Сучасна українська літературна мова (морфеміка і дериватологія, освіта)

Тип: Нормативний

Кафедра: української мови імені професора івана ковалика

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
33Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
332доцент КОСТІВ ОксанаФЛо-21, ФЛо-21

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
332ФЛо-21доцент КОСТІВ Оксана
ФЛо-21ВИСОЦЬКА Марія

Опис курсу

Мета дисципліни – ознайомити студентів із особливостями морфемної та словотвірної будови української літературної мови на синхронному зрізі та труднощами морфемного і словотвірного аналізу в курсі української мови в закладах загальної середньої освіти.

Завдання – навчити студентів аналізувати морфемну та словотвірну будову слів, допомогти засвоїти основні закони конструювання морфемних структур, особливості словотвірних процесів на сучасному етапі, з’ясувати взаємодію між окремими структурними мовними явищами морфемного і словотвірного рівнів, зрозуміти загальновнутрішні і часткові закони мови, які зумовлюють особливості морфемної і словотвірної систем сучасної української літературної мови, зʼясувати особливості вивчення морфемної і словотвірної будови слів у курсі української мови у закладах загальної середньої освіти.

Студент повинен

а) з н а т и:

  • основні одиниці морфемної підсистеми української мови та їх реалізацію в курсі української мови закладів загальної середньої освіти;
  • класи морфем за місцем розташування у слові, їхньою роллю, функціональними ознаками, походженням, структурою;
  • історичні процеси в морфемній будові слів, їхні причини та наслідки;
  • закономірності сполучуваності морфем в українських словах;
  • основні поняття дериватології (словотвору) та їх реалізацію у курсі української мови закладів загальної середньої освіти;
  • основні способи словотворення у курсах української мови вищої школи та закладів загальної середньої освіти;
  • основні поняття словотвірної системи та її національну специфіку;
  • дослідження морфемної та словотвірної будови сучасної української мови: стан і перспективи;
  • розуміти особливості вивчення морфемної будови слів у курсі української мови закладів загальної середньої освіти;
  • аналізувати основні проблеми вивчення словотвору у курсі української мови у закладах загальної середньої освіти.

б) у м і т и:

  • зробити морфемний аналіз слова:
  • виділити у слові морфи і віднести їх до морфеми;
  • охарактеризувати виділені морфи за всіма класифікаційними ознаками;
  • виявити історичні зміни в морфемній будові слова;
  • визначити твірну базу й твірну основу (основи);
  • визначити словотворчий формант;
  • визначити словотвірне значення похідного слова та його тип;
  • охарактеризувати морфонологічні явища, які беруть участь у творенні слова;
  • визначити, до якого словотвірного типу належить похідне слово;
  • побудувати словотвірний ланцюжок, словотвірну парадигму, словотвір­не гніздо;
  • дотримуватися принципу науковості у вивченні словотвірної будови похідних слів у курсі української мови закладів загальної середньої освіти.

 

Рекомендована література

ОСНОВНА:

 

  1. Костів О., Кузьма І. Сучасна українська літературна мова. Морфеміка дериватологія. Електронний курс. Львів, 2024
  2. Білоус М., Кузьма І. Морфеміка й дериватологія сучасної української літературної мови. Практикум: для студентів українського відділення філологічного факультету. Львів, 2014. 157 с. 
  3. Кулик О. Д. Мовленнєвий розвиток учнів основної школи в процесі вивчення словотвірної системи української мови : монографія. Київ : Інтерсервіс. 2019.
  4. Клименко Н.Ф., Карпіловська Є.А., Кислюк Л.В. Шкільний словотвірний словник сучасної української мови. К.: Наукова думка, 2005.
  5. Костів О. Компетентнісний підхід у викладанні морфеміки та дериватології у вищій школі / Костів О. / Рідне слово в етнокультурному вимірі / ред. кол. : Віра Котович (гол. ред.) та ін. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2024. Вип. 9. С. 33-42;

 

ДОДАТКОВА:

 

