Методика навчання української мови

Тип: Нормативний

Кафедра: української мови імені професора івана ковалика

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
73Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
720доцент СКОЛОЗДРА-ШЕПІТКО ОлесяФЛу-41, ФЛу-42, ФЛу-43, ФЛу-44

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
720ФЛу-41доцент СКОЛОЗДРА-ШЕПІТКО Олеся
ФЛу-42ЩЕПАНСЬКА Христина
ФЛу-43ЩЕПАНСЬКА Христина
ФЛу-44ЩЕПАНСЬКА Христина

Опис курсу

Дисципліна  «Методика навчання української мови» – важливий етап у формуванні педагогічної майстерності студента-філолога. Під час вивчення дисципліни здобувачі вищої освіти знайомляться зі змістом і структурою курсу української мови в закладах загальної середньої освіти; з основною документацією та чинними підручниками; дидактичними основами навчання мови; традиційними та інноваційними методами й прийомами навчання української мови; принципами та засобами навчання; з уроком як основною формою організації навчально-виховного процесу та його типами; методикою вивчення основних розділів шкільного курсу мови (фонетики, лексики, будови слова і словотвору, морфології, синтаксису, культури мовлення, риторики); з позакласною роботою з української мови в закладах загальної середньої освіти. Навчальний процес передбачає лекції, практичні заняття, самостійну роботу.

Мета дисципліни – підготувати здобувачів вищої освіти  до роботи в закладах загальної середньої освіти в умовах реформування освіти і становлення нової школи  в Україні.

Дисципліна  «Методика навчання української мови» має загальнотеоретичні та практичні цілі.

Теоретичні цілі дисципліни:

  • засвоєння теоретичних засад навчання української мови, зокрема в умовах реалізації Концепції НУШ;
  • ознайомлення з основною документацією, що регламентує навчання української мови в закладах загальної середньої освіти;
  • розуміння основної термінології дисципліни;
  • ознайомлення здобувачів вищої освіти із загальнодидактичними та лінгводидактичними принципами, основними традиційними та інтерактивними методами, засобами та формами навчання української мови в закладах загальної середньої освіти;
  • забезпечення розуміння основних завдань, підходів до навчання української мови;
  • усвідомленння важливості позакласної роботи з української мови в закладах загальної середньої освіти.

Практичні цілі дисципліни:

  • розвиток умінь використовувати та аналізувати основну документацію, що регламентує навчання української мови в закладах загальної середньої освіти;
  • упровадження інноваційних методичних ідей у практику навчання української мови;
  • формування у здобувачів вищої освіти вміння реалізовувати дидактичні принципи навчання української мови в закладах загальної середньої освіти;
  • вироблення вмінь вибирати необхідний метод проведення конкретного уроку та реалізовувати відповідні прийоми навчання;
  • уміння писати конспекти уроків;
  • уміння використовувати необхідний тип уроку залежно від теми уроку, рівня знань учнів тощо;
  • уміння фахово використовувати підручники, посібники та інші навчальні джерела у процесі навчання української мови в закладах загальної середньої освіти;
  • виробленння вмінь добирати та створювати дидактичний матеріал, зокрема і за допомогою електронних застосунків;
  • уміння застосовувати мультимедійні засоби під час навчання української мови в закладах загальної середньої освіти;
  • готування студентів до педагогічної практики;
  • реалізація навичок самостійної роботи;
  • формування професійної компетентності майбутнього вчителя.

 

 

Рекомендована література

ОСНОВНА

  1. Вегеш А.І. Методика викладання української мови в загальноосвітніх навчальних закладах: методичний посібник для студентів 4–5 курсів філологічного факультету. Ужгород, 2022. 101 с. http://surl.li/bkjadj
  2. Костів О., Сколоздра-Шепітко О. Методика викладання української мови : Навчально-методичний посібник. Для студентів українського відділення філологічного факультету. Львів, 2018. 202 с. http://surl.li/rvnuok
  3. Пентилюк М. Методика навчання української мови у таблицях і схемах: навч. посіб. / М.І. Пентилюк, Т. Г. Онукевич. К. : Ленвіт, 2006. 134 с.
  4. Методика викладання української мови в середніх освітніх закладах / за ред. М. Пентилюк. К. : Ленвіт, 2009. 400 с.
  5. Попович А.С. Практикум з методики навчання української мови в 5-9 класах закладів загальної середньої освіти: навч.-метод. посібник [Електронний ресурс]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2022. 220 с.: http://elar.kpnu.edu.ua:8081/xmlui/handle/123456789/6323
  6. Попович А.С. Методика навчання української мови в 10-11 класах: навчальний посібник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка.126 с.
  7. Практикум з методики навчання української мови в загальноосвітніх закладах : модульний курс : посібник для студентів / Кол. авторів за ред. М. І. Пентилюк. К. : Ленвіт, 2011. 366 с.

