Історія української літератури (кінець ХІХ – початок ХХ століття)

Тип: Нормативний

Кафедра: української літератури імені академіка михайла возняка

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
52Немає

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
516доцент Микуш С. Й.ФЛс-31, ФЛк-31
516Мацяк О. М.ФЛп-31, ФЛа-31, ФЛя-31

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
516ФЛс-31Мацяк О. М.
ФЛк-31доцент Микуш С. Й.
516ФЛу-31Мацяк О. М.
ФЛу-32доцент Микуш С. Й.
ФЛу-33Мацяк О. М.

Опис курсу

У період кінця ХІХ – початку ХІХ ст. (1890 – 1914 рр.; орієнтовно: від перших Франкових розвідок про модернізм та «Зів’ялого листя» – до першої світової війни) українська література вийшла на новий якісний рівень, зумовлений як загальноєвропейською атмосферою fin de siècle (кінця віку), так і внутрішньонаціональними, іманентними, чинниками. Це період початків модернізму із його неймовірним розмаїттям мистецьких напрямів, течій – естетичних досвідів, чи не кожен з яких мав у тогочаснім українськім письменстві свого яскравого представника: імпресіонізм – М. Коцюбинського; експресіонізм – В. Стефаника та Г. Хоткевича; новоромантизм – І. Франка, Лесю Українку; символізм – Лесю Українку, О. Кобилянську, М. Яцкова, Олександра Олеся; неонатуралізм – В. Винниченка тощо. З іншого боку, життя і творчість більшости представників періоду складає самодостатній інтерес, проєктує в світову мистецьку скарбницю неповторні індивідуальні набутки.

Метою курсу є ознайомлення студентів з європейськими художніми практиками кін. ХІХ – поч. ХХ ст. через творчість українських представників цього періоду, виявлення типологійних (у контексті європейських аналогів) та індивідуальних, ба навіть ексклюзивних, рис їхніх творчих доробків; формування панорамного уявлення про феномен модернізму через фокусування на поокремих естетичних досвідах визначних українських митців.

Завдання: з’ясування суспільно-мистецької атмосфери періоду початків модернізму, порівняння з попереднім періодом реалізму; вивчення творчостей В. Стефаника, Л. Мартовича, Марка Черемшини, М. Коцюбинського, О. Кобилянської, Лесі Українки, В. Винниченка, Г. Хоткевича, О. Олеся, С. Черкасенка, М. Вороного та ін.; представлення специфічних термінів та понять, які виникли у процесі формування феномена модернізму.

Результати навчання. У результаті вивчення навчальної дисципліни

Студент повинен розуміти:

  • зміст термінів і понять: «модернізм» (у типологійному й культурно-історичному сенсах), «імпресіонізм», «експресіонізм», «неоромантизм», «неонатуралізм», «символізм», «течія», «напрям», «літературне угруповання», «суспільна заангажованість», «чисте мистецтво» та ін.;
  • специфіку естетичної свідомости епохи;
  • особливості життєвої та творчої долі кожного з означених вище представників періоду.

Студент повинен уміти:

  • аналізувати відповідні поетичні, прозові та драматичні твори в дискурсі модернізму й загалом суспільно-мистецької атмосфери доби;
  • пояснити головні секрети індивідуальної творчої майстерности представників періоду.

Рекомендована література

  • Поети «Молодої Музи»: Карманський П., Пачовський В., Лепкий Б., Луцький Ю., Чарнецький С. (оптимально читати за антологією: Розсипані перли / Поети «Молодої Музи». – К., 1991).
  • Михайло Яцків: Гермес Праксітеля, Діточа грудь у скрипці, Красуня, Доля молоденької музи, Серп, Благословення, Бувальщина, З монастиря, Душі кланяються, Під обухом, В казармі, Христос у гарнізоні, У наймах, Афродіта з Кнідос.
  • Петро Карманський: Українська богема.
  • Богдан Лепкий: Казка мойого життя (Крегулець, До Зарваниці, Бережани), Три портрети (Франко – Стефаник – Оркан).
  • Василь Стефаник: Злодій, Синя книжечка, Лесева фамілія, У корчмі, Виводили з села, Стратився, Палій, Басараби, Новина, Камінний хрест, Катруся, Побожна, Мамин синок, Діточа пригода, Сини, Марія, Моє слово.
  • Марко Черемшина: Карби, Чічка, Грушка, Дід, Зведениця, Основини, Лік, Злодія зловили, Святий Николай у гарті, Перші стріли, Зрадник, Бодай їм путь пропала, Село вигибає, Парасочка, Козак, Інвалідка, За мачуху молоденьку, Верховина, Колядникам науки, Писанки.
  • Лесь Мартович: Не-читальник, Винайдений рукопис про руський край, Стрибожий дарунок, Квіт на п’ятку, Хитрий Панько, Грішниця, Мужицька смерть, Забобон (повість).
  • Михайло Коцюбинський: Харитя, Ялинка, Маленький грішник, Хо, Ціпов’яз, П’ятизлотник, Для загального добра, Дорогою ціною, На камені, Під мінаретами, У путах шайтана, Цвіт яблуні, Intermezzo, У грішний світ, В дорозі, Сон, Що записано в книгу життя, Сміх, Persona grata, Подарунок на іменини, Коні не винні, Fata morgana,Тіні забутих предків.
  • Леся Українка: Поезії з усіх збірок. Поеми: Давня казка; Роберт Брюс, король шотландський; Віла-посестра; Ізольда Білорука. Драматургія: Одержима; На полі крові; Йогана, жінка Хусова; Адвокат Мартіан; Руфін і Прісцілла; В катакомбах; На руїнах; Вавилонський полон; Кассандра; Бояриня; Камінний господар; Оргія; Лісова пісня.
  • Ольга Кобилянська: Новели: Природа, Битва, Некультурна, Valse melancolique, Impromptu phantasie, Час, Аристократка, Жебрачка, За готар, Лист засудженого вояка до своєї жінки, Юда, Апостол черні , Вовчиця, Путіфара, Але господь мовчить. Повісті і романи: Людина, Царівна, Земля, Ніоба, В неділю рано зілля копала, Через кладку, Апостол черні.
  • Володимир Винниченко: Оповідання й новели: Краса і сила, Федько-халамидник, Голота, Контрасти, Роботи!, Заручини, Студент, Момент, Суд, Уміркований та щирий, Малорос-європеєць, Олаф Стефензон. Роман: Записки кирпатого Мефістофеля. П’єси: Брехня, Закон, Чорна Пантера і Білий Медвідь, Між двох сил.
  • Гнат Хоткевич: Камінна душа, Гуцульські образки, Гірські акварелі.
  • Агатангел Кримський: Андрій Лаговський.
  • Олександр Олесь: По дорозі в Казку, Над Дніпром, Ніч на полонині, Земля обітована. Спиридон Черкасенко: Про що тирса шелестіла, Казка старого млина.
  • Володимир Самійленко: Чураївна, Ельдорадо.
  • Осип Маковей, Степан Васильченко,
  • Архип Тесленко: оповідання (на вибір).

 

Робоча програма

Завантажити робочу програму