Методика викладання української мови

Тип: Нормативний

Кафедра: української мови імені професора івана ковалика

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
73Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
720доцент КОСТІВ ОксанаФЛо-41, ФЛо-42

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
720ФЛо-42ЛЕВЧУК Оксана
ФЛо-41ЩЕПАНСЬКА Христина

Опис курсу

Дисципліна “Методика викладання української мови в середній школі” ознайомлює здобувачів вищої освіти зі змістом і структурою дисципліни української мови для базової освіти в закладах загальної середньої освіти, основною документацією, підручниками з української мови; з основними підходами до навчання української мови, загальнодидактичними та специфічними принципами навчання української мови, традиційними та інноваційними методами навчання. Майбутні вчителі-словесники отримують інформацію про урок як основну форму організації навчально-виховного процесу та його різновиди; дізнаються про особливості навчання основних розділів мови у шкільному курсі, а також отримують відомості про специфіку позакласної й позашкільної роботи з української мови.

Мета дисципліни – забезпечити здобувачам освіти можливість оволодіти основними поняттями, підходами, термінами та специфічними прийомами методики навчання української мови в закладах загальної середньої освіти.

Дисципліна «Методика навчання української мови» має загальнотеоретичні та практичні цілі.

Теоретичні цілі дисципліни:

  • забезпечити для майбутніх вчителів української мови ознайомлення із комплексом теоретичних знань із методики навчання української мови в середній школі, засвоєння основних дидактичних принципів концентричності, науковості, послідовності, доступності, на основі яких вони зможуть формувати в учнів усвідомлене ставлення до навчання та якісне засвоєння програмового матеріалу з української мови;
  • оволодіти термінологією дисципліни; забезпечити розуміння основних завдань, підходів, принципи навчання української мови;
  • формувати в майбутніх учителів-словесників національно свідоме ставлення до української мови, розуміння її значення як предмета шкільного навчання й засобу вивчення інших предметів.

Практичні цілі дисципліни:

  • узгодження теоретичних знань із практичними вимогами сучасних закладів загальної середньої освіти, зокрема в контексті реалізації Концепції нової української школи, а також упроваджувати інноваційні методичні ідеї у практику навчання української мови;
  • уміння використовувати та аналізувати відповідну документацію, що регламентує навчання української мови в закладах загальної середньої освіти;
  • уміння фахово використовувати підручники, посібники, лексикографічні джерела;
  • уміння писати конспекти уроків та проводити уроки різних типів, враховуючи вікові особливості учнів;
  • навички добирання дидактичного матеріалу відповідно до теми уроків та різновидів вправ; аналіз помилок; створення дидактичного матеріалу за допомогою електронних застосунків;
  • формування професійно-методичних умінь (побудова уроків, використання технологій, методів і прийомів навчання, застосування технічних засобів);
  • навички дослідницької діяльності і самостійної роботи;
  • готування студентів до навчальної практики та подальшої роботи в закладах загальної середньої освіти.

Рекомендована література

Основна

  1. Костів О., Сколоздра-Шепітко О. Методика викладання української мови : Навчально-методичний посібник. Для студентів українського відділення філологічного факультету / Оксана Костів, Олеся Сколоздра-Шепітко. – Львів, 2018. – 202 с.
  2. Костів О., Сколоздра-Шепітко О. Методика навчання української мови. Електронний ресурс. 2023. 
  3. Практикум з методики навчання української мови в загальноосвітніх закладах : модульний курс : посібник для студентів / Кол. авторів за ред. М. І. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2011. – 366 с.
  4. «Методика навчання української мови. Термінологічний словник» / Кол. авторів за ред. Олени Горошкіної. Словник-довідник. [Електронне видання]. – Київ: Видавничий дім «Освіта», 2024. 150 с.
  5. Попович А.С. Практикум з методики навчання української мови в 5-9 класах закладів загальної середньої освіти: навч.-метод. посібник [Електронний ресурс]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2022. 220 с. 

