Старослов’янська мова (україністи, середня освіта)
Тип: Нормативний
Кафедра: слов’янської філології імені професора іларіона свєнціцького
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 4 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 32 | ЛАЗОР Оксана | ФЛо-11, ФЛл-12 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 32 | ФЛо-11 | доцент ХОДА Лідія |
ФЛл-12 | |||
ФЛу-12 | доцент ХОДА Лідія | ||
ФЛу-13 | доцент ХОДА Лідія |
Опис курсу
Мета курсу: ознайомити студентів з історією виникнення старослов’янської мови, передумовами виникнення старослов’янської писемності, особливостями розвитку її фонетико-граматичної структури, праслов’янською основою звукової системи та системи словозміни старослов’янської мови, основними тенденціями та законами, що визначали розвиток праслов’янської мови.
Завдання: навчити читати та перекладати тексти старослов’янською мовою, розпізнавати окремі мовні факти, властиві старослов’янській мові в різні періоди її розвитку, визначати походження звуків та форм, зіставляючи із сучасним мовним матеріалом, реконструювати архетипи словоформ, здійснювати фонетичний аналіз тексту.
У результаті вивчення курсу студент повинен
знати:
- предмет і завдання старослов’янської мови, основні джерела до вивчення старослов’янської мови,
- історичні умови виникнення найстаршої літературно-писемної мови слов’ян, живомовну основу цієї мови, відповідну літературу з питань курсу;
- теоретичні відомості із графіки, фонетики та граматики старослов’янської мови;
вміти:
– читати та перекладати українською мовою старослов’янські кириличні тексти;
– давати історико-лінгвістичний коментар до явищ старослов’янської фонетики;
– відновлювати історичні зміни звуків, що належать до праслов’янського періоду;
– порівнювати фонологічні системи індоєвропейської та праслов’янської мови на різних етапах їх існування;
– аналізувати фонологічну систему старослов’янської мови; визначати походження голосних та приголосних старослов’янської мови; розрізняти звукові зміни пізнішого періоду;
– пояснювати сутність процесів, що відбувалися у праслов’янській мові, та з’ясовувати їхні наслідки для фонетичної системи старослов’янської мови, зіставляючи одночасно з мовними фактами різних слов’янських мов;
– ефективно та результативно працювати з інформацією: добирати необхідний фактаж із різних джерел, критично аналізувати й інтерпретувати його, впорядковувати, класифікувати та систематизувати;
– організовувати процес навчання й самоосвіти;
– використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології для вирішення різнопланових завдань у професійній діяльності.
– виокремлювати мовні одиниці та визначати їх взаємодію, характеризувати лінгвальні явища і процеси, що їх зумовлюють.