Порівняльна граматика слов’янських мов
Тип: Нормативний
Кафедра: слов’янської філології імені професора іларіона свєнціцького
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
8 | 3 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
8 | 28 | ЛАЗОР Оксана | ФЛблг-41, ФЛхрв-41, ФЛчес-41 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
8 | 56 | ФЛблг-41 | ЛАЗОР Оксана |
ФЛхрв-41 | ЛАЗОР Оксана | ||
ФЛчес-41 | ЛАЗОР Оксана |
Опис курсу
Навчальна дисципліна “Порівняльна граматика слов’янських мов” призначена для того, щоби познайомити студентів з теоретичними надбаннями лінгвістичної науки з тотожною назвою та навчити їх застосовувати отримані знання на практиці: для встановлення особливостей, властивих лише окремим слов’янським мовам; особливостей, властивих підгрупі, до якої належить окрема слов’янська мова; особливостей, властивих слов’янській групі мов індоєвропейської сім’ї загалом. У такий спосіб курс забезпечує правильне розуміння майбутніми філологами-славістами генетичних стосунків слов’янських мов з іншими індоєвропейськими та стосунків з неіндоєвропейськими мовами світу та дозволяє усвідомити явища кожної слов’янської мови в глибокій історичній перспективі.
Мета навчальної дисципліни “Порівняльна граматика слов’янських мов” полягає в тому, щоби розширити знання студентів в області слов’янського мовознавства, навчити працювати з фактичним мовним матеріалом як на основі спостережень за живими процесами та явищами, так і на основі застосування до мовних процесів та явищ порівняльно-історичного методу дослідження.
Для досягнення мети навчальної дисципліни “Порівняльна граматика слов’янських мов” в процесі її викладання необхідно вирішити такі завдання:
- Розширити знання студентів про сучасні слов’янські літературні мови, слов’янські літературні мікромови відомостями про регіональні слов’янські мови та койне;
- Розширити знання студентів про генетичну класифікацію мов світу та місце слов’янських мов серед інших мов індоєвропейської мовної сім’ї відомостями про мертві групи, мертві підгрупи та мертві мови індоєвропейської мовної сім’ї;
- Подати відомості про праслов’янський лексичний фонд та спільні риси в лексиці сучасних слов’янських мов;
- Подати відомості про фонетичні явища та закономірності, які простежуються від раннього періоду існування праслов’янської мови і до періоду існування окремих слов’янських мов;
- Подати відомості про морфологічні явища та закономірності, які простежуються від раннього періоду існування праслов’янської мови і до періоду існування окремих слов’янських мов;
В результаті вивчення курсу студент повинен
знати:
- термінологічний апарат порівняльної граматики слов’янських мов;
- специфіку порівняльно-історичного методу мовознавства;
- характеристику слов’янських мов, їх місце в класифікації світових мов;
- специфіку праслов’янських фонетических процесів;
- специфіку праслов’янських морфологічних процесів;
- фонетичні і морфологічні явища, котрі належать до загальних рис слов’янської мовної групи в їх історичній перспективі;
- правила запису праслов’янських форм;
- графічне оформлення сучасних слов’янських мов;
вміти:
- використовувати українську мову як державну в усіх сферах суспільного життя, зокрема у професійному спілкуванні;
- ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати;
- організовувати процес свого навчання й самоосвіти;
- збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати факти мови й мовлення та використовувати їх для розв’язання складних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання;
- пояснювати значення термінів порівняльної граматики слов’янських мов;
- характеризувати слов’янські мови згідно з генетичною класифікацією мов світу;
- використовувати прийоми порівняльно-історичного методу при аналізі окремих мовних фактів;
- відтворювати праслов’янські форми;
- виконувати зіставний лінгвістичний аналіз фактів слов’янських мов;
- виконувати порівняльний лінгвістичний аналіз фактів слов’янських мов.