Наукове стажування у Вроцлавському університеті
З 5 по 11 травня 2025 року доцентка кафедри української фольклористики імені Філярета Колесси Лілія Яремко та доцентка кафедри теорії літератури та порівняльного літературознавства Уляна Федорів проходили стажування у відділі україністики Вроцлавського університету (Республіка Польща). Під час стажування брали участь у навчальних заходах та наукових семінарах, ознайомлювалися з досвідом організації навчального процесу.
Під час стажування відбулася змістовна розмова з професором Пшемиславом Юзвікевичем та колегами Софією Бутко та Наталією Чаурою щодо перспектив навчання на україністиці. Обговорили актуальні напрями розвитку україністики в європейських університетах, можливості академічної мобільності для студентів, а також важливість міждисциплінарного підходу у вивченні української мови, літератури та культури.
У рамках стажування відбулася зустріч із представниками Центру неформальної освіти “Міжнародна українська школа “UNION””( Керівничка Центру – Вікторія Македонська) у Вроцлаві, де навчаються українські діти, зокрема ті, що були вимушені залишити окуповані території України. Між філологічним факультетом та Центром була підписана угода про наукову, навчальну та культурну співпраю.
Лілія Яремко прочитала лекцію на тему “Від темряви до світла: сучасні українські авторські казки про війну”.
Під час зустрічі з учнями школи було представлено аналіз сучасних українських казок, створених у час повномасштабної війни. Особливу увагу було приділено таким аспектам:
- як українські автори пояснюють дітям складні теми війни через образи казкових героїв;
- роль казки як терапевтичного засобу для подолання травм війни;
- формування віри у перемогу, світло, добро та людяність через казкові сюжети;
- взаємозв’язок традиційної української народної казки з новітніми авторськими текстами.
Окрім теоретичної частини, відбулася інтерактивна розмова з учнями, які поділилися власними враженнями про сучасні українські казки, які вони читають під час війни. Така зустріч сприяла поглибленню міжкультурного діалогу та підтримці українських дітей, які навчаються за кордоном.
У своїй лекції на тему “(НЕ) дитяча література: особливості сучасної української мілітарної літератури для дітей та підлітків” Уляна Федорів окреслила такі питання:
- Чому “воєнна” тематика з’являється у дитячих книжках?
- Як сучасні українські автори говорять із дітьми про війну?
- Межа між “дитячою” та “дорослою” літературою: коли умовність перестає діяти?
- Приклади творів, які допомагають дітям і підліткам осмислювати події війни (аналізовані твори К. Єгорушкіної «Мої вимушені канікули», Л. Денисенко «Діти повітряних тривог», Г. Осадко «Дубочок з війни», В. Вакуленко-К. «Маленькі казки великих патріотів», О. Михеда «Котик, півник, шафка», Є. та С. Спетаненків «Абетка війни», О. Шатохіна «Жовтий метелик» тощо).
- Казка, повість, графічний роман: які жанри мілітарної літератури є доступними для юного читача?
- Терапевтична та виховна роль літератури під час війни.
Зустріч мала інтерактивний характер: учні активно обговорювали прочитані книги, ділилися власними враженнями та ставили запитання про особливості мови та образів у воєнних текстах для дітей.
Цей виступ став важливим елементом культурно-просвітницької діяльності в межах стажування, сприяв поглибленню знань про сучасну українську літературу та підтримав емоційний зв’язок дітей з Україною.
Хочемо висловити подяку Міжнародному відділу Львівського національного університету імені Івана Франка, керівництву філологічного факультету, колегам із Вроцлавського університету за синергію думок, міжкультурний діалог, можливість підвищення свого наукового рівня.