Круглий стіл «Що робить японські фільми незабутніми?»

29.03.2024 | 20:17

22 березня маґістрантка-японістка кафедри сходознавства Аліна Баталова відвідала цікавий онлайн-захід про японські фільми і поділилася своїми враженнями про нього. Далі текст, який вона підготувала.

Круглий стіл «Що робить японські фільми незабутніми?» організувала Японська фундація. Ментори ділилися своїми враженнями про кінематограф та рекомендували картини для перегляду. На зустрічі обговорювали також корейські, тайванські та китайські фільми.

Я долучилася до цього вебінару, маючи в переглядах невелику кількість фільмів та серіалів. Було цікаво дізнатися про класику японського кіно та вподобання гостей круглого столу.

Юка Кімбара порекомендувала такі фільми: 「エロス+虐殺」(«Ерос+масакра», 1970)  Йошішіґе Йошіди, 「お引越し」 («Переїзд», 1993) Шінджі Сомаі, 「スパイの妻」 («Дружина шпигуна», 2020) Кійоші Куросави,「花束みたいな恋をした」 («Пізнала кохання, як букет квітів», 2021) Нобухіро Доі, 「湖の女たち」(«Озерні жінки», 2024) Тацуші Оморі.

Джеймс Мадж назвав своїм улюбленим фільмом 「リング」(«Дзвінок», 1998) Хідео Накати. Пригадую, він був серед перших фільмів жахів, які я колись подивилася.

Джуліан Росс згадав про 「その男、凶暴につき」(«Той чоловік, такий брутальний», більш відомий під назвою «Жорстокий поліцейський», 1989) Такеші Кітано та анімаційний фільм 「もののけ姫」(«Принцеса Мононоке», 1997) Хаяо Міядзакі.

Кенджі Ішідзака перелічив такі фільми: 「浮雲」(«Пливуча хмарина» , 1955) Мікіо Нарусе, 「秋津温泉」(«Гарячі джерела Акіцу»,1962) Йошішіґе Йошіди, 「ALWAYS 三丁目の夕日」(«Always: захід сонця на третій вулиці», 2005) Такаші Ямадзакі,「男はつらいよ」(«Важко бути чоловіком», 1969-1995, 1997, 2019) Йоджі Ямади, 「クレヨンしんちゃん 嵐を呼ぶ モーレツ! オトナ帝国の逆襲」 («Крейон Шін-чян: лютий виклик бурі! Імперія Дорослих контратакує!», 2001) Кейічі Хари.

Естетика японських фільмів відображає багатовимірну культурну спадщину та унікальність країни. Японське кіно вражає своєю глибиною, символізмом, майстерністю зйомки та проникливістю сюжетів.

Нижче наведу кілька ключових аспектів естетики японських фільмів.

Мінімалізм та простота. Багато японських фільмів відзначаються простотою у зйомці та композиції кадрів. Мінімалізм використовують для підкреслення глибини почуттів та емоцій.

Природа як важливий елемент. Вона  часто символізує плин часу, красу та порядок у світі. Пейзажі, сезони та природні елементи використовують для підкреслення настрою та теми фільму.

Тривалі кадри. Японські режисери віддають перевагу тривалим кадрам, які дозволяють глядачеві відчути атмосферу та настрій фільму. Це створює враження зосередженості та медитації.

Спокій та тиша. Тиша та спокійна атмосфера часто присутні в японських фільмах. Це дозволяє глядачам глибше відчути емоції персонажів та зрозуміти глибокий сенс твору.

Містичність та символізм. Багатство міфів, легенд та традицій знаходить відображення у японських фільмах через використання символів та міфічних елементів. Це додає глибини і загадковості сюжетам.

Дотримання традицій. Багато японських фільмів відображають традиційні цінності та культурні практики Японії. Це може охоплювати все, починаючи від чайної церемонії до бойових мистецтв.

В цілому, естетика японських фільмів є втіленням глибокого розуміння та вдумливого погляду на світ, що створює неповторний досвід  для глядача та залишає незабутні враження.