Нормативні документи

  1. Закон України «Про освіту».
  2. Державний стандарт базової середньої освіти: Постанова Кабінету міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898.
  3. Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста»: наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020 р. №2736-20. 

 Додаткова:

  1. Біляєв О. Лінгводидактика рідної мови : навч.-метод. посібник / Олександр Михайлович Біляєв. – К. : Генеза, 2005. – 180 с.
  2. Голуб Н. Метод проектів на уроці української мови в школі / Українська мова і література в школі. 2013. №8. С. 15-19
  3. Голуб Н.Б., Горошкіна О.М. Методи проблемного навчання української мови в закладах загальної середньої освіти. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія: Педагогічні науки. 2023. № 3(53).
  4. Голуб Н. Б., Горошкіна О. М., Бондаренко Н. В., Новосьолова В. І., Попова Л. О. Методи навчання української мови учнів гімназії та ліцею : монографія. [Електронне видання]. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2023. 230 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740407.
  5. Горошкіна О. Функції підручника української мови в компетентнісній парадигмі // Studia Ukrainika Posnaniensia.  – №1. – С.93-102.;
  6. Дистанційне та змішане навчання в школі. Путівник / упор. Воротникова І.П. Київ: Київ. ун-т імені Бориса Грінченка. 2020. 48 с. 37.
  7. Караман С. Практикум з методики навчання української мови в загальноосвітніх закладах: модульний курс: Посібник для студентів пед.університетів та інститутів/колектив авторів М. І. Пентилюк, С. О. Караман, О. В. Караман/ за ред. М. І. Пентилюк: – К.: Ленвіт, 2011. – 366 с.
  8. Костів О. Компетентнісний підхід у викладанні морфеміки та дериватології у вищій школі / Костів О. / Рідне слово в етнокультурному вимірі / ред. кол. : Віра Котович (гол. ред.) та ін. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2024. Вип. 9. С. 33-42
  9. Кочан І. М., Захлюпана Н. М. Словник-довідник з методики викладання української мови / І. М. Кочан, Н. М. Захлюпана. – Львів : Видавничий центр ЛНУ ім. І.Франка, 2005. – 250 с.
  10. Методика викладання української мови в середніх освітніх закладах / за ред. М. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2009. – 400 с.
  11. Кучерук О. А. Система методів навчання української мови в основній школі: теорія і практика / О. Кучерук. – Житомир : Вид-во ЖЖДУ ім. І. Франка, 2011.– 420 с.
  12. Омельчук С. Сучасна українська лінгводидактика: норми в термінології і мовна практика фахівців : монографія. К.: Видавничий дім «КиєвоМогилянська академія». 2019. 356 с.
  13. Остапенко Н. Технологія сучасного уроку з української мови : навч. посібник / Н. М. Остапенко, Т. В. Симоненко, В. М. Руденко. – К. : ВЦ «Академія», 2011. – 248 с.
  14. Пентилюк М. Методика навчання української мови у таблицях і схемах: навч. посіб. / М. І. Пентилюк, Т. Г. Онукевич. – К. : Ленвіт, 2006. – 134 с.
  15. Пентилюк М. І. Окуневич Т. Г. Сучасний урок української мови / Пентилюк М. І., Окуневич Т. Г. . – Х., 2007.
  16. Філоненко Л. Використання сучасних методів під час роботи над переказами текстів різних типів і стилів мовлення: методика мови / Л. Філоненко // Українська мова і література в школі. – 2007. – № 1. – С. 9–14.
  17. Шевцова Л., Кучерук О. Методика навчання української мови: практичні заняття. Навчально-методичний посібник: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2024. 115 с.
  18. Яворська С. Методика навчання української мови: проблеми, теорія, практика / С. Яворська // Рідна школа. – 2004. – № 2. – С. 65–68.

Матеріали

Методика викладання української мови. Посібник

E-learning course: Методика навчання української мови.

Силабус: 2024

Завантажити силабус