«Чи є тут неслухняні діти?» – магістранти-японісти заслухали доповідь про японські божества намахаґе
22 травня 2025 року магістранти-японісти разом зі старшою викладачкою Іриною Батюк доєдналися до конференції «Релігії та вірування в Японії», яку організував Національний інститут східних мов і цивілізацій (Франція). Він заснував Міждисциплінарну дослідницьку мережу з питань релігій та вірувань Японії у червні 2024 року у зв’язку з відновленням інтересу до японських релігій в науковому світі, а також з боку студентів та громадянського суспільства. Метою цієї дводенної конференції було зробити огляд сучасних досліджень на згадану вище тему, щоб опісля визначити напрямки роботи на майбутні кілька років.
Серед великої кількості оригінальних доповідей було особливо цікаво послухати про «Патримоніалізацію та туризм під час новорічних обрядів півострова Ога», з якою виступив Луїс Каналес з Університету Екс-Марселя.
Доповідач розповів про намахаґе – демонічних божеств, які спускаються з гір взимку. Їх роль виконують молоді хлопці у величезних червоних та синіх масках чортів, у верхньому одязі з соломи (міно), який колись носили для захисту від дощу. Увечері 31 грудня групами по двоє-троє чоловік обходять будинки, танцюючи та грізно вигукуючи: «Чи є тут неслухняні діти? Чи є плакси?». Це чимось нагадує те, як дітей лякають бабаєм, щоб були слухняними, однак вони його бачать вживу, і це викликає певну реакцію. Дехто вважає, що демони уособлюють гірських аскетів-шаманів, інші – вони є посланцями божества, яке захищає Оґа. Мешканці регіону вірять, що прихід божеств дасть гарний врожай в наступному році, захистить їхні домівки від хвороб та нещасть. Після ритуалу покарання дітей намахаґе приймає голова сім’ї, частуючи саке і рисовими солодощами мочі. Вдячні за гостинність божества залишають оселю з побажаннями здоров’я та щастя в новому році.