Українська агіографічна традиція: джерела, ґенеза, наративні традиції
Тип: Нормативний
Кафедра: української літератури імені академіка михайла возняка
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
11 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
11 | 16 | професор КРИСА Богдана | ФЛу-11м, ФЛу-12м |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
11 | 16 | ФЛу-11м | професор КРИСА Богдана |
ФЛу-12м | професор КРИСА Богдана |
Опис курсу
Мета:
Представити тяглість української житійної традиції ХІ-ХVІІІ ст. як явища духовної та художньої комунікації.
Наголосити на постійних і змінних формах українського житійного дискурсу.
Висвітлити основні здобутки українських агіографів і українських дослідників житійного письменства.
Окреслити перспективи майбутніх досліджень і рецепції житійної літератури.
Завдання:
Привернути увагу студентів до сприйняття й наукового осмислення житійної літератури як одного з вагомих чинників української й світової медієвістики.
Навчити студентів розрізняти ретроспективу й перспективу жанру, відчитувати «рольові паралелі» українських агіографічних образів.
Засвідчити актуальність й багатогранність проблеми святості як передумови єдності різних поколінь читачів і сповідників, функцію агіографічного критерію в сприйнятті цінності людського життя.
Розкрити синхронні й діахронні аспекти житійної типології.
Знати
Етапи розвитку житійної літератури;
Східні й західні джерела української агіографії;
Історію сприйняття в Україні-Русі творів візантійської житійної традиції;
Зразки української житійної традиції: твори прп. Нестора,
Києво-Печерський патерик і його барокові версії, Житія Святих Димитрія Туптала;
Жанрові різновиди житійних творів;
Сучасну проблематику дослідження агіографічного письменства;
Основні агіографічні моделі, специфіку авторства.
Історію функціонування старокиївської агіографії в бароковому дискурсі:
Барокові версії житійних творів Нестора, Києво-Печерського патерика.
Житійні сюжети в бароковому проповідництві, драматургії, поезії.
Житія Святих Димитрія Туптала: історію написання, дослідження, основні джерела.
Вміти:
Аналізувати житійний твір з погляду
а) його жанрової і стильової характеристики;
б) топіки й риторики тексту;
в) рольової функції автора – учня, свідка, записувача, оповідача.
Зіставляти первинні житійні зразки з ознаками наступних інтерпретацій і структурних змін.
Розрізняти «канонічні» й «неканонічні» прикмети житійного наративу.
Пов’язувати рецепцію житійного тексту з різними
а) літературними та історичними умовами рецепції;
б) зі зміною форм художньої комунікації.
Акцентувати на особливостях сучасного житійного дискурсу.
Виявляти ознаки тяглості української житійної традиції ХІ-ХVІІІ ст.
Рекомендована література
- Абрамович Д. І. Києво-Печерський патерик.-К., 1931.
- Архиєпископ Ігор Ісіченко. Києво-Печерський патерик у літературному процесі кінця ХІ- початку ХVІІІ ст. в Україні. Видання друге.-Харків: Акта, 2015.
- Архиєпископ Ігор Ісіченко. Аскетична література Київської Руси.-Харків:Акта, 2005.
- Богуславський Сергій. Українсько-руські пам’ятки ХІ-ХVІІІ ст.: про князів Бориса та Гліба.Розвідка й тексти. -К., ВУАН, 1928.
- Горський В.С. Святі Київської Русі. – К., 1994.
- Журавльова Світлана. «Алфавит собранный, рифмами сложенный…» як явище агіографічної культури українського бароко. Бердянськ,2012, 170 с. У додатках(с.171-237) вірші з названої книги.
- Матушек Олена. Образи святих у проповідницькому дискурсі Лазаря Барановича/ Матушек Олена. Проповіді Лазаря Барановича в дискурсі українського бароко.-Харків:Майдан,2013,-С.116-162.
- Преподобний Нестор Печерський в історії української культури. Збірник статей за ред. Архиєпископа Ігоря Ісіченка.- Харків: Акта, 2014.
- Пачовський Теоктист. «Книга Житій Святих» Дмитра Тупталенка-Ростовського. Публ. Д. Сироїд / Дмитро Туптало у світі українського бароко. Львівська медієвістика, вип. 1.-Львів:Апріорі, 2007.-С.221-266.
- Сироїд Дарія. Жанр житія в «Четьїх Мінеях»свт. Димитрія Туптала/Дмитро Туптало у світі українського бароко, с.42-50.
- Сироїд Дарія.Агіографічний канон. Проблеми рецепції.-Слово і Час. 2013,Ч.9, С.59-65;
- Сироїд Дарія. Бідність і багатство у Житії Теодосія Печерського /Українське літературознавство, 2012, Вип.75, с. 181-190.
- Сліпий Йосип. Візантинізм як форма культури/ Українська літературознавча думка в Галичині за 120 років. Хрестоматія у 2-х томах,т.2.-Львів,2002, с.78-91.
- Туптало Димитрій. Житія Святих: У12-ти томах. Пер.суч. українською мовою Д. Сироїд.-Львів: Свічадо, 2009-2016.
- Ушкалов Леонід. Святі Борис і Гліб на сцені театру часів Мазепи (електронна версія 17 жовтня 2015).
- Федорак Назар. Борисо-глібський сюжет у «Житіях Святих» Дмитра Туптала/Дмитро Туптало у світі українського бароко, с.50-64.
- Франко Іван. Варлаам і Йоасаф. Старохристиянський роман і його літературна історія/ Франко Іван. Зібрання творів: У 50-ти т.-Т. 30.-К.,1981.