Методика викладання української мови
Тип: Нормативний
Кафедра: української мови імені професора івана ковалика
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
7 | 3 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
7 | 20 | доцент КОСТІВ Оксана | ФЛо-41, ФЛо-42 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
7 | 20 | ФЛо-42 | ЛЕВЧУК Оксана |
ФЛо-41 | ЩЕПАНСЬКА Христина |
Опис курсу
Дисципліна “Методика викладання української мови в середній школі” ознайомлює здобувачів вищої освіти зі змістом і структурою дисципліни української мови для базової освіти в закладах загальної середньої освіти, основною документацією, підручниками з української мови; з основними підходами до навчання української мови, загальнодидактичними та специфічними принципами навчання української мови, традиційними та інноваційними методами навчання. Майбутні вчителі-словесники отримують інформацію про урок як основну форму організації навчально-виховного процесу та його різновиди; дізнаються про особливості навчання основних розділів мови у шкільному курсі, а також отримують відомості про специфіку позакласної й позашкільної роботи з української мови.
Мета дисципліни – забезпечити здобувачам освіти можливість оволодіти основними поняттями, підходами, термінами та специфічними прийомами методики навчання української мови в закладах загальної середньої освіти.
Дисципліна «Методика навчання української мови» має загальнотеоретичні та практичні цілі.
Теоретичні цілі дисципліни:
- забезпечити для майбутніх вчителів української мови ознайомлення із комплексом теоретичних знань із методики навчання української мови в середній школі, засвоєння основних дидактичних принципів концентричності, науковості, послідовності, доступності, на основі яких вони зможуть формувати в учнів усвідомлене ставлення до навчання та якісне засвоєння програмового матеріалу з української мови;
- оволодіти термінологією дисципліни; забезпечити розуміння основних завдань, підходів, принципи навчання української мови;
- формувати в майбутніх учителів-словесників національно свідоме ставлення до української мови, розуміння її значення як предмета шкільного навчання й засобу вивчення інших предметів.
Практичні цілі дисципліни:
- узгодження теоретичних знань із практичними вимогами сучасних закладів загальної середньої освіти, зокрема в контексті реалізації Концепції нової української школи, а також упроваджувати інноваційні методичні ідеї у практику навчання української мови;
- уміння використовувати та аналізувати відповідну документацію, що регламентує навчання української мови в закладах загальної середньої освіти;
- уміння фахово використовувати підручники, посібники, лексикографічні джерела;
- уміння писати конспекти уроків та проводити уроки різних типів, враховуючи вікові особливості учнів;
- навички добирання дидактичного матеріалу відповідно до теми уроків та різновидів вправ; аналіз помилок; створення дидактичного матеріалу за допомогою електронних застосунків;
- формування професійно-методичних умінь (побудова уроків, використання технологій, методів і прийомів навчання, застосування технічних засобів);
- навички дослідницької діяльності і самостійної роботи;
- готування студентів до навчальної практики та подальшої роботи в закладах загальної середньої освіти.
Рекомендована література
Основна
- Костів О., Сколоздра-Шепітко О. Методика викладання української мови : Навчально-методичний посібник. Для студентів українського відділення філологічного факультету / Оксана Костів, Олеся Сколоздра-Шепітко. – Львів, 2018. – 202 с.
- Костів О., Сколоздра-Шепітко О. Методика навчання української мови. Електронний ресурс. 2023.
- Практикум з методики навчання української мови в загальноосвітніх закладах : модульний курс : посібник для студентів / Кол. авторів за ред. М. І. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2011. – 366 с.
- «Методика навчання української мови. Термінологічний словник» / Кол. авторів за ред. Олени Горошкіної. Словник-довідник. [Електронне видання]. – Київ: Видавничий дім «Освіта», 2024. 150 с.
- Попович А.С. Практикум з методики навчання української мови в 5-9 класах закладів загальної середньої освіти: навч.-метод. посібник [Електронний ресурс]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2022. 220 с.
Нормативні документи
- Закон України «Про освіту».
- Державний стандарт базової середньої освіти: Постанова Кабінету міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898.
- Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста»: наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020 р. №2736-20.
Додаткова:
- Біляєв О. Лінгводидактика рідної мови : навч.-метод. посібник / Олександр Михайлович Біляєв. – К. : Генеза, 2005. – 180 с.
- Голуб Н. Метод проектів на уроці української мови в школі / Українська мова і література в школі. 2013. №8. С. 15-19
- Голуб Н.Б., Горошкіна О.М. Методи проблемного навчання української мови в закладах загальної середньої освіти. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія: Педагогічні науки. 2023. № 3(53).
- Голуб Н. Б., Горошкіна О. М., Бондаренко Н. В., Новосьолова В. І., Попова Л. О. Методи навчання української мови учнів гімназії та ліцею : монографія. [Електронне видання]. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2023. 230 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740407.
- Горошкіна О. Функції підручника української мови в компетентнісній парадигмі // Studia Ukrainika Posnaniensia. – №1. – С.93-102.;
- Дистанційне та змішане навчання в школі. Путівник / упор. Воротникова І.П. Київ: Київ. ун-т імені Бориса Грінченка. 2020. 48 с. 37.
- Караман С. Практикум з методики навчання української мови в загальноосвітніх закладах: модульний курс: Посібник для студентів пед.університетів та інститутів/колектив авторів М. І. Пентилюк, С. О. Караман, О. В. Караман/ за ред. М. І. Пентилюк: – К.: Ленвіт, 2011. – 366 с.
- Костів О. Компетентнісний підхід у викладанні морфеміки та дериватології у вищій школі / Костів О. / Рідне слово в етнокультурному вимірі / ред. кол. : Віра Котович (гол. ред.) та ін. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2024. Вип. 9. С. 33-42
- Кочан І. М., Захлюпана Н. М. Словник-довідник з методики викладання української мови / І. М. Кочан, Н. М. Захлюпана. – Львів : Видавничий центр ЛНУ ім. І.Франка, 2005. – 250 с.
- Методика викладання української мови в середніх освітніх закладах / за ред. М. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2009. – 400 с.
- Кучерук О. А. Система методів навчання української мови в основній школі: теорія і практика / О. Кучерук. – Житомир : Вид-во ЖЖДУ ім. І. Франка, 2011.– 420 с.
- Омельчук С. Сучасна українська лінгводидактика: норми в термінології і мовна практика фахівців : монографія. К.: Видавничий дім «КиєвоМогилянська академія». 2019. 356 с.
- Остапенко Н. Технологія сучасного уроку з української мови : навч. посібник / Н. М. Остапенко, Т. В. Симоненко, В. М. Руденко. – К. : ВЦ «Академія», 2011. – 248 с.
- Пентилюк М. Методика навчання української мови у таблицях і схемах: навч. посіб. / М. І. Пентилюк, Т. Г. Онукевич. – К. : Ленвіт, 2006. – 134 с.
- Пентилюк М. І. Окуневич Т. Г. Сучасний урок української мови / Пентилюк М. І., Окуневич Т. Г. . – Х., 2007.
- Філоненко Л. Використання сучасних методів під час роботи над переказами текстів різних типів і стилів мовлення: методика мови / Л. Філоненко // Українська мова і література в школі. – 2007. – № 1. – С. 9–14.
- Шевцова Л., Кучерук О. Методика навчання української мови: практичні заняття. Навчально-методичний посібник: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2024. 115 с.
- Яворська С. Методика навчання української мови: проблеми, теорія, практика / С. Яворська // Рідна школа. – 2004. – № 2. – С. 65–68.
Матеріали
Методика викладання української мови. Посібник
E-learning course: Методика навчання української мови.