Вітаємо Світлану Земляну із захистом дисертації для здобуття ступеня доктора філософії

15.03.2025 | 20:46

11 березня 2025 року катедра теорії літератури та порівняльного літературознавства філологічного факультету Львівського національного університету імені Івана Франка відбула важливе наукове свято. На захист дисертації для здобуття ступеня доктора філософії з галузі знань 03 «Гуманітарні науки» за спеціальністю 035 «Філологія» вийшла дослідниця з оригінальним кіномисленням Земляна Світлана Василівна, 1996 року народження, аспірантка проф. Гнатюка Михайла Івановича, яка 2020 р. здобула філологічну освіту у Львівському національному університеті імені Івана Франка.

Тема дисертації Світлани Земляної: «Сучасні кінотранскрипції українського літературного твору: семіотичний аспект».

Відповідно до ухвали Вченої ради Львівського національного університету імені Івана Франка (протокол № 77/1 від 29.01.2025 року) створено та затверджено наказом Львівського національного університету імені Івана Франка № 115 від 30 січня 2025 року Спеціалізовану раду ДФ 35.051.206 та у складі: проф. О. Галета (голова), д. філол. н. Н. Мочернюк та докторантка О. Левицька (офіційні опоненти), проф. А. Татаренко та проф. С. Маценка (рецензенти) – всі є фаховими компетентними дослідниками у галузі вивчення інтермедільного тексту.

Публічний захист з цікавим та дуже інтелектуально насиченим обговоренням дослідження С. Земляної відбувся об 11.00 год, за адресою: вул. Січових Стрільців, 16, ауд. 203).

Робота С. Земляної є цінною передусім як міждисцеиплінарна наукова студія. Світлана Земляна має також освіту кінознавця, працює у польському (варшавському) театрі режисером. Для свого дослідження дисертантка обрала аналіз сучасних екранізацій творів Софії Андрухович «Фелікс Австрія» (кінофільм «Віддана» 2020 р. режисерки Х. Сиволап), Василя Шкляра «Чорний ворон. Залишенець» (режисер фільму Т. Ткаченко 2019 р.), Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» (телесеріал «Спіймати Кайдаша» 2020 р. режисера О. Тіменка).

Авторку дослідження цікавила резонансна поява з неоднозначними відгуками таких екранізацій у кінематографічному просторі України на межі кінця 2019 та початку 2020 років. Але також привабливою була малодослідженість свіжих кінематографічних матеріалів, що дало здобувачці унікальну можливість для власного оригінального фахового аналізу, адже всі запропоновані кінофільми цілком відповідають світовій тенденції щодо адаптації літературних бестселерів.

Наукова робота С. Земляної має вагоме теоретичне і практичне значення як цінний інтермедіальний проєкт.

У теоретичному аспекті дослідниця розробила власну типологію кінотранскрипцій за шістьма ключовими критеріями:  за рівнем відхилення від літературного першоджерела, за ступенем зміни сюжету чи теми, за джерелом літературного твору, за формою реалізації, за кінематографічними акцентами, за художньою автономією. Така модель є перспективною для її апробації на інших знакових кіноадаптаціях творів сучасної літератури, відкриває для молодих дослідників багато наукових можливостей.

З практичного погляду наукове дослідження С. Земляної потребує своєї предметної реалізації у форматі навчального посібника та навчального курсу для студентів-філологів, які щоразу більше і глибше цікавляться проблемами взаємозв’язків літератури та кіна.

Щиро вітаємо Світлану Земляну з успішним захистом і бажаємо нових наукових перемог!

https://lnu.edu.ua/thesis/zemliana-svitlana-vasylivna/