Методика викладання польської мови як іноземної
Тип: На вибір студента
Кафедра: польської філології
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
7 | 4 | Немає |
8 | 2 | Залік |
Лабораторні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
1 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
7 | 40 | ФЛк-41 | Туз О. |
8 | 28 | ФЛк-41 | Туз О. |
Опис курсу
Курс є нормативною навчальною дисципліною для студентів-бакалаврів 4 курсу.
Метою викладання навчальної дисципліни «Методика викладання польської мови як іноземної» є ознайомлення студентів з теоретичними основами методики викладання польської мови як іноземної (методи роботи, набуття конкретних умінь, навчання (популяризація) культури, а також набуття практичних навичок: планування уроків, написання конспекту лекції, використання в процесі навчання різних методів (відповідно до потреб групи), оцінка успішності учнів, розробка тестів, підготовка навчально-методичних посібників.
Результати навчання:
знати:
ідеї сучасного викладання іноземних мов; різні методи викладання іноземних мов; основні поняття і термінологію, яка стосується викладання іноземних мов; різні аспекти дидактичних ситуацій у вивченні польської мови в Україні; специфіку навчання польської мови в Україні; принципи навчання (презентації) культури в межах курсу вивчення іноземної мови; специфіку навчання дітей та молоді; доступні в Україні підручники для викладання польської мови; мультимедійні засоби для викладання польської мови як іноземної.
вміти:
запланувати урок, скласти конспект уроку; аналізувати підручник з точки зору методики викладання, змісту, відповідності для конкретної групи; впровадити до уроку з мови елементи культури; використати на уроці мультимедійні засоби; визначити мовний рівень учня; здійснити оцінку успішності учня; створити приємну та дружню атмосферу на уроці.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК 3. Здатність бути критичним і самокритичним.
ЗК 4. Здатність учитися впродовж життя й оволодівати сучасними знаннями.
ЗК 5. Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК 6. Уміння виявляти, ставити і вирішувати проблеми.
ЗК 10. Здатність цінувати та поважати різноманітність та мультикультурність.
ЗК 11. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК 12. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
Фахові компетентності (ФК):
ФК 1. Розуміння сутності та структури філологічної науки та її теоретичних основ.
ФК 2. Здатність демонструвати знання з теорії та історії польської та української мов та літератур.
ФК 3. Базові уявлення про мову як особливу знакову систему, її природу та функції, про генетичну і структурну типологію мов світу; фонетичний, лексичний, граматичний рівні мови.
ФК 4. Здатність аналізувати просторові (горизонтальні) та соціальні (вертикальні) різновиди мови, описувати соціолінгвальну ситуацію.
ФК 5. Базові уявлення про загальні властивості літератури як мистецтва слова, про закони побудови художнього твору, особливості письменницької праці, літературні стилі, наукові методи і школи в літературознавстві.
ФК 6. Знання основних тенденцій розвитку літературного процесу у світі, зокрема польської та української літератур.
ФК 7. Системні знання про основні періоди розвитку польської та української літератур від давнини до сучасності, еволюцію напрямів, жанрів і стилів, знати чільних представників.
ФК 8. Здатність вільно, гнучко й ефективно використовувати польську та українську мови в усній та письмовій формах, у різних жанрах, стилях і регістрах спілкування (офіційному, неофіційному, нейтральному), для розв’язання комунікативних завдань у різних сферах життя.
ФК 9. Розуміння сутності й соціального значення майбутньої професії, основних проблем дисциплін, що визначають конкретну філологічну галузь, їх взаємозв’язку в цілісній системі знань.
ФК 10. Професійні знання й уміння з обраної спеціалізації.
ФК 11. Здатність до збирання й аналізу, систематизації та інтерпретації мовних, літературних, фольклорних фактів, інтерпретації та перекладу тексту.
ФК 12. Здатність вільно оперувати спеціальною термінологією для розв’язання професійних завдань.
