Етнолінгвістика

Тип: На вибір студента

Кафедра: загального мовознавства

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
53Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
564доцент ГОНТАРУК ЛарисаФЛу-31, ФЛу-32, ФЛу-33, ФЛу-34, ФЛл-31, ФЛф-31, ФЛо-31, ФЛо-32, ,

Опис курсу

Етнолінгвістика є тією галуззю мовознавства, яка предметом своїх досліджень обрала мову в її зв’язках із культурою, взаємодію мовних, етнокультурних і етнопсихологічних факторів у функціонуванні та еволюції мови. У більш широкому розумінні етнолінгвістика розглядається як комплексна дисципліна, що вивчає за допомогою лінгвістичних методів “план змісту” культури, народної психології та міфології незалежно від способів їх формального вираження (слово, предмет, обряд і т.п.). У межах цієї дисципліни система мови вивчається як суспільний витвір у цілому багатстві її змін, стилів, варіантів, а також у всій різноманітності її застосувань, у зв’язку з системою культури, що становить собою порядок людських дій із вписаними у ці дії моделями поведінки і оцінками, а також з культурою, яка є відображенням цих дій та оцінок. Саме такий підхід до мови дає змогу по-новому глянути на словник та граматику мови, по-новому зрозуміти значення і місце всіх складових мовної системи будь-якої мови.

Мета курсу – дати студентам основні знання у сфері організації, функціонування та аналізу МКС, який є міждисциплінарним науковим об’єктом, що об’єднує екстралінгвістичні та інтралінгвістичні складові.

Цілі курсу – ознайомити студентів із теоретичними положеннями етнолінгвістики, її предметом та об’єктом, термінологічною базою, проблематикою досліджень; показати студентам, яким чином досвід минулих поколінь відображається у мові, який вплив мови на спосіб мислення людини, як закріплюються у мові закодовані у ній протягом століть моделі, схеми мислення мовної спільноти

Результати навчання:
знати:
• найважливіші теоретичні положення етнолінгвістики;
• основні категорії етнолінгвістики;
• мати уявлення про типи культури і типи МОС;
• методологічні підходи до вивчення МОС;
• структурні елементи МОС;
• вербальні та невербальні складові культуреми;
• як відображається МОС у невербальних текстах культури.

уміти:
• визначати тип МОС;
• бачити змінний характер МОС у залежності від типу культури і, вужче, типу тексту;
• навчитися аналізувати МОС у різноманітних текстах культури;
• визначати різні елементи тексту, зумовлені моделями культури;
• використовувати невербальні тексти культури при аналізі МОС;
• розпізнавати комунікативні невдачі, зумовлені чинниками культури.

Форми та методи навчання: лекції, консультації, самостійна робота.

Форма звітності: залік

Мова навчання: українська

Робоча програма

Завантажити робочу програму

Силабус:

Завантажити силабус