Актуальні проблеми української граматики (середня освіта)

Тип: Нормативний

Кафедра: української мови імені професора івана ковалика

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
105Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
1016доцент ДОБОСЕВИЧ УлянаФЛо-11м

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
1032ФЛо-11мдоцент ДОБОСЕВИЧ Уляна

Опис курсу

Курс спрямований на поглиблене вивчення актуальних і проблемних питань граматики української мови, а також на формування в студентів практичних навичок, суть яких полягає у вмінні:
1) сприймати граматичний лад мови як категорійну систему, сформовану з окремих значень, виражених відповідною системою граматичних форм;
2) розмежовувати частини мови за традиційною граматикою та за інноваційними школами І. Вихованця, К. Городенської, І. Кучеренка, В.Горпинича;
3) аналізувати сучасні тенденції в трактуванні граматичних явищ;
4) науково обґрунтувати належність будь-якого слова до відповідної частини мови;
5) виявляти транспозитні зміни в системі частин мови, ураховуючи різні ступені цього явища; 6) виробити систему прийомів та засобів для пояснення складних і проблемних явищ морфології у системі середньої освіти.
У системі середньої освіти важливе значення має оволодіння мовою як інструментом пізнання і розуміння світу.
Українська мова як предмет вивчення у школі передбачає опанування граматичною структурою і системою мови,
зокрема – морфологією. Свідоме і глибоке оволодіння морфологічною структурою сучасної української літературної мови з розумінням природи і механізмів її динамічних процесів є важливим фактором ґрунтовної,
комплексної підготовки учителя-словесника. Воно можливе лише тоді, коли майбутній фахівець отримає глибокі теоретичні знання з морфології, а також зуміє застосувати їх на практиці, донести до розуміння учнів. Серед актуальних питань української граматики виокремлюють низку таких, які ще потребують наукової інтерпретації та пошуку інструментарію для їх вивчення у середній школі. Це 1) розроблення частиномовної класифікації, її принципів і проблемних питань; 2) аналіз морфологічного синкретизму, нейтралізації,
транспозиції, десемантизації граматичних значень; 3) аналіз еволюційних процесів у сфері морфологічних категорій і систем. Одним із завдань курсу є адаптувати ці наукові проблеми до вивчення у шкільному курсі, а відтак запровадити у практику шкільного навчання вміння бачити, аналізувати та
інтерпретувати проблемні питання морфології.Актуальні проблеми української граматики – це важливий і необхідний компонент програми професійної філологічної освіти з орієнтацією на потреби
середньої школи.
Мета курсу – допомогти осмислити глибинні динамічні процеси у морфологічній структурі української мови на синхронному та діахронному зрізах, сформувати систематизовані наукові знання про традиційні (їх використовує шкільна граматика) й нові підходи у класифікації та аналізі морфологічних явищ, адаптувати нові підходи до системи шкільної освіти; випрацювати методи та підходи, а також систему авторських вправ для використання у шкільній практиці і у роботі факультативів з української мови.