ФК 13. Розуміння значення всіх підсистем мови для вироблення вмінь аналізувати мовні одиниці, визначати їх взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють.
ФК 14. Здатність створювати усні й письмові тексти різних жанрів і стилів державною та іноземною мовою.
ФК 15. Здатність проводити кваліфіковану комунікативну діяльність у різних вимірах жанрово-стильової диференціації мови.
ФК 16. Здатність здійснювати лінгвістичний та літературознавчий аналіз текстів різних стилів і жанрів.
ФК 17. Здатність до надання консультацій з дотримання норм літературної мови та культури мови.
ФК 18. Здатність до ведення ділової комунікації усно і письмово. Матриця забезпечення програмних результатів навчання (ПРН) відповідними компонентами освітньої програми
Програмні результати навчання (ПНР):
ПНР 4. Уміти аналізувати та опрацьовувати інформацію з наукових джерел.
ПНР 5. Раціонально організовувати власну навчальну та науково-професійну діяльність, вміти ефективно будувати стратегію саморозвитку та професійного вдосконалення.
ПНР 6. При спілкуванні з людьми інших культур, традицій та віросповідань дотримуватись принципів толерантності, поваги до різноманіття думок та переконань, політичних поглядів тощо.
ПНР 7. Уміти співпрацювати та комунікувати у колективі.
ПНР 8. Вільно володіти іноземною мовою для здійснення професійної комунікації і міжособистісного спілкування.
ПНР 9. Уміти застосовувати загальногуманітарні та філологічні знання для виконання професійних обов’язків.
ПНР 10. У своїй професійній діяльності використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології, наукометричні платформи.
ПНР 11. Знати та уміти реалізовувати у практичній діяльності норми української та польської літературної мови, а також різних стилів мовлення.
ПНР 12. Знати історію української та польської мов та літератур.
ПНР 13. Володіти державною та іноземною мовою на належному рівні, що дозволяє створювати тексти різних жанрів і стилів.
ПНР 14. Знати систему мов, вміти аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють.
ПНР 15. Уміти проводити літературознавчий аналіз художніх творів, творів народної творчості та визначати їхню ідейну та естетичну цінність, роль у літературному процесі.
ПНР 16. Окреслювати основні проблеми дисциплін, що визначають конкретну філологічну галузь, пояснювати їх взаємозв’язок у цілісній системі знань.
ПНР 18. Уміти виділяти проблеми сучасного мовознавства та літературознавства, а також здійснювати дослідження в галузі філології.
Рекомендована література
Основна
1. Janowska I. Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych. – Kraków, 2010. 2. Kowalewski J. Kultura polska jako obca? – Kraków, 2011. 3. Seretny A., Lipińska E. ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków, 2016. 4. Кравчук А., Ковалевський Є. Методика викладання польської мови. Мова і культура в полоністичній дидактиці в Україні: підручник для вищих навч. закладів. Київ, 2017. Додаткова 5. Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie polonistyczne cudzoziemców. – Nr 1–14. – Łódź, 2004. 