Українська література XXI століття: ключі до постколоніалізму 2024

Тип: На вибір студента

Кафедра: теорії літератури та порівняльного літературознавства

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
23Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
216ФЛл-11м

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
216ФЛл-11м

Матеріали

Навчальна дисципліна «Українська література ХХI століття: ключі до постколоніалізму» передбачає наявність лекційних і практичних занять, написання есе та виконання тестових завдань. Лекційні заняття покликані навчити студентів оперувати основними поняттями та категоріями постколоніальних студій із метою різновекторного аналізу художнього твору. На практичних заняттях студенти навчаються інтерпретувати художні тексти крізь призму постколоніалізму у відповідності до програмних вимог. Курс «Українська література ХХ-ХХI століття: ключі до постколоніалізму» тісно пов’язаний з «Історією української літератури» та «Історією світової літератури», апелює до історії та філософії (зміна напрямів, безперечно, випливає з певної суспільно-історичної ситуації та зміни світоглядної парадигми), до теорії літератури, яка, з одного боку, забезпечує інструментарій для аналізу літературних текстів, а з іншого, сама розвивається разом із розвитком літератури.

Мета курсу
– навчити студентів розглядати художні тексти з різновекторної перспективи теорії інтерпретації.

Основні завдання курсу:

• Навчити студентів оперувати основними інтерпретаційними категоріями та термінологічним словником із метою різновекторного аналізу художнього твору.
• Сприяти розвитку навичок критичного витлумачення художнього твору, розуміння й розпізнавання його характерних ознак у сфері жанру, стилю, поетики тощо.
• Зорієнтувати слухачів у полі основних «інтерпретаційних» теорій у царині сучасної гуманітаристики.
• Навчити студентів орієнтуватися в новітніх стратегіях прочитання художніх текстів.
• Виробити навички наратологічного аналізу текстів.
• Виробити навички інтертекстуального аналізу текстів.
• Навчити студентів застосовувати міждисциплінарні зв’язки філологічного спрямування та інших наук гуманітарного циклу.
• Навчити студентів самостійно мислити.
• Розвивати вміння вести дискусію, обґрунтовувати власну позицію.

Після завершення цього курсу студент буде знати:

• Ключові поняття і терміни, пов’язані з постколоніальною теорією.
• Причини виникнення та особливості формування постколоніальних студій.
• Особливості українських студій постколоніалізму.
• Специфіка постколоніального перепрочитання текстів української літератури ХХ століття.

уміти:

• Володіти термінологічним апаратом постколоніальної теорії.
• Характеризувати основні тенденції сучасного дискурсу про постколоніалізм.
• Аналізувати та інтерпретувати художні твори.
• Оцінювати історичні надбання та новітні досягнення літературознавства.
• Здійснювати пошук інформації та застосовувати її на практиці.
• Готувати та презентувати наукові доповіді та проекти.
• Доступно й аргументовано пояснювати сутність конкретних філологічних питань, власну точку зору на них та її обґрунтування як фахівцям, так і широкому загалу, зокрема особам, які навчаються.
• Брати участь у дискусії, коректно відстоювати власну думку.
• Дотримуватися правил академічної доброчесності.

Рекомендована література

1. Баррі П. Вступ до теорії: літературознавство та культурологія / Пітер Баррі; пер. з англ. О. Погинайко; наук. ред. Р. Семків. Київ: Смолоскип, 2008. – 360 с.
2. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. М. Зубрицької. Львів: Літопис, 2001.
3. Кирильчук О. «Етюд у колоніальних тонах»: українська література крізь призму постколоніальних студій: навчальний посібник для студентів філологічних спеціальностей закладів вищої освіти. Рівне, 2019. – 227 с.
4. Постколоніалізм. Генерації. Культура / за ред. Т. Гундорової, А. Матусяк. Київ: Лаурус, 2016. – 336 с.
5. Юрчук О. У тіні імперії. Українська література у світлі постколоніальної теорії. Київ: ВЦ. “Академія”, 2013. – 224 с.

