Методи і практика сучасного літературознавчого дослідження
Тип: На вибір студента
Кафедра: слов’янської філології імені професора іларіона свєнціцького
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
7 | 30 | ФЛслц-41 | доцент ВАСИЛИШИН Марія |
ФЛсрб-41 | доцент ВАСИЛИШИН Марія | ||
ФЛчес-41 | доцент ВАСИЛИШИН Марія | ||
8 | 28 | ФЛслц-41 | доцент ВАСИЛИШИН Марія |
ФЛсрб-41 | доцент ВАСИЛИШИН Марія | ||
ФЛчес-41 | доцент ВАСИЛИШИН Марія |
Опис курсу
Курс «Методи і практика сучасного літературознавчого дослідження» призначений для студентів-славістів четвертого року навчання і належить до вибіркових дисциплін.
У рамках курсу студенти отримають знання про основи дослідницької діяльності, ознайомляться з основними методами і напрямами сучасного літературознавства.
Зазначений курс передбачає також ознайомлення студентів із практичними засадами здійснення наукового дослідження, що дасть змогу виробити навички підготовки студентської наукової праці.
У результаті вивчення курсу студенти здобудуть теоретичні знання та практичні вміння, необхідні для здійснення студентського наукового дослідження.
Мета курсу: ознайомити студентів із основами здійснення дослідницької діяльності у філології, зокрема у літературознавстві, формувати у студентів уявлення про найпопулярніші у літературознавстві наукові методи дослідження літературного твору, зокрема такі, як біографічний, міфологічний, історико-порівняльний, феноменологічний, екзистенційний, рецептивний, психоаналітичний, герменевтичний, семіотичний, структуралістський, постструктуралістський тощо. Висвітлити правила і принципи та виробити вміння проведення наукових досліджень, представити засади студентської наукової праці.
Завдання курсу:
- виробити загальне уявлення про напрями сучасного літературознавства та їх методологію;
- ознайомити студентів із такими явищами, як компаративістика, психоаналіз, герменевтика, рецептивна естетика, феноменологія, екзистенціалізм, семіотика, структуралізм, постструктуралізм, феміністична критика, міфологізм, біографізм;
- забезпечити засвоєння студентами основних механізмів наукового літературознавчого аналізу;
- сформувати та закріпити вміння застосовувати методику літературознавчих досліджень на практиці;
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен:
знати:
- сучасні напрями літературознавчого аналізу художнього тексту;
- принципи наукової діяльності як особливого виду людської активності;
- розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів;
- знати й розуміти основні поняття, теорії та концепції обраної філологічної спеціалізації, уміти застосовувати їх у професійній діяльності;
- знати засади створення студентських наукових праць;
уміти:
- застосовувати набуті знання при аналізі текстів літературних творів (прозових, драматичних, поетичних);
- результати аналізу оформити в науковій кваліфікаційній роботі;
- ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати;
- організовувати процес свого навчання й самоосвіти.
Рекомендована література
Базова література:
- Албул О. Львівська славістика в загальноєвропейському контексті / О. Албул, Н. Лобур // Компаративні дослідження слов’янських мов і літератур. Пам′яті академіка Л.А. Булаховського. – Київ, Освіта України, 2017, – C. 3 –11.
- Албул О. Славістика у Львівському національному університеті імені Івана Франка (історія, сучасний стан та перспективи розвитку) / О. Албул, Н. Лобур // Компаративні
дослідження слов’янських мов та літератур. Пам’яті академіка Леоніда Булаховського:
Збірник наукових праць. – К., 2009. – С. 3–10.
- Білоус П.В. Теорія літератури: навч. посіб. – К.: Академвидав, 2013. – 328 с.
- Будний В., Ільницький М. Порівняльне літературознавство: Підручник. – К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. – 430 с.
- Галич О., Назарець В., Васильєв Є. Теорія літератури: Підручник. – К.: Либідь, 2006. – 488 с.
- Еко У. Як написати дипломну роботу: Гуманітарні науки / Умберто Еко ; пер. За ред.О. Глотова. – Тернопіль : Мандрівець, 2007. – 224 с.
- Іванишин В.П. Нариси з теорії літератури. – К.: ВЦ «Академія», 2010. – 256 с.
- Література. Теорія. Методологія. Пер. з польської. – К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. – 543 с.
- Літературознавчий словник-довідник. – К.: ВЦ «Академія», 2007. – 752 с.
- Лобур Н. Традиції університетської славістики в Україні та виклики сьогодення / Н. Лобур, О. Паламарчук // Слов’янські обрії. Випуск 9. XVI Міжнародний з’їзд славістів (м. Белград, Сербія, 20-27 серпня 2018 року). Доповіді української делегації. – Київ, 2018. – C. 345–355.
- Мазур О.В. Основи наукових досліджень : посібник для студентів філологічних спеціальностей / О.В. Мазур, О.В. Подвойська, С.В. Радецька. – Вінниця : Нова Книга : 2013. – 119 с.
- Методичні рекомендації до написання та оформлення курсових і кваліфікаційних робіт для студентів напряму “Філологія” (слов’янські мови та літератури) / Ольга Албул, Алла Кравчук, Людмила Петрухіна. – Львів : Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2011. – 45 с. 1. Бабенко Л.Г. Казарин Ю.В. Филологический анализ текста. Практикум. – Екатеринбург: Деловая книга, 2003. – 400 с.
- Основи методології та організації наукових досліджень : навчальний посібник для студентів, курсантів, аспірантів, ад’юнктів / за ред. А.Є. Конверського. – Київ : Центр учбової літератури, 2010. – 352 с.
- Пітер Баррі. Вступ до теорії: літературознавство і культурологія. – К.: Смолоскип, 2008. – 358 с.
- Семеног О.М. Культура наукової української мови : навчальний посібник / О.М. Семеног. – Київ : Академія, 2012. – 216 с.
- Теорія літератури в Польщі. Антологія текстів. Друга половина ХХ – початок ХХІ ст. – К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. – 531 с.
Додаткова
- Бахтин М.М. К вопросам теории романа./ В кн.: Бахтин М.М. Собрание сочинений. т. 5. – М.: Русские словари, 1997. – С.48 – 63.
- Зборовська Н. Код української літератури. – К.: Академвидав, 2006. – 504 с.
- Зубрицька М. Homolegens: Читання як соціокультурний феномен. – Львів: Літопис, 2004. – 352 с.
- Дорота Корвін-Пйотровська. Проблеми поетики прозового опису. – Львів: Літопис, 2009. – 206 с.
- Кравець Л. Динаміка метафори в українській поезії ХХ ст. – К.: ВЦ «Академія», 2012. – 416 с.
- Лотман Ю.М. Семиотика и типология культуры. /В кн.: История и типологія русской культуры. – Санкт-Петербург: “Искусство – СПБ”, 2002. – С. 22 – 158.
- Лотман Ю.М. Текст как семиотическая проблема. /В кн.: История и типологія русской культуры. – Санкт-Петербург: “Искусство – СПБ”, 2002. – С. 158 – 222.
- Павличко С. Теорія літератури. – К.: Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2009. – 679 с.
- Юнґ К.Ґ. Архетипи і колективне несвідоме. – Львів: Астролябія, 2018. – 608 с.
Інформаційні ресурси
Державна наукова установа “Книжкова палата України імені Івана Федорова”
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrbook.net/
Львівська національна наукова бібліотека України імені В. Стефаника [Електронний
ресурс]. – Режим доступу: http://www.lsl.lviv.ua/
Наукова бібліотека Львівського національного університету імені Івана Франка
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://lnulibrary.lviv.ua/
Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/