Педагогічна (асистентська) практика (чеська)
Тип: Нормативний
Кафедра: слов’янської філології імені професора іларіона свєнціцького
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
3 | ФЛчес-21м | доцент ЛОБУР Надія |
Опис курсу
Опис курсу
Педагогічну (асистентську) практику студенти-богемісти проходять протягом другого року магістерського навчання. Практика триває 4 тижні і завершується диференційованим заліком.
Педагогічна (асистентська) практика студентів-магістрантів є важливою частиною професійної підготовки філологів. Вона формує особистість майбутнього викладача вищої школи, вчить застосовувати теоретичні знання у практичній діяльности, сприяє засвоєнню педагогічних умінь, набуттю, вивченню та аналізу педагогічного досвіду.
Мета проведення педагогічної (асистентської) практики полягає в тому, щоб магістранти здобули практичні навички та досвід викладацької роботи, необхідні для викладання дисципліни за профілем отриманої спеціальності у закладах вищої освіти. Педагогічній (асистентській) практиці передує вивчення курсів з педагогіки та психології вищої школи та методики викладання фахових дисциплін у вищій школі.
Завдання практики полягають у :
- безпосередньому ознайомленні студентів-практикантів з формами та методами викладання дисциплін;
- вихованні в студентів творчого підходу до навчально-методичної роботи, формуванню потреби у самовдосконаленні, підвищенні своєї кваліфікації;
- здобутті професійних якостей майбутнього викладача (вміння готувати лекційний матеріал та матеріал для практичного заняття з використанням найновіших досягнень науки; чітко, доступно, логічно і послідовно викладати цей матеріал студентам, керувати аудиторією тощо);
- формуванні вміння критично оцінювати лекції та практичні заняття своїх колег та робити висновки щодо організації власної викладацької роботи.
Студент повинен знати:
- сутність процесів навчання й виховання, їхні психолого-педагогічні основи;
- шляхи вдосконалення майстерности викладача й способи самовдосконалення;
- дидактику навчальної дисципліни;
- питання часткових методик за курсом;
- нові технології навчання;
- методи формування навичок самостійної роботи й розвиток творчих здібностей і логічного мислення студентів;
- наукові основи курсу, історію й методологію відповідної науки.
Студент повинен уміти:
- проєктувати, конструювати, організовувати, аналізувати й оцінювати власну навчальну, педагогічну та науково-професійну діяльність, будувати і втілювати ефективну стратегію саморозвитку та професійного самовдосконалення;
- планувати навчальні заняття відповідно до навчального плану закладу й на основі його стратегії;
- забезпечувати міждисциплінарні зв’язки курсу з іншими дисциплінами;
- розробляти й проводити різні за формою навчання заняття найбільш ефективні при вивченні відповідних тем і розділів програми, адаптуючи їх до різних рівнів підготовки студентів;
- ясно, логічно викладати зміст матеріалу, опираючись на знання й досвід студентів;
- відбирати й використовувати відповідні навчальні засоби для побудови технологій навчання;
- аналізувати навчальну й навчально-методичну літературу й використовувати її для побудови власного викладу програмного матеріалу;
- організовувати навчальну діяльність студентів, управляти нею й оцінювати її результати;
- застосовувати основні методи об’єктивної діагностики знань студентів з предмету, вносити корективи в процес навчання;
- володіти методикою проведення заняття із застосуванням мультимедійних засобів навчання;
- створювати й підтримувати навчальне середовище, що сприяє досягненню цілей навчання;
- розвивати інтереси студентів і мотивацію навчання, формувати й підтримувати зворотний зв’язок;
- упевнено володіти державною та іноземною мовами для реалізації письмової та усної комунікації, зокрема в ситуаціях професійного й наукового спілкування; презентувати результати досліджень державною та іноземною мовами;
- застосовувати сучасні методики і технології, зокрема інформаційні, для успішного й ефективного здійснення професійної діяльності та забезпечення якості дослідження в конкретній філологічній галузі;
- оцінювати й критично аналізувати соціально, особистісно та професійно значущі проблеми і пропонувати шляхи їх вирішення у складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування;
- знаходити оптимальні шляхи ефективної взаємодії у професійному колективі та з представниками інших професійних груп різного рівня;
- застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби мови та техніку мовлення для досягнення запланованого прагматичного результату й організації успішної комунікації;
- характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні поняття тощо) та прикладні аспекти обраної філологічної спеціалізації;
- збирати й систематизувати мовні, літературні факти, інтерпретувати тексти різних стилів і жанрів (залежно від обраної спеціалізації);
- дотримуватися правил академічної доброчесності;
- доступно й аргументовано пояснювати сутність конкретних філологічних питань, власну точку зору на них та її обґрунтування як фахівцям, так і широкому загалу, зокрема особам, які навчаються;
- створювати, аналізувати й редагувати тексти різних стилів та жанрів;
- використовувати спеціалізовані концептуальні знання з обраної філологічної галузі для розв’язання складних задач і проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань, часто в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог.
