Сучасна українська літературна мова (морфеміка і дериватологія, освіта)
Тип: Нормативний
Кафедра: української мови імені професора івана ковалика
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
3 | 3 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
3 | 32 | доцент КОСТІВ Оксана | ФЛо-21, ФЛо-21 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
3 | 32 | ФЛо-21 | доцент КОСТІВ Оксана |
ФЛо-21 | ВИСОЦЬКА Марія |
Опис курсу
Мета дисципліни – ознайомити студентів із особливостями морфемної та словотвірної будови української літературної мови на синхронному зрізі та труднощами морфемного і словотвірного аналізу в курсі української мови в закладах загальної середньої освіти.
Завдання – навчити студентів аналізувати морфемну та словотвірну будову слів, допомогти засвоїти основні закони конструювання морфемних структур, особливості словотвірних процесів на сучасному етапі, з’ясувати взаємодію між окремими структурними мовними явищами морфемного і словотвірного рівнів, зрозуміти загальновнутрішні і часткові закони мови, які зумовлюють особливості морфемної і словотвірної систем сучасної української літературної мови, зʼясувати особливості вивчення морфемної і словотвірної будови слів у курсі української мови у закладах загальної середньої освіти.
Студент повинен
а) з н а т и:
- основні одиниці морфемної підсистеми української мови та їх реалізацію в курсі української мови закладів загальної середньої освіти;
- класи морфем за місцем розташування у слові, їхньою роллю, функціональними ознаками, походженням, структурою;
- історичні процеси в морфемній будові слів, їхні причини та наслідки;
- закономірності сполучуваності морфем в українських словах;
- основні поняття дериватології (словотвору) та їх реалізацію у курсі української мови закладів загальної середньої освіти;
- основні способи словотворення у курсах української мови вищої школи та закладів загальної середньої освіти;
- основні поняття словотвірної системи та її національну специфіку;
- дослідження морфемної та словотвірної будови сучасної української мови: стан і перспективи;
- розуміти особливості вивчення морфемної будови слів у курсі української мови закладів загальної середньої освіти;
- аналізувати основні проблеми вивчення словотвору у курсі української мови у закладах загальної середньої освіти.
б) у м і т и:
- зробити морфемний аналіз слова:
- виділити у слові морфи і віднести їх до морфеми;
- охарактеризувати виділені морфи за всіма класифікаційними ознаками;
- виявити історичні зміни в морфемній будові слова;
- визначити твірну базу й твірну основу (основи);
- визначити словотворчий формант;
- визначити словотвірне значення похідного слова та його тип;
- охарактеризувати морфонологічні явища, які беруть участь у творенні слова;
- визначити, до якого словотвірного типу належить похідне слово;
- побудувати словотвірний ланцюжок, словотвірну парадигму, словотвірне гніздо;
- дотримуватися принципу науковості у вивченні словотвірної будови похідних слів у курсі української мови закладів загальної середньої освіти.
Рекомендована література
ОСНОВНА:
- Костів О., Кузьма І. Сучасна українська літературна мова. Морфеміка дериватологія. Електронний курс. Львів, 2024
- Білоус М., Кузьма І. Морфеміка й дериватологія сучасної української літературної мови. Практикум: для студентів українського відділення філологічного факультету. Львів, 2014. 157 с.
- Кулик О. Д. Мовленнєвий розвиток учнів основної школи в процесі вивчення словотвірної системи української мови : монографія. Київ : Інтерсервіс. 2019.
- Клименко Н.Ф., Карпіловська Є.А., Кислюк Л.В. Шкільний словотвірний словник сучасної української мови. К.: Наукова думка, 2005.
- Костів О. Компетентнісний підхід у викладанні морфеміки та дериватології у вищій школі / Костів О. / Рідне слово в етнокультурному вимірі / ред. кол. : Віра Котович (гол. ред.) та ін. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2024. Вип. 9. С. 33-42;
ДОДАТКОВА:
- Бабій І.М., Лісняк Н.І. Українська мова. Морфеміка і словотвір: навч. посібник. Тернопіль: Навчальна книга Богдан, 2006.
- Безпояско О.К., Городенська К.Г. Морфеміка української мови. К., 1987.
- Бойко В.М. Давиденко Л.Б. Граматика української мови: Морфеміка. Словотвір. Морфологія: [навч.посіб.] / В.М. Бойко, Л.Б. Давиденко. Київ: Академвидав, 2014. 248 с.
