Методика викладання української мови (фольклористика)

Тип: Нормативний

Кафедра: української мови імені професора івана ковалика

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
720доцент КОСТІВ ОксанаФЛф-41

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
720ФЛф-41БУТКОВСЬКА Оксана

Опис курсу

Курс «Методика викладання української мови» – важливий етап у формуванні педагогічної майстерності студента-філолога. Адже одним із головних призначень майбутнього фахівця з української мови та літератури є праця у школі, де філолог-україніст реалізує себе як фахівець у царині мовознавчої науки, передає набуті знання і вміння молодшому поколінню. Опрацювання курсу методики навчання української мови допоможе студентам оволодіти основними знаннями і вміннями, необхідними вчителеві-словесникові.

Навчальний процес передбачає лекції, практичні заняття, самостійну роботу. Підготовка до практичного заняття складається з двох етапів. На першому студент-філолог знайомиться із системою запитань та вивчає основний теоретичний матеріал. Опрацювання наукових відомостей та ознайомлення з методичними засадами, закладеними в працях із лінгводидактики, – важливий етап для формування теоретичного підґрунтя майбутньої професійної діяльності. Робота з рекомендованою літературою  вчить виявляти, критично осмислювати та творчо використовувати кращі надбання педагогічного досвіду.

Другий етап – виконання практичних завдань, основне призначення яких навчити свідомо набувати власного досвіду викладання української мови в середніх закладах освіти. На практичному занятті студенти формують навички застосовувати загальні й часткові дидактичні методи та прийоми в навчанні рідної мови, обирати відповідні форми роботи, оцінювати їхню ефективність, що надалі повинно забезпечити розвиток професійної майстерності, удосконалення вмінь реалізувати успішну педагогічну взаємодію під час навчального процесу в закладах середньої освіти. Практичні завдання побудовано на засадах творчого підходу, з урахуванням можливостей залучення здобутих теоретичних знань.

Отже, основна мета курсу «Методика викладання української мови» – підготувати студентів українського відділення філологічного факультету до роботи в закладах середньої освіти в умовах реформування освіти і становлення нової школи  в Україні.

 

 

Мета: ознайомити студентів із змістом і структурою курсу української мови в середній школі; зі шкільною програмою з української мови; із чинними підручниками для 5–11 класів; дидактичними основами навчання мови; традиційними та інноваційними методами і прийомами навчання української мови; уроком як основною формою організації навчально-виховного процесу та його типами; методикою вивчення основних питань шкільного курсу мови (фонетики, лексики, будови слова і словотвору, морфології, синтаксису, культури мовлення); із позакласною роботою з української мови в середній школі.

Завдання: формувати у студентів уміння реалізовувати дидактичні принципи навчання української мови в середній школі; виробляти вміння вибирати необхідний метод проведення конкретного уроку; вміння реалізовувати відповідні прийоми навчання; використовувати необхідний тип уроку залежно від теми уроку, рівня знань учнів тощо; навчати учнів виокремлювати особливості навчання того чи іншого розділу мовознавчої науки.

 

Рекомендована література

Основна

  1. Костів О., Сколоздра-Шепітко О. Методика викладання української мови : Навчально-методичний посібник. Для студентів українського відділення філологічного факультету / Оксана Костів, Олеся Сколоздра-Шепітко. – Львів, 2018. – 202 с.
  2. Пентилюк М. Методика навчання української мови у таблицях і схемах: навч. посіб. / М. І. Пентилюк, Т. Г. Онукевич. – К. : Ленвіт, 2006. – 134 с.
  3. Кочан І. М., Захлюпана Н. М. Словник-довідник з методики викладання української мови / І. М. Кочан, Н. М. Захлюпана. – Львів : Видавничий центр ЛНУ ім. І.Франка, 2005. – 250 с.
  4. Методика вивчення української мови в школі / О. М. Біляєв, В. Я. Мельничайко, М. І. Пентилюк та ін. – К. : Рад. ш., 1987. – 246 с.
  5. Методика викладання української мови в середніх освітніх закладах / за ред. М. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2009. – 400 с.
  6. Практикум з методики навчання української мови / Колектив авторів за редакцією М. І. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2003. – 302 с.
  7. Практикум з методики навчання української мови в загальноосвітніх закладах : модульний курс : посібник для студентів / Кол. авторів за ред. М. І. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2011. – 366 с.
  8. Словник-довідник з української лінгводидактики : навч. посіб. / Кол. авторів за ред. М.І. Пентилюк – К. : Ленвіт, 2015. – 320 с.
  9. mon. gov. ua
  10. imzo.gov.ua

Додаткова:

