Теоретичне і прикладне мовознавство 2023

Тип: Нормативний

Кафедра: загального мовознавства

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
13.5Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
116професор БАЦЕВИЧ ФлорійФЛл-11м

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
116ФЛл-11мпрофесор БАЦЕВИЧ Флорій

Опис курсу

Мета навчальної дисципліни – ознайомлення студентів з 1) основними положеннями організації теоретичних форм існування мовного коду: Мови, Мовлення і Мовленнєвої діяльності, зокрема з (а) системно-структурною організацією Мови, її знаковою природою, зв’язками з мисленням та зовнішніми чинниками (суспільством, історією та ін.); (б) специфікою функційно-комунікативної організації Мовленнєвої діяльності (зокрема поняттями мовленнєвих актів, мовленнєвих жанрів, дискурсів та ін.); 2) основними напрямами і категорійним апаратом сучасної прикладної лінгвістики, зокрема проблемами текстотворення і текстосприйняття.

Основні завдання дисципліни:

  1. Розглянути сутність, природу, внутрішню організацію та зовнішні зв’язки основних теоретичних форм (модусів) існування живої людської мови: Мови, Мовлення, Мовленнєвої діяльності.
  2. Познайомити студентів з системно-структурною організацією Мови, її знаковою природою, зв’язками з мисленням та зовнішніми чинниками (суспільством, історією та ін.).
  3. Визначити специфіку функційно-комунікативної організації Мовленнєвої діяльності (зокрема розглянути поняття мовленнєвих актів, мовленнєвих жанрів, дискурсів, наративів та ін.) у їхніх зв’язках з основними напрямами прикладної лінгвістики.
  4. Показати нерозривний зв’язок науки про мову з філософією, когнітивістикою, семіотикою, соціологією, іншими науками, що формують світогляд людини, лежать в основі парадигмального (епістемного) розвитку лінгвістики.
  5. Обґрунтувати основні напрями і категорійний апарат сучасних напрямів прикладної лінгвістики, зокрема напрямами, пов’язаними з процесами текстотворення і текстосприйняття.
  6. Пізнати основні етапи розвитку знань про мову в історії гуманітаристики, зрозуміти їх значення для розвитку сучасної науки про мову в цілому і вітчизняного мовознавства – зокрема.

Після завершення цього курсу студент буде

знати:

  • основні положення організації та функціонування одиниць та категорій Мови, Мовлення і Мовленнєвої діяльності як основних форм (модусів) існування людської мови;
  • орієнтуватись в основних напрямах розвитку сучасних теоретичної та прикладної лінгвістики;
  • методи, методики і прийоми аналізу текстових і дискурсивних структур;
  • авторів і час формування конкретних лінгвістичних концепцій та теорій, тенденції розвитку теоретичного і прикладного мовознавства в Україні;

уміти:

  • виявляти зв’язки історії розвитку лінгвістичних ідей із розвитком сучасного мовознавства шляхом аналізу об’єкта і предмета дослідження, понятійної бази науки про мову, методів аналізу мови;
  • аналізувати поняттєво-термінологічний апарат лінгвістики в межах теоретичних підходів до мови, а також різних практичних (прикладних) напрямів та шкіл;
  • виявляти витоки і шляхи розвитку найважливіших сучасних ідей та напрямів мовознавства;
  • виявляти філософсько-методологічні засади сучасних теоретичних та прикладних світових та вітчизняних лінгвістичних концепцій.

Рекомендована література:

Основна

  1. Бацевич Ф.С. Вступ до лінгвістичної генології. – К., 2006.
  2. Бацевич Ф.С. Вступ до лінгвістичної прагматики. – К., 2011.
  3. Бацевич Ф.С. Лінгвістична генологія: проблеми і перспективи. – Львів, 2005.
  4. Бацевич Ф. Нариси з теорії тексту. –  Львів, 2019.
  5. Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики. – К., 2009.
  6. Бацевич Ф.С. Філософія мови. Історія лінгвофілософських учень. – Вид. перше. – К., 2008; 2-ге вид. – К., 2023.
  7. Бацевич Ф., Кочан І. Лінгвістика тексту. – Львів, 2016. 2-ге вид. – Львів, 2022.
  8. Голубовська І.О., Корольов І.Р. Актуальні проблеми сучасної лінгвістики. – К., 2011.
  9. Іванова Л.П. Курс лекцій із загального мовознавства. – К., 2006.
  10. Корольов І.Р., Письменна Ю.О., Рожченко З.В. Основи лінгвістичних знань: Навчальний посібник. – К., 2013.
  11. Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник. – 3-тє вид. – К.: Академія, 2008.
  12. Мацюк Г.  До витоків соціолінгвістики. Соціологічний напрям у мовознавстві. – Львів, 2008.
  13. Селіванова О.О. Сучасна лінгвістика. Напрями та проблеми. – Полтава, 2008.
  14. Семчинський С.В. Загальне мовознавство: Підручник. – К., 1996.
  15. Соссюр Ф. де. Курс загальної лінгвістики. – К., 1998.

Додаткова

  1. Бацевич Ф. Смисл: сутність і сфери вияву в мові // Вісник Львівського університету. Серія філологічна. – Вип. 34. Ч.1. 2004. – С. 246−353.
  2. Білецький А.О. Про мову і мовознавство. – К., 1996.
  3. Домброван Т. Мова в контексті синергетики. – Одеса, 2013.
  4. Загнітко А., Михальченко М. Основи психолінгвістики. – Донецьк, 2008.
  5. Заоборна М. Лінгвістична генологія: Навчально-методичний комплекс. – Тернопіль, 2018.
  6. Мацюк Г. Сучасна соціолінгвістика: тенденції в розвитку теорії та завдання // Мова і суспільство. Вип. 10. – Львів, 2010. – С. 5−20.
  7. Пінкер С. Мова як інстинкт: Пер. з англ. – Харків, 2023.
  8. Прикладна лінгвістика: навчальний посібник/ МОН України, Уманський держ. пед. ун.-т. імені Павла Тичини/; упорядник: Н. А. Цимбал. – Умань, 2019.
  9. Селіванова О.О. Лінгвістична енциклопедія. – Полтава: Довкілля-К, 2010.
  10. Філософські питання мовознавства. – К., 1972.
  11. Хомський Н. Роздуми про мову. – Львів, 2000.
  12. Яшенкова О.В. Основи теорії мовної комунікації. – К., 2010.
  13. Asher R. The Encyclopedia of Language and Linguistics. – Oxford, N. Y.: Pergamon Press, 1994. – Vol. 1–10.
  14. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. – Wrocław; Warszawa; Kraków, 1993.
  15. Leech G.N. Principles of pragmatics. – L.-N.J., 1983.

 

Силабус:

Завантажити силабус