6. Biłeńka-Swystowycz Ł., Jarmoliuk M., Język рolski dla 5 klasy. – Чернівці, Букрек, 2022 – 220 C. 7. Biłeńka-Swystowycz Ł., Jarmoliuk M., Język рolski dla 6 klasy. – Чернівці, Букрек, 2022 – 240 C. 8. Biłeńka-Swystowycz Ł., Jarmoliuk M., Język рolski dla 7 klasy. – Чернівці, Букрек, 2024 – 240 C. 9. Biłeńka-Swystowycz Ł., Jarmoliuk M., Język рolski dla 8 klasy (z rozszerzoną nauką). – Чернівці, Букрек, 2021 – 240 C. 10. Biłeńka-Swystowycz Ł., Jarmoliuk M., Kowalewski J. Język рolski dla 9 klasy (druga poprawiona edycja). – Чернівці, Букрек, 2022 – 239 C. – https://shkola.in.ua/2499-polska-mova-9-klas-bilenka-2022-5-i-rik.html 11. Biłeńka-Swystowycz Ł., Jarmoliuk M., Kowalewski J. Język рolski dla 10 klasy (druga poprawiona edycja). – Чернівці, Букрек, 2023 – 239 C. – https://gdz4you.com/pidruchnyky/10-klas/polska-mova/ 12. Bucko D, Prizel-Kania A. Rogala D., koncepcja metodyczna Janowska I. Razem po polsku. Podręzcnik do nauki języka polskiego jako obcego. Poziom B1. – Kraków, 2022. 13. Chmielowa E. Polacy na Ukrainie – uczestnikami dialogu, [w:] Polonia a Unia Europejska. Stowarzyszenie “Wspólnota Polska”. – Kraków, 2003. 14. Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego. Red. H. Komorowska. – Warszawa, 1988. 15. Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M. Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie. – Warszawa, 2010. 16. Dąbrowska-Michalczak E. Ogólnopolska konferencja Nauczanie języka polskiego i kształcenie polonistyczne cudzoziemców. Przegląd Polonijny. – 1989. – Nr 7. 17. Dorobek i perspektywy badań polonijnych. Red. W. Miodunka. – Lublin, 1987. 18. Dydaktyka języków obcych a kompetencja kulturowa i komunikacja interkulturowa. Red. M. Mackiewicz. – Poznań, 2005. 19. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. CODN. – Warszawa, 2003. 20. Gębal P. E., Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców, Kraków 2010. 21. Gębal P.E., Miodunka W. Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020. 22. Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2001. 23. Janowska I., 2020, Zadaniowa koncepcja kształcenia językowego w materiałach do nauczania języka polskiego jako obcego, Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, nr 27, s. 505-526. 24. Janowska I., Plak M., 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych. Od teorii do praktyki, Biblioteka „LingVariów”. Glottodydaktyka t. 22, Kraków: Księgarnia Akademicka. 25. Januszewicz M. Pisz po polsku. – Jelenia Góra, 2021. 26. Język i kultura polska w szkolnictwie i oświacie polonijnej. Red. A. Koprukowniak, T. Skubalanka. – Lublin, 1983. 27. Język polski w świecie. Red. W. Miodunka. – Warszawa-Kraków, 1990. 28. Kapiszewski A. Piętnaście lat Szkoły Letniej Kultury i Języka Polskiego w Uniwersytecie Jagiellońskim. Przegląd Polonijny. – 1985. – Nr 1. 29. Kiełbas J., Siembida M. „Setka na mówienie” (e-book), 2021. 30. Komorowska H. Metodyka nauczania języków obcych. – Warszawa, 2002. 31. Komorowska H. Podstawy metodyki nauczania języków obcych. – Warszawa, 1993. 32. Komorowska H. Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego. Kontrola. Ocena. Testowanie. – Warszawa, 2002. 33. Kowalewski J. Uczyć inaczej. Metodyka kulturowa: pomysł na nauczanie języka polskiego jako odziedziczonego – Kraków, 2022. 34. Krakowiak K. Kurs metodyki nauczania języka polskiego dla nauczycieli polonijnych. –Poradnik Językowy. – 1982. – Nr 2. 35. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców. Studia i materiały. Red. J. Mączyński, J. Michowicz. – Łódź, 1987. 36. Kształcenie sprawności komunikacyjnej Polaków ze Wschodu. Red. J. Mazur. – Lublin, 1995. 