний науководослідний інститут архівної справи та документознавства; українська версія Георгія Папакіна. Київ, 2001. 47 с.
  10. Клименко Ірина. Аудіофонд українського фольклору 1982–2008: Засади устрою і перспективи електронної архівації // Клименко Ірина, Мурзина Олена. Київська лабораторія етномузикології 1992– Київ, 2008. С. 53–105.
  11. Коробов Олег. Аудіовізуальна фіксація традиційної музики в сучасних польових умовах (практичні рекомендації) // Проблеми етномузикології. Київ, 2015. Вип. 10. С. 183–197.
  12. Луканюк Богдан. Музично-етнографічна практика: Методичні рекомендації для теоретико-композиторського факультету. – Київ: МКНЗМК, 1995. 22 с.
  13. Луканюк Богдан. Пам’ятка студента-практиканта і збирачапочатківця: Методичні рекомендації для студентів спеціальності 020205 “Музичне мистецтво” спеціалізації “Викладач, артист, керівник фольклорного ансамблю”. Рівне: РДГУ, 2001. 24 с.
  14. Луканюк Богдан. Типові форми музично-етнографічної документації. Львів, 1981. 24 с.
  15. Маховська Світлана. “Науковий False Start” чи вимога воєнного часу: (не)новий досвід документування свідчень українців // Україна Модерна. 2023. URL: https://uamoderna.com/war/naukovyyfalse-start-chy-vymoha-voiennoho-chasu-ne-novyy dosviddokumentuvannia-svidchen-ukraintsiv/ (дата публікації – 24.04.2023).
  16. Мишанич Михайло. Архівне опрацювання народновокальних творів: Методичні рекомендації з музично-етнографічної транскрипції. Львів, 1995. 20 с.
  17. Мишанич Михайло. Гаївки: Сюжетно-тематичний польовий питальник. Львів, 1996. 16 с.
  18. Програма, запитальники та методичні поради дослідникам народної культури України / Упорядники Лідія Орел, Катерина Міщенко. – Київ: ІСДО, Музей народної архітектури та побуту України, 1995. 231 с.
  19. Рибак Юрій. Народновокальна творчість Середнього Полісся (розширений питальник): Методичні рекомендації для студентів кафедри музичного фольклору / Видання друге, доповнене. Рівне, РДГУ, 2010. 26 с.
  20. Створення та ведення каталогів у державних архівах України: Методичні рекомендації / Укладач Наталія Христова. Державна архівна служба України, УНДІАСД. Київ, 2014. 87 с.
  21. Фондування документів НАФ: Методичні рекомендації / Схвалено Нормативно-методичною комісією Держкомархіву України від 22 грудня 2009 р., протокол № 5. Київ, 2009. 39 с.
  22. Шуллєр Дітріх. Збирання – зберігання – поширення: традиційні завдання у технічному контексті початку ХХІ століття / переклад з німецької А. Вовчака //Вісник Львівського університету. Львів, С.9–17. (Серія філологічна; вип. 66).
  23. Edmondson Ray. Audiovisual Archiving: Philosophy and Principles / Third Edition. United Nations Educational, Scientific and Cultural Paris, 2016. 90 pp.
  24. IASA-TC03. The Safeguarding of the Audiovisual Heritage: Ethics, Principles and Preservation Strategy / Co-Edited by Will Prentice and Lars Gaustad. 4th Edition. International Association of Sound and Audiovisual Archives (IASA). Technical Committee. 2017.
  25. IASA-TC04. Guidelines on the Production and Preservation of Digital Audio Objects / Edited by Kevin Bradley. Second Edition. International Association of Sound and Audiovisual Archives (IASA). Technical 2009. (= Standards, Recommended Practices and Strategies, IASA-TC04). URL: www.iasa-web.org/tc04/audio-preservation.
  26. INFOLK – Informationssystem für Volksliedarchive in Österreich. Sonderdruck aus Jahrbuch des Österreichischen Volksliedwerkes. – Wien, 1990/1991. Band 39/40. S. 81–216.
  27. Joudrey Daniel N., Taylor Arlene G., Wisser Katherine M. The Organization of Information / Daniel N. Joudrey and Arlene G. Taylor; with the assistance of Katherine M. Wisser. Fourth edition. – Santa Barbara, California: Libraries Unlimited, [2018]. (Series: Library and information science text series).
  28. Wylegała Anna. Metodologia, etyka i bezpieczeństwo w projektach dokumentujących doświadczenie wojenne i uchodźcze po inwazji Rosji na Ukrainę z dn. 24 lutego 2022 r. // Wrocławski Rocznik Historii Mówionej. Wrocław, 2022. Rocznik 12. S. 324–331. URL: https://doi.org/10.26774/wrhm.363.

Силабус:

Завантажити силабус