 

 

ДОДАТКОВА

 

Підручники, монографії та практикуми

 

  1. БіляєвО. Лінгводидактика рідної мови : навч.-метод. Посібник. Київ. : Генеза, 2005.180 с.
  2. Бровко О.О., Горошкіна О. М., Нікітіна А. В., Порохня Л. В., Шестопалова Т. П. Позакласна робота з української мови і літератури: олімпіади, науково-дослідницька робота. Луганськ, 2005.
  3. Голуб Н.Б., Новосьолова В.І., Галаєвська Л.В. Мовленнєві жанри на уроках української мови в ліцеї (рівень стандарту): практичний посібник. Київ: КОНВІПРІНТ, 2020. 128 с. http://surl.li/mlvcaz
  4. Караман С. Методика навчання української мови в гімназії. К.: Ленвіт, 2000. 272 с.
  5. Когут О. І. Інноваційні технології навчання української мови і літератури Тернопіль : Астон, 2005.204 с.
  6. Кучерук О. А. Система методів навчання української мови в основній школі: теорія і практика. Житомир : Вид-во ЖЖДУ ім. І. Франка, 2011.420 с.
  7. Мінкова О., Волкова І., Хомчак О. Диктант як одна зі сходинок на шляху до подолання труднощів у процесі вивчення української мови: навчальний посібник для вчителів закладів освіти. Мелітополь: ФОП Однорог Т.В., 2019. 124 с. http://surl.li/zussxf
  8. ОстапенкоН. Технологія сучасного уроку з української мови : навч. Посібник. К. : ВЦ «Академія», 2011. 248 с.
  9. Пентилюк М. І. Окуневич Т. Г. Сучасний урок української мови. Х., 2007.
  10. ПлискоК.  Теорія і методика навчання української мови в середній школі. Харків : ХДПУ, 2001. 115 с.
  11. ПометунО. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод. посіб. / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко ; [за ред. О. І. Пометун].  К. : А.С.К., 2004. 192 с.
  12. Технологія сучасного уроку рідної мови / Н.Голуб, О. Дяченко, Н. Остапенко, В. Шляхова. Черкаси : Відлуння, 1999. 128 с.

 

Наукові статті

  1. Біляєв О. Методика мови як наука. Дивослово. 2002. №11. С.20–24, 49–50.
  2. БіляєвО. Зміст уроку мови. Українська мова і література в школі. 2003. № 4. С. 2–6.
  3. Глазова О.П., Дика Н.М. Есе як актуальний вид навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках української мови. Інноваційна педагогіка. Вип.7. Т.1. 2018. С.78-83.
  4. Горошкіна О. Підручник як засіб формування соціокультурної компетенції учнів. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 2010.№ 22. Ч. ІІ. С. 183–189.
  5. Караман С. Тихоша В. Технологія створення підручників і посібників для поглибленого вивчення української мови в гімназії. Дивослово.К. : Преса України, 2001.№4. С. 36–38;
  6. Комендант С. С. Диктант для старшокласників. Дивослово. № 11. С. 33–37.
  7. Лаврінчук І. Аналіз диктанту. Алгоритм роботи над помилками. Українська мова і література. № 6. С. 11–13.
  8. Мацько Л., Мацько О., Калита О. Новий підхід до переказу з творчим завданням. Дивослово.   № 5. С. 2–6.
  9. Попович А.С. Програмне забезпечення української мови в умовах реалізації концепції «Нова українська школа». Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів, докторантів і аспірантів. [Електронний ресурс]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені І.Огієнка. 2023. Вип.22.С.577-580.
  10. Попович А.С. Сучасні аспекти методично-стилістичної підготовки майбутніх учителів-словесників. Берегиня слова: збірник тез доповідей наукових читань, присвячених 80-літтю професора Надії Бабич. Чернівці, Чернівецький нацю.ун-т ім.Ю.Федьковича, 2024. – С.63-69.
  11. Семеног О.М., Бережний Н.О. Підготовка майбутніх учителів до формування учнів в НУШ культури роботи з текстом есе. Слобожанський науковий вісник. Серія: Філологія, випуск 6, 2024. С.73-80. https://journals.spu.sumy.ua/index.php/philology/article/view/381/355
  12. Яворська С. Методика навчання української мови: проблеми, теорія, практика. Рідна школа. 2004. № 2. С.65–68.
  13. Ярмолюк А. Класифікація помилок у творчих роботах учнів. Українська мова і література в школі. № 7 (24). С.4–8.

 

 

Словники

  1. Кочан І. М., ЗахлюпанаН. М. Словник-довідник з методики викладання української мови. Львів : Видавничий центр ЛНУ ім. І.Франка, 2005. 250 с.
  2. Словник-довідник з української лінгводидактики : навч. посіб. / Кол. авторів за ред. М.І. Пентилюк. К. : Ленвіт, 2015. 320 с.
  3. Наумчук М.М., Лушпинська Л.П. Словник-довідник основних термінів і понять з методики української мови: навчальтно-методичний посібник. Тернопіль: Астон, 2003.
  4. Методика навчання української мови. Термінологічний словник / Кол. авторів за ред. Олени Горошкіної. Словник-довідник. [Електронне видання]. Київ: Видавничий дім «Освіта», 2024. 150 с. https://undip.org.ua/library/metodyka-navchannia-ukrainskoi-movy-terminolohichnyy-slovnyk-slovnyk-dovidnyk/

Інтернет-ресурси:

Матеріали

Методика викладання української мови. Посібник

Робоча програма

Завантажити робочу програму

Силабус:

Завантажити силабус