  1. Аркушин Г. Л. На заняттях мовного гуртка / Г. Л. Аркушин // Українська мова і література в школі. – 1986. – №4. – С.62–65
  2. Береш ОІ., Гнаткович Т. Д., Ківежій О. В. Шкурда М. І. Українська мова. 5–9 класи. Програми факультативних курсів для загальноосвітніх навчальних закладів. – Ужгород: Ґражда, 2015. – 68 с.
  3. Бєляєв О. М. Сучасний урок української мови / О. М. Бєляєв. – К., 1981.
  4. Біляєв О. Лінгводидактичні основи сучасного уроку з української мови в середній школі: автореферат дис. докт. пед. наук: 13.00.02; Київський державний педагогічний інститут ім. О.M. Горького. – К., 1985. – 48 с.
  5. Біляєв О. Методика мови як наука / О. Біляєв // Дивослово. – 2002. – №11. – С. 20–24, 49–50.
  6. Біляєв О. Зміст уроку мови / Олександр Михайлович Біляєв // Українська мова і література в школі. – 2003. – № 4. – С. 2–6.
  7. Біляєв О. Лінгводидактика рідної мови : навч.-метод. посібник / Олександр Михайлович Біляєв. – К. : Генеза, 2005. – 180 с.
  8. Бондар С. П. Методи навчання / С. П. Бондар // Енциклопедія освіти/ Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – С. 492–494.
  9. Бондаренко Н. Новий підручник як невід‘ємна складова системної перебудови мовної освіти / Н. Бондаренко // Українська мова і література в школі. – 2005. – № 2. – С. 2–5.;
  10. Бровко О. О., Горошкіна О. М., Нікітіна А. В., Порохня Л. В., Шестопалова Т. П. Позакласна робота з української мови і літератури: олімпіади, науково-дослідницька робота. / О. О. Бровко, О. М. Горошкіна, А. В. Нікітіна, Л. В. Порохня, Т. П. Шестопалова. – Луганськ, 2005.
  11. Голуб Н., Дяченко Н. Технологія сучасного уроку рідної мови / Н. Голуб, Н. Дяченко. – Черкаси, 1999.
  12. Горошкіна О. Підручник як засіб формування соціокультурної компетенції учнів / О. Горошкіна // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. – 2010. – № 22. – Ч. ІІ. – С. 183–189;
  13. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти // Дивослово. – 2004. – № 3. – С. 76 – 81. Закон України «Про загальну середню освіту» / Верховна Рада України. Закон від  05.1999№ 651-XIV// http://zakon.rada.gov.ua.
  14. Закон України «Про загальну середню освіту» / Верховна Рада України. Закон від  05.1999№ 651-XIV// http://zakon.rada.gov.ua
  15. Караман С. Методика навчання української мови в гімназії / С. О. Караман. – К. : Ленвіт, 2000. – 272 с.
  16. Караман С. Практикум з методики навчання української мови в загальноосвітніх закладах: модульний курс: Посібник для студентів пед.університетів та інститутів/колектив авторів М. І. Пентилюк, С. О. Караман, О. В. Караман/ за ред. М. І. Пентилюк: – К.: Ленвіт, 2011. – 366 с.
  17. Караман С. Тихоша В. Технологія створення підручників і посібників для поглибленого вивчення української мови в гімназії / С. Караман // Дивослово.  – К. : Преса України, 2001. –№4. – С. 36–38;
  18. Когут О. І. Інноваційні технології навчання української мови і літератури / Ольга Когут. – Тернопіль : Астон, 2005. – 204 с.
  19. Комендант С. С. Диктант для старшокласників // С. С. Комендант // Дивослово. – 1997. – № 11. – С. 33–37.
  20. Кочан І. М., Захлюпана Н. М. Українська лінгводидактика в іменах : словник-довідник / І. М. Кочан, Н. М. Захлюпана. – Львів, 2011. – 237 с.
  21. Кочан І. М., Захлюпана Н. М. Українські лінгводидакти крізь призму часу : словник-довідник / І. М. Кочан, Н. М. Захлюпана. – Львів : ПАІС, 2009. – 168 с
  22. Кочан І. М., Захлюпана Н. М. Словник-довідник з методики викладання української мови. Друге видання, виправлене і доповнене / І. М. Кочан, Н. М. Захлюпана. – Львів : Видавничий центр ЛНУ ім. І.Франка, 2005. – 306 с.
  23. Кращі позакласні заходи. Учитель року / Упор. Є. І. Науменко, О. М. Чхайло. – Х.: Вид. група «Основа», 2006.
  24. Кучерук О. А. Система методів навчання української мови в основній школі: теорія і практика / О. Кучерук. – Житомир : Вид-во ЖЖДУ ім. І. Франка, 2011.– 420 с.
  25. Лаврінчук І. Аналіз диктанту. Алгоритм роботи над помилками / І. Лаврінчук // Українська мова і література. – 2005. – № 6. – С. 11–13.
