“Писати вірші після Бучі – варварство? Особливості сучасної української мілітарної літератури”: науковий семінар Уляни Федорів

10.06.2023 | 09:44

9 червня 2023 року відбувся науково-методологічний семінар кафедри теорії літератури та порівняльного літературознавства під керівництвом проф. Олени Галети, на якому доцентка кафедри, кандидадтка філологічних наук Уляна Федорів виголосила доповідь на тему “Писати вірші після Бучі – варварство? Особливості сучасної української мілітарної літератури”, перефразувавши відомий вислів Теодора Адорно. Доповідачка розпочала з дилеми: після антилюдської катастрофи неможливо творити піднесене, але неможливо й мовчати. А отже, доводиться витворювати нову мову. Саме ці процеси поновного створення поетичного письма було проаналізовано у доповіді: через збір документальних свідчень, переклад класичних творів з відображеним досвідом воєнних катастроф, подолання власних страхів і комплексів – від травми безпосереднього зіткнення зі смертю до провини зацілілого. Зокрема, йшлося про загальне поняття “мова війни”, яке відсилає до омовлення травми – потреби заповнити словами прогалини в ураженій пам’яті. Така робота з мовою відбувається як на індивідуальному рівні, так і на рівні спільноти, що знаходить вираження в актуалізації самої практики поетичного письма як своєрідної мовної терапії й укладанні й виданні антологій як створенні своєрідних спільних місць пам’яті. Врешті, доповідачка запропонувала власну класифікації поезії після 24 лютого 2022 року, яка включає поезію-документ, поезію-супротив, поезію як емоційний факт, поезію-молитву, фольклоризовану поезію та відеопоезію. 

Обговорення доповіді розпочалося з уточнення поняття мілітарної літератури, його співвідношення з поняттям окопної та комбатантської літератури та міркувань про особливість формування пам’яті про війну, яка відбувається буквально “всередині” події. Йшлося також про механізми подолання травматичного досвіду через літературу, про критерії добору текстів для колективних видань, про можливості поезії прочувати й передбачати, про (не)можливість класифікувати і одночасну потребу збирати й зберігати огром поетичних свідчень.