Науково-методологічний семінар кафедри теорії літератури та порівняльного літературознавства: Микола Легкий

30 травня 2025 року відбувся науково-методологічний семінар кафедри теорії літератури та порівняльного літературознавства Львівського національного університету імені Івана Франка із доповіддю доктора  філологічних наук, члена-кореспондента Національної академії наук України, завідувача відділу франкознавства Інституту Івана Франка Національної академії наук України, професора кафедри теорії літератури та порівняльного літературознавства Львівського національного університету імені Івана Франка Миколи Легкого.
 
Запропонувавши для обговорення тему  “Знову про  “Хлопську комісію” та “Злодія”: нові матеріали до контексту дослідження”, доповідач звернувся до класичного зіставлення творів Івана Франка та Василя Стефаника, яке має вже власну історію дослідження. Для глибшого розуміння літературних особливостей обох творів було проаналізовано контекст написання й рецепції оповідань, а також особливості індивідуального стилю кожного з письменників. Зокрема, йшлося про зображення жаского з перспективи натуралізму й екзистенціалізму, про позицію наратора, про психологічний та соціальний вимір зображуваної події. Для докладнішої контекстуалізації було запропоновано розширити перелік аналізованих творів оповіданнями “Конокрад Іван Дранка” Олександра Кониського та “Злодія зловили” Марка Черемшини, а також повістю “Хлопський суд” Леопольда фон Захер-Мазоха.
Під час обговорення доповіді йшлося про проблематизацію дегуманізацію у Франковій творчості, про можливість постгуманістичного прочитання Франкових творів, про перегляд звичаєвого права у модерному суспільстві, про виклик із покарою насильства  іншим насильством. У пошуку світоглядних основ Франкового художнього бачення проаналізовано вплив поглядів Драгоманова на Франка, як і зміну художніх функцій натуралістичних описів у Франковій творчості. На матеріалі залучених творів було обговорено можливість прямих літературних впливів, а також впливовість автентичного досвіду у процесі письма.