Лінгвосеміотика («Прикладна лінгвістика», «Українська мова та література», «Середня освіта (Українська мова та література)»)
Тип: На вибір студента
Кафедра: загального мовознавства
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
8 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
8 | 14 | доцент ГРИГОРУК Світлана | ФЛл-41, ФЛу-41, ФЛу-42, ФЛу-43, ФЛу-44, ФЛо-41, ФЛо-42 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
8 | 28 | ФЛл-41 | доцент ГРИГОРУК Світлана |
ФЛо-41 | доцент ГРИГОРУК Світлана | ||
ФЛо-42 | доцент ГРИГОРУК Світлана | ||
ФЛу-41 | доцент ГРИГОРУК Світлана | ||
ФЛу-42 | доцент ГРИГОРУК Світлана | ||
ФЛу-43 | доцент ГРИГОРУК Світлана | ||
ФЛу-44 | доцент ГРИГОРУК Світлана |
Опис курсу
Курс “Лінгвосеміотика” покликаний дати студентам уявлення про те, що таке семіотика і лінгвосеміотичне дослідження. Представити семіотику як метатеоретичну дисципліну, оскільки семіотичні моделі та поняття експліцитно чи імпліцитно функціонують у різних галузях при поясненні як лінгвальних, так і позалінгвальних явищ. Наприклад, відмінності між формами письма (алфавітами та ієрогліфами) залежать від особливостей співвідношення означник/означуване; наявність у мові різних лексико-семантичних угрупувань, таких, як синоніми, антоніми, гіпоніми та гіпероніми, зумовлена загальним семіотичним принципом структурованості будь-якої системи, зокрема мовної; комунікативні процеси здійснюються через функціонування тієї чи іншої знакової системи, а іноді кількох систем одночасно.
Об’єкт вивчення лінгвосеміотики – одиниці та категорії мови, що формують знакову систему; предмет дослідження – співвідношення мовних знаків з реаліями та поняттями (семантика), іншими мовними знаками (синтактика) та користувачами (прагматика); семіотична специфіка мовних одиниць; формування текстів і дискурсів, які розглядають як особливі семіотичні утворення та ін.
Мета курсу – ознайомити студентів із завданнями та проблематикою лінгвосеміотики, що вивчає природну мову в аспекті її спільних та відмінних рис з іншими знаковими системами, використовуваними в суспільстві; представити семіотику як метатеоретичну дисципліну.
Завдання курсу:
- окреслити коло основних проблем і завдань лінгвосеміотики;
- показати метатеоретичну сутність семіотики для мовознавчих дисциплін;
- ознайомити студентів із семіотичним термінологічним апаратом;
- навчити студентів розпізнавати знакові системи в комунікативному дискурсі;
- розкрити специфіку та виробити навички лінгвосеміотичного аналізу текстів;
- продемонструвати можливості застосування знань з лінгвосеміотики на практиці (при викладанні рідної чи іноземної мови; при створенні рекламних текстів; при вивченні комунікативних процесів тощо).
Очікувані результати навчання:
знати:
- предмет та завдання курсу;
- основні положення теорії лінгвосеміотики;
- семіотичну термінологію;
- історію формування і розвитку семіотики;
- різні типи знаків та знакових систем як у мові, так і поза мовою;
- основні процеси семіозису;
- специфіку мови як знакової системи.
вміти:
- оцінювати здобутки вчених у розробці проблем загальної семіотики та лінгвосеміотики;
- володіти термінологічним апаратом сучасної семіотики;
- усвідомлювати етапи розвитку семіотики як науки;
- аналізувати семіотичні системи різних типів;
- здійснювати лінгвосеміотичний аналіз різножанрових текстів;
- створювати тексти з використанням різних семіотичних кодів;
- застосовувати набуті знання і вміння у практиці викладання.
Форми та методи навчання: лекції, консультації, самостійна робота.
Форма звітності: залік.
Мова навчання: українська.
Рекомендована література
- Ділі Дж. Основи семіотики / Перекл. з англ. та наук. ред. А.Карась. – Львів: Арсенал, 2000.
- Еко У. Роль читача. Дослідження з семіотики текстів / [пер. з англ. М. Гірняк]. – Львів: Літопис, 2004.
- Єрмоленко С. С. Мовне моделювання дійсності і знакова структура мовних одиниць: Монографія. – К., 2006.
- Желязкова В. В.Навчально-методичний комплекс із дисципліни «Семіотика»: спец. 035.10 «Прикладна лінгвістика». – Миколаїв: Вид-во МДУ імені В. О. Сухомлинського, 2017.
- Козлова Т. О. Іконічність у лексиці індоєвропейської прамови: монографія. – Запоріжжя : Кругозір, 2015.
- Косенко Ю.В. Основи теорії мовної комунікації. − Суми, 2011.
- Павлюк Л.С. Знак, символ, міф у масовій комунікації. – Львів: ПАІС, 2006.
- Сосюр Ф. де. Курс загальної лінгвістики. – К.: Основи, 1998.
- Danesi M. Encyclopedic Dictionary of Semiotics, Media, and Communications. – Toronto– Buffalo – London, 2000.
- Danesi M. Messages, Signs, and Meanings: A Basic Textbook in Semiotics and Communication Theory. – Toronto, 2004.
- Greimas A. J., Courtes J. Semiotics and Language: An Analitical Dictionary. – Bloomington: Indiana University Press, 1982.
- Morris Ch. Foundations of the Theory of Signs // International Encyclopedia of Unifi ed Science. – Chicago: University of Chicago Press. – 1938. – Vol. 1, Number 2. − P. 1–59.
- Parmentier R. J. Signs in Society. Studies in Semiotic Anthropology. – Bloomington and Indianopolis: Indiana University Press, 1994.
- Scholes R. Semiotics and interpretation. − New Haven, London: Yale University Press, 1982.
- Sebeok T. Encyclopedic Dictionary of Semiotics / M. Danesi (ed.). – Berlin: Mouton De Gruyter, 2010.
- Sebeok T. Signs: An Introduction to Semiotics. – Toronto– Buffalo – London, 2001.
- Wąsik Z. Semiotyczny paradygmat językoznawstwa. – Wrocław, 1987.