Науковий семінар кафедри теорії літератури та порівняльного літературознавства: Марія Зубрицька

02.10.2023 | 16:40
29 вересня 2023 року відбувся науково-методологічний семінар кафедри теорії літератури та порівняльного літературознавства, на якому кандидатка філологічних наук, доцентка кафедри й помічниця ректора з міжнародної проєктної діяльності Марія Зубрицька виголосила доповідь на тему “Символічне маркування простору в українській поезії ХІХ століття: топопоетичний модус рецепції”. Спираючись на класичні й сучасні теоретичні міркування, доповідачка запропонувала власну картографію “української мрії”, яка у поетичній формі деконструювала символічні межі та переозначувала український уявний простір, розділений між різними державами упродовж ХІХ століття. При цьому уявлення про місце і простір розглядалися у їхньому зв’язку з практиками розповідності, відмінними від тих, які напрацьовувала тогочастна українська проза й інтелектуальна есеїстика. Зокрема, йшлося про особливе емоційне наснаження поетичного вислову і відповідного колективного досвіду, а також його перформативну спроможність щодо встановлення центру й окреслення меж, визнання свого/власного і позначення іншого та чужого. Як висновок, ґрунтований на численних художніх текстах, доповідачка запропонувала підтвердження теоретичної тези Е. Д. Сміта про здатніть літератури перетворювати території в поетичні ландшафти і здатність зробити поетичні ландшафти важливим елементом просторової уяви про націю.
В обговоренні, яке модерувала професорка Олена Галета, учасники семінару чимало уваги приділили питанням структури поетичного ландшафту, репрезентації пам’яті про минуле і спільного проєкту на майбутнє. Крім того, йшлося також про особливості і збіжності у поетичному мовленні письменників, які проживали у той час у різних частинах України, про вплив на поетичну уяву здатності й потреби подорожувати і тривалого перебування поза рідним простором, про зв’язок між простором персональним і колективним. Окремо було розглянуто поетичну творчість Тараса Шевченка та переплетіння у ній символічного й реалістичного, зокрема у порівнянні з його малярськими творами, де він змальовував українські краєвиди під час власної мандрівки Україною.