Реконцептуалізація викладання лінгвістичних дисциплін у вищій школі в умовах війни: досвід розробки та впровадження університетського курсу “Цифрові технології для української мови”

02.05.2025 | 12:28

– доповідь з такою назвою презентувала на ІІІ Міжнародній мультидисциплінарній конференції з германістики та славістики «Стійкість в освіті в умовах війни та глобальних викликів: Українська перспектива» (Вінніпег, Канада) професор кафедри загального мовознавства Соломія Бук.

В умовах війни цифрові технології часто стають не лише інструментом виживання для освіти, а й каталізатором глибоких трансформацій університетських дисциплін. Курс «Цифрові технології для української мови» орієнтований на студентів-гуманітаріїв усіх українських вишів, чия освіта постраждала від війни.  Він може слугувати прикладом гнучкого, багатовекторного підходу до навчання в часи невизначеності. Формат курсу поєднує синхронні онлайн-лекції та практичні асинхронні модулі, хмарні середовища для командної роботи, а також використання сучасних інструментів НЛП, великих мовних моделей, штучного інтелекту, текстових корпусів тощо для розвитку української мови та проведення досліджень у галузі прикладної лінгвістики. Курс не лише навчає, а й підтримує: враховує психологічний стан студентів, сприяє розвитку академічної спільноти та адаптації до нових реалій. Досвід курсу показав, що діджиталізація гуманітарної освіти в Україні може стати втіленням сталості, інновацій, солідарності, міжуніверситетської співпраці та міжнародного обміну в галузі викладання та лінгвістики.

На конференції, організованій університетом Манітоби, виступили відомі спікери та науковці, які обговорили такі важливі теми, як стійкість у вищій освіті, інноваційні освітні стратегії в умовах обмежених ресурсів, психологічні та соціальні виклики, спричинені війною, а також трансформацію освіти в умовах глобальних викликів. Учасники брали участь у пленарних засіданнях, панельних дискусіях та обговореннях нагальних освітніх потреб після повномасштабного вторгнення РФ в Україну. Конференція сприяє міжнародному академічному співробітництву та розбудові стійких інклюзивних та орієнтованих на майбутнє освітніх систем.

Programoftheconference.2025.04.24-25

CERTIFICATEOFPARTICIPATION-SolomijaBuk