Текстотворення: лінгвістичні засади 2024
Тип: Нормативний
Кафедра: загального мовознавства
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
1 | 5 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
1 | 16 | професор БАЦЕВИЧ Флорій | ФЛл-11м |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
1 | 32 | ФЛл-11м | доцент ГРИГОРУК Світлана |
Опис курсу
Творення текстів – це перш за все глибинні навички породження мовленнєвих жанрів і мовленнєвих актів в їх синтетичній єдності, логічному слідуванні, когезії та когерентності. Курс присвячений мовленнєвожанровим аспектам текстотворення, оскільки мовленнєві жанри – невід’ємна складова текстів усіх дискурсивних стилів; кожен текст змістовно і структурно або є рівним одному мовленнєвому жанру (наприклад, протокол, допис у газету, автобіографія, заповнення анкети і т. ін.), або синтезує у собі низку жанрів (це, зокрема, політичні тексти, тексти наукового спрямування тощо). Творення текстів – це фактично глибинні навички породження мовленнєвих жанрів у їх синтетичній єдності, логічному й структурному слідуванні
Мета курсу – ознайомити студентів-магістрів, які обрали спеціалізацію «Прикладна лінгвістика», з особливостями творення текстів; сформувати навички породження мовленнєвих жанрів у їх синтетичній єдності, логічному й структурному слідуванні, когезії та когерентності
Основні завдання курсу:
- розкрити структуру мовленнєвого жанру як текстотипу;
- сформувати у студентів уміння аналізу складників(«паспорта») мовленнєвих жанрів текстових структур різних дискурсивних стилів;
- виявити семантичні, синтаксичні, прагматичні й власне комунікативні чинники й категорії, притаманні різним типам мовленнєвих жанрів;
- встановити закономірності жанрових взаємозв’язків у текстах різних дискурсивних стилів;
- сформувати у студентів комунікативні вміння творення текстів різних дискурсивних стилів з різним мовленнєвожанровим наповненням;
- сформувати у студентів навички виявлення й аналізу різних типів мовленнєвих жанрів; зокрема, навички аналізу причин комунікативних девіацій побудови текстів різних дискурсивних стилів;
- закласти вміння володіти основними прийомами риторики міжособистісного і публічного мовлення,ведення дискусій, переконування.
Після завершення цього курсу студент буде знати:
- основні положення, проблеми і перспективи сучасної лінгвістичної генології (жанрології) в аспекті текстотворення і текстосприйняття;
- особливості усної і письмової комунікації в її мовленнєвожанровому й дискурсивному втіленні;
- жанрово-дискурсивну типологію текстів;
- жанрово-комунікативні аспекти стилістики текстів різних типів;
- специфіку змістової та формальної організації мовленнєвих жанрів різних дискурсивних стилів;
- закономірності мовленнєвожанрової взаємодії у процесах текстотворення.
уміти:
- визначати типи мовленнєвих жанрів, дискурсів і текстів;
- розмежовувати первинні та вторинні мовленнєві жанри в межах різних типів дискурсу і тексту;
- вміти виявляти семантичні, синтаксичні, прагматичні й власне комунікативні чинники й категорії, притаманні різним типам текстів і дискурсів;
- набути навичок породження (творення) текстів різних дискурсивних стилів і жанрів усної та письмової комунікації;
- обирати мовленнєві засоби, необхідні для досягнення цілей комунікації в межах певного мовленнєвого жанру й тексту;
- обирати ефективні засоби невербального впливу на реципієнта;
- оволодіти навичками логічної та комунікативної зв’язності мовленнєвих жанрів і мовленнєвих актів у процесах текстотворення;
- виявляти типові комунікативні невдачі побудови мовленнєвих жанрів і текстів різних дискурсивних стилів з метою уникнення девіацій у процесах текстотворення;
- володіти основними прийомами риторики міжособистісного і публічного мовлення.
Рекомендована література
- Бацевич Ф.С. Вступ до лінгвістичної генології: навчальний посібник. – К.: Видавничий центр „Академія”. – 2006.
- Бацевич Ф.С. Вступ до лінгвістичної прагматики: підручник. – Київ: Видавничий центр „Академія”, 2011.
- Бацевич Ф. С. Основи комунікативної девіатології. – Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2000.
- Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики: підручник. – К. : Видавничий центр „Академія”, 2004 (2- ге вид. – 2009).
- Бацевич Ф .С. Основи лінгвістичної прагматики. – Львів : ПАІС, 2013.
- Бацевич Ф., Кочан І. Лінгвістика тексту: підручник. – Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2016. (2-ге вид. – 2022).
- Єщенко Т. А. Лінгвістичний аналіз тексту: підручник.– К., 2009.
- Загнітко А. П. Лінгвістика тексту: Теорія і практикум : науково-навчальний посібник. – Донецьк, 2006.
- Загнітко А. П. Основи дискурсології: науково-навчальне видання. – Донецьк: ДонНУ, 2008.
- Ковалик І. Методика проведення лінгвістичного аналізу тексту / І. Ковалик, Л. Мацько, М. Плющ. – К., 1984.
- Кононенко В. І. Текст і смисл : монографія. – К. – Івано Франківськ, 2012.12. Кочан І. М. Лінгвістичний аналіз тексту : навч. посібник. – 2-ге вид., перероб. і доп. – К., 2008.
- Науменко А.М. Філологічний аналіз тексту (Основи лінгвопоетики): навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. – Вінниця, 2005.
- Радзієвська Т. В. Текст як засіб комунікації. – К., 1993.
- Текстознавство: навчальний комплекс для студентів філологів (спеціалістів і магістрів) ВНЗ / Укл. О.В. Дуденко. – Умань, 2015. (Вид. 2-ге 2022).
- Lingwistyka tekstu w Niemczech. Pojęcia, problemy, perspektywy: Antologia tlumaczeń. – Wroclaw, 2009