Українська літературна мова ХХ ст.: стан і статус

Тип: На вибір студента

Кафедра: української мови імені професора івана ковалика

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
56Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
564доцент ДОБОСЕВИЧ УлянаФЛу-31, ФЛу-32, ФЛу-33, ФЛу-34, , ФЛф-31, ФЛл-31, ФЛо-31

Опис курсу

Як варіативна частина програми, за якою готують майбутніх філологів, цей курс дає студентові знання загальних процесів літературного мовотворення ХХст. – одного із найскладніших та найрізноманітніших щодо свого наповнення періоду в історії української літературної мови. Об’єктом вивчення є українська літературна мова, предметом – зовнішні та внутрішні фактори, які впливали на мовотворчі процеси, сприяли/не сприяли літературному мовотворенню.

Мета курсу – дати цілісне уявлення про процеси становлення української літературної мови упродовж ХХ ст.

Основними завданнями курсу є:

– виділити етапи формування української літературної мови у межах ХХ ст. відповідно до історичних та суспільно-політичних умов;

– охарактеризувати основні тенденції у межах кожного часового зрізу;

– окреслити шляхи вироблення лексичного і стильового фондів мови;

– простежити особливості становлення граматичних і правописних норм;

– визначити місце видатних письменників, учених, церковних, політичних і культурних діячів у літературному мовотворенні.

У результаті вивчення дисципліни здобувач повинен

знати:

– предмет, завдання, значення та основні поняття курсу історії української літературної мови і вміти застосувати їх до окреслення шляхів розвитку української літературної мови ХХ ст.,

– основні етапи, відповідно до яких відбувалися мовотворчі процеси,

– загальні тенденції формування літературної мови у межах кожного з етапів,

– напрями розвитку різних функціональних стилів цього періоду,

– історію становлення українського правопису, різні його редакції, їх специфічні орфографічно-фонетичні, морфологічні риси,

– найважливіші законодавчі акти, які регулювали функціонування української мови упродовж ХХ ст.,

– персоналії видатних особистостей – письменників, науковців, політичних та церковних діячів, які здійснили помітний внесок у розвиток літературної мови,

– стан та перспективи дослідження історії української літературної мови на сучасному етапі.

вміти:

– аналізувати кожен з етапів творення літературної мови в аспекті впливу історичних чинників,

– інтерпретувати традиційні чи інноваційні мовні явища кожного з етапів,

– визначати напрями і тенденції мовотворення на різних часових зрізах,

– виявляти у текстах ознаки різних редакцій українського правопису.

Рекомендована література

Основна                         

  1. Історія українського правопису ХVІ – ХХ століття: Хрестоматія/ Упор. В.В.Німчук, Н.В. Пуряєва. К.,2004.
  2. Історія української мови: Хрестоматія/ Упор. С.Я.Єрмоленко, А.К.Мойсієнко. К.,1996.
  3. Куць О.М. Мовна політика в державотворчих процесах України. Харків,2004.
  4. Масенко Л. Мова і суспільство. Постколоніальний вимір. К.,2004.
  5. Смаль-Стоцький Р. Українська мова в Совєтській Україні. https://shron1.chtyvo.org.ua/Smal-Stotskyi_Roman/Ukrainska_mova_v_sovietskii_Ukraini.pdf?PHPSESSID=c1dp26m6a35dh134p2tfm5e447
  6. Українська мова у XX сторіччі: історія лінгвоциду: документи і матеріали/ Упоряд.: Л. Масенко та ін.  Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2005.
  7. Шевельов Ю. Українська мова в першій половині двадцятого століття (1900-1941). Стан і статус. Чернівці,1998.

Додаткова

  1. Баранник Д. Українська мова на межі століть. Мовознавство. 2001. №3. С.40-48.
  2. Данилевська О. Мова в революції та революція в мові: мовна політика Центральної Ради, Гетьманату, Директорії УНР. 2009.
  3. Даниленко В., Веремнич Я. Троянський кінь „українізації”. Віче. 1997. №5.
  4. Дашкевич Я. Українізація: причини і наслідки.Слово і час. 1990. №8. С.55-64.
  5. Дзюба І. Доля мови – доля народу. Сучасність. 1999. №4. С.137-146.
  6. Дзюба І. Інтернаціоналізм чи русифікація.http://history.org.ua/LiberUA/966-518-110-6/966-518-110-6.pdf
  7. Інститут української наукової мови у розбудові української термінології// Панько Т., Кочан І., Мацюк Г. Українське термінознавство. Львів, 1994. С.111-122.
  8. Куць О.М. Мовна політика в державотворчих процесах України. Харків,2004.
  9. Мазурик Д. Сучасні тенденції в оновленні лексики української літературної мови// Вісник ЛНУ. Серія філологічна. Львів, 2000. Вип.29. С.177-182.
  10. Масенко Л. Альтернативне мовознавство шістдесятників. Українська мова. 2004. №2. С.25-37.
  11. Мацько Л. Українська мова в кінці ХХст. Дивослово. 2000. №4.
  12. Мокрик Р.Бунт проти імперії: українські шістдесятники.  Київ , 2023.  416 с
  13. Прадід Ю.Ф. Мовне питання в українських конституціях ХХ ст. Мовознавство. 2002. №1. С.17-22.
  14. Радевич-Винницький Я. Україна: від мови до нації. Дрогобич,1997.

Матеріали

Методичне забезпечення

  1. Програма з історії української літературної мови /Уклала Добосевич У.Б. – Львів:Видавничий центр ЛНУ ім. І.Франка, 2005. – 12с.
  2. МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ З ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРНОЇ МОВИ /Уклала Добосевич У.Б. – Львів:Видавничий центр ЛНУ ім. І.Франка, 2005. – 56с.

 

Робоча програма

Завантажити робочу програму

Силабус:

Завантажити силабус