37. Lewandowski J. Kierunki rozwoju metodyki nauczania polszczyzny języka jako obcego po roku 1970. Przegląd Glottodydaktyczny. – 1979. – T. 3. 38. Lewandowski J. Z dziejów nauczania języka polskiego jako obcego. Poradnik Językowy. – 1978. – Nr 3. 39. Lipińska E. Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności. – Kraków, 2003. 40. Maliszewski В. Gramatyka z kulturą. Przez osoby. – Lublin, 2023 41. Maliszewski В. Gramatyka z kulturą. Przez przypadki. – Lublin, 2020 42. Michowicz J., Lewandowski J. Przegląd literatury i stanu badań nad problemem nauczania języka polskiego jako obcego, [w:] Kształcenie polonistyczne cudzoziemców. Studia i materiały. Red. J. Mączyński, J. Michowicz. – Łódź, 1987. 43. Miodunka W. Stan aktualny i przyszłość promocji języka polskiego w świecie. Przegląd Polonijny. – 1997 – Nr 3. 44. Miodunka W. T. Polonistyka czy studia polskie dla cudzoziemców? O przyszłości polonistyki zagranicznej polemicznie. Przegląd Polonijny. – 2000. – Nr 1. 45. Miodunka W. T. Język polski w edukacji społeczeństw zachodnich, [w:] Edukacja językowa Polaków. – Kraków, 1998. 46. Miodunka. W. Język polski a współczesne metody nauczania języków obcych. Przegląd Polonijny. – 1997. – Z. 1. 47. Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI miedzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej, red. P. Garncarek, Warszawa 2005. 48. Nauczanie języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji Grupy „Bristol”, red. W. Miodunka, Kraków 1997. 49. Nauczanie języka polskiego jako ojczystego, etnicznego i obcego. Red. I. Nowakowska-Kempna. – Wrocław, 1992. 50. Opisywanie, rozwijanie i testowanie znajomości języka polskiego jako obcego. Red. A. Seretny, W. Martyniuk, E. Lipińska. – Kraków, 2004. 51. Oswajanie chrząszcza w trzcinie. (Red. W. Miodunka, J. Rokicki). – Kraków, 1999. 52. Państwowe Egzaminy Certyfikatowe z Języka Polskiego jako Obcego. Standardy wymagań egzaminacyjnych. Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, MENiS. – Warszawa, 2003. 53. Pasek J. 68 pomysłów na lekcje polskiego. – Kraków, 2022. 54. Pasieka A. Kto i dlaczego kształci się na kursach długoterminowych…, [w:] Oswajanie chrząszcza w trzcinie. Red. W. Miodunka, J. Rokicki. – Kraków, 1999. 55. Polityka językowa a certyfikacja, Materiały z polsko-niemieckiej konferencji, Lipsk, 6-8 grudnia 2005. Red. J. Tambor, D. Rytel-Kuc. – Katowice-Leipzig, 2006. 56. Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych. Red. J. Mazur. – Lublin, 2000. 57. Polska polityka językowa na przełomie tysiącleci. Red. J. Mazur. – Lublin, 1999. 58. Polszczyzna dla cudzoziemców – lokalność i regionalizm / pod red. P. Garncarka, B. Łukaszewicz. – Warszawa, 2024. 59. Portfolia językowe. Wydania polskie CODN. – Warszawa, 2005. 60. Postscriptum Polonistyczne: Polonistyka i język polski na Ukrainie. – 2009. – Nr 1 (3) (науковий редактор А. М. Кравчук спільно з Й. Тамбор та М. Русін). 61. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Opracowane przez Komisję Ekspertów Ministerstwa Edukacji Narodowej pod redakcją Władysława Miodunki. – Kraków, 1993. 62. Promocja języka i kultury polskiej w świecie. Red. J. Mazur. – Lublin, 1998. 63. Rokicki J. Globalizacja, regionalizm i “obcokrajowców uczenie Polski”. Przegląd Polonijny. – 2000. – Nr 1. 64. Rybacka E. Język obcy, język ojczysty? A może język zaniedbywany? [w:] Polskość – Tożsamość – Współczesność. – Białystok, 2008. 