Науковий семінар кафедри теорії літератури та порівняльного літературознавства: Світлана Кирилюк

02.02.2024 | 12:43
1 лютого 2024 року відбувся науково-методологічний семінар кафедри теорії літератури та порівняльного літературознавства Львівського національного університету імені Івана Франка за участю кандидатки філологічних наук, доцентки кафедри української літератури Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича Світлани Кирилюк. У доповіді на тему “Компаративні аспекти в дослідженні прози Ольги Кобилянської: проблеми і перспективи” дослідниця зосередилася на сприйманні творчості Кобилянської у світовому контексті. Виступ розпочався із опису багатомовного й багатокультурного буковинського середовища, у якому формувалася Ольга Кобилянська, а також із огляду власних уявлень письменниці про формування творчої та інтелектуальної особистості як такої, що сама себе наповнює. При цьому доповідачка спиралася на щоденникові записи письменниці, на її листування й автобіографії, а також на свідчення інших осіб. Зокрема, йшлося про рецензії Павла Филиповича з аналізом впливу Ніцше та Золя на українських авторів та рецензії Луки Луціва з пошуком одиничних зіставлень (О. Кобилянська та Є. Якобзен або Ф. Ніцше). Окремо доповідачка звернула увагу на проблему впливу й запозичень, які стають водночас джерелом формування авторської тожсамості й загрозою для її унікального голосу. Доповідачка наголосила, що хвилю компаративістичних студій 1920-1930 років було перервано репресіями та Другою світовою війною, й чергове зацікавлення відповідною проблематикою можна спостерегти аж у 1980-х роках і 1990-х роках  у працях І. Дзюби, О. Бабишкіан, І. Денисюка, Т. Гундорової. Доповідачка вирізнила також групу досліджень, які стосуються типологічних зв’язків прозових творів Кобилянської (зокрема, із творами Владислава Реймонта).
У дискусії, яку модерувала професорка Олена Галета, прозвучали питання, пов’язані з уведенням Ольги Кобилянської у контекст сучасних славістичних та центральноєвропейських студій, з підходами, застосовуваними у найновіших дослідженнях (зокрема, у монографії Юлії Ладигіної “Bridging East and West: Olh’a Kobylians’ka, Ukraine’s Pioneering Modernist”), з використанням у творчості Ольги Кобилянської образів та ідей німецького романтизму, з особливостями засвоєння й відображення у творчості письменниці європейського канону ХІХ – початку ХХ століття, з перегуками румунської та єврейської традицій з українською літературою Буковини, з кінометографічним способом зображення у творі “Битва”, з вибором репрезентативних текстів із творчого спадку Кобилянської для сучасного читача.