Додаткова література

1. Ассман А. Простори спогаду. Форми та трансформації культурної пам’яті; пер. з нім. К. Дмитренко, Л. Доронічева та О. Юдіна, наук. ред. О. Юдіна. Київ: Ніка-Центр, 2012. 440 с.
2. Ассман, Аляйда. 2015. Пам’ять міста // Питання літературознавства, Вип. 92, с. 7-25.
3. Вох О. «Музей покинутих секретів»: «дорослий» роман для підліткової нації. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: // sumno.com/literature-review/muzej-pokynutyh-sekretiv-doroslyjromandlya-pidli.
4. Грицак Я. Парадокси національної ідентичности: https://day.kyiv.ua/uk/article/podrobici/paradoksi-nacionalnoyiidentichnosti.
5. Гундорова Т. Посттоталітарна пам’ять: виправдати чи виправити? // Критика. 2008. Число 12 (134). С. 22 – 24.
6. Грицак Я., Комаров О. Шлях становлення української ідентичности. Режим доступу: https://uinp.gov.ua/elektronnivydannya/shlyah-stanovlennya-ukrayinskoyi-identychnosti
7. Гундорова Т. Постколоніальний роман генераційної травми та постколоніальне читання на Сході Європи [Електронний ресурс]. Доступно з: http://uamoderna.com/md/hundorova-postkolonial-novelgenerational-trauma.
8. Зьобро О. Забужко: «Музей покинутих секретів» – роман про минуле, яке не минає» // Високий замок. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://archive.wz.lviv.ua/articles/79531
9. Карут К. Почути травму. Розмови з провідними спеціалістами з теорії та лікування катастрофічних досвідів [Текст] / інтерв’ю провела Кеті Карут ; пер. з англ. Катерини Диси. Київ: Дух і Літера, 2017. 495 с.
10. Кирильчук О. «Етюд у колоніальних тонах»: українська література крізь призму постколоніальних студій: навчальний посібник для студентів філологічних спеціальностей закладів вищої освіти. Рівне, 2019. 227 с.
11. Кірячок М. Проблема урбанізації в романі С. Процюка «Інфекція». Доступно з: http://eprints.zu.edu.ua/6920/1/Марина%20Кірячок.PDF.
12. Коляструк О. 2019. Подолання радянського починається з себе і дається дуже важко // Україна Модерна. Режим доступу: https://uamoderna.com/jittepis-istory/olha-kolyastruk
13. Макарик В. Вікторія Амеліна: «“Дім для Дома” – книжка про небезпечну ностальгію» // Слово правди [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://slovopravdy.com.ua/viktoriya-amelinadim-dlya-doma-knyzhka-pro-nebezpechnu-nostalgiyu.
14. Матусяк А. Вийти з мовчання. Деколоніальні змагання української культури та літератури ХХІ століття з посттоталітарною травмою; з польської переклав Андрій Бондар. Львів: ЛА Піраміда, 2020.
15. Нора П. Теперішнє, нація, пам’ять; пер. з франц. Андрій Рєпа. Київ: Кліо, 2014. 272 с.
16. Остапчук Т. П. Мовчання як мотив опору в постколоніальному тексті (на матеріалі романів А. Рой “Бог дрібниць” та М. Матіос “Солодка Даруся”) // Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу “Києво-Могилянська академія”]. Сер. : Філологія. Літературознавство. 2014. Т. 231, Вип. 219. С. 79-83. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdufl_2014_231_219_1717.
17. Пухонська О. Літературний вимір пам’яті. Київ: Академвидав, 2018. 304 с.
18. Пухонська О. Травматична пам’ять і національна ідентичність: посттоталітарна версія взаємовпливу (на прикладі сучасної української літератури) // Літературний процес: методологія, імена, тенденції. Філологічні науки. 2016. № 7. С. 107- 111. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Litpro_2016_7_22.
19. Романенко О. Координати дому: символічні простори роману Вікторії Амеліної “Дім для дома” // Синопсис: текст, контекст, медіа. 2018. № 3. С. 1-16. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/stkm_2018_3_3.
20. Соловей О. Орґазм і відчай: Випадок Степана Процюка (Пролеґомени до вивчення творчости). Вінниця: Простір Літератури, 2017. 136 с.
21. Старовойт І. Бумеранг пам’яті: про стидкі і страшні спогади в українській літературі. Режим доступу: http://litakcent.com/2018/02/02/bumerang-pam-yati-pro-stidki-istrashni-spogadi-v-ukrayinskiy-literaturi/.
22. Стяжкіна О. Володарі часу: чому радянське (не)завершується // Радянськість: спроба діагностики крізь призму повсякденності: зб.матеріалів П Всеукр.наук-метод. семінару, 7-8 квітня, м. Вінниця; ред. О.А. Коляструк. Вінниця. 2017. С. 63–90.
23. Шукай О. Жіночий образ як інтерпретаційна модель подій національної історії (на прикладі роману Марії Матіос «Солодка Даруся») [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://litzbirnyk.com.ua/wp-content/uploads/2017/01/59.18.16.pdf.

Силабус:

Завантажити силабус