65. Rybicka-Nowacka H. Nauczanie języka polskiego jako obcego w okresie powojennym. Poradnik Językowy. – 1979. –Nr 2. 66. Ryszka M. Sztuczna inteligencja jako narzędzie do przełamywania barier językowych w mówieniu po angielsku https://jows.pl/brepo/panel_repo_files/2024/01/04/q8wwuc/jows-04-2023-ryszka.pdf 67. Seretny A. Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Poradnik Językowy. – 2005. – Nr 2. 68. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Red. H. Komorowska. – Warszawa, 2009. 69. Stawna M. Podejście komunikacyjne do nauczania języków obcych. Od teorii do praktyki. – Warszawa, 1991. 70. Szkolnictwo polonijne po II wojnie światowej. – Lublin, 1980. 71. Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego. Red. A. Achtelik, J. Tambor. – Katowice, 2009. 72. Szulc A. Słownik dydaktyki języków obcych. – Warszawa, 1997. 73. Tambor A., Budzik J.H. Polska półka filmowa. Krótkometrażowe filmy aktorskie i animowane w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Katowice, 2018. 74. Tradycja i nowoczesność w nauczaniu cudzoziemców języka polskiego. Red. H. Rybicka-Nowacka, B. Rocławski. – Gdańsk, 1990. 75. W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. T. Miodunka, A. Seretny, Kraków 2008. 76. Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Materiały z międzynarodowej konferencji stowarzyszenia „Bristol”, red. A. Dąbrowska, Wrocław 2004. 77. Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2006. 78. Zarych E. „Nadstaw ucha! Ćwiczenia rozwijające rozumienie ze słuchu dla obcokrajowców z nagraniami dla poziomu B1-C2” – Poznań, 2021 79. Зінчук С.О. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 2–11, 5–11 класи. – Дрогобич, 2010. 80. Мацькович М.Р., Біла С.Я., Островська Д. Д., Петрушка Л.А., Синкевич Н. Т., Тимошенко О.П., Кудрич О.С., Хлопек А.Б. Програми з польської мови та культури для позашкільних навчальних закладів. – Дрогобич, 2010. 81. Методика викладання польської мови в Новій українській школі: навчальний посібник / укладачі: Нікішова Т. Є., Башманівський О. Л., Яриновська К. Т. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2024. Інформаційні ресурси https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/attachments/ESOKJ_Europejski-System-Opisu.pdf https://www.ore.edu.pl/2010/09/europejskie-portfolio-jzykowe/ https://dinolingo.com/learn-polish-for-kids/ https://bilingual-kid.com/spis-tresci/ https://www.youtube.com/watch?v=LPxiJ2v2H5k https://www.youtube.com/watch?v=-bulE8LBRuo https://udsc.gov.pl/uchodzcy-2/pomoc-socjalna/materialy-dydaktyczne-go-nauki-jezyka-polskiego/ https://www.superkid.pl/polski-dla-dzieci-jako-jezyk-obcy http://www.sjikp.us.edu.pl/pl/biblioteka-lektora/nauczanie-dzieci/ http://www.bristol.us.edu.pl/pomoce_dydaktyczne.php http://jows.pl/content/archiwum http://leksykografia.uw.edu.pl/ http://wid.org.pl/wp-content/uploads/Informator-Placwki-owiatowe-na-Ukrainie.pdf https://www.youtube.com/@polskiikropka https://www.youtube.com/c/PolskaP%C3%B3%C5%82kaFilmowa https://popolskupopolsce.edu.pl/ https://www.youtube.com/watch?v=KzOFTtzVOCE&list=PLMAH1yXs7BSENT2f4hTC2uAc_SBhlzekP https://www.youtube.com/@drewniakimonika https://www.youtube.com/@AniaKubica https://tutors.languagelover.in.ua/my-account/?nocache=1 https://miro.com/app/board/uXjVKpIAxic=/ https://www.youtube.com/@NaurokComUa https://www.youtube.com/playlist?list=PLMAH1yXs7BSEr_On-pSjnzXYvhK8wQYw8 |