  1. Бабій І.М., Лісняк Н.І. Українська мова. Морфеміка і словотвір: навч. посібник. Тернопіль: Навчальна книга Богдан, 2006.
  2. Безпояско О.К., Городенська К.Г. Морфеміка української мови. К., 1987.
  3. Бойко В.М. Давиденко Л.Б. Граматика української мови: Морфеміка. Словотвір. Морфологія: [навч.посіб.] / В.М. Бойко, Л.Б. Давиденко. Київ: Академвидав, 2014. 248 с.
  4. Вакарюк Л.О. Українська мова. Морфеміка і словотвір: [навч.посіб.] / Л.О. Вакарюк, С.Є. Панцьо. [Вид.2-ге, переробл. і доп.]. Тернопіль, 2010. 200с.
  5. Вакарюк Л.О., Панцьо С.Є. Український словотвір у термінах. Тернопіль, 2007. 260 с.
  6. Вовченко Г. І. Прикладне українське мовознавство: морфемологія і дериватологія сучасної української літературної мови. Ужгород, 2023.
  7. Горпинич В.О. Сучасна українська літературна мова. Морфеміка. Словотвір. Морфонологія. К., 1999.
  8. Гримашевич Г.І. Сучасна українська літературна мова. Морфемологія. Дериватологія. Житомир, 2008. 88 с.
  9. Клименко Н.Ф. Основи морфеміки сучасної української мови. – К., 1998
  10. Ковалик І.І. Дериватологія (словотвір) як самостійна лінгвістична дисципліна та її місце у системі науки про мову // Ковалик І.І. Вчення про словотвір. Вибрані праці. Івано-Франківськ-Львів, 2007. Ч.1. С.170-236.
  11. Ковалик І.І. Основні проблеми вчення про словотвір // Українська мова і література в школі. 1970. № 10-11. С.22-30.
  12. Кривонос Н., Ліпеха О., Ніколайцева О. Будова слова. Орфографія: система уроків з української мови з використанням інформаційно-комунікаційних технологій: 5 клас. Українська мова й література в сучасній школі: науково-методичний та літературно-мистецький журнал. 2012. № 11/12. С. 41–46.
  13. Кулик О. Д. До питання про морфемно-словотвірний аналіз у шкільній практиці. Педагогічні науки: збірник наукових праць. Херсон: ХДУ, 2012. Випуск LХІ. С. 102–107.
  14. Кулик О. Д.  Особливості реалізації загальнометодичних принципів навчання в процесі засвоєння словотвірної системи української мови учнями основної школи. Теоретична і дидактична 508 філологія: збірник наукових праць. Переяслав-Хмельницький: Видавництво ФОП В.М. Гаврищенко, 2014. Випуск 18. С. 67–74.
  15. Мельничайко В., Криськів М. Вивчення в школі морфемної будови слова. Українська мова та література: газета для вчителів української мови та літератури. 2016. № 9–10. С. 59–63.
  16. Пігур М. В. Вивчення словотвору на семантико-синтаксичній основі: навчальний посібник для студентів філологічних факультетів вищих навчальних закладів України. Тернопіль: ТНПУ, 2008. 144 с.
  17. Плющ М. Я. Словотворення та вивчення його в школі: посіб. для учителів. Вид. 2-ге, перероб. Київ, 1985. 127 с.
  18. Плющ М. Я. Застосування морфемного і словотвірного аналізу при вивченні частин мови. Вивчення морфології в 5-6 класах: посіб. для вчителів. Київ, 1988. 167 с.
  19. Плющ М.Я. Граматика української мови. Морфеміка. Словотвір. Морфологія: [підручник] / М.Я.Плющ. К., 2010. 327 с.
  20. Полюга Л.М. Словник українських морфем. Львів, 2003.
  21. Сегін Л. Сучасна українська літературна мова: Морфеміка, словотвір, морфонологія: [тестові завдання] / Л. Сегін. Словʼянськ, 2009. 90 с.
  22. Сікорська З.С. Сучасна українська мова. Словотвір і морфеміка. Луганськ, 2000.
  23. Словотвір сучасної української літературної мови / [відп. ред. М. А. Жовтобрюх]. К., 1979. 406 с.
  24. Сучасна українська літературна мова. Морфеміка. Словотвір. Морфологія: [підручник] / О.Я. Лаврінець, К.С .Симонова, І.А. Ярошевич; за ред. О.Я. Лаврінець. К., 2019. 524 с.
  25. Чемоніна Л. Функціонально-стилістичний підхід до вивчення морфеміки і словотвору як засіб реалізації спадкоємності між освітніми ланками / Л. Чемоніна // Українська мова і література в школі. – 2007. – №6. – С. 2–6.
  26. Яценко Т.І. Морфемний аналіз: Словник-довідник: У 2т. К., 1980. Т.1. 356 с.; 1981 Т.ІІ. 352 с.

Силабус: 014 2024

Завантажити силабус