- Вакарюк Л.О. Українська мова. Морфеміка і словотвір: [навч.посіб.] / Л.О. Вакарюк, С.Є. Панцьо. [Вид.2-ге, переробл. і доп.]. Тернопіль, 2010. 200с.
- Вакарюк Л.О., Панцьо С.Є. Український словотвір у термінах. Тернопіль, 2007. 260 с.
- Вовченко Г. І. Прикладне українське мовознавство: морфемологія і дериватологія сучасної української літературної мови. Ужгород, 2023.
- Горпинич В.О. Сучасна українська літературна мова. Морфеміка. Словотвір. Морфонологія. К., 1999.
- Гримашевич Г.І. Сучасна українська літературна мова. Морфемологія. Дериватологія. Житомир, 2008. 88 с.
- Клименко Н.Ф. Основи морфеміки сучасної української мови. – К., 1998
- Ковалик І.І. Дериватологія (словотвір) як самостійна лінгвістична дисципліна та її місце у системі науки про мову // Ковалик І.І. Вчення про словотвір. Вибрані праці. Івано-Франківськ-Львів, 2007. Ч.1. С.170-236.
- Ковалик І.І. Основні проблеми вчення про словотвір // Українська мова і література в школі. 1970. № 10-11. С.22-30.
- Кривонос Н., Ліпеха О., Ніколайцева О. Будова слова. Орфографія: система уроків з української мови з використанням інформаційно-комунікаційних технологій: 5 клас. Українська мова й література в сучасній школі: науково-методичний та літературно-мистецький журнал. 2012. № 11/12. С. 41–46.
- Кулик О. Д. До питання про морфемно-словотвірний аналіз у шкільній практиці. Педагогічні науки: збірник наукових праць. Херсон: ХДУ, 2012. Випуск LХІ. С. 102–107.
- Кулик О. Д. Особливості реалізації загальнометодичних принципів навчання в процесі засвоєння словотвірної системи української мови учнями основної школи. Теоретична і дидактична 508 філологія: збірник наукових праць. Переяслав-Хмельницький: Видавництво ФОП В.М. Гаврищенко, 2014. Випуск 18. С. 67–74.
- Мельничайко В., Криськів М. Вивчення в школі морфемної будови слова. Українська мова та література: газета для вчителів української мови та літератури. 2016. № 9–10. С. 59–63.
- Пігур М. В. Вивчення словотвору на семантико-синтаксичній основі: навчальний посібник для студентів філологічних факультетів вищих навчальних закладів України. Тернопіль: ТНПУ, 2008. 144 с.
- Плющ М. Я. Словотворення та вивчення його в школі: посіб. для учителів. Вид. 2-ге, перероб. Київ, 1985. 127 с.
- Плющ М. Я. Застосування морфемного і словотвірного аналізу при вивченні частин мови. Вивчення морфології в 5-6 класах: посіб. для вчителів. Київ, 1988. 167 с.
- Плющ М.Я. Граматика української мови. Морфеміка. Словотвір. Морфологія: [підручник] / М.Я.Плющ. К., 2010. 327 с.
- Полюга Л.М. Словник українських морфем. Львів, 2003.
- Сегін Л. Сучасна українська літературна мова: Морфеміка, словотвір, морфонологія: [тестові завдання] / Л. Сегін. Словʼянськ, 2009. 90 с.
- Сікорська З.С. Сучасна українська мова. Словотвір і морфеміка. Луганськ, 2000.
- Словотвір сучасної української літературної мови / [відп. ред. М. А. Жовтобрюх]. К., 1979. 406 с.
- Сучасна українська літературна мова. Морфеміка. Словотвір. Морфологія: [підручник] / О.Я. Лаврінець, К.С .Симонова, І.А. Ярошевич; за ред. О.Я. Лаврінець. К., 2019. 524 с.
- Чемоніна Л. Функціонально-стилістичний підхід до вивчення морфеміки і словотвору як засіб реалізації спадкоємності між освітніми ланками / Л. Чемоніна // Українська мова і література в школі. – 2007. – №6. – С. 2–6.
- Яценко Т.І. Морфемний аналіз: Словник-довідник: У 2т. К., 1980. Т.1. 356 с.; 1981 Т.ІІ. 352 с.