  26. Лаврінчук І. Аналіз диктанту. Алгоритм роботи над помилками / І. Лаврінчук // Українська мова і література. –
  27. Луценко В. Особливості навчання тексту-опису / В. Луценко // Українська мова і література в школі. – 2007. – № 3. – С. 13–15.
  28. Мацько Л., Мацько О., Калита О. Новий підхід до переказу з творчим завданням / Л. Мацько, О. Мацько, О. Калита // Дивослово. – 2007. – № 5. – С. 2–6.
  29. Мельничайко В. Я. Творчі роботи на уроках української мови / В.Я. Мельничайко. – К., 1984. – 224 с.
  30. Методика викладання української мови в середній школі / І. С. Олійник, В. К. Іваненко, Л. П. Рожило, О. С. Скорик. – К. : Вища школа, 1979. – 309 с.
  31. Методика викладання української мови в середній школі [за ред. С. Чавдарова і В. Масальського]. – К. : Рад. шк., 1962. – 371 с.
  32. Наумчук М.М., Лушпинська Л.П. Словник-довідник основних термінів і понять з методики української мови: навчальтно-методичний посібник / М.М. Наумчук, Л.П. Лушпинська. – Тернопіль: Астон, 2003.
  33. Нестандартні уроки в школі та їх аналіз : навч.-метод. посібник / за ред. Н. М. Островерхової. – К. : Видавництво Харитоненка, 2003. – 152 с.
  34. Остапенко Н. Технологія сучасного уроку з української мови : навч. посібник / Н. М. Остапенко, Т. В. Симоненко, В. М. Руденко. – К. : ВЦ «Академія», 2011. – 248 с.
  35. Пентилюк М. І. Окуневич Т. Г. Сучасний урок української мови / Пентилюк М. І., Окуневич Т. Г. . – Х., 2007.
  36. Плиско К. М. Принципи, форми і методи навчання української мови / К. Плиско. – Харків: Основа, 1995. – 240 с.
  37. Плиско К. Теорія і методика навчання української мови в середній школі / Катерина Плиско. – Харків : ХДПУ, 2001. – 115 с.
  38. Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід / О. Пометун, Л. Пироженко. – К., 2002.
  39. Пометун О. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод. посіб. / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко ; [за ред. О. І. Пометун]. – К. : А.С.К., 2004. – 192 с.
  40. Пометун О. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод. посіб. / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко ; [за ред. О. І. Пометун]. – К. : А.С.К., 2004. – 192 с.
  41. Програми курсів за вибором і факультативів з української мови. 8-11 класи / За заг. ред. К. В. Таранік-Ткачук. – К.: Грамота, 2012. – 272 с.
  42. Технологія сучасного уроку рідної мови / Н. Голуб, О. Дяченко, Н. Остапенко, В. Шляхова. – Черкаси : Відлуння, 1999. – 128 с.
  43. Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, 2013; Українська мова. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. 10-11-й клас. Рівень стандарту, 2013, 2015;
  44. Фасоля А. М. Мета, зміст. Технологія уроку / Анатолій Фасоля // Дивослово. – 2004. – № 6. – C. 19–25.
  45. Філоненко Л. Використання сучасних методів під час роботи над переказами текстів різних типів і стилів мовлення: методика мови / Л. Філоненко // Українська мова і література в школі. – 2007. – № 1. – С. 9–14.
  46. Філоненко Л. Стан роботи над переказами в сучасній школі / Л. Філоненко // Українська мова і література в школі. – К., 2006. – № 7 (56). – С. 10–12.
  47. Шкільник М. Проблемний підхід до вивчення частин мови: посіб. для вчителів / М. М. Шкільник. – Київ : Рад. школа, 1986. – 136 с.
  48. Яворська С. Методика навчання української мови: проблеми, теорія, практика / С. Яворська // Рідна школа. – 2004. – № 2. – С. 65–68.
  49. Ярмолюк А. Класифікація помилок у творчих роботах учнів / А. Ярмолюк // Українська мова і література в школі. – 2002. – № 7 (24). – С. 4–8.

Матеріали

Костів О., Сколоздра-Шепітко О.
Методика викладання української мови : Навчально-методичний посібник.
Для студентів українського відділення філологічного факультету / Оксана Костів,
Олеся Сколоздра-Шепітко. – Львів, 2018. – 202 с.

 

E-learning course: Методика викладання української мови у вищій школі.

Робоча програма

Завантажити робочу програму

Силабус:

Завантажити силабус