Текстотворення: лінгвістичні засади 2024

Тип: Нормативний

Кафедра: загального мовознавства

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
15Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
116професор БАЦЕВИЧ ФлорійФЛл-11м

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
132ФЛл-11мдоцент ГРИГОРУК Світлана

Опис курсу

Творення текстів – це перш за все глибинні навички породження мовленнєвих жанрів і мовленнєвих актів в їх синтетичній єдності, логічному слідуванні, когезії та когерентності. Курс присвячений мовленнєвожанровим аспектам текстотворення, оскільки мовленнєві жанри – невід’ємна складова текстів усіх дискурсивних стилів; кожен текст змістовно і структурно або є рівним одному мовленнєвому жанру (наприклад, протокол, допис у газету, автобіографія, заповнення анкети і т. ін.), або синтезує у собі низку жанрів (це, зокрема, політичні тексти, тексти наукового спрямування тощо). Творення текстів – це фактично глибинні навички породження мовленнєвих жанрів у їх синтетичній єдності, логічному й структурному слідуванні

Мета курсу – ознайомити студентів-магістрів, які обрали спеціалізацію «Прикладна лінгвістика», з особливостями творення текстів; сформувати навички породження мовленнєвих жанрів у їх синтетичній єдності, логічному й структурному слідуванні, когезії та когерентності

Основні завдання курсу:

  • розкрити структуру мовленнєвого жанру як текстотипу;
  • сформувати у студентів уміння аналізу складників(«паспорта») мовленнєвих жанрів текстових структур різних дискурсивних стилів;
  • виявити семантичні, синтаксичні, прагматичні й власне комунікативні чинники й категорії, притаманні різним типам мовленнєвих жанрів;
  • встановити закономірності жанрових взаємозв’язків у текстах різних дискурсивних стилів;
  • сформувати у студентів комунікативні вміння творення текстів різних дискурсивних стилів з різним мовленнєвожанровим наповненням;
  • сформувати у студентів навички виявлення й аналізу різних типів мовленнєвих жанрів; зокрема, навички аналізу причин комунікативних девіацій побудови текстів різних дискурсивних стилів;
  • закласти вміння володіти основними прийомами риторики міжособистісного і публічного мовлення,ведення дискусій, переконування.

Після завершення цього курсу студент буде знати:

  • основні положення, проблеми і перспективи сучасної лінгвістичної генології (жанрології) в аспекті текстотворення і текстосприйняття;
  • особливості усної і письмової комунікації в її мовленнєвожанровому й дискурсивному втіленні;
  • жанрово-дискурсивну типологію текстів;
  • жанрово-комунікативні аспекти стилістики текстів різних типів;
  • специфіку змістової та формальної організації мовленнєвих жанрів різних дискурсивних стилів;
  • закономірності мовленнєвожанрової взаємодії у процесах текстотворення.

уміти:

  • визначати типи мовленнєвих жанрів, дискурсів і текстів;
  • розмежовувати первинні та вторинні мовленнєві жанри в межах різних типів дискурсу і тексту;
  • вміти виявляти семантичні, синтаксичні, прагматичні й власне комунікативні чинники й категорії, притаманні різним типам текстів і дискурсів;
  • набути навичок породження (творення) текстів різних дискурсивних стилів і жанрів усної та письмової комунікації;
  • обирати мовленнєві засоби, необхідні для досягнення цілей комунікації в межах певного мовленнєвого жанру й тексту;
  • обирати ефективні засоби невербального впливу на реципієнта;
  • оволодіти навичками логічної та комунікативної зв’язності мовленнєвих жанрів і мовленнєвих актів у процесах текстотворення;
  • виявляти типові комунікативні невдачі побудови мовленнєвих жанрів і текстів різних дискурсивних стилів з метою уникнення девіацій у процесах текстотворення;
  • володіти основними прийомами риторики міжособистісного і публічного мовлення.

Рекомендована література

  1. Бацевич Ф.С. Вступ до лінгвістичної генології: навчальний посібник. – К.: Видавничий центр „Академія”. – 2006.
  2. Бацевич Ф.С. Вступ до лінгвістичної прагматики: підручник. – Київ: Видавничий центр „Академія”, 2011.
  3. Бацевич Ф. С. Основи комунікативної девіатології. – Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2000.
  4. Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики: підручник. – К. : Видавничий центр „Академія”, 2004 (2- ге вид. – 2009).
  5. Бацевич Ф .С. Основи лінгвістичної прагматики. – Львів : ПАІС, 2013.
  6. Бацевич Ф., Кочан І. Лінгвістика тексту: підручник. – Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2016. (2-ге вид. – 2022).
  7. Єщенко Т. А. Лінгвістичний аналіз тексту: підручник.– К., 2009.
  8. Загнітко А. П. Лінгвістика тексту: Теорія і практикум : науково-навчальний посібник. – Донецьк, 2006.
  9. Загнітко А. П. Основи дискурсології: науково-навчальне видання. – Донецьк: ДонНУ, 2008.
  10. Ковалик І. Методика проведення лінгвістичного аналізу тексту / І. Ковалик, Л. Мацько, М. Плющ. – К., 1984.
  11. Кононенко В. І. Текст і смисл : монографія. – К. – Івано Франківськ, 2012.12. Кочан І. М. Лінгвістичний аналіз тексту : навч. посібник. – 2-ге вид., перероб. і доп. – К., 2008.
  12. Науменко А.М. Філологічний аналіз тексту (Основи лінгвопоетики): навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. – Вінниця, 2005.
  13. Радзієвська Т. В. Текст як засіб комунікації. – К., 1993.
  14. Текстознавство: навчальний комплекс для студентів філологів (спеціалістів і магістрів) ВНЗ / Укл. О.В. Дуденко. – Умань, 2015. (Вид. 2-ге 2022).
  15. Lingwistyka tekstu w Niemczech. Pojęcia, problemy, perspektywy: Antologia tlumaczeń. – Wroclaw, 2009

Силабус:

Завантажити силабус