Практика спрямована на формування таких загальних компетентностей:
ЗК 1. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово
ЗК2. здатність бути критичним і самокритичним.
ЗК 4. Уміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК 5. Здатність працювати в команді та автономно.
ЗК 8. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
ЗК 9. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації.
ЗК 11. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів), проявляти емпатію, толерантність та повагу до культурної різноманітності.
ЗК 12. Здатність до особистісного і професійного розвитку.
фахових компетентностей
ФК3. Здатність критично осмислювати історичні надбання та новітні досягнення філологічної науки.
ФК 6. Здатність застосовувати поглиблені знання з обраної філологічної спеціалізації для вирішення професійних завдань.
ФК 8. Усвідомлення ролі експресивних, емоційних, логічних засобів мови для досягнення запланованого прагматичного результату.
ФК 9. Здатність використовувати у професійній діяльності знання про актуальні тенденції розвитку літератури наприкінці ХХ – на початку ХХІ століття та їхній зв՚язок із попередніми епохами, представників та найяскравіші художні явища.
ФК11. Здатність використовувати психологічно-педагогічні вміння і навички, необхідні для реалізації викладацької діяльності.
Практика спрямована на досягнення таких програмних результатів навчання:
ПРН 1. Оцінювати власну навчальну та науково-професійну діяльність, будувати і втілювати ефективну стратегію саморозвитку та професійного самовдосконалення.
ПРН 2. Упевнено володіти державною та іноземною мовами для реалізації письмової та усної комунікації, зокрема в ситуаціях професійного й наукового спілкування; презентувати результати досліджень державною та іноземною мовами.
ПРН 3. Застосовувати сучасні методики і технології, зокрема інформаційні, для успішного й ефективного здійснення професійної діяльності та забезпечення якості дослідження в конкретній філологічній галузі.
ПРН 4. Оцінювати й критично аналізувати соціально, особистісно та професійно значущі проблеми і пропонувати шляхи їх вирішення у складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування.
ПРН 5. Знаходити оптимальні шляхи ефективної взаємодії у професійному колективі та з представниками інших професійних груп різного рівня.
ПРН 6. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби мови та техніку мовлення для досягнення запланованого прагматичного результату й організації успішної комунікації.
ПРН 12. Дотримуватися правил академічної доброчесності.
ПРН 18. Володіти на високому рівні чеською /сербською/ словацькою
/словенською мовою для здійснення професійної діяльності.
ПРН 20. Організовувати освітній процес у вищій школі; планувати та здійснювати викладацьку роботу у ЗВО; оцінювати й впроваджувати методичні інновації та розробки в галузі вищої освіти.
Рекомендована література
Основна
- Гура О.І. Педагогіка вищої школи: вступ до спеціальності / Олександр Іванович Гура. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 224 с.
- Закон України “Про освіту” // Освіта. — 1991. — 25 червня. – С. 3.
- Козій М.К. Психолого-педагогічні умови удосконалення педагогічної практики студентів: методичний посібник [для студ. педуніверситетів] / М.К. Козій. – К.: Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2001. –140с.
- Організація, зміст та оцінювання неперервної педагогічної практики майбутніх учителів. Навчально-методичний посібник / за заг. ред. А.М.Бойко. – Полтава, 2002. – 144с.
- Положення про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України, наказ Міністерства освіти України від 8 квітня 1993 року № 93 (із змінами, внесеними згідно з наказом Міносвіти № 351 (0351281-94 від 20.12.94) // Інформ. зб. Міністерства освіти України. – 1993. – № 17–18. – С.16–30.
- Шулдик Г. О. Педагогічна практика: Навч. посіб. [для студ. пед. вузів] / Г.О.Шулдик, В.І.Шулдик. – К. : Науковий світ, 2000. – 143 с.
Додаткова
- Графік проведення тренінгів та майстер-класів освітній WEEKEND [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.airo.com.ua/grafik-provedennya-treningiv-ta-mayster-klasiv-osvitniy-weekend/
- Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В.О.Сухомлинського [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.dnpb.gov.ua
- Закон України «Про освіту» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: zakon3.rada.gov.ua
- Концепція розвитку інклюзивної освіти (Наказ Міністерства освіти і науки України від 01.10.2010 №912) [Електронний ресурс] // Міністерство освіти і науки – Режим доступу: www.mon.gov.ua
- Концепція розвитку неперервної педагогічної освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 14.08.2013 р. № 1176 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/36816/
- Львівська національна наукова бібліотека України імені В.Стефаника [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.lsl.lviv.ua/
- Міністерство освіти і науки України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
- Наукова бібліотека Львівського національного університету імені Івана Франка [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://lnulibrary.lviv.ua/
- Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/
- Освітній портал «Педагогічна преса». – Режим доступу: http://pedpresa.ua/185635-osvityan-zaproshuyut-navseukrayinskyj-naukovo-praktychnyj-seminar-web-stem-shkola-2017.html
- Освітні проекти [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.facebook.com/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%96 -%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8-734064553392340/
- Український проект «Якість освіти» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: yakistosviti.com.ua