Асистентська (педагогічна) практика (україністи, заочне відділення)

Тип: Нормативний

Кафедра: української мови імені професора івана ковалика

Опис курсу

Асистентська практика студентів-магістрантів є важливою частиною професійної підготовки фахівців-філологів та логічним продовженням усіх видів практики і завершує практичну підготовку висококваліфікованих магістрів. Відповідно до державних вимог щодо змісту й рівня професійної підготовки випускника магістратури студент повинен:

  • розуміти роль навчальних закладів у суспільстві, основні проблеми дисциплін, що визначають його діяльності;
  • знати основні законодавчі документи, що стосуються системи освіти, права й обов’язки суб’єктів навчального процесу (викладачів, керівників, студентів);
  • розуміти концептуальні основи предмета, його місце в загальній системі знань і цінностей і в навчальному плані навчального закладу;
  • враховувати в педагогічній діяльности індивідуальні особливості студентів, включаючи вікові й психологічні;
  • володіти знаннями курсу, достатніми для аналітичної оцінки, вибору й реалізації освітньої програми, що відповідає рівню підготовлености студентів, їхнім потребам, а також вимогам суспільства.

Педагогічний компонент проходження асистентської практики полягає у формуванні особистості майбутнього викладача вищої школи, застосуванні теоретичних знань у практичній діяльности, засвоєння педагогічних умінь, набуття, вивчення та аналіз педагогічного досвіду. Педагогічний компонент містить в собі знання та уміння, якими повинен оволодіти студент-практикант.

Мета проведення асистентської практики полягає в тому, щоб магістранти здобули  практичні навички та досвід викладацької роботи, необхідні для викладання дисципліни за профілем отриманої спеціальности у вищих навчальних закладах після отримання освітньо-кваліфікаційного рівня магістра. Асистентській практиці передує вивчення курсів з педагогіки вищої школи та методики викладання у вищих навчальних закладах.

 Завдання практики полягають у :

  • безпосередньому ознайомленні студентів-практикантів з формами та методами викладання дисциплін;
  • вихованні в студентів творчого підходу до навчально-методичної роботи, наукової праці, формуванню потреби у самовдосконаленні, підвищенні своєї кваліфікації;
  • здобутті професійних якостей майбутнього викладача (вміння готувати лекційний матеріал з використанням останніх досягнень науки; чітко, доступно, логічно і послідовно викладати цей матеріал студентам, керувати аудиторією тощо);
  • формуванні вміння критично оцінювати лекції та семінарські заняття своїх колег та робити висновки щодо організації власної викладацької роботи.

Реалізація мети та завдань забезпечується шляхом чіткої організації асистентської практики, виконання основних вимог як студентами- практикантами, так і викладачами.

Для забезпечення чіткої організації та проведення асистентської кафедра складає план роботи, який передбачає вирішення всіх питань, що пов’язані з організацією, проведенням, методичним забезпеченням, керівництвом асистентської практики магістрантів. До керівництва залучають досвідчених викладачів провідної кафедри та кафедр педагогіки та психології. Керівник практики забезпечує здійснення всіх організаційних заходів перед початком практики: інструктаж про порядок проходження практики та настанови щодо техніки безпеки; студентам пропонується пакет  взірців необхідних документів.

Відповідальність за організацію та проведення практики покладається на керівника вищого навчального закладу. Загальну організацію практики та контроль за її проведенням здійснює проректор з навчальної роботи. Загальне навчально-методичне керівництво практикою здійснює навчально-методичний відділ. Безпосереднє навчально-методичне керівництво і виконання програми практики забезпечує кафедра. Організаційними заходами, що забезпечують підготовку та порядок проведення асистентської практики, є:

  • призначення керівників практики;
  • складання тематики індивідуальних завдань на практику;
  • підготовка форм звітної документації за результатами проведення практики.

Основним організаційно-методичним документом, що регламентує діяльність студентів і керівників практики, є робоча програма практики.

Безпосереднє навчально-методичне керівництво асистентською практикою студентів забезпечує кафедра, яка здійснює такі заходи:

  • розробляє програму практики і при необхідності доопрацьовує її;
  • здійснює розподіл студентів за керівниками;
  • організовує проведення зборів студентів з питань асистентської практики за участю керівників практики;
  • здійснює загальне керівництво і контроль за проведенням практики;
  • повідомляє студентів про систему звітности з асистентської практики;
  • обговорює підсумки та аналізує виконання програми асистентської практики на засіданнях кафедри.

Рекомендована література

  1. Гура О. І. Педагогіка вищої школи: вступ до спеціальності / Олександр Іванович Гура. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 224с.
  2. Закон України “Про освіту” // Освіта. — 1991. — 25 червня. – С.3.
  3. Козій М. К.  Психолого-педагогічні  умови  удосконалення  педагогічної практики студентів: методичний посібник  [для студ. педуніверситетів]  / М. К. Козій. – К.: Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2001. –140с.
  4. Організація,  зміст  та  оцінювання  неперервної  педагогічної  практики майбутніх  учителів.  Навчально-методичний  посібник /  за  заг. ред.  А. М. Бойко. –  Полтава, 2002. – 144с.
  5. Положення  про  проведення  практики  студентів  вищих  навчальних  закладів України,  наказ Міністерства  освіти  України  від  8  квітня  1993  року №  93  (із  змінами, внесеними  згідно  з  наказом  Міносвіти №  351  (0351281-94  від  20.12.94)  //  Інформ.  зб. Міністерства освіти України. – 1993. – № 17 – 18. – С. 16 – 30.
  6. Шулдик Г. О.  Педагогічна  практика:  Навч.  посіб.  [для  студ.  пед.  вузів] / Г. О. Шулдик, В. І. Шулдик. – К.: Науковий світ, 2000. – 143с.
  7. Графік проведення тренінгів та майстер-класів освітній WEEKEND – Режим доступу: http://www.airo.com.ua/grafik-provedennya-treningiv-ta-mayster-klasiv-osvitniy-weekend/
  8. Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В.О. Сухомлинського – http://www.dnpb.gov.ua
  9. Закон України «Про освіту» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.zakon3.rada.gov.ua
  10. Концепція розвитку інклюзивної освіти (Наказ Міністерства освіти і науки України від 01.10.2010 №912) // Міністерство освіти і науки [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.mon.gov.ua
  11. Концепція розвитку неперервної педагогічної освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 14.08.2013 р. № 1176 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/36816/
  12. Міністерство освіти і науки України – http://www.mon.gov.ua/
  13.  Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського – http://www.nbuv.gov.ua/
  14. Освітній портал «Педагогічна преса» http://pedpresa.ua/185635-osvityan-zaproshuyut-navseukrayinskyj-naukovo-praktychnyj-seminar-web-stem-shkola-2017.html
  15. Освітні проекти [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.facebook.com/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%96 -%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8-734064553392340/
  16.  Український проект «Якість освіти» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.yakistosviti.com.ua

Матеріали

Асистентська практика Наказ 2023

Заліковий лист

Схема аналізу відвіданого заняття

Зразок плану семінарського заняття

Зразок плану лекційного заняття

Робоча програма

Завантажити робочу програму