Рекомендована література

  1. Безпояско О. К., Городенська К. Г., Русанівський В. М. Граматика
    української мови: Морфологія. – К., 1993.
    2. Болюх О. В. Морфолого-синтаксичні особливості прислівника //
    Мовознавство. – 1994. – № 6.
    3. Варзацька Л. О. Вивчення морфології у взаємозв’язку з лексикою,
    синтаксисом і стилістикою / Л. Варзацька // Українська мова і
    література в школі. – 1978. – №7. – С. 63–69.
    4. Вихованець І. Р. Частини мови в семантико-граматичному аспекті. –
    К., 1988.
    5. Вихованець І. Р., Городенська К. Г. Теоретична морфологія
    української мови. – К., 2004.
    6. Глібчук Н.М. Партикуляція – один із шляхів виникнення
    міжчастиномовних омонімів // Лінгвістичні студії: зб. наук. праць /
    Донецький нац. ун-т, наук. ред. А. П. Загнітко. – Донецьк: ДонНУ,
    2011. – Вип. 22. – С. 77-82.
    7. Глібчук Н.М. Синкретизм у площині функціональної омонімії //
    Україноцентризм наукового сумління: Збірник наукових праць на
    пошану професора Зеновія Терлака. – Львів: Ліга-Прес, 2014. – С. 91-
    113.
    8. Глібчук Н.М. Синкретична природа незмінюваних прикметників / Н.
    Глібчук // Вісник Львівського університету. – Львів: Видавничий
    центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2016. – С.13 -23. – Серія філологічна. –
    Вип. 63. – С. 13-23.
    9. Глібчук Н.М. Транспозитний потенціал абстрактних іменників
    негативної та позитивної оцінки // Граматичні студії: зб. наук. праць /
    Донецький нац. ун-т; наук. ред. А. П. Загнітко. – Вінниця: ТОВ
    «Нілан-ЛТД», 2015. – С. 33-38.
    10. Глібчук Н.М., Добосевич У. Б. Сучасна українська мова. Морфологія.
    Практикум. – К., 2009.
    11. Глібчук Н.М., Добосевич У. Б. Словник міжчастиномовних омонімів
    української мови. – Львів, 2016.
    12. Гнатюк Г. М. Ад’єктивація дієприкметників у сучасній українській
    літературній мові // Мовознавство. – 1983. – № 1.
    13. Гнатюк Г. М. Дієприкметник у сучасній українській літературній
    мові. – К., 1982.
    14. Горпинич В. О. Морфологія української мови. – К., 2004.
    15. Граматичний словник української літературної мови. Словозміна. – К.,
    2011.
    16. Гринчишин Д. Г. Явище субстантивації в українській мові. – К, 1965.
    17. Добосевич У.Б. До питання про частиномовний статус модальника / У.
    Б. Добосевич // Вісник Львівського університету. Серія філологічна. –
    2017. – Вип. 64(1). – С. 151-159.
    18. Добосевич У.Б. Критерії та прийоми визначення частиномовного
    статусу морфологічних транспозитів // Вісник Львівського
    університету. – Серія філологічна. – Вип.57. – 2012. – С.37-47.
    19. Добосевич У.Б., Глібчук Н.М. Лексикографічне опрацювання явища
    міжчастиномовної омонімії // Слово и словарь. Vocabulum et
    vocabularium. Лексикографічний бюлетень. – Харків, 2011.- С.90-92.
    20. Добосевич У.Б. Субстантивація як вияв транспозитних можливостей
    різних частин мови // Лінгвістичні студії: зб. наук. праць / Донецький
    нац. ун-т; наук. ред. А. П. Загнітко. – Донецьк: ДонНУ, 2011. – Вип.
    22. – С. 91-97.
    21. Добосевич У.Б. Явище морфологічної транспозиції в аспекті
    синтаксичних параметрів // Українська мова у ХХІ столітті: традиції і
    новаторство: Тези доповідей ІІ Всеукраїнського лінгвістичного
    форуму молодих учених, Київ, 24-26 квітня 2012 року. – К.: ІУМ
    НАНУ, 2012. – С. 101-105.
    22. Дубовик С. Лінгвістичні основи вивчення категорії відмінка іменника
    на засадах функціонального підходу у вищій школі / С.Г. Дубовик //
    Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка. — 2004. — N 14. — С. 117-
    120.
    23. Жовтобрюх М. А., Кулик Б. М. Курс сучасної української літературної
    мови. Ч. І. – К., 1972.
    24. Загнітко А. П. Теоретична граматика української мови. Морфологія. –
    Донецьк, 1996.
    25. Карпенко Ю. О. Ще раз про критерії виділення частин мови //
    Мовознавство. – 2001. – № 3.
    26. Костусяк Н.М., Межов О.Г. Системно-структурна організація
    морфологічного рівня сучасної української літературної мови:
    функційно-категорійний вимір
    Рецензія на: І.Р. Вихованець, К.Г. Городенська, А.П. Загнітко, С.О.
    Соколова. Граматика сучасної української літературної мови.
    Морфологія. Київ, 2017Мова статті: українська • Українська мова,
    2019, 4(72):133.
    27. Кучеренко І. К. Теоретичні питання граматики української мови.
    Морфологія. – К., 1961. – Ч. І; 1964. – Ч. II.
    28. Кучеренко І. К. Актуальні проблеми граматики. – Львів, 2003.
    29. Кушлик О. П. Комплексне визначення частиномовного статусу
    “перехідних” одиниць // Мовознавство. – 1997. – № 4-5.
    30. Леонова М. В. Сучасна українська літературна мова. Морфологія. – К.,
    1983.
    31. Методика викладання української мови в середніх освітніх закладах /
    за ред. М. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2009. – С. 305-215.
    32. Нагрибельна І. Вивчення службових частин мови у 7 класі
    (Функціонально-стилістичний підхід) / Інна Нагрибельна // Дивослово.
    – 2002. – № 6. – С. 24–27.
    33. Словник української мови: В 11 т. – К., 1970-1980.
    34. Стріха А.Д.; Гуревич А.Ю. Цікава граматика / А. Д. Стріха,
    А. Ю. Гуревич. – К.: Рад. шк. 1991. – 112 с.
    35. Сучасна українська літературна мова: Морфологія / За заг. ред. І. К.
    Білодіда. – К., 1969.
    36. Сучасна українська літературна мова / За ред. А. П. Грищенка. – 2-ге
    вид., перероб. і доп. – К., 1997.
    37. Сучасна українська літературна мова / За ред. М. Я. Плющ. – 2-ге
    вид., перероб. і доп. – К., 2000.
    38. Сучасна українська літературна мова / За ред. О. Д. Пономарева. – К.,
    1997.
    39. Українська мова. Енциклопедія. – К., 2000.
    40. Український правопис. 2019.
    41. Шкільник М. Проблемний підхід до вивчення частин мови: посіб. для
    вчителів / М. М. Шкільник. – Київ : Рад. школа, 1986. – 136 с.
    42. Широков В. А., Лучик А. А. Парадигмальні засади лінгвістики першої
    половини XXI століття// Мовознавство. – 2021 – №5.
    43. Ющук І. Художній текст у вивченні мови//Дивослово. – 2021. – №4

Робоча програма

Завантажити робочу програму

Силабус: Актуальні проблеми української